donderdag 24 juli 2014

Opknapper of afknapper?

Opknappen.

 Na de crash..... van november was BOB zo goed mogelijk gerepareerd en kon ik zonder problemen verder fietsen. Zoals beschreven in Afwerken was het spuiten niet echt geweldig gelukt, wat misschien te wijten kon zijn aan de lage temperatuur in de garage. De mogelijkheid om een en ander over te doen en te proberen om te verbeteren hield ik in gedachten voor de komende zomer. (2014)
Die zomer is nu gekomen, en hoe! De temperaturen zijn al weken nauwelijks onder de 20 ºC, overdag vaak richting 30 ºC en ook 's nachts blijft het zeer aangenaam. 
Daarnaast moesten er nog 2 kleine schades gerepareerd worden, ik had eens een steentje in de kettinggoot gehad, en die was klem gaan zitten onder de kettingrol, en had zodoende een klein gaatje geschuurd in de onderkant van de kettinggoot. Ook naast de rechterspiegel was een scheur gekomen, zeer waarschijnlijk nog een erfenis van de crash, de spiegel en lampsteun aan die kant hadden een flinke opdonder gehad. Het spiegeltje was er toen af, en de lampsteun flink verbogen. Door het later constant met een extra lamp op de steun te rijden was de zwakke plek door de trillingen langzaam maar zeker in een scheur veranderd.

Tussen de originele gaten is nog een gaatje ontstaan.

Het gat van de spiegel, met boven de ontstane scheur.
De gaatjes moesten eerst even "opgelapt" worden, dat was met een paar lapjes carbon en wat epoxy vlug gepiept. Na uitharding nog wat "stekels" wegschuren, en daarna aan de buitenkant vullen met plamuur en verder afwerken.
Het gat voor de spiegel werd natuurlijk weer open geboord, en op de spiegelsteel sneed ik een paar extra gangen met schroefdraad, omdat de wanddikte wat groter geworden was door de dubbele carbonlap waarmee de zwakke plek verstevigd was.

De lappen onder de spiegel, 2 stuks, kruislings gelegd.

Vanaf buiten gezien, de scheur is gevuld met epoxy en zichtbaar rechtsonder.


Ook 2 kleine carbonlapjes in de goot.

Als ik nog iets aan de verflaag van BOB wilde doen was dit het tijdstip, aan de temperatuur kon het nu niet liggen. Naast de mislukte verfdelen zaten er ook nog wat diepe krassen in de rechterzijde en op de rechterbovenzijde van de neus. Die ook maar proberen weg werken, ik was dan toch bezig.
Al met al liep het weer flink uit de hand, het werd eigenlijk meer werk dan ik tevoren had gedacht.
De mislukte plekken opschuren en waar nodig extra plamuren, de krassen vullen met plamuur en alles gladschuren. Deze keer ook afgewerkt met spuitplamuur en nog fijner schuurpapier, tot korrel 800.
Spuiten had ik een beetje mijn bekomst van, en omdat een paar anderen al geschreven hadden dat de fiets verven met een rolletje ook prima ging besloot ik dat ook te proberen. Bij een verfspecialist werd een bus in de juiste kleur aangemaakt, en na het plamuur en schuurwerk kon de eerste laag erop.
De fiets werd daartoe in de carport opgehangen, en de carport "ingezeild" om wind te voorkomen.



Opgehangen, en na verwijderen van de wielen gereed voor de eerste laag.
Omdat er tegelijk diverse kleine puntjes meegenomen zouden worden besloot ik de hele fiets gewoon in de verf te zetten, om eventuele kleurverschillen te vermijden. Daarnaast werd ook de deelbare kap, die ook gerepareerd was na de crash in de verf gezet. Na de reparatie was een helft "zichtcarbon" en de andere helft matzwart. Nu zou ook de kap in de RAL 3020 gezet worden. Een klein scheurtje in het liggende deksel werd ook onder handen genomen, en het deel voor het vizier werd in matzwart geverfd.


Klaar, poseren met kap.

De kap alleen.

Ben ik nu tevreden met het resultaat?
Ja, eigenlijk best wel. Je ziet nog steeds dat het niet door een vakman is gedaan, maar de krassen zijn allemaal weg, en de kleur zit er in 3 lagen goed dekkend op. Het oppervlak zou beter kunnen, er is een soort van "craquelé" effect ontstaan in de lak. Nu is dat wel overal, dus lijkt het bijna of het zo hoort. Samen met de "wet-look" geeft dat toch een heel eigen gezicht aan BOB, die zodoende nog een stukje meer persoonlijk geworden is. De kap in kleur geeft gelijk een heel andere fiets te zien, dat vind ik zelf dan ook weer wel mooi.
Onderstaande foto geeft een close-up van de lak te zien:






Dus ieder kan voor zichzelf uitmaken wat het geworden is, opknapper of afknapper..................


Voor de aerodynamica ben ik niet bang, mijn  laatste woon-werk record werd gereden met de nieuwe verf erop, dus meer luchtweerstand zal marginaal zijn.........


Tot zover deze post,

Groeten, Adri.

10 opmerkingen:

  1. Adri,

    Netjes hoor. En vanaf nu is het natuurlijk heel makkelijk om even een krasje weg te werken. Even met een rollertje erover en het is weg...

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paul, bedankt, maar echt netjes is het natuurlijk niet. Het werkt wel makkelijker dan spuiten in elk geval, dat is een voordeel.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,

    met een roller kun je heel strakke resultaten krijgen als je de verf goed verdunt.
    Een goede manier is met een viscositeit beker, maar wat ook goed werkt is door het roerstokje in de verf dopen omhoog halen en dan goed kijken wat het straaltje verf aan de oppervlakte doet van de verf in de pot, vormt zich een bergje dan is de verf te dik, vormt zich een dalletje dan is de verf te dun, vloeit de verf zich mooi uit met het oppervlak van de verf in de pot dan is hij goed verdunt voor de verf roller.
    Bespaar niet op de kwaliteit van het lak rolletje ( ik gebruik een schuim rolletje met afgeronde kanten )
    ik heb op deze manier al veel dingen geverfd met een heel strak resultaat.
    Ook het narollen is heel belangrijk om eventuele luchtbelletjes weg te halen ( dus zonder druk de roller al laatste rol actie over je werk gedeelte halen.
    Het craquelé komt door een te dikke laag, niet goed verdund en onvoldoende droging van de laag er onder.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt mocht je toch nog een keer de energie en zin hebben om het over nieuwe te doen.

    Groet,
    Marcel
    Q676

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marcel! Zo leer ik weer iets bij, en jouw adviezen zal ik zeker in gedachten houden, want er komt misschien inderdaad nog een volgende keer, een schade loop je immers vlug op. Voorlopig rijd ik hier gewoon mee verder, dat gaat best.
      De gerolde laag leek mij niet te dik, verdund heb ik echter niet, dus zou toch kunnen dat het wat te dik was. De droogtijden heb ik aangehouden zoals aangegeven, met extra tijd omdat de temperatuur 's nachts lager was dan de opgegeven 23 ºC.
      Dat het craquelé ontstaan is geeft wel aan dat er toch iets fout gedaan is, dus je advies is zeer nuttig!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Dag Adri,

      eigenlijk het aller belangrijkste kom ik in je ervaringen niet tegen en dat is het ontvetten van de ondergrond.
      Dit doe je niet met je huis tuin en keuken terpetine, hier heb je professionele ontvetter voor nodig die dus siliconen en andere was lagen verwijderen. ( heb je Bob ooit in de was gezet of de loswas die in de mal wordt aangebracht).
      Ik heb vroeger eens mijn auto overgespoten ( jaja Ford Taunus ) en heb hiervoor speciale ontvetter bij de spuiter gehaald.
      Wat ik dus wil zeggen is, dat ook het niet goed voorbereiden van de ondergrond jouw effect kan veroorzaken.

      Een vroegere vriend van mij was jachtschilder bij een grote werf en heeft ooit eens zijn auto met de kwast geschilderd, je zal het niet geloven maar zo strak als een aal.

      Groet,
      Marcel
      Q676

      Verwijderen
    3. Hoi Marcel,

      Ja, ik heb ontvet met een ontvetter van het werk. Of dat hetzelfde is als jij bedoelt weet ik niet, het is in elk geval weer een goede tip!
      Bedankt en groeten,

      Adri.

      Verwijderen
  3. Die kaal geschuurde Strada doet mij dromen van wat je dan al niet zou kunnen doen, zonder angst de Strada flink minder waard te maken ( dat is met schade, zichtbare reparatie en lak rollen ipv professioneel spuiten toch al gebeurd :-))

    En daar bovenop heb je al dus al nuttige ervaring met lamineren van carbon/glasvezel.

    Je zou er naadloos een aerodynamisch efficientere stroomlijnstaart permanent er aan kunnen zetten, in navolging van de Mango's die Wim op zijn site toonde. Alhoewel een hogere (val)snelheid bij afdalingen voor jou waarschijlijk alleen maar gevaarlijker is.

    Je zou er inspectie/onderhouds luikjes van carbon in kunnen maken zoals de DF wat wellicht detotaal massa iets kan doen afnemen wat helpt met klimmen en onderhoud.

    Je kunt hem makkelijker een andere kleur(en) geven als je de oude beu bent...

    Als je hem toch helemaal overnieuw gaat lakken kun je vanalles doen wat achteraf net zal lijken alsof het zo ontworpen was :-)))











    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Quezzzt,

    Je slaat de spijker op de kop! Ik had zelf ook al eens aan een staartaanpassing gedacht, maar dan staat de fiets weer een paar dagen stil, en daar ben ik geen liefhebber van, ik mag graag dagelijks een beetje beweging hebben..............
    Qua waardevermindering hoef ik niet zo nauw meer te kijken inderdaad, net zo makkelijk, dat opent vele mogelijkheden. Die luiken erin zouden wel gemakkelijk zijn, en een andere kleur ook als ik dat zou willen of dat nog eens onverhoopt nodig zou zijn i.v.m. een nieuwe reparatie. Kwestie van gladschuren en een nieuwe laag erop, slechter dan nu word het toch ook wel niet.......☺
    Elke keer leer ik toch weer iets bij, het zou nuttig zijn om 1 gebruiksfiets te hebben en daarnaast een "knutselfiets", om het vak een beetje op te leren, en waarbij je geduldig kunt wachten tot het goed is. Zo blijft er altijd wel iets te wensen over........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, al doende leert men, niet? De meesten durven er gewoon niet aan beginnen, maar zoals je zegt: met de geschiedenis die Bob al meedraagt, maakt het niets meer uit. Ik vermoed ook dat je craquele-effect met de laagdikte/viscositeit te maken heeft. Verven is een hele wetenschap...
    En als je er een "knutselfiets" bij wil: je kent toch het gezegde dat het aantal fietsen dat een fietser wenst "n+1" is, waarbij n=huidig aantal fietsen in bezit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad Jan, het is na de eerste schade nu gewoon een kwestie van beginnen als je het ziet zitten. Verder "bederven" maakt niet meer uit, wat ik (mis)doe is altijd nog te herstellen achteraf door glad schuren en opnieuw een poging wagen. Enkel arbeid en verf, erger is het niet. En elke keer leer ik weer iets bij, dus tot slot gaat het nog eens goed komen.......
    Tja, en die hoeveelheid fietsen? Dat gezegde kende ik nog niet, weer iets geleerd dus!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen