vrijdag 1 augustus 2014

Vakantie, eerste week.

Eerste vakantieweek.

Onze eerste vakantieweek zit er bijna op, we zijn weer terug thuis na een kort uitstapje met de camper. Omdat Teun nog vakantie heeft en niet meer mee wil als we met de camper rondrijden, doen we korte tripjes van een paar dagen. Ook leuk, en als je net als ons in je vakantieland woont, heb  je eigenlijk het hele jaar vakantie, tussendoor ga je dan een paar dagen naar je werk af en toe.........
Nu hadden we een tripje gepland naar Lillehammer, om daar o.a. het Olympisch Museum te gaan bekijken, daar waren we nog niet geweest. Ook was er een openluchtmuseum, met oude boerderijtjes e.d. dat misschien de moeite waard was.
Ondertussen was het weer wat meer wisselvallig geworden, en dat zou het de hele week blijven. Rond Lillehammer werden echter een paar mooie dagen gemeld, dus vertrokken we op maandagmorgen die richting uit.
Bij Bu stopten we al even voor een foto, het kruispunt van fjorden  gaf een mooi plaatje te zien, ook met bewolking kan het de moeite zijn even te stoppen.

Het  panorama vanaf Bu is ook met dit weer mooi.

Daarna verder richting Eidfjord en Hardangervidda, waar we een stop inlasten bij de Sysendammen, het stuwmeer, waar de fietsen eraf gingen, en Ina wat heen en weer fietste over de platte weg op de dam, circa 1100 meter vlakke weg is anders wat moeilijk te vinden in onze buurt. Zelf ging ik een stuk fietsen over RV 7 tot voorbij Dyranut, zodat ik weer wat klimkilometers in de benen had.
Na de stop en fietstocht douchen, en verder naar Geilo, waar we wat gingen eten en winkelen, daarna onderweg naar Gol een regenbuitje en te Gol weer een winkelstop.
Dan RV 51 op en richting Leira, waar we de FV 204 opreden en daar ergens onderweg ons kamp opsloegen voor de nacht. Een heel rustig onverhard weggetje, waar zo goed als geen verkeer reed, rustig slapen dus!

Wijds uitzicht vanaf onze kampplaats.

Lillehammer, Maihaugen.

De dinsdagmorgen verder naar Lillehammer, waar we eerst Maihaugen, het openluchtmuseum bezochten. Aardig om te zien, vooral het nagebouwde stadje met postkantoor, apotheek en winkeltjes. Ook de oude boerderijen die her en der uit Noorwegen gehaald waren en hier weer opgebouwd, waren aardig om te zien.

Stavkerkje circa 1200

Het laagste gebouwtje is het kippenhok.

Houten ploeg en eg tegen de  muur.

Oprit naar de hooizolder.

Ouderwetse schoorstenen op de natuurdaken.

En dit? Het zal toch niet?

Ja dus!

Postkantoor, de Volvo postauto is van bouwjaar 1956.

Bij het verlaten van het museum hadden we een totaal onverwachte ontmoeting met oud-dorpsgenoten, een echtpaar met kinderen die in Noorwegen op vakantie waren en ook het museum gingen bekijken. Normaal gingen ze altijd met de sleurhut richting Frankrijk, nu wilden ze eens een jaar wat anders. Altijd leuk zo'n onverwachte ontmoeting!

Olympisch museum.

Daarna wandelen we richting Olympisch museum, circa 1,5 km verderop. Prachtig zonnig weer, dus geen probleem, of het zou de warmte moeten zijn. Mooi weer is leuk, maar 30 ºC is mij wat overdreven! In de hal van het museum moet ik gelijk op de foto, met de grote broer van BOB. Dat mag nadat ik  de "bewaker" vriendelijk een hand gegeven heb..........

De "bewaker"

BOB's grote broer.
Na het museum gaan we de stad in, en zoeken een eetgelegenheid. We lopen gelijk op een zaakje af waar een bord ophangt:"Det lille panekakehuset", "Het kleine pannenkoekenhuis", en tot onze verbazing verkopen ze daar poffertjes! Werd uitgebaat door 3 Nederlanders, hoe kan het ook anders?
Ze smaakten in elk geval prima! (Ondanks de buitentemperatuur van circa 30 ºC!)

Hollandse poffertjes met poedersuiker en stroop in Noorwegen!
Na de inwendige mens versterkt te hebben rijden we de stad uit, en besluiten terug te rijden naar het rustige weggetje, en daar een plaatsje te zoeken voor de avond/nacht.  We parkeren bij een klein museum, de volgende dag zijn we dan weer weg voor opening, zodat we niemand hinderen.
Daar gaan de fietsen er weer af, en kan ik weer de klimspieren gaan trainen. Prettig om eens ergens anders te fietsen, de route was wel erg steil! Bij het museum stond een levensgrote eland in hout, dat gaf een leuk effect toen Ina het silhouet op de foto zette, net echt!

Voor ons wat ongewoon, dit soort wijds landschap in Noorwegen.

Terugreis.

Op woensdag klopt het weerbericht, het is wat regenachtig, dus we rijden terug richting huis.
Onderweg nog een korte stop bij "helleristinger" rotsgraveringen uit de oudheid. Dit keer stelt het een eland voor.

Daarna via dezelfde route terug naar Kinsarvik, met een stop bij de Sysendammen om Ward uit te laten en zelf even te wandelen, altijd lekker om even de benen te strekken op een vlak stuk weg.
Dichterbij huis begint het te regenen en stoppen we weer bij Bu, nu is er een regenboog te zien.

Een grijs regengordijn richting Eidfjord, toch ook blauwe lucht hogerop.

Na thuiskomst de camper uitladen, schoonmaken en afspuiten, dan kan die de garage in tot de volgende reis. Fietsen zit er vandaag niet meer in, morgen dan maar.

Ook thuis blijven de zonsondergangen mooi om te zien......

Kilometers in juli.

Ook in juli redelijk wat gefietst, met het constante mooie weer werden zowel BOB als de Scott goed gebruikt. Ook nu weer een nieuw maandrecord met BOB, er werden totaal 1102 km afgelegd in de Strada. Een verbetering van maar 4 km, het vorige stond op 1098 km, maar wie het kleine niet eert......... Ook de Scott is "buiten" geweest afgelopen maand, 740 km, dus ook met die fiets is een mooie afstand afgelegd in juli. Een totaal van 1842 km gefietst in juli, alles met plezier!

Tot zover, later meer......

Groeten, Adri.

1. Hoi Adri, leuk om te lezen. Ook ik ben in Luxemburg een keer voor bobslee 'uitgemaakt'.
    Wilco

1. Hoi Wilco,

Ja, we krijgen van alles te horen onderweg, je kan het zo gek niet verzinnen!
      Je hebt lekker gefietst in je vakantie! Ik heb niets gelezen over knieklachten, hopelijk gaat het goed?

Verwijderen
    2. Hoi Adri, ongeveer een maand voor de vakantie naar de fysiotherapeut gegaan. Geweldig zoals die kunnen bepalen wat de issue is. Op een gegeven moment werd me gevraagd een bepaalde oefening te doen met m'n benen. Links geen probleem, rechts gebeurde er helemaal niets. De knieschijf bleek als gevolg hiervan niet te sporen en dat zorgde volgens haar voor pijn. Ik ben momenteel mijn linker deel van de quadriceps aan het trainen bij mijn rechter knie, en het lijkt steeds beter te gaan. Ook lijkt het erop alsof fietsen in de heuvels goed doet. Ik heb 1 dag wat last gehad, maar nooit echt erg, dus ik heb goede hoop nu. Wel moet ik de discipline houden om te blijven oefenen. Kost toch snel 3 kwartier per dag en een dag duurt maar kort. Mijn knieproblemen zijn zeker nog niet helemaal over, maar het gaat nu veel beter en alles voelt veel stabieler.
      Dank je wel voor je belangstelling.

Groeten, Wilco

3. Hoi Wilco,

Dat klinkt al een stuk beter! Een fysio die weet waar ze mee bezig is en haar vak verstaat is al een goed begin! Discipline lijkt me niet zo moeilijk vol te houden als je verbetering merkt, een dag duurt inderdaad maar kort, maar als je met 3 kwartier oefenen een ander deel van die dag aan fietsen kunt besteden zou ik er geen moeite mee hebben.
      Goed om te horen dat het veel beter aanvoelt allemaal, dan gaat het zeker de goede kant op.
      Beterschap en blijven oefenen!