zondag 26 oktober 2014

Gedonder in het vooronder, en nog eens topless........

Reparatie.


Na de vorige topless sessie moest de top er nog eens af, want de knipperlichtjes linksachter waren toen al kapot, maar de nieuwe nog niet binnen. Ondertussen waren de nieuwe knipperlichtjes al in de brievenbus gevallen, maar moest ik even inplannen om de reparatie uit te voeren.
Quezzzt merkte eens op dat hij Theo van Andel bij Velomobiel.nl eens nieuwe knipperlichten zag monteren aan de achterkant met de top erop, hoe Theo dat voor elkaar krijgt weet ik niet, mij lukt het al niet om de knipperlichtjes los te halen, laat staan er nieuwe tussen te solderen!  Zo handig als Theo ben ik niet, mijn armen zijn ook niet lang genoeg en Theo heeft ook "iets" meer ervaring met velomobielreparatie dan ik heb, dus mijn top moest er nog eens af om er goed bij te kunnen.
Zoals meestal wacht ik tot ik de nachtdienst in moet om dit soort projectjes te doen, dan fiets ik niet dus kan BOB even blijven staan gedurende een paar dagen. Nou had ik 14 achtereenvolgende dagen gefietst, en al 1000 km in de Strada gelegen, met tussendoor ook nog een paar ritten op de Scott. Een paar rustdagen zal ik dan wel overleven waarschijnlijk?  Het weer is trouwens ook al niet aantrekkelijk met constant zware regenbuien........

Nog eens topless..........
 Het demonteren van de top gaat vlotjes, als je het al een keer gedaan hebt lijkt het makkelijker te gaan de tweede keer. De kapotte LED's er van tussen knippen, de draadjes strippen, en dan twee nieuwe LED's er tussen solderen. Niets moeilijks aan, als je er een beetje bij kunt.....

Solderen op locatie.........

Na het solderen even testen uiteraard:








Mooi, dat werkt, dan zal ik wel iets goed gedaan hebben? ☺
Dan het spul maar op de goede plaats terug monteren met wat siliconenkit, zo zaten ze er standaard ook in geplakt.



Zo, die zitten terug op hun plaats! Eens zien hoelang deze het volhouden, voor de zekerheid had ik er 6 stuks besteld, dan heb ik wat liggen als er nog een setje kapot mocht gaan.

Ook nog even testen als ze op de plaats zitten natuurlijk:


De top van BOB mag een nachtje in de garage aan de haak.

Gedonder in het vooronder.


Als de knippers weer goed werken kan ik even bij het crankstel kijken, want de laatste woon-werkrit ging al op de heenweg gepaard met wat klikkende geluiden uit het vooronder, vooral bij kracht zetten. En op de terugweg was het klikken veranderd in krakende geluiden, vooral in de klimmende kilometers. Kraakgeluiden uit de buurt van het crankstel, daar ben ik geen liefhebber van, dus even nakijken wat het eventueel kan zijn.
Losse bladbouten? De crankbout? Zou kunnen, ik heb natuurlijk die ovalen gemonteerd, dus zijn de bladbouten en de crankbout los geweest, en die zijn wel met de momentsleutel terug vast gedraaid en met Loctite ingesmeerd om losgaan te voorkomen, maar je weet nooit.
Natrekken hoeft niet, ik zie al gelijk wat het probleem is, de achterste trapashouderklem is gebroken.

Gebroken trapashouderklem.

Gelijk maar een mail sturen naar Velomobiel.nl, en 4 stuks bestellen. Stom natuurlijk, ik heb deze niet liggen, en had eigenlijk rekening moeten houden met het feit dat ze kapot kunnen. Wilco (De Bak) had ook op korte tijd beide klemmen kapot, en zijn Strada is maar een paar maanden ouder dan BOB.
Al wat bij Wilco kapot gaat hoeft natuurlijk ook niet noodzakelijk bij mij ook kapot te gaan, maar het kan wel gebeuren merk ik nou......
In het weekend maar eens kijken om iets provisorisch te maken, zodat ik na de nachtdiensten weer kan fietsen. Als de nieuwe klemmen dan komen kan ik er gelijk 2 nieuwe monteren, wachten tot die andere ook kraakt heb ik geen zin in, gelijk goed  aanpakken, ben je er weer een poos vanaf.(Hoop doet leven.........)

De kapotte klem kan dienen als maatvoerende mal, nu even iets zien te vinden om een noodklem te maken.
Een aluminium profiel dat ooit diende als rails voor een schuifdeur ligt nog in de garage, en daar zie ik wel een mogelijke klem in zitten. Ik vraag me wel eens af waarom ik al dat soort spullen bewaar, en weet nu weer het antwoord: Je weet maar nooit waar het van pas voor komt.  Met de haakse slijper snijdt ik er een paar strippen af  , en die sla ik met een hamer in de bankschroef een beetje in vorm.
Dan op de framebuis passen en een paar gaatjes in prikken om ze vast te zetten, zodat ze de trapashouder  kunnen klemmen.

De noodklem naast het voorbeeld.

En gemonteerd.

Na de klemmen gepast te hebben en goed bevonden, boor ik er gaatjes in en monteer de noodklemmen op de trapashouder. Daarna de fiets even schoonzuigen, en dan de top er weer op.

Zondag maar eens een kort proefritje maken om te horen of het gekraak verdwenen is, en dan wachten tot de klemmen van Velomobiel.nl binnenkomen.
Allert mailde terug dat hij ze gepost had, en dat het als garantie gezien werd! Goede service uit Dronten!

Het korte proefritje heuvel op was hoopgevend, er waren geen ongewenste bijgeluiden, hopelijk gaat het goed tot de originele klemmen binnenvallen. En anders maak ik een meer robuuste klem, en ligt ook nog een stuk plat staal in de garage, dat kan eventueel ook gebruikt worden.

Al met al toch weer een paar uurtjes "braaf" geweest met m'n fietsje...........Zonder één trap te geven!

Tot de volgende post......

Groeten, Adri.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Adri,
    Inmiddels heb ik een tweede keer een gebroken klem gehad. Nu wist ik natuurlijk direct de oorzaak. Ik heb er ook een paar extra gevraagd en gekregen van velomobiel.nl.
    Met dat licht, goed gedaan! Zelf heb ik ook al een aantal keren problemen met mijn licht gehad. Toen bleken het steeds de schakelaartjes in het dashboard te zijn.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn trouwens gemakkelijk te monteren zonder dat je kap er opnieuw af hoeft. :-)

      Verwijderen
    2. Hoi Wilco,

      Allert mailde al dat het garantie was, en ik ga er vanuit dat ik de extra klemmen dan ook gewoon meekrijg, anders betaal ik ze, dat zal me de kop niet kosten.
      De klemmen kan je inderdaad goed monteren, dat gaat via de voetengaten zonder problemen. De knipperlichtjes achter zag ik geen kans voor met de top erop, het is wel wat extra werk, maar dat kost enkel tijd, meer niet.
      Het is prettig dat ik weer kan aangeven welke richting ik op wil, dat is toch een stuk duidelijker voor achterop komend verkeer.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,
    die gebroken klemmen komen dus inderdaad vaker voor. Bij mij ging voor de zomer de ene kapot, en net na de zomer de andere. De eerste heb ik in Dronten vervangen, ik was er toch in de buurt, de tweede en nog een reserve werden kosteloos opgestuurd.
    De service is goed, alleen jammer dat de klemmen zo vaak kapot gaan...

    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edwin,

      Jij had het ook dus, dat wist ik niet. Zoals ik al schreef had er eigenlijk al een lampje moeten gaan branden toen Wilco er over blogde, dan had ik er uit voorzorg al kunnen bestellen. Nou ja, dat is achteraf, het is nu ook tijdelijk weer in orde.
      Velomobiel.nl zou misschien kunnen overwegen de klemmen van ander materiaal dan aluminium te maken, wellicht gaan ze dan langer mee?
      Ik weet natuurlijk niet hoeveel van deze garantie gevallen ze hebben, ze weten zelf wel of dat de moeite waard is. Nu hebben ze er wel kosten aan af en toe......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hoi Adri

      Bij mij zijn ze van ander materiaal, de aluminium klemmen passen niet door de MD
      Ze hebben ze bij mij van rvs gemaakt, ik zal ook maar eens een stel reserve bestellen, je weet maar nooit en die alu versie past niet
      George had ook pas geleden een van die klemmen kapot

      Groeten, Andre

      Verwijderen
    3. Hoi André,

      RVS lijkt me ook wel wat sterker dan aluminium, daar kan ik ook aankomen via het werk, alleen daar gaten in boren vergt nogal wat van je boren.
      Die van jouw gaan wel niet zo vlug kapot verwacht ik.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Kunststoffen lamineren, electronica solderen, uit de voeten kunnen met fietstechniek in algemeen, nu nog smeden....is er iets wat je niet kunt ? ;-))

    ( oh ja, ik meen me te herinneren lak spuiten/rollen maar waarschijnlijk gaat dat de volgende keer ook beter...)





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      In mijn geval is het bijna allemaal zelf-deductie, volgens de door proberen kan je leren methode.................
      En dat gaat vaak goed, maar er mislukt ook wel eens iets, zoals inderdaad met het verfwerk.
      Nou lig ik daar gelukkig niet wakker van, er komt vast nog eens een volgende keer, en dan komt het er misschien iets beter uit te zien.
      Gewoon jezelf een beetje inlezen op internet, en beginnen, meestal heb ik er dan wel plezier in, en is het dan weer gelukt geeft dat voldoening.
      Smeden kan ik niet trouwens, dit is gewoon koud omslaan met een hamer en zo in de gewenste vorm krijgen. Een beetje secuur meten helpt wel uiteraard......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. P.S.: Ik heb MAVO-4, en daarna heb ik wat schriftelijke cursussen via PBNA op procestechnisch gebied gedaan.
      Dus zoals de meeste proces-operators kan ik helemaal niets echt goed, maar wel van alles een beetje......
      Nou ja, zolang ik mezelf een beetje kan redden hier in de wildernis is het prima toch? ☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. Als je min of meer een deel van je tijd kunt doen wat je wilt doen en daarvan kunt genieten heb je het goed voor elkaar denk ik.





      Verwijderen
    4. Daar streven we wel allemaal een beetje naar denk ik?
      Ik weet niet of ik het goed voor elkaar heb, we hebben het wel naar ons zin, en alles gaat van een leien dakje, dus het gevoel is goed!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Even off-topic : hoe is het bij jullie met de wateroverlast ?
    vr.gr. Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,

      Bedankt voor de belangstelling, bij ons gaat het prima, wat schade bij de camping die gelijk aan de rivier ligt. In Odda echter, 42 km zuidelijker van ons, zijn 5 huizen door de sterk gezwollen rivier meegesleurd het fjord in, en een aantal ondertussen onbewoonbaar verklaard. De schade daar is enorm, ook is Rijksweg 13 tussen Skare en Odda op een drietal plaatsen ondergraven door het water en ingezakt. Kortom de aannemers in het district hebben weer volop werk voorlopig..........Gelukkig was er tijdig gereageerd vanuit de gemeente, en de evacuatie had plaats gevonden voor de stroom op het hoogste punt was. Er zijn dus geen slachtoffers te betreuren, gelukkig niet!!
      Ik wou er een paar zinnen over schrijven in de volgende post, die komt waarschijnlijk dit weekend online.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen