woensdag 26 augustus 2015

Nog meer kleine dingen...........

Weer gekraak.......

Ja, en weer aan de voorzijde........ Na de bladbouten vastgezet te hebben de vorige keer was het gekraak weg, maar kwam na een paar dagen weer terug.
De fiets maar op de zijkant gelegd en de ingewanden even bekeken, en dan werd de "kraakbron" al snel duidelijk, en was weer een trapas klem gebroken.
Dat is vlug opgelost, tegenwoordig heb ik een reserve in de tas. M'n tweede trapas klem die breekt, na de eerste heb ik er 4 stuks gevraagd en opgestuurd gekregen van Velomobiel.nl, dus heb er nu nog 2 stuks op reserve.
Net als Erwin begin ik me ook af te vragen of het geen idee zou zijn om een aantrekmoment voor te schrijven in de gebruiksaanwijzing van de fietsen. Bij carbon racefietsen is dat gebruikelijk, en dat vind ik makkelijk, dan weet je precies hoever je kunt gaan.

Nummer 2 is ook gebroken........

Gedonder achteronder........

Denk je van onnodig geluid af te zijn komt er plots een duidelijk gebonk achter m'n rug vandaan, dat was anders nooit, dus maar eens gaan zoeken wat dat kan veroorzaken.
Bij indrukken van de fiets gaf het nogal een duidelijk hoorbare klap als de demper terug omhoog kwam, of beter gezegd als de veer omhoog kwam. Want demonteren van de Risse om die op druk te controleren en wat bij te pompen, maakte me als snel duidelijk dat er waarschijnlijk niet veel olie meer in zat. De hele demper was nat van de olie aan de onderzijde.
Een mailtje naar Wim Schermer gestuurd, die gelijk antwoordde dat de Risse onderhoud nodig had en opgestuurd moest worden.
Wim stuurde een ruildemper, ik wissel de olieloze  demper voor de ruildemper en stuur deze terug naar Wim. Dat alles voor de prijs van een onderhoudsbeurt + verzendkosten.
Vond ik een prima aanbod, verdere alternatieven heb ik ook niet, BOB is afgeleverd met de Risse Genesis, een originele demper van Velomobiel.nl heeft er nooit ingezeten.
Een beetje hetzelfde verhaal waar  Paul laatst mee kwam, punt 8 van zijn natte acht punten tocht.

De olieloze Risse Genesis ligt gereed naast de "reiskoffer".

En nog meer geluiden........ 

Inderdaad, nog meer...........Je zou denken dat je er eens vanaf zou zijn, maar nee, naast het gebonk kwam er de laatste dagen nog een geluidje bij, ook duidelijk vanuit de achterzijde van de fiets.
De tikkende en knerpende geluiden werden steeds frequenter, dus dat behoefde ook een iets nauwkeuriger onderzoek.
Eerst de spaakspanning van het achterwiel maar eens bekeken, die mochten wel een slagje hebben, maar dat loste de geluidsoverlast niet op.....
Daarna met een goede lamp en een spiegeltje uitgebreid de kleerhanger bekeken. Dat is al een verstevigde, maar ook die schijnen een enkele keer nog te breken.
Daar viel niets te ontdekken, dus dan de achtervork op dezelfde manier bekeken. Ook daar geen breukjes of scheurtjes te zien, verder zoeken dan.
Ik had al een vermoeden, het geluid had ik vroeger al eens eerder gehoord, bij een van de goedkoper uitgevoerde racefietsen die ik ooit had.
Het klonk verdacht veel als een uitgelopen lager.............

De kont van de Strada omhoog, kapje eraf, demper los zodat het wiel zakt en vrij kan draaien.
Dan met een schroevendraaier tegen het oor luisteren naar de lagers als het wiel draait. Ja, dat kon niet missen, waarschijnlijk is het lager tegen de cassette kapot.
Een telefoontje naar de velomobieldokter, en met Allert gesproken.
Dat kon inderdaad voorkomen bij deze kilometerstand, en alle verschijnselen wezen er wel op dacht Allert ook. Na nog een paar tips gelijk maar een nieuwe achteras en de benodigde 3 lagers besteld.
Nu even wachten tot de nieuwe onderdelen binnenvallen, en dan het spul weer zo geruisloos mogelijk zien te krijgen..........

Tot zover,

Groeten, Adri.

22 opmerkingen:

  1. Een velomobiel is dus een beetje zoals brandhout: je kunt je er op meer manieren mee bezig houden ;-)
    Wat die Risse-demper betreft: bij Flevobike stelden ze enkele jaren geleden dat ze er niet aan willen beginnen. "Alle hydraulische dempers gaan lek, onvermijdelijk". Dat past niet in hun filosofie van onderhoudsarme producten.
    Anderzijds is ook hier geknars vooraan te horen: het lijkt dat een lager in het rechterwiel het voor bekeken houdt. Tijd voor nazicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jan,

      Leuke vergelijking inderdaad, je bent zowel met een velomobiel als met brandhout op verschillende manieren in de weer!
      Die Risse, tja, toen ik de Strada bestelde kwam Wim er mee op de markt, en de eerste ervaringen waren overwegend positief. Reden voor mij om de Strada er ook mee uit te laten rusten, Velomobiel.nl stond niet afwijzend tegenover montage van de Risse.
      Dat een hydraulische demper ooit lek zal gaan zullen ze gelijk in hebben bij Flevobike, dat bewijs is nu al enkele keren voorbij gekomen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,

    Als ik dat zo lees denk ik dat je maar eens een stethoscoop moet kopen. Hoeveel kilometer moeten de achterwiellagers ongeveer mee kunnen?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin,

      Die truc met die schroevendraaier werkt prima, daar heb ik geen stethoscoop voor nodig! Iedereen die in de procesindustrie werkt kent die truc.........
      Hoelang die lagers mee kunnen durf ik niet zeggen, dat is afhankelijk van elk individueel lager, de belasting, de omstandigheden van blootstelling aan weer en wind, en ga zo maar door.
      In elk geval vond Allert het geen vreemd iets, het kon goed vanaf 30.000 km zei hij.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Zo is het Adri ik gebruik de truc al jaren bij tikjes in cilinderkoppen, dynamo of waterpomplagers overigens ben ik het met Quezzzt eens dat wiellagers, dempers en remmen in/op fietsen ondergeschoven kindjes zijn bij wiellagers is > 1000000 km geen uitzondering

      Verwijderen
    3. Klopt Willem, fietsonderdelen zijn dikwijls veel minder duurzaam dan auto onderdelen, vreemd eigenlijk, het kan dus wel, maar is waarschijnlijk niet winstgevend genoeg........
      Hoewel er wel duidelijk verbetering te zien is vergeleken met vroeger, vaste lagers in de trapas, wiellagers waar je geen onderhoud meer aan hebt, balhoofdlagers die jaren lang meegaan om maar een paar zaken te noemen waar je vroeger regelmatig mee aan de gang was.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Niet zozeer de winstgevend zal het probleem zijn, maar het gewicht.

      Verwijderen
    5. Mogelijk Maarten, maar het zou dan toch mogelijk moeten zijn om ook fietslagers te maken die én licht, én duurzaam zijn, langer dan 30.000 km in elk geval.......

      Verwijderen
    6. Gewicht zeker niet...de dure onderdelen (vanaf Ultegra, Dura-Ace,Record en C-Record,SramRed etc.) slijten de lagers haast niet, alleen bij profs die 25-30.000/jaar rijden en dan vooral de trainingsfiets. De afdichtingen, en dus gebruik omstandigheden zijn het probleem

      Verwijderen
    7. Klopt wel Willem, maar er gaat toch wel eens iets kapot, ook al ben je geen prof. Een regenrijder ben ik nooit geweest, dus daar lag het niet aan. De vorige Scott had na 4 jaar een kapot balhoofdlager, dat was dan wel na een regenrit. Smeren hielp niet echt, dus werd het vervangen. Dat was een goede kwaliteit Ritchey balhoofd dat gebruikt werd. Nog meer tegenvallend vond ik de kapotte Record trapas lagers na bijna 5 jaar, dus circa 24000 km in mijn geval. Dat was dan nog wel het oude vierkante astype. Die heb ik toen vervangen door een "modern" Fulcrum crankstel met buitenliggende lagers, die schijnen iets langer mee te kunnen.
      De huidige Scott is afgemonteerd met SRAM Red Black, daar zijn tot nu toe nog geen problemen, maar die heeft tot nu toe ook pas circa 15000 km gelopen, ook grotendeels in droge omstandigheden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Auto schokbrekers gaan gemiddeld 180.000 km mee. Waarna je ze weggooit. ( onderhouds arm dus ) Dat is geen probleem vanaf 30-60 euro per stuk.

    Dat om het in perspectief te plaatsen dat hydraulische dingen niet perse erg onderhoudsgevoelig of duur moeten zijn.

    Het is natuurlijk wel een stuk duurzamer dat zo'n Risse onderhouden kan worden en dan weer net zo lang meekan. En daarna wellicht nog een keer en nog een keer. Als je dat maar lang genoeg volhoudt wordt de afschrijving op de aanschaprijs vanzelf een keer accepetabel :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan, volgens Pauls blog, € 45 per onderhoud loopt de rekening toch flink op. Even duur als een nieuwe autodemper dus. Daar bovenop moet de demper nog heen en weer vervoerd worden, wat op duurzaamheidsvlak ook niet positief is.
      De eisen zijn ook anders: in een HPV moet alles zo licht mogelijk zijn. Bij een auto telt dat veel minder, waardoor alles robuuster uitgevoerd kan worden.

      Verwijderen
    2. Als Wim slim is neemt ie dit op in de productinformatie voor kopers.

      Dan wordt het onderdeel van normaal te verwachten onderhoud ipv dat het ervaren wordt als een defect. Zo als het nu is overvalt het gebruikers ook als een defect.

      Verwijderen
    3. Hoi Quezzzt,

      Dempers die € 30,-- tot € 60,-- kosten en dan 180.000 km meegaan kosten dus eigenlijk niks, dan kan je ze ook zonder wroeging weggooien!
      De Risse heeft blijkbaar om de 2 jaar of 400 uur onderhoud nodig, iets wat Wim vast niet geweten heeft toen hij er mee op de markt kwam.
      Want onderhoud wil zeggen dat je er achteraf weer werk aan hebt, met bijkomende kosten.
      Als dat gegeven vooraf bekend was geweest had ik misschien toch een andere beslissing genomen, maar goed, dat is achteraf.
      Voorlopig rijd ik weer met een "verse" demper in het rond........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Hallo Jan,

      Daar ben ik het mee eens! De kosten zijn inderdaad niet laag, als je het vergelijkt met het alternatief, een originele Velomobiel.nl demper.
      De Risse Genesis koste destijds € 200,--, de prijs van de originele demper was toen € 50,--, dus kwam er bij mij € 150,-- bij voor de demper. Met andere woorden, ik had 3 originele dempers kunnen hebben voor hetzelfde bedrag! (Die nagenoeg onderhoudsvrij zijn....)
      Nu betaal ik inderdaad circa € 45,-- voor de beurt, + 2x portokosten, dan komt het totaal op circa € 70,--.
      Om maar iets te noemen waar sommigen ook tevreden mee zijn: De Peter de Rond aanpassing. Een aangepaste originele VM.nl demper met een dubbele veer. Een dergelijke demper kost dan circa € 90,--.
      Tja, wat is wijsheid?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    5. Hoi Quezzzt,

      Ook daar ben ik het mee eens, nu zal het langzamerhand wel gaan doorsijpelen bij de gebruikers van de Risse dempers, maar dit gegeven zou inderdaad bij de productinformatie moeten staan.
      Dan zou het niet helemaal zeker geweest zijn dat ik er eentje besteld zou hebben, maar zoals eerder opgemerkt kan je achteraf makkelijk praten........
      Ik heb geen spijt van m'n keuze, de demper heeft z'n werk altijd prima gedaan, en tot nu toe is er geen onderhoud geweest, enkel af en toe de druk controleren.
      Hoe een originele demper of een aangepaste De Rond versie zich gedragen zou in mijn omstandigheden kan ik ook niets zinnigs over zeggen, dus hou ik me bij de ervaringen met de Risse, en daar hoor je me niet over klagen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri

    Als jij ook steeds die beugels sloopt kun je misschien ook beter van die RVS beugels hebben, ik heb ze omdat de alu niet ging met de M-D

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Tja, dat is mogelijk, nou is dit pas m'n tweede dus daar ben ik niet de enige in.........Erwin van Tante Lies heeft er ook al twee kapot, net als Wilco, en er zijn er nog meer die meerdere beugels gebroken hebben.
      Misschien kan Velomobiel.nl overwegen om op verzoek RVS te monteren? Dan zou dat probleem inderdaad opgelost zijn.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hoi Adri, ik denk dat een veel gemaakte fout is dat we de trapashouders te vast aandraaien. Om de horizontale schuifbeweging tegen te gaan hoeft hij niet zo vast te zitten.

    Het is maar theorie ...

    Groet Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Dat zou best wel eens waar kunnen zijn, daarom is Erwins idee om een soort momententabel in de gebruiksaanwijzing te zetten ook zeker te overwegen. Met een momentsleutel kan je niet missen, dan weet je zeker dat je genoeg kracht gebruikt, en niet te vast aanzet.
      Zoals je wel eens gehoord zult hebben: "Meten is weten, gissen is missen!"
      ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Die boutjes hoeven helemaal niet zo vast! gewoon aan en krikkie toe elke 1K checken en dus niet steeds vaster draaien. Ik gebruik meestal een T sleutel en dus "handvast" ook bij carbon raceframes de meest "goedkope" momentsleutels geven verkeerde waarde aan. Wij werken nu met een digitale Snap-On van 0-10Nm bij kleine onderdelen en voor de injectoren met een schroevendraaier tot 1,5Nm verder gaat alles vast op graden hoekverdraaiing dan heb je geen last van schroefdraad weerstand. Natuurlijk is meten beter maar met gevoel werken is minstens zo belangrijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem,

      Ik weet niet of ik ze te vast draai, voor m'n gevoel niet, dat gaat ongeveer net als jij beschrijft, vast en een tikje erbij.
      Momentsleutels heb ik er 2 van, ééntje van BBB van 0 tot 20 Nm en een grotere Park Tool TW-6 die van 10 tot 60 Nm aankan.
      Die zullen allicht een afwijking hebben, maar dat geeft niet voor mijn gebruik. Je hebt dan in elk geval een indicatie wat je doet, en dat is beter dan niets.
      Dat met gevoel werken net zo belangrijk is ben ik met je eens, maar dat gevoel komt als je regelmatig sleutelt, en is dus vooral gebaseerd op een stukje ervaring.
      En niet iedereen sleutelt regelmatig, dus dan kan een momentsleutel toch handig zijn als houvast.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen