zondag 28 augustus 2016

Klein werk en X=N+1.

Klein werk.

Wat kleinigheidjes kan je altijd wel tegenkomen als je redelijk wat kilometers maakt, dat zal iedereen wel herkennen.
Zo had ik weer eens een kraakgeluidje uit het vooronder, en dan rust de verdenking al snel op de trapasklemmen.
Dat bleek ook te kloppen, er was er weer ééntje gebroken.
Nu heb ik nog één alu-klem in reserve, en daarnaast heb ik er twee stalen, die ik meenam uit Dronten toen we daar langs gingen voor de proefritten.
Naast die breuk had ik onlangs nog een breuk in een aluminium onderdeel, maar daar kon ik even mee leven.
De linker lampsteun naast de spiegel was afgebroken, maar door wat verbuigen van de rest en een gaatje boren kon ik het ding nog wel gebruiken. Nou was dat verbuigen natuurlijk ook niet echt goed voor de steun, en hoewel bruikbaar wilde ik toch een setje nieuwe, de winter en daarmee de donkere periode komt er aan, ik wil er wel op kunnen vertrouwen!
Een setje nieuwe lampsteunen besteld, en gemonteerd toen ze bezorgd waren.

De oude lampsteunen en de trapasklem.

Beetje aangepast nog wel bruikbaar.

De nieuwe lampsteunen.

Veel langer die nieuwe!

Gemonteerd.

Theo vroeg me hoe het kwam dat de steun kapot gegaan was. Ik dacht door trillingen en overbelasting. Het oude model was korter en had twee knikken in de bevestigingsstrip. De linker was te kort om mijn lichtkanon op te zetten, dus had ik de steun verlengt met een stukje bezemsteel.
Dat werkte prima, maar trilde wel veel. Theo vond het ook wel logisch dat die steun na een aantal jaren gebroken was met mijn gebruik ervan.
De nieuwe zijn langer en de constructie is zodanig dat de trillingen veel minder zijn.
Daar kunnen we de winter weer mee in!


De oude verlengde steun.

Met het "lichtkanon" erop.


De nieuwe trapasklem liet het vooronderlijk gekraak weer gelijk verdwijnen, ook weer opgelost!

X=N+1.

De voor fietsers bekende formule! Er is dus een fiets bijgekomen in de collectie, niets wereldschokkends, gewoon een handig hebbeding.
Het leek ons handig om een vouwfietsje mee te hebben in de camperbergruimte, vaak nemen we geen fietsen mee als we zomaar een weekendje gaan, maar nu Ina ook een e-vouwfietsje heeft is het makkelijk om die ook in de berging te zetten en dan zonder fietsdrager op stap te gaan. Dan hebben we allebei een fietsje bij ons in geval we toch zomaar een stukje willen fietsen.
Ik maakte tijdens het wachten op de doorkomst van de renners in Mo i Rana tijdens de Artic Race een wandeling naar de plaatselijke vestiging van Biltema, om eens te kijken naar een vouwfietsje dat in de catalogus stond. (dit fietsje)
Dat fietsje hadden ze niet meer, maar de magazijnman had nog wel iets anders, dat was het laatste exemplaar en mocht weg als voor een mooi prijsje vertelde hij.
Maar eens bekijken dan, het was een vouwfietsje, maar bleek geen versnellingen te hebben. Een proefritje door de winkel leerde me dat het geen zwaar verzet had, en goed te manouvreren was. Licht ding en in een handomdraai op te vouwen.
Omdat het een single speed was twijfelde ik nog even, maar toen de man zei dat ik het fietsje mee kon krijgen voor NOK 450,-- (± € 50,--), hapte ik gelijk toe, daar kon ik me geen buil aan vallen!
Al op de terugweg naar de camper bleken de hellingen geen enkel probleem, gewoon rustig aan, en je komt wel boven.
Ook de dag daarna, toen de start bij het poolcirkelcentrum was, werd het fietsje ingezet op de hellingen van het Saltfjellet, ook daar geen enkel probleem! Het enige probleem was omlaag, Ina reed gewoon bij me vandaan, dus echt licht lopende lagers zitten er wel niet in..........Door het kleine verzetje is meetrappen omlaag geen optie, je trapt gewoon in een vacuum lijkt het.....
Maar verder is het prima om mee te hebben en zo nu en dan eens te gebruiken.

De nieuwe aanwinst thuis.

Ready for take-off.........

Onderweg naar de poolcirkel.

Zomer???

Nou hier niet! De berichten uit Nederland zijn nogal "zonnig" om het mild uit te drukken, hier is het huilen met de pet op! Afgelopen week veel regen gehad en de weg is een paar keer afgesloten geweest omdat er grond/steenlawines gevallen waren, hetgeen wel vaker voorkomt bij veel neerslag.
Al met al lijkt het wel of de herfst al is begonnen, de temperaturen werken ook niet echt mee..........
En van de week staken de eerste paddestoelen zelfs al de kop op in ons gazon.......


Tja, het is niet anders, we moeten het ermee doen!

Tot zover,

Groeten, Adri.

22 opmerkingen:

  1. ik heb die steunen ook maar nooit gebruikt ( ook niet bij de Q )
    ik wil ooit een sport camera er op monteren ofzo als je iets regelmatig gebruikt, gaat het wel eens stuk ja, nu kan je weer ze weer gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die sportcamera staat nog steeds op m'n verlanglijstje, maar ik ben nog steeds te gierig om er geld aan uit te willen geven.........Om de lampem op te zetten zijn de steunen heel handig, en heb ik in de winter veel gemak van de extra verlichting.

      Verwijderen
    2. dat heb ik ook, this niet "te gierig" maar een beetje een goeie ben je al zo 500 eurie kwijt ( wand ja, ja er miet dan ook een afstandsbediening bij wand op lange ritten wil je wel een beetje selectief zijn wat je opneemt en evt delen wil ) dat is gewoon erg veel keiharde ronde euro's dus

      Verwijderen
    3. Het beste uit de bus komt de Go-Pro, maar die heeft geen GPS, en zoals ze bij Garmin zeggen: "Zonder data is het enkel video". Klopt, dus dan zit ik weer al te denken aan een Sony, maar die zijn dan weer niet zo gebruiksvriendelijk volgens de testen.
      Garmin Virb XE zou ook een optie kunnen zijn, maar duur zijn ze inderdaad allemaal.........

      Verwijderen
    4. Dat soort dingen hoeft helemaal niet zo belachelijk duur te zijn : de Contour 3 camera ( ~ 133 euro ) heeft 1.920 x 1.080 en qua opslag kun je ( ook goedkope ) SD kaartjes gebruiken dus het qua opslag grootte net zo gek maken als je wilt.

      Ik heb nog de eerste Contours ( I ) en die hebben iets minder resolutie maar kunnen toch HD filmen, zijn (spat)waterdicht en dempen redelijk wat getril uit beeld en meer functies zoals bepaalde automatische filters en foto ipv film funtie. Zelfs die met het kleine SD kaartje ( 16 GB ) heeft nog altijd een uur CV in HD gefilmd zonder problemen.

      De GPS data in je filmpjes haal je gewoon uit je GPS navigatie comutertje, GPS sportcomputertje of GPS smartphone.

      En tegenwoordig zijn meter overlay programma's zoals Dashware ( meest uitgebreide en gebruiksvriendelijke ) hartstike gratis.



      Verwijderen
    5. Ja Quezzzt daar heb je gelijk in. In plaats van een "Best in test" kan je ook genoegen nemen met een "Beste koop", dan heb je een voordeliger en toch redelijk kwalitatieve actiecam.
      Omdat ik nog steeds geen GPS heb, geen navigatie, geen computer en op een smartphone gebruikt het teveel van de databundel en zuigt te hard aan de batterij.......Maar wat je zegt is wel te overwegen, de Contour +2 is inderdaad niet te gek duur, robuust en spatwaterdicht. Daarbij heeft het ding ook GPS, wie weet, misschien komt het er nog van......Zoals vaak zet je commentaar me toch weer aan het denken...;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    6. Mijn vrouw zegt altijd "gebruik marktplaats dan" en dat doe ik nooit, maar vor dingen die je wel wilt maar gewoon niet veel geld aan wilt uitgeven is het waarschijnlijk ideaal.

      Wat je dan zoekt is een Contour ( I of II ) en een GPS navigatiecomputertje. Die 2 samen voor een habbekrats samen met gratis Dashware produceren dat wat je tot nu toe nog niet kon. En waarschijnlijk ook niet heel belangrijk vind....hoeveel filmpjes kun je laten zien totdat je in herhaling valt en het minder interessant wordt ? Daarom zou ik er nooit 500+ euro voor willen neerleggen. Het is leuk voor af en toe en bijozndere gelegenheden.

      Ik zou bijvoorbeeld graag zien hoe jij met doodsverachting aan die bijnaam voor je Stada komt bij het gecontroleerd afstorten van een berg :-)))

      Verwijderen
    7. Ik begrijp natuurlijk dat in Noorwegen er niet letterlijk een "marktplaats" is hoewel misschien iets vergelijkbaars. Maar je hebt connecties genoeg :-))

      Verwijderen
    8. Je slaat de spijker precies op de kop, mijn "gierigheid" heeft inderdaad alles te maken met het feit dat ik het niet echt belangrijk vind, want anders was het allang aangeschaft. Het is inderdaad leuk voor een paar keer, en dan gebeurd waarschijnlijk precies wat jij zegt, het is minder interessant aan het worden voor de meesten.
      De afdalingen zijn inderdaad soms spectaculair, zeker bij ontmoetingen met tegenliggers op de smalle wegen.
      En ook Noorwegen kent een soort "Marktplaats", die heet hier Finn.no, en daar kijk ik bijna nooit op........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Grappig fietsje, kun je dezelfde banden gebruiken als de Strada? Wellicht dat de lagere rolweerstand van grotere wielen ook een rol speelt in de afdaling?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dezelfde maat, ook Ina's vouwfietsje heeft die maat banden. Handig!
      Grotere wielen rollen inderdaad lichter, maar in dit geval ligt het volgens mij geheel aan de lagering.
      Ina rijdt ook op 20" wielen, is circa 13 kilo lichter dan mij en wel sneller beneden. En meetrappen in een afdaling doet ze nooit, ze zal eerder geneigd zijn tot afremmen..........Dat doe ik dan weer zo weinig mogelijk, dat afremmen......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri,

    De steunen lijken nu wel heel lang geworden. Volgens mij moet je er nu een camera en een licht op kunnen monteren.

    Groeten Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Dat zal in vele gevallen mogelijk zijn, maar de schijnwerper die bij mij links staat is vrij breed uitgevallen, daar zou het misschien net niet kunnen.
      Maakt niet uit, ik heb nog geen camera!
      Ik zal nog een foto bij plaatsen, dan zie je wat ik bedoel.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri

    Ik heb ook die nieuwe steunen en die trilden bij mij ook
    Opgelost door een klein stukje rubber er tussen te klemmen
    Dat stukje alu met gaatje voor je spiegel volgt de lijn van de Strada niet goed en kon daar trillen

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://andredronkersalleweder6.blogspot.nl/2016/05/wat-nieuws-proberen.html

    Hier staat een foto met wat ik bedoel Adri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Duidelijk te zien wat je bedoelt inderdaad! Maar als je nog eens kijkt en vergelijkt, zal je zien dat mijn steunen weer al van een nieuwere generatie zijn, iets anders gelast dan de jouwe.
      Dan nog volgen ze inderdaad de lijn van de body niet helemaal, daarom heb ik er een paar stukjes klittenband onder geplakt in de loze ruimte, zo bleven de steunen goed op de plaats toen ik ze monteerde en de trillingen vallen nu ook goed mee.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Voorstel voor een winterproject: andere naven in je nieuwe vouwfiets. De waarde zal meteen verdubbelen ;-)
    Belangrijker is dat hij dan beter zal bollen, vermoed ik.

    En die steuntjes, tja, op een Orca lukt dat niet. Da's dan weer een minpuntje van de mooie afwerking.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je voorstel was al in mijn gedachten Jan! Ik zat zelfs te denken aan de mogelijkheid om er een versnellingsnaaf in te spaken, een Nexus 7 zou al heel goed kunnen functioneren. Ik zal eens moeten inlezen.....

      Verwijderen
  7. Mocht er nog iemand op zoek zijn naar zo'n vouwfiets die alleen heuvelop lekker rijdt, ik heb er nog een staan, gratis ophalen :-). Moet wel nagekeken worden, de ketting vliegt er spontaan af en hij staat al een tijdje stil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer Joyce, nou heb ik net eentje.......Maar toch bedankt! ;-))
      Trouwens heuvelaf gaat ook lekker, maar is niet te vergelijken met afdalen met een carbon racer, en al helemaal niet met een Strada.....
      En op het vlakke gaat ook prima!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen