woensdag 22 februari 2017

Elektrische vierwieler.

Podbike.

Even een kort berichtje, gisteren kwam er iets langs op Facebook, is misschien interessant voor sommingen onder ons.

In Sandnes, in de buurt van Stavanger, Noorwegen worden momenteel een paar prototypes gebouwd van een elektrische vierwielige "velomobiel", het komt er op neer dat de fiets tot 25 km/u ondersteuning zal geven, word aangedreven op de achterwielen door 2 naafmotoren, en geen ketting heeft. Met de pedalen zal een kleine generator aangedreven worden die energie aanleverd voor de batterij en de aandrijving. Heuvelaf is de snelheid begrensd op 60 km/u, de energie die hierbij vrijkomt zal worden teruggevoerd naar de batterij.

Er zijn nog wel wat vragen bij te verzinnen, alles staat nog niet in de  FAQ, en ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vragen over ventilatie, zijwind gevoeligheid en hoe de kap vrij gehouden zal worden van regendruppels en aandampen.
Maar bij deze de link:

Noorse 4-wieler

Ben uiteraard benieuwd naar jullie reacties!

Tot zover,

Groeten, Adri.

34 opmerkingen:

  1. Hoi Adri

    Als het alleen regendruppels waren....
    Hoe Bob er uitzag na een rit in jullie plaatselijke modderpoel ben ik benieuwt hoe je dat er af krijgt tijdens de rit
    Leuk karretje maar geef mijn m'n Strada maar ;-)

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Dat was ook een van mijn vragen aan de maker/bedenker van het geval, ondertussen heb ik een antwoord binnen, maar dat moet ik nog even bestuderen. Laat het weten zodra ik het gelezen heb.
      Ik zag er wel een goede winterfiets in voor Ina, eventueel kan Ward dan ook mee, want er zou plaats voorzien zijn voor één kind tot 6 jaar of 25 kg.
      Wat mij betreft denk ik er hetzelfde over als jij doet, ik houd het ook nog even bij de Strada..;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,

    Ziet er gelikt uit, maar lijkt mij niet praktisch. Altijd maar binnen zitten. En als het regent zou het zicht wel eens heel beperkt kunnen zijn. Kan misschien handig zijn als stadswagentje.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Klopt, ook mijn eerste gedachte! Wat met warme zomers en je moet onder die koepel zitten? En inderdaad gaat een ruitenwisser goed werken? En wat met aandampen van de ruit?
      Het zal ook wel de bedoeling zijn als stads/boodschappenfietsje denk ik....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Dat is de Podride Ronny, een Zweedse tentdoek 4 wieler.

      Verwijderen
    2. Dat had ik pas door na het posten, daardoor dat ik het bericht verwijderd heb.

      Verwijderen
  4. Je zou er eigenlijk een tijdje in moeten kunnen proefrijden Adri. Dan weet je volgens mij gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt met dit soort nieuwe fietsen. grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zouden volgens de site 10 testpiloten komen, maar ik geloof niet dat ik daar bij ga zijn........
      Maar zou inderdaad een interessante beleving kunnen zijn!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Die grote koepel lijkt me benauwd maar het ding is wel maar 80 cm breed. Net als mijn Strada. Je kunt er dus fatsoenlijk mee op een fietspad in NL.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Paul, en 4 wielen dus behoorlijk stabiel ook nog waarschijnlijk. Een soort Quezzzt fiets misschien?;-))

      Verwijderen
  6. Hoi Adri, ik deel je vragen over ventilatie en regendruppels en ook zonwering, maar het concept opzich, vind ik wel heel leuk.
    Het lijkt een stabiel karretje. Veel zal ook afhangen van het gewicht. Hoeveel zou hij omgerekend in euro's moeten kosten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet, ondertussen heb ik een link gekregen van de maker zodat ik het ding wat beter kan bestuderen.
      De geschatte productieprijs zou volgens de site neerkomen op NOK 50.000,-- circa € 5500,-- voor een basismodel. Er is geen vermelding wat er onder een basismodel verstaan word......Als je net als bij de Twike bijvoorbeeld de batterij apart moet kopen zou er nog wel eens wat bij kunnen komen.......
      En er is nog niets zeker op het ogenblik, de "mule" schijnt goed te werken, dat dan wel.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Het ding ziet er gelikt uit. Het lijkt mij meer een autootje dan een fiets. De efficiëntie van een goede velomobiel wordt bij lange na niet gehaald denk ik. Eigenlijk zou je er wat harder mee moeten kunnen rijden, b.v. 45 km per uur. Dan kan het een alternatief worden voor de Canta en andere 45-km wagentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De efficïentie van een goede velomobiel wordt inderdaad niet gehaald, dat is ondertussen bevestigd in het antwoord van de maker dat ik vanavond kreeg. Dat was ook niet de insteek, de bestaande velomobielen zijn al zeer goed voor hun doel. De bedoeling was om meer automobilisten uit hun voertuig en uit de file te krijgen. De bedoeling is dat die mensen dan liever die "fiets" gaan gebruiken om naar hun werk te gaan, en zo toch droog, en niet bezweet aan te komen, zonder dat ze moeten douchen/verkleden, aldus het antwoord.
      Ik zal het antwoord vertalen, en de link even goed doorlezen, dan kom ik er nog op terug.
      Als 45 km voertuig zou het ook hier onder de bromfiets regels vallen, dan zit je weer met kentekens, verplichte verzekering en dergelijke.
      Waarschijnlijk zou de verkoop dan wel beter worden, dit concept zullen vele Noren wel wat sceptisch bekijken, hoewel er beweerd wordt dat er al 200 vooraf besteld zijn. We wachten af........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Ziet er fantastisch uit. Maar roept een boel vragen op. Onder meer: hoe energie-efficiënt is het systeem? In welke mate gaan de door mij geleverde watts werkelijk omgezet worden in voortbeweging?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Paul, meer vragen dan ik antwoorden heb op het moment...........Ik ga me er eens in verdiepen en kom er dan op terug.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Wie zet er nog meer vraagtekens bij het zien van mensen in kantoorpak poserend in een gelikt kantoor in combinatie met niets dan gelikte ontwerptekeningen ?

    En ze lijken niet het benodigde kapitaal te bezitten om in China tot massaproductie over te gaan, want ze vragen om geld.

    Mijn indruk is dat die geldindustrie is : mensen die dure auto's en kantoren leasen totdat het geld op is.







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou kunnen Quezzzt, maar laten we het even afwachten. De fiets is nog in het prototype stadium en zou op de komende Spezi te zien zijn.
      Je kan voorinschrijven op de bestellijst, en betaald dan NOK 2.500,--(circa € 282,50), ongeveer 200 mensen hebben dat al gedaan.
      Er is sprake van een body van thermoplast, zou goed in China kunnen als er massaproductie komt.
      Even afwachten dus wat mij betreft.

      Verwijderen
  10. Hoi, Toch is dit een interessant concept, en misschien wel datgene waar veel mensen op zitten te wachten.
    Werken aan je conditie en zonder al te veel zweten op de plek van bestemming komen.
    Grappig dat de oprichter van dit project in een alleweder rondreed. Wel graag er een pedelec van maken om de interesse te wekken van een grotere doelgroep. Ik blijf dit volgen.

    Greenmachinist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat ik ook dacht, interessant om te volgen, ben benieuwd of dit gaat aanslaan, en in welke mate.
      Inderdaad een velomobilist die zelf een Alleweder ombouwde naar e-assist met een achternaafmotor, hij schijnt te weten waar hij naar toe wil.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  11. Is dit de laatste iteratie van de PodRide? Dat trapautotje heb ik in 2013 gezien op de Spezi en toen ook een praatje gemaakt met de bedenker en maker. Er stond in dat jaar ook een artikel in Velovision. Het trapautotje zag er toen wel totaal anders uit: een soort 4-wielige trike met een hoekige huif van textiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Willem Jan, de Podride is een Zweedse vinding, inderdaad een 4-wielige tentdoek velomobiel, handig ding ook wel, maar ik zou er nog niet dood in gevonden willen worden..........
      De Podbike is een Noors initiatief, met toch wel wat geavanceerder techniek naar het eruit ziet.

      Verwijderen
  12. Toch willen Theo en Allert niet aan zo'n voertuigje, en ze hebben de voor en nadelen wel zorgvuldig overwogen. Het heeft te maken met de prijs die ze moeten vragen en wat vergelijkbare mobiliteits oplossingen kosten. Ze moeten er wel mee kunnen verdienen !

    45 km/u autootjes ( jongeren, hippe amsterdammers en gehandicapten rijden daarin ) zijn bijvoorbeeld massaproduct waartegen amper te concurreren valt. En als je perse wilt trappen en sportief bent neem je algauw een (e)-bakfiets of een bestaande velomobiel. Voor historisch gegroeide binnensteden is het ding veel te lomp : op vakantie in Duitsland en Oostenrijk zag je uitsluitend (e)-MTB in grote steden met nauwe straatjes.

    De plaats op de markt is dus zeer klein.

    Bovendien zijn jullie waarschijnlijk allemaal met me eens dat als je gezond bent die e-aandrijving niet heel nodig is. Wat blijft is betere weersbescherming...maar dat is een grijs gedraaide grammafoonplaat aan het worden :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan heb je nog de hippe Renault Twizy's ( 80 km/u versie ) de kleinere boodschappen-maat autootjes die gewoon op de snelweg gereden kunnen worden en breder inzetbaar zijn voor de hippe jongere mens.

      Valt slecht tegen te concurreren zeker gebruikt.

      Verwijderen
    2. In bergachtige omgeving kan die ondersteuning geen kwaad Quezzzt, zelfs als je gezond bent
      Is altijd beter dan in de auto de berg over klimmen

      Verwijderen
    3. @Quezzzt: zoals de bedenker en ontwikkelaar zelf in zijn antwoord aan mij aangeeft is hij niet van plan de gevestigde orde van velomobielen uit te breiden met nog een model. Wat hem betreft zijn de bestaande "snelle" velomobielen zonder assist zeer goed voor hun doel. De markt waar hij op mikt zijn mensen in vooral urbane omgeving, die nu met een auto of motor naar het werk gaan. Die wil hij in een dergelijk voertuig, zodat ze redelijk snel, want geen file meer om in te staan, en toch droog en comfortabel naar het werk kunnen. En dan niet persé hoeven omkleden/douchen omdat ze nat van het zweet zijn of sportkleding aan moeten....
      Ook het niet op kenteken rijden, geen fossiele brandstof nodig hebben en minder parkeerplaats innemen zijn verkoopargumenten. De e-aandrijving is in dit voertuig onontbeerlijk, je drijft met je trappers een generator aan die de stroom voor de voortstuwing levert aan de naafmotoren, ook boven de 25 km/u, als de ondersteuning stopt kan je zo blijven fietsen. Dan zal het niet zweten wel vlug over zijn neem ik aan...;-))
      Renault Twizzy is een heel leuk ding, maar toch weer meer richting echte auto, met alle belastingen en dergelijke erbij. Je kan er bijvoorbeeld niet in meetrappen, dus dan is het trainingselement toch weer weg als verkooppraatje, een trapfiets is net weer wat "groener" dan een e-auto......

      Hoi André,

      Inderdaad een punt wat mee zal tellen, ook in diverse steden in Noorwegen gaat de weg soms behoorlijk op en neer, daar helpt de e-assist goed mee!
      Ze zijn niet allemaal zo gek als ons, dat ze voor hun plezier zich in het zweet rijden........
      ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  13. Ziet er een interessant concept uit. Het is géén velomobiel, maar iets tussen e-bike, velomobiel en auto(otje) in. Het systeem waarbij je via een generator voor energie zorgt, heeft een lager rendement dan een kettingaandrijving, maar maakt het ook eenvoudiger. Het lijkt me ook duidelijk wat de bedenker stelt: dit is niet voor wie nu al overtuigd is van het velomobielrijden, maar eerder iets om automobilisten uit de auto te halen. Als je weet wat de gemiddelde bezettingsgraad van een auto is, is het eigenlijk een logisch alternatief: compacter, zuiniger, veel minder vervuilend en in een stadsomgeving ook niet trager. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je weer kort en duidelijk samengevat Jan! Inderdaad precies wat de bedenker in gedachten heeft, dat antwoordt kreeg ik ook ongeveer zo.

      Verwijderen
  14. Waarschijnlijk is één van de tien proeffietsen t.z.t. ook in Nederland te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou zelfs nog wel eens een markt voor kunnen zijn ook, lijkt me in Nederland prima te doen met zo'n geval, veel plezieriger rijden dan een scooter of een elektrische bukker!

      Verwijderen
    2. En het argument dat het teveel regent om te fietsen vervalt ook meteen. Het ding ziet er ook hip uit. Maar dat zijn allemaal gissingen. De vraag voor elk product is: zal het aanslaan? Dat hangt van een hele reeks factoren af en die heb je als producent niet allemaal in de hand.

      Verwijderen