zondag 25 juni 2017

Nieuwe fiets!

Op weg naar Dronten.....


Op donderdagavond 8 juni was het zover, we zouden de eerste kilometers richting Nederland gaan rijden. In verband met de  soms vaststaande auto's noord van Kinsarvik overdag, wilde Ina al op donderdagavond gelijk na haar werk vertrekken, om dan op Brimnes te stoppen voor de nacht. Niet ver van huis, slechts 20 km, maar laat in de avond was het geen probleem om de smalle gedeeltes te passeren.
Ik had natuurlijk alles al klaar gezet voor vertrek, zodat we gelijk weg konden nadat Ina zich gedouched had.
Zodoende hadden we op vrijdag een hele rustige dag, we zouden slechts tot net voor Kongsberg rijden, om dan op zaterdagmorgen naar Oslo te rijden, waar we om 14.00u met de Color Magic richting Kiel gingen varen.
Aankomst in Kiel was op zondagmorgen, om 10.20 reden we de boot af en zetten koers naar Dronten.

Ondanks een paar kleine files onderweg ging de reis voorspoedig, natuurlijk namen we een paar rustpauze's onderweg, een langere bij de grens aan Groningen, waar we altijd even gaan shoppen in de plaatselijke super in Bad Nieuweschans. Allerlei lekkers inslaan dat in Noorwegen niet verkrijgbaar is, of niet hetzelfde smaakt, zoals bijvoorbeeld kaas, hagelslag, rozijnenbrood, suikerbrood en ontbijtkoek.

Daarna was Dronten het einddoel, waar we om 19.10 tegenover Velomobiel.nl parkeerden. Een goede geest was zo vriendelijk geweest om op het veld daar wat rijplaten neer te leggen, waar camper en aanhangertje precies op pasten.
 
Op de plaats rust!
De eerste bezoeker kwam al snel, er was een afspraak gemaakt met Erwin (Tante Lies), die de deelbare kap wel van me wilde overnemen. Leuk om Erwin weer te zien en even te spreken!

Strada omruilen.......

Op maandagmorgen 12 juni was het zover, volgens afspraak zou de Strada omgeruild worden voor een Quattrovelo. Ik had de wekker gezet, zodat ik gelijk om 08.00u kon binnenvallen bij Velomobiel.nl, de Strada afladen en voor de zaak neerzetten, en dan de nieuwe fiets even proefrijden.

Even testen........
Na wat afstellen zat ik lekker, en werden er nog een paar kleinigheden gedaan, zoals het inzetten van een GPS-steun en het monteren van het vizier. Ook kreeg ik nog wat instructies mee van Allert, een deel tips die vast nog eens van pas komen bij eventueel sleutelwerk later. Een deel aan de Qv is natuurlijk technisch heel verschillend van de 3-wielers.............
Al met al liep het al snel tegen het middaguur, en werd het voor ons tijd om richting Zeeuws-Vlaanderen te rijden, om niet ergens in een file in het spitsuur terecht te komen.
Afrekenen,  de fiets opladen en rijden.

Oud en nieuw naast elkaar.........

Welke zal ik meenemen?

Deze dan maar.........

De kont keren......

Op de slee........

Riempjes vast...........


Opzetten.........

En inschuiven........


Daarna vastschroeven op het onderstel en inzeilen.

Zeeuws-Vlaanderen.

Terug naar de plaats waar we beiden opgroeiden en de grootste tijd van ons leven doorbrachten, altijd weer heel leuk om terug te komen en alle vrienden weer te ontmoeten. Elke keer opnieuw verbaas ik me erover hoe welkom we zijn, elk jaar dat we komen worden we als VIP's ingehaald! Geweldig, elke keer weer!
De eerste plaats waar we heen gaan is camping "De Essenhoeve" van mijn oude schoolvriend Peter, gelegen aan  de Bosweg tussen Cadzand en Retranchement. Hier staan we een aantal dagen, en leggen bezoekjes af bij familie en vrienden in de buurt. Als het mogelijk is per fiets, want het is prachtig zonnig en warm weer. Naast BOB zijn ook de beide vouwfietsen meegenomen, dus kan ik samen met Ina op een "normale" fiets meerijden. Met haar meefietsen met BOB heb ik ook gedaan, maar het valt me moeilijk om de snelheid op circa 17 tot 18 km/u te houden met de velomobiel.......

Ina's fiets uitvouwen voor ik zelf met BOB vertrek.....


Bloeiende vlasakker in de Bosweg.
Natuurlijk word er op dinsdagmorgen eerst een rondje gefietst voor we met het strakke programma beginnen, niet echt ver voor een eerste keer, maar wat rijdt dat lekker op die vlakke polderwegen! Een eerste "beklimming" zit ook in de route, de Panoramaweg bij Breskens. Klimmetje van niks, maar de Mountain Drive kan getest worden. Bevalt prima, ook bij oversteken van kruispunten gebruik ik regelmatig de "lage" gearing, makkelijk dat je kan schakelen bij stilstand!

Panoramaweg bij Breskens.
Zowat elke morgen rijdt ik eerst een rondje, voor de bezoekjes weer aanvangen. Geen grote afstanden, de langste dagafstand was maar 82 kilometer, maar de 358 kilometer die in deze week gereden zijn geven in elk geval een goede indruk van de fiets, en ik wen snel aan de andere schakeling en de grotere draaicirkel. Als je gewoon bent aan de draaicirkel van een Strada moet je even omschakelen als je in een fiets met dichte wielkasten gaat rijden.........

Bloeiend aardappelveld bij Hoofdplaat.

Aardappelbloemen.

Samen met Ina onderweg door de polder..


Op donderdag verkassen we, en parkeren de camper in de schuur bij Ina's vriendin Ilse, op de boerderij\dakpannenhandel Wijffels te Ijzendijke. Best lekker om in de relatief koele schuur te staan, de grote deuropeningen laten een lekker windje door, en we staan in de schaduw, want het blijft constant tussen de 25 en 30 º C overdag. Heerlijk vakantieweer, constant in korte broek en T-shirt buiten, heel wat anders dan de laatste weken in Noorwegen, dat was huilen met de pet op..........

Mooie liedjes duren niet lang.......

Al te snel is de week Nederland voorbij, en we rijden op dinsdag 20 juni weg uit Zeeuws-Vlaanderen, een korte rit ook deze eerste op de terugweg, we stoppen al in Etten-Leur. We installeren ons op de camperplaats bij "De Turfvaart" waar we de nacht zullen doorbrengen. 's Middags winkelen we wat, en 's avonds bezoeken we Ina's broer en zijn familie.
Woensdagmorgen vertrekken we dan richting noorden, stoppen nog even in Dronten bij Velomobiel.nl waar ik nog een paar reservespaken meeneem, en rijden weer verder naar onze stopplaats bij Bad Nieuweschans, waar we een iets langere pauze houden, om niet in de avondspits van Bremen/Hamburg terecht te komen.

Eerste keer dat we moesten wachten voor de Ketelbrug.....
Verder gaat het voorspoedig, we stoppen op een parking op circa één uur rijden van Kiel, en gaan daar slapen.
Op donderdagmorgen 22 juni rijden we naar Kiel, waar om 14.00u de Color Fantasy naar Oslo vertrekt.
Vrijdagmorgen rijden we de boot af en moet de fiets ingeklaard worden, Noorwegen is geen EU land en daarom is de fiets zonder BTW aangekocht, de BTW moet in Noorwegen voldaan worden.
Bij het douanekantoor trek ik een nummertje en ben na een uur wachten aan de beurt. Na uitleg wat ik kom doen is het eerste wat de beambte zegt: "Aanmelden van de goederen gaat hier prima, maar betalen lukt hier niet!" Hallo! Hoofdstad van Noorwegen en aan de haven kan je niet eens je BTW betalen? Achterlijk in mijn ogen, nu moet ik op maandag naar Bergen om daar te gaan betalen.........
Goed, je druk maken helpt toch niet, dat werkt enkel tegen je, dus houd ik m'n gezicht in de plooi, blijf vriendelijk en leg me neer bij de situatie.

Deze Engelse sportwagen moest ook via de douane......


De verdere reis verloopt prima, natuurlijk rijden we weer door de regen, het blijft uiteraard een Noorse zomer..............

Op de Hardangervidda, 8 ºC en regen.



Op 2 km voor huis gaat het nog bijna mis, een wegversmalling inrijdend zie ik een vrachtwagen met aanhanger die stilstaat, terwijl een personenauto achteruit rijdt om plaats te maken om te passeren. Ik rem af en stop op tijd, netjes aan de kant, en hoor achter ons piepende banden. In de zijspiegel zie ik een auto zowat de berm inschuiven en wacht op de klap.............die gelukkig uitblijft!
Zal je net zien, heb je eindelijk je nieuwe fiets tot bijna thuis gekregen, zou een onoplettende chauffeur 'm in barrels rijden op 2 km van huis...........Pff, eind goed, al goed!


Ouderwetse manier van hooi drogen.
Thuisgekomen volgt uitladen, schoonmaken en natuurlijk ook de fiets afladen en in z'n hok zetten.

Zeil openen.........

Afladen..........

Uitkleden.........

En in het slaaphok.........
We kunnen  terugzien op een heel geslaagde vakantie, die natuurlijk weer veel te kort was!
Prachtig weer gehad, we zijn schandalig in de watten gelegd door iedereen, kortom het was weer fantastisch!

En ondanks alle bezorgde commentaren op de vorige post aangaande het vervoer van de fiets, kan ik mededelen dat alles volgens plan verlopen is. De aanhanger hing zoals ik al dacht voor het grootste deel in het vacuum achter de hogere en bredere camper, en had zodoende weinig last van de wind.
Alle zeilen hebben zich goed gehouden, geen geflapper of kapot waaien, alles is prima gegaan!
En ik vond het prettig dat de fiets niet vol in het zicht stond, nu was het gewoon een klein karretje dichtgemaakt met  goedkope zeiltjes, dat anoniem achter een camperbusje hing.

En mocht iemand zich afvragen of de naam van dit blog veranderd, nou nee, een Qv lijkt nog meer op een bobslee dan een Strada, dus de naam blijft gewoon "De Bobslee" nu wel zonder de toevoeging "Strada 119", maar dat lijkt me logisch... En BOB blijft gewoon BOB, geen toevoeging "2", niet nodig, ik heb maar één velomobiel.......

Volgende post zal gaan over de eerste ritten in Noorwegen..........

Tot zover,

Groeten, Adri.

42 opmerkingen:

  1. Ik heb je oude BOB afgelopen donderdag in Dronten "bewonderd". De nieuwe BOB is beter toegerust op de Noorse omstandigheden verwacht ik. Ben benieuwd naar jouw ervaringen met deze fraaie QV.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal er binnenkort over schrijven Piet, de eerste rit is natuurlijk al gemaakt! Oude BOB staat er nog, ik zag 'm staan boven op het rek, waar ook Allerts Kuifjeraket staat. Zowel Allert als Theo vonden oude BOB er nogal zwaar "gebruikt" uitzien........;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Adri,

    Fijn dat je reis en transport van je nieuwe fiets geslaag zijn.
    Veel plezier met je nieuwe fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gave fiets Adri ziet er mooi uit, heel veel geluk en plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Willem, ga zeker proberen deze er na een aantal jaren wat minder gebruikt te laten uitzien........

      Verwijderen
  4. In een toch wat zwaardere velo moet de mogelijkheid van terugschakelen vanuit stilstand een rustgevende factor zijn, daar heb ik tijdens een eerder CV Allert nog van proberen te overtuigen ;-)
    Ik mis die mogelijkheid die ik in de Limit gebouwd had af en toe wel!
    Wat ik ook mooi vond werken in de Qv was de achtervering, dat viel me echt op. Het is hier nu een stuk frisser zodat ik de bomen in de tuin eindelijk te lijf kan gaan. Want toch regent het niet.
    Jammer van CycleVision maar niet onmisbaar m.i.
    Suc6!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad een groot gemak Mick! Zowel hier op de hellingen als in Nederland is zo'n Mountain Drive zeer goed bruikbaar, ideaal als je aan een kruispunt in een groot verzet staat en slechts even een tikje met je hiel tegen de schakeldop van de Schlumpf moet geven om probleemloos weg te kunnen rijden. De achtervering is ook zo'n ding inderdaad, werkt heel mooi, en is ook comfortabel. Het gevoel van "kontschudden" went snel, het is iets wat bij deze fiets hoort.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Proficiat met je nieuwe fiets Adri! Wat een prachtige kleurstelling, dat zwart op de bovenkant maakt de fiets wat stoerder wat mij betreft. Veel fietsplezier er mee! Jammer dat Cycle Vision niet meer in het reisschema paste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Willem Jan! De kleurstelling is inderdaad mooi, ik houd van de combinatie rood/zwart, mijn racefiets heeft die ook. Het fietsplezier is al begonnen, dat begint zodra je in de fiets wegrijdt.......
      Cycle Vision had makkelijk in het schema gepast, enkel wat schuiven met de dagen was genoeg geweest. Maar ik had geen zin om met een camper met aanhanger Amsterdam in te rijden, dus dan houdt het op. Was de locatie net als in 2015 ergens op het platteland geweest, was de kans op aanwezigheid mijnerzijds groot geweest. Misschien een volgende keer als ik een fiets wissel? We zien wel, voorlopig blijf ik nog wel even rondfietsen in zo'n kliko.......;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Mooi dat de tocht en uitwisseling geslaagd is. Toch altijd spannend zoiets. Veel plezier met de nieuwe 4-wieler.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Succes en veel plezier Adri.. met deze nieuwe BOB, Ik ben benieuwd naar je ervaringen .. omdat ik ook een mountaindrive overweeg (10 versnellingen zijn niet al teveel) mvg Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Cees,

      Bedankt! Mijn ervaringen zullen natuurlijk beschreven worden, wat de Mountain Drive betreft kan ik die van harte aanbevelen, een groot gemak vergeleken met een voorderailleur!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Hoi Adri,

    Ik wens je vele veilige kilometers met de QV toe, en ik hoop dat Dr. Jopen's Vloeistoftherapie ook goed bevallen is.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin,

      Dank je hartelijk, ook voor de vloeistoftherapie, die overigens nog steeds in de koelkast ligt.......Maar die gaat zeker nog eens smaken binnenkort!
      En volgende keer zal ik eraan denken wat Noorse vloeistoftherapie mee te nemen, kan je die ook eens proberen.....;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Adri, veel plezier met de nieuwe! Inderdaad een geslaagde kleurencombinatie. Binnenkort lezen we wel hoe een QV zich gedraagt op een iets minder alledaags parcours. Veel veilige kilometers en nog meer fietsplezier!
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jan! Er gaat zeker nog enig schrijfwerk volgen binnenkort........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  10. Hoi Adri

    Mooie nieuwe fiets, blijf er mee uit de buurt van lastige herten ;-)

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Bedankt, nu ik enkel dagdienst meer werk is de kans op herten al een stuk kleiner geworden, en dat soort aanvaringen ga ik zeker proberen vermijden! ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  11. Tillykke med din flotte Quattrovelo, Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Adri, ook van mij geldt: van harte gefeliciteerd! Veel plezier en natuurlijk veilige kilometers met de fiets. Ik begreep van Erwin dat hij inderdaad aan vervanging toe was. Tot de volgende keer!

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Bedankt! Ik ga natuurlijk mijn best doen om zo veilig mogelijk door het verkeer hier te bewegen......
      De Strada was inderdaad toe aan vervanging of aan redelijk wat tender love and care van de velomobieldokters.....
      Ben benieuwd wie mijn oude beestje nog ziet zitten......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  13. Ook proficiat, prachtige fiets, Als ik geweten had dat je zo in de buurt zou fietsen was ik zeker een eind met je meegereden. MIsschien nog tot ziens in ZVL.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Joop, we zijn nu weer thuis, volgende keer misschien iets afspreken? Zou leuk zijn eens met een medevelonaut mee te fietsen.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  14. Dat schakelen in stilstand kan toch ook met een omgekeerde derailleur voor? Dat lijkt me ook voordeliger.

    Maar gefeliciteerd met je mooie fiets! Naast de glimmende QV lijkt je Strada wel gezandstraald

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal wel mogelijk zijn, maar dat was geen optie bij Velomobiel.nl........En het schakelt wel erg makkelijk, plus dat je de ketting er niet af kan schakelen, het is slechts één tandwiel.
      Tja, die Strada......die ziet er inderdaad totaal afgeragd uit! Ben benieuwd wie die fiets straks overneemt....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  15. Succes met je nieuwe velomobiel Adri . Hij ziet er prachtig uit ! Je haalt zeker en vast binnenkort de voorpagina van de krant ...
    Grtz Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Hans! Die krant hoeft voor mij niet........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  16. Eind goed al goed Adri! Dat zou inderdaad wat zijn, dat vlak bij aankomst zo'n ongeluk zou gebeuren. Gelukkig niet gebeurd. Fiets ze! grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Peter! Als je er aan denkt lopen de rillingen over je rug! Zou je ruim 2600 km gereden hebben, en dan op 2km van huis een sukkel op je kostbare fiets knallen........Is verzekerd maar dan nog, een hoop gedoe, wachttijd als je een nieuwe moet hebben, ga maar door, daar zit niemand op te wachten....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  17. Deze velomobiel over 5 jaar wel wat netter inleveren he ! :-)))

    Ik ben benieuwd naar je nieuwe verhalen man....en ik heb erg moeten lachen over je ietsiepietsie merkbare ergernis over al die welgemeende waarschuwingen met dat zeildoeken gevaarte :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Of dat 5 jaar word zal nog te bezien zijn, dat is nog in overweging.
      De nieuwe verhalen komen vanzelf, en de opmerkingen over die zeilen.....Ja, iets ergernis trad wel op inderdaad, al probeerde ik het niet te laten merken. Dat het welgemeend was begreep ik, maar het ging wel zoals ik tevoren uitgedacht had, geen problemen gehad onderweg. Net als de eerste keer trouwens met de BOB boven op de camper, ook dat ging volgens plan. En daar hadden ook de nodige opmerkingen over gevallen vrees ik, als ik toen al geblogd zou hebben.......;-))
      Ina had trouwens die laatste blog niet gelezen, waar ze achteraf blij om was, anders had ze zich nog meer zorgen gemaakt. Ze zei naderhand wel wat ik al gedacht had: "Zijn dat mannen die dat soort opmerkingen maken? Het lijken wel een stel oude wijven!"
      Maar goed, het was allemaal goed bedoeld....Daarom ook geen sneer van mijn kant achteraf, niet nodig, ook ik ben blij dat het hele spul weer veilig thuis is, net als de eerste keer......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  18. Gefeliciteerd, A3. Dat ziet er mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. "Ze zei naderhand wel wat ik al gedacht had: "Zijn dat mannen die dat soort opmerkingen maken? Het lijken wel een stel oude wijven!"

    Hahaha !

    BeantwoordenVerwijderen