zondag 4 juni 2017

Projecten afgewerkt.

Klaarmaken velogarage.

Foto's van de velomobielgarage in aanbouw waren al geplaatst, enkel een verflaagje ontbrak nog. Dat zit er sinds gisteren op, en maakt het geheel wat meer af.

Klaar om in gebruik te nemen.

Klaarmaken aanhanger.

De aanhanger zal dienen om de Strada terug naar Nederland te brengen, en daarna de QuattroVelo naar zijn nieuwe garage in Noorwegen te vervoeren. Daartoe ligt er een frame op de kar geschroefd, en op dat frame een slede waar de fiets op kan. Zodoende kan ik de fiets alleen op en af de kar schuiven. Dat frame is de helft van de oprijbaan die in 2012 gebruikt is om de Strada op en af de camper te krijgen, met minimale aanpassingen gaat dit ook weer prima fungeren. Om nieuwsgierige ogen en handen te voorkomen heb ik ook een huif over de fiets gebouwd, dan komt niemand in de verleiding om de fiets te bepotelen. De Strada is eigenlijk geen probleem, met de nieuwe QV heb ik liever geen nieuwsgierigen rond die kar als ik ergens parkeer.

Vooraanzicht.

Achter, met het zeil nog open, dat gaat rijdens de reis dicht.......

Deur inhangen.

Wat ook al een tijdje op mijn "to do" lijstje stond was het hangen van een deur in mijn houthok, niet om diefstal te voorkomen, maar om duiven en katten uit het hok te houden. Die duiven zitten op de houtblokken te schijten, en in de vogelpoep pakken is toch wat minder fris.........Katten gebruiken het hok om te schuilen als het regent, en hebben soms de "aardigheid" om erin te urineren, ook zo lekker fris als je zo'n houtblok oppakt. In huis wil je een dergelijk blok al helemaal niet hebben...........

We hadden nog een oude deur staan, daar zat een klein foutje in dat pas na oplevering ontdekt werd, en toen kregen we onder garantie een nieuwe deur. Die afgekeurde deur heb ik wat aangepast, een strip van de zijkant afzagen, een strip van de onderkant, wat schaven en dan in het gat hangen,
Een provisorisch handvat  en sluiting, en klaar was Adri weer.........

Duiven en kattenblokkade..........
Verder is het aftellen tot de vakantie, en het ophalen van de nieuwe fiets...............

Tot zover,

Groeten, Adri.

20 opmerkingen:

  1. Goede reis Adri! Jammer dat ik volgende week niet kan, had graag afgesproken. Volgende keer maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Wilco! Inderdaad jammer, had leuk geweest je weer eens IRL gesproken te hebben! Komt zeker nog een volgende keer!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Mooi gedaan Adri! en jou een beetje kennende, heb je aan veel, zo niet alles, wel gedacht. En natuurlijk rustig aan straks in de bochten met de aanhanger:) grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Peter! Natuurlijk probeer je aan alles te denken, maar er kan altijd iets onverwachts opduiken. En ja, we gaan het rustig aan doen met die kar aan de haak.;-)

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Ik zou banger zijn voor dat zeil ( losraken en geweldadig klapperen en de velo(lak) stuk slaan ) dan voor nieuwsgierigen maar ik neem aan dat je bedoeld dat je gaat overnachten in motels en je de QV op een parkeerplaats moet laten staan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, daar noem je iets, daar heb ik wel zijdelings aan gedacht, maar ik denk dat het wel zal gaan. De kar hangt achter een camper, en die is veel breder en hoger dan de hele kar, dus die hangt min of meer in het vacuum achter de camper. Mocht het toch gebeuren dat het zeil "moeilijk" gaat doen dan gaat het hele zooitje er onderweg af, dat is maar een kwestie van schroeven en bouten en moeren losmaken. Gaat het klapperen dan liefst op de Strada op de heenweg, dan weet ik wat me te doen staat voor de terugweg.
      En nee, overnachten in motels als je een camper met alle voorzieningen onder de kont hebt doen we natuurlijk niet, maar ook als we op een parking overnachten kunnen er nieuwsgierigen aangetrokken worden als de fiets in het zicht staat. Velomobielen zijn op een of andere manier toch mensenmagneten........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Ik maakte de foute aanname dat je altijd de Strada OP de camper zetten dus nu kennelijk met een ander voertuig ( de Panda ? ) de velo's wilde vervoeren. Maar het is natuurlijk ook een andere camper dan weleer.

      Maar motel of camper, het staat toch over op een plaats waar nieuwsgierigen bij kunnen idd en nu uit het zicht. En het ziet er op het oog ook niet uit of je zeer waardevolle spullen erin vervoert die makkelijk te verhandelen zijn, dus ze zullen waarschijnlijk ook niet snel het zeil kapot snijden om te zien wat erin zit....denk ik.

      Heb je een achteruitkijk camera op de camper die te gebruiken is zonder dat je in R(everse) staat ? Dat zou wel handig zijn, ik neem aan dat je camper breder is dan de kar en je niet goed kan zien wat er allemaal gebeurd tenzij er al ene heel groot deel aan het wapperen is :-)

      Verwijderen
  4. Hoi Adri

    Mooi onderkomen geworden maar was het niet handiger hem 30 cm hoger te plaatsen, boven de grond dus
    Er valt vaak veel sneeuw bij jou en dat is je deur geblokkeerd, kun je eerst weer spitten voor je bij je fiets kan

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Dank je, maar het staat iets hoger hoor! Geen 30 cm, circa 10 cm boven de grond. Bij 10 cm sneeuwval zal de deur nog wel open kunnen, maar dan blijft het nog steeds de vraag of ik wel met de fiets vertrek. Een vierwieler zou betere tractie moeten hebben in de sneeuw, maar dan nog blijft het zwaar fietsen denk ik. Ik neem aan dat er niet veel gaat veranderen in mijn fietsgewoontes, dus bij verse sneeuw zal ook de QV in de stal blijven, en er zal gewacht worden tot de wegen ten minste redelijk geveegd zijn.
      Dat sneeuwruimen blijft toch een terugkerend iets in de winter, gewoon iets waar we mee moeten leren leven......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Beste Adri,

      Zijn er geen boedelbak karren te huur in Noorwegen daar zit dik stevig en zwaar zeil op wat er voor gemaakt is achter en auto of bus te hangen. Ik heb dat zeil wat je gebruikt ook wel eens gebruikt als tent zonder er mee te rijden sloeg het behoorlijk snel kapot in de wind. En anders misschien van houten platen?
      Groeten Berend, ik zie er nu al naar uit de verhalen over je QV te lezen.

      Verwijderen
    3. Beste Berend,

      Ik zou het niet weten, zal vast wel, maar ik heb die kar nou eenmaal staan. En zoals ik al aan Quezzzt antwoorde: Als het kapot gaat schroef ik het hele spul er zo weer af en dump het ergens onderweg. De fiets kan er zonder huif ook prima op staan. Houten platen zou ook kunnen, dan word het geheel wel wat zwaarder natuurlijk.......Zal het nog eens overwegen...

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. "We" zijn een beetje bang Adri dat je mooie en erg dure QV beschadigd zou kunnen worden of erg kwetsbaar is en wellicht alleen maar vanwege "Zeeuwse zunigheid" die verkeerd uitpakt :-))

      Heb je in Noorwegen geen verhuurbedrijven die karren verhuren die beter geschikt zijn voor het vervoer van een goed dat vele duizenden euro's aan waarde heeft ? Of zelfs een bestelbus huren en wel een motel gebruiken.

      Als voorbeeld is er bij mij in de buurt een bedrijf die alle soorten aanhangwagens verhuurt ( zelfs met solide wanden ) aan bedrijven en particulieren en is niet eens extreem duur voor een aantal dagen en mag de grens over op afspraak. Dat soort bedijven moeten overal toch te vinden zijn en gezien de waarde van de lading zou ik die uitgave voor lief nemen.

      Ik zeg niet dat je het "verkeerd" doet met jouw oplossing maar als ik een QV had gekocht en zo'n reis moest maken zou ik voor mijn gemoedsrust een kar of bedrijswagen huren waarvoor ik niet steeds moet controleren of alles wel goed gaat, en s'nachts relatief goed zou kunnen slapen zonder wakker te worden van ieder geluid....want zo'n lange rit moet je ook uitgerust zijn anders gaat er meer kapot dan alleen de QV...

      Uiteraard heb er alle respect en bewondering voor als je gewoon gaat doen wat je je voorgenomen hebt te doen, en hoop uiteraard dan dat alles voorspoedig verloopt :-)))



      Verwijderen
  5. Hoi Adri,

    Dat was eigenlijk de boodschap ook heroverwegen. Quezz en ik hebben dezelfde opleiding genoten en veiligheid maakt daar integraal deel van uit. Indien er twijfel over de veiligheid bestaat, niet rijden. Maar misschien is het een optie voor je, als je toch aan het heroverwegen bent, om het kleed om de QV te wikkelen ik zou er dan flanel lakens onder doen met meters touw erom heen.
    Maar de beste manier is natuurlijk fietsen, maar dat wist jij natuurlijk ook al wel.

    Groeten Berend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, fietsen naar huis, dat zou een mooie start zijn van het QV avontuur! Maar goed, dat gaat niet gebeuren. Bedankt voor je bezorgdheid Berend, ik neem alle tips mee, en zie wel hoe het loopt.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Heb je er rekening mee gehouden dat de QV ca. 20 cm langer is dan een Strada?

    Goede reis!

    Weet je toevallig wat de verkoopprijs van je Strada ongeveer gaat worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar is mee gerekend!

      Bedankt!

      Nee, geen enkel idee, dat zal er helemaal aan liggen hoeveel en welke reparaties er aan de fiets uitgevoerd gaan worden neem ik aan. Een tweetal zaken moeten gelijk aangepakt worden, de rest is voor het "mooi".

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Quezzzt, ik stel zowel jouw bezorgdheid als die van anderen op prijs, en neem de tips mee, zoals ik aan Berend ook al schreef. Ik ga inderdaad op de ingeslagen weg verder, plan B kan zo uitgevoerd worden indien dat nodig zal zijn.
    De huidige (bus)camper is er niet op ingericht om de fiets op het dak te vervoeren, dus is er gekozen om een trekhaak te monteren en een aanhanger te gebruiken. Dezelfde aanhanger die ik anders gebruik voor brandhout vervoer, ik heb niet eens overwogen om een andere hanger te huren, dat gaat zo ook wel.
    De rit houden we ook bewust zo kort mogelijk, van ons naar Oslo is ongeveer 370 km, dat doen we met één overnachting niet te ver van Oslo. Dan gaan we de boot Oslo-Kiel op, en overnachten daar. Dan is het rechtstreeks naar Dronten, waar we weer overnachten. Dan volgt de ruil van de fiets en rijden we naar Zeeuws-Vlaanderen. De terugreis volgt een week later, dan weten we ondertussen al wel hoe dat verlopen is met die huif op de kar, en als het niet bevallen is gaat plan B in werking voor de terugreis. Gaat het op de heenreis niet goed, dan is de Strada nog iets meer gehavend, en gaat plan B gelijk in werking.

    Natuurlijk zal er nadien verslag volgen.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn advies, overdag met open kar rijden, en s'nachts het kleed erover. aanhanger zit achter de camper, dus zie je hem niet, dat zeil gaat klapperen en is in no-time kapot. Heb ervaring hiermee. het moet overal strak zitten zonder plooien. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen