zondag 16 juli 2017

Eerste aanpassingen.

Personaliseren.

Het kon niet lang uitblijven natuurlijk, ook deze nieuwe fiets moest een persoonlijk tintje krijgen. Nu niet met grote letters BOB, maar een sticker van bescheiden formaat: "De Bobslee" aan weerszijden van de lange kap.

Personalisatie........






Ik vind dat leuk, ieder kan daar natuurlijk een eigen mening om hebben.........

Zichtbaarheid.


Een onderwerp waar we als velonaut wel nooit over uitgepraat raken, en waar velen al op aangesproken zijn. Ook ik, daarom stond er op de Strada een mastje met knipperlicht.
Niet iedereen wist dat er een nieuwe velomobiel zou komen, maar dat veranderde al vlug toen de QV in het straatbeeld verscheen hier. Ook Ina kreeg al vlug de vraag: "Heeft hij een nieuwe? Hij blinkt zo mooi!" Waarna er door 3 personen gevraagd werd of de lichtmast er terug op zou komen, want dan is "dat ding" zoveel beter zichtbaar..........
Onafhankelijk daarvan hadden ook bij mij al 3 personen dezelfde vraag gesteld.
De mast was toch al gepland om terug te komen, maar de plaatsing moest nog even overdacht worden.
Bij de Strada was de mast op de trekhaakbevestiging geplaatst, de QV had ik ook zo besteld, maar uiteindelijkis de fiets zonder trekhaakbevestiging geleverd , na overleg met Allert en Theo. De achterplaat leek me de beste optie voor plaatsing, maar voor de zekerheid heb ik die wel verstevigd, er zijn 2 lappen extra carbon in geplakt.


Achterplaat, binnenzijde uiteraard ☺

Plak en lap..........

En erin geplakt........
 Na droging en harding konden er dan een paar gaatjes geboord worden en het steuntje vastgebout worden.

Maststeun zit vast. 

 De 180 cm hoge mast die op de Strada stond wilde ik niet meer, 150 cm is hoog zat, ongeveer ooghoogte van bestuurders van personenauto's. Afzagen, dat is niet moeilijk, maar daar lag het probleem niet, de mast moest snel afneembaar worden, anders kon de QV niet in z'n garage, want die deuropening is niet zo hoog.........
De oplossing viel binnen toen ik een artikel las over schijfremmen, de nieuwe H1 variant van Campagnolo. Nou zal je zeggen wat hebben schijfremmen daarmee van doen? Helemaal niets, maar Campagnolo des te meer. Want dan denk ik automatisch aan de grondlegger van dat bedrijf, Tullio Campagnolo, die in 1927 in koud weer op de Croce d'Aune bergpas de vleugelmoeren van zijn wiel niet los kreeg met zijn koude handen. Die ervaring deed hem later de snelsluiting ontwikkelen, en dat was mijn oplossing ook natuurlijk! Gaat razendsnel, zit muurvast, wat wil je nog meer?
Een snelsluiting van een MTB zadelpen werd nog wat aangepast door de schroefdraad wat verder op te snijden, en klaar was ik weer! Dezelfde steun die op de Strada gestaan heeft voldoet nog prima dus kan er zo op.
Mast korter, dan enkel nog de bedrading aanleggen en testen.

Kabeldoorvoering.

Maststeun met snelsluiting.

Het complete spul binnenin.
 Ook het molentje werd wat aangepast, nog wat kleiner zodat het lichter is, en het steuntje van het molentje werd ook verstevigd. De Strada versie was snel in elkaar geflansd, en werkte prima, maar sleet wat snel naar mijn mening. De basis werd hetzelfde, een stripje conservenblik, maar dat werd nu met carbon bekleed, en gelamineerd. Gaat het wellicht iets langer uithouden?
Nou ja, de eerste rit volgt op maandag, dan zie ik wel hoe het werkt..........De LED's op de mast knipperen weer in elk geval...........


Blikstripje.........

Verstevigd met carbon.........

Plaatje veranderd in............

Molentje........


En zo ziet het hele spul er van buiten uit.







Controles.

Pas nieuw, maar de normale controles gaan uiteraard gewoon door. Zo ontdekte ik dat er nog iets aangepast diende te worden, om de sporing te controleren.
Dat de spoormeter van de Strada niet zou passen had ik al verwacht, dus die was in Nederland al omgewisseld voor een QV-spoormeter. Toekomstige QV-bezitters moeten er rekening mee houden dat ook een Quest spoormeter niet past op een QV, de QV is namelijk lager. Allert kan wel een Quest spoormeter voor jullie aanpassen..........
Het ding dat aanpassing nodig had was de oude deur, die diende als vlakke plaat om de Strada op te plaatsen en de sporing te controleren. De QV is smaller gespoord, en stond zodoende niet vlak op de deur. Daar moest dus een vlakke plaat op geschroefd worden, dan was dat ook weer in orde. En de sporing? Die was nog perfect!

Voor en na aanpassing.........


Bij toeval ontdekte ik ook nog een deel in de fiets dat niet vastgelijmd was, de aanslag van de achterbrug aan de rechterzijde. Gelijk maar aanpakken natuurlijk, zo goed mogelijk schuren, en 2-componenten epoxylijm ertussen stoppen. Wat lastig tussen te komen, maar het zit ondertussen weer muurvast. Hoort natuurlijk af fabriek vast te zitten, maar volgens Allert kan het geen kwaad zolang je niet met lege balgen rondrijdt. Als de veerbalgen tussen de 2 en 6 bar druk hebben  slaat de achterbrug nooit tegen de aanslag aan.
Toch blij dat het vast zit nu....................


2-componenten epoxylijm.


Lichte moddersporen, ook in het matje.......

 Wat me verder nog opviel waren wat moddersporen aan de rechterzijde binnen in, zou de wielkast doorslaan op de lijmnaad? Voor de zekerheid na goed reinigen de binnenzijde afgekit, dan kan ik tijdens de volgende regenritten controleren of het waterdicht is, zo niet zullen de voorwielen er uit moeten en de wielkast daar ook van een extra kitstrip voorzien moeten worden. Even afwachten wat het worden gaat...........

Tot zover,

Groeten, Adri.

18 opmerkingen:

  1. Het wordt op deze manier écht jouw velomobiel, onder het motto "It ain't yours if you haven't fixed id", of in jouw geval "modified it".

    Groet
    Erwin zónder Tante Lies (want op vakantie met vrouw, zoon en auto)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Erwin, zo werkt dat bij velen van ons, we willen er toch iets persoonlijks van maken. Soms enkel een stickertje, soms wat meer, zoals dat mastje van mij..........Dat "fixen" probeer ik nog even weg te houden...........dat lukte bij de Strada redelijk, maar ik hoef het niet zo nodig bij de QV nog eens te laten zien.......;-)

      Prettige vakantie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. wat kost zo'n lichtmast aan snelheid? Kun je een inschatting maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen flauw idee Reinier! Maar ik weet wat de gemiddelde rijtijd/snelheid is momenteel, dus kan het in een volgende post wel even meenemen.....
      Bij de Strada had ik niet de indruk dat het veel snelheid koste, maar die was toch iets trager over de hele linie....
      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Als je echt iets zou willen trekken met die "achterplaat" had je waarschijnlijk de wanden ook moeten betrekken met een overlap van het ingelamineerde oppervlak. Anders zou die hele achterplaat van de QV af keunnen scheuren. Precies op de grens van jouw versteviging :-)

    Maar goed je gaat er geen betonmolens mee trekken....noch is het de spiegel(plaat) van een bootje waar een buitenboordmotor aan moet hangen/duwen dus zal alles geweldig meevallen :-)))

    Je merkt wel dat het met de hand vervaardige producten zijn. Zowel mijn Strada als Quest hadden wel wat productie foutjes.

    Als ik je QV zie staan van opzij lijkt het wel meer een "autootje" dan de voormalige BOB.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die versteviging was voor de zekerheid, volgens Allert zou de achterplaat sterk genoeg moeten zijn om er een trekhaakplaat op te bevestigen, die dan wel iets groter oppervlak heeft dan mijn steuntje. Maar goed voorkomen is beter dan genezen, dus daarom maar even 2 lapjes geplakt.
      Tja, het blijft mensenwerk, dus productiefoutjes zullen voorkomen. In dit geval niet erg, het was zo weer opgelost.
      De QV is vorige week nog vergeleken met het autootje van Donald Duck, het is maar wat je er in wilt zien, die vergelijking zag ik in elk geval zelf niet zo........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Diegene heeft een punt, en het feit dat je met sommige uitvoeringen zelfs een kind kunt meevoeren achterin. ( danwel niet 3 en Katrien kan ook niet mee:-)) zal de gelijkenis nog sterker doen zijn.

      Maar danweer...ik vind de QV beslist mooi. Als ik nu een velomobiel had gekocht had ik niet hoeven kiezen tussen Strada en Quest. ( en beide gekocht lol )

      Verwijderen
    3. De vergelijking met een oude Engelse sportwagen vond ik beter, maar goed ook die Donald auto heeft ronde vormen, dat klopt dan weer wel. De ruimte achterin is inderdaad een weelde, vergeleken met de driewielers.........
      En ja, ook ik vind de QV een mooie fiets, de hoofreden voor aanschaf was de hogere stabiliteit, dat het uiterlijk me ook bevalt is mooi meegenomen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hallo Adri, Wil je het molentje als een soort spiegel gaan gebruiken die de verlichting van de automobilist terugkaatst? Interessant, heb je dit al eens in het donker getest? grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Nee, het spiegelend effect van het molentje is bedoeld om aandacht te trekken in fel zonlicht, door de draaiende beweging. In fel zonlicht zijn de knipperende LED's minder goed zichtbaar, daarom het molentje als extra. In het donker zijn de LED's niet over het hoofd te zien, bijna irritant aanwezig......;-)

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hoi Adri

    Kun je dan niet beter even de tuinslang op de wielkast zetten?
    Dan zit je droog als de regentijd weer aanbreekt

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Heb al besloten de wielkasten volgend weekend even onder handen te nemen, het is nog steeds te vochtig binnen naar mijn smaak.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Maar waarom dan zonder trekhaak geleverd?

    Ga je ook nog ogen op de achterkant tekenen? Volgens mij had Quezzzt daar wel theorieën over; dat we eerder kijken naar ogen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat de trekhaakbevestiging die Allert ter plekke voor me maakte door mij te groot bevonden werd voor het doel. Dus dat bedoelde ik met het overleg met de heren van Velomobiel.nl in de tekst. Die plaat had een veel groter deel van de reflectieplaat achter bedekt, en dat wilde ik niet. En nee, ogen komen er niet op.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Toch zie je in het buitenland weleens grote verkeersborden langs snelwegen met alleen ogen. In Amersfoort had je flitspalen - die toen nog niet digitaal waren en niet altijd werkten - beschilderd met ogen. In zulke gevallen is aangetoont dat mensen toch de snelheid laten zakken omdat ze zich in de gaten gehouden voelen. Erg nieuw is dat niet : de mensheid heeft al duizenden jaren beelden of afbeeldingen gemaakt met grote ogen met eenzelfde doel. Wetenschap over hoe mensen zich gedragen is natuurlijk zo oud als de mens zelf.

      Wat CV waarschijnijk bedoeld is dat oogcontact erg belangrijk is voor zoogdieren. Dat en lichaamshouding zijn nodig om te kunnen bepalen wat een ander wezen van plan kan zijn. Ogen trekken om die reden aandacht : dat is ingeprogrammeerd in onze kleine hersenen.

      Wellicht kun je de Noren oplettendheid inboezemen door de "ogen van Odin" op je QV te schilderen :-)))))))

      De ogen ( en haaienbek ) die ik van plan ben VOOROP mijn Q te schilderen hebben ook dat doel : aandacht trekken. Dat mensen dan denken dat je kinderachtig, knettergek of asociaal bent...prima, dat is onberekenbaar en dan letten ze beter op. ( whatever works ! ) :-)))

      Verwijderen
    3. Als de QV wat ouder was en/of schade had opgelopen en opgelapt moest worden zou dat misschien wel eens actueel kunnen worden. Nu volstaat het knippermastje, dat is me al gek genoeg. Opvallen doet het in elk geval, de LED's zijn tegen het irritante aan..........
      Wat mensen van me denken houdt me al heel lang totaal niet meer bezig, sommigen hebben respect voor wat ik doe, anderen vinden me knettergek, het zij zo, het maakt me allemaal niks uit. Zolang ik het naar m'n zin heb is het prima, verder zit ik niemand in de weg........Alhoewel sommige weggebruikers daar anders over denken misschien......
      Wat dat aangaat heb je gelijk natuurlijk, whatever works! ;-))

      Verwijderen