zaterdag 25 november 2017

Nog wat sleutelen..........

Stilte op de blog......

Hoezo? Niets te schrijven? Ach er is altijd wel wat om neer te schrijven, maar ik had er gewoon even geen zin in.........
Nu heb ik weer wat inspiratie, dus een berichtje.

Fietsen doe ik nog gewoon, als het kan 5x in de week op en neer naar het werk. Afgelopen week was even een missertje, maandag nog wel gefietst, maar dinsdag strande mijn poging aan de slagboom bij Deildo, die weer maar eens ruim een uur later dan gepland open ging. Omdat ik geen zin had om 3 kwartier te staan wachten in temperaturen rond het nulpunt draaide ik meteen om en reed huiswaarts. Die dag bleef het bij die 24 km, en de rest van de week was het sneeuw, sneeuwblubber op de wegen en stormachtige wind met heel veel neerslag. Een week van slechts 97 fietskilometers in plaats van 365............

Sleutelwerk.

Met het op de weg komen van meer Quattrovelo's, komen er ook meer ervaringen en kleine gebreken tevoorschijn, normaal voor een nieuw model.
Velomobiel.nl volgt dat goed op, en komt met verbeteringen en aanpassingen, die dan bovendien ook nog onder garantie vervangen worden. Of thuisgestuurd worden, zoals in mijn geval.
Zo had ik al een poosje wat onderdelen liggen die gewisseld moesten worden, vandaag kwam het er dan eens van, sleuteldagje.

Wat stond er op het programma?

- Het vervangen van een paar van de slangenklemmen op de achteras voor een paar zwaardere exemplaren, om zo zijdelingse speling op de assen te voorkomen. Heb ik slechts één keertje gehad, en na aandraaien van de klemmen niet meer, maar de nieuwere fietsen worden ook uitgevoerd met zwaardere klemmen nu, dus doe ik ook mee..........
- Vervangen van de oliedempers, de oude zijn al een tijdje leeggelopen, en dempen niet meer. Leverde de laatste weken een wat minder comfortabele fiets op, maar het was goed mogelijk om er mee te rijden. De nieuwste modellen had ik begin november al gekregen.........
- Monteren van het contragewicht om "ghost shifting" te voorkomen, dit word ondertussen ook op de nieuwe fietsen gemonteerd, schijnt goed te werken volgens de mensen die er al meer rondrijden.
-Monteren van een langere derailleurhanger en nieuw derailleurwieltje, Allert stuurde ze me toe omdat er mensen problemen met schakelen hadden gehad. Ik niet, maar monteer ze toch maar, baat het niet, dan schaadt het niet...............

Omdat de "machinekamer" van de QV nou niet een overvloed aan arbeidsruimte te bieden heeft besluit ik de achteras er maar uit te halen, dat werkt misschien makkelijker........

Ik volg de instructies op de site van Velomobiel.nl en alles gaat vlekkeloos eruit.

Achterwielen moeten er af.

Klaar om eruit te pakken.

In de bankschroef.

Als ik de derailleurkabel los haal zie ik dat die aan het rafelen is, ook maar een nieuwe inzetten straks.

Na bijna 7800 km, duidelijke rafels.

 Van de 4 aanwezige slangenklemmen op de achteras vervang ik er 2 door de zwaardere uitvoering, de andere 2 blijven zitten, daar is geen plaats genoeg voor de zware versie.

Beetje verschil moet er zijn.........

Daarna de derailleur los maken, en de andere hanger monteren, daarna de derailleur weer monteren en het wieltje vervangen voor het nieuwe, gek genoeg lijken beide wieltjes identiek voor mij..........
Nou ja, het zit erin, dus ga ik verder met het monteren van het contragewicht.

Een fractie langere hanger............

De achterplaat van het contragewicht op z'n plaats in het paralellogram.
Dan kan het hele spul er weer in, gaat ook allemaal gesmeerd, tot ik de nieuwe derailleurkabel monteer..........Eerst wat moeite om het juiste circuit te lokaliseren, en de  buitenkabel goed op de plaats te krijgen in de bovenkant van de derailleur, en dan ontdek ik dat het onmogelijk is om de 5 mm inbusbout aan te draaien. Het pas gemonteerde contragewicht zit zodanig in de weg dat de inbussleutel er wel in gaat, maar geen millimeter te bewegen is.
Het enige wat er op zit is om het contragewicht weer te demonteren en eerst de kabel vast te draaien.
Daarna schakelt het weer als vanouds en ik monteer het contragewicht weer aan de derailleur. Gaat makkelijk bij de 11 speed, op 5 minuten klaar!
Contragewicht gemonteerd.
Het lijkt me trouwens een goed idee om dat piepkleine luikje in de bodemplaat onder de "machinekamer" een heel stuk groter te maken, dan kan je in ieder geval makkelijker werken en je hebt er beter zicht op, volgens mij zouden meer zelfsleutelaars dat op prijs stellen............

Ook de nieuwe dempers monteer ik op hun plaats, en als laatste worden de remklauwen weer op hun plaats gezet en gelijk goed afgesteld.


Oud en nieuw bij elkaar.

Daarna een piepklein proefritje, en alles werkt weer prima, klaar voor een nieuwe werkweek!

Kleine aanvulling.


Naar aanleiding van een opmerking van Quezzzt, die zich afvroeg hoe die achterassen onafhankelijk van elkaar konden draaien met verschillend toerental, verwees ik hem naar de site van Velomobiel.nl, waar onder het hoofdstukje Onderhoud bij de Quattrovelo precies beschreven wordt hoe te werk te gaan bij het demonteren van de achterbrug. Met duidelijke foto's erbij.Klik hier
Daarnaast gaf ik een link naar de site van Trykit, die het dubbele freewheel leveren dat in de cassettebody gemonteerd is.Klik hier
Na dat gelezen te hebben kwam er weer een opmerking van Quezzzt:

" Ik leid daaruit af dat ze alleen voortwaarts draaiend ( rijdend ) tov elkaar een ander toerental kunnen hebben.

Dat is van geen belang omdat je toch niet achteruit rijdt in een velomobiel.

Mooie constructie....puik stukje techniek."


Klopt, ben ik het mee eens, het is een mooi stukje techniek. Maar over dat achteruit draaien was ik niet zeker, dus omdat er toch een Quattrovelo in het hok achter het huis staat was een kleine test vlug gedaan. Hieronder staat het bewijs, eerst draai ik de assen onafhankelijk vooruit, daarna achterwaarts.
Nou ja, kijk zelf maar..........



Overigens rijdt ik weer al sinds de laatste dagen van oktober met spijkerbanden, de temperaturen lagen net iets te laag..............Deze keer een advies van een volger opgevolgt, eens zien hoe dat de levensduur van de binnenbanden kan verlengen..........
Casper J. gaf me al een paar jaar geleden het advies eens Anti-Platt in de spikes te leggen, om zodoende te voorkomen dat de binnenbanden lek geprikt werden door de naar binnen dringende spikes, zoals de laatste jaren gebeurde.

Winterslofjes...........

Met inlegzooltjes.................

Eens zien hoe dat gaat werken........................

Tot zover,

Groeten, Adri.

22 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dat helpt wel wat Piet, daar weet je zelf alles van nietwaar? Zelf een fiets bouwen zoals jij hebt gedaan is nog wel iets anders............;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Daar waar de versnellingskabel rafelde heb ik dus nylon over geschoven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Mick, had ik gelezen, maar was dat weer al vergeten.......Zal het proberen te onthouden voor volgende keer, lijkt me een goede oplossing! Bedankt voor de tip!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Een belangrijk voordeel van dat zelf sleutelen is dat je je fiets door en door leert kennen. Bij een probleem sta je dan niet hulpeloos te kijken. Mooi werk geleverd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Jan, zo is het inderdaad. De eerste keer is altijd even doorbijten, maar anderen hebben het ook al gedaan, dus gewoon rustig beginnen en de tijd nemen, dan komt het over het algemeen wel goed.
      En daarbij komt dat ik weet dat ik problemen zelf moet oplossen, eventueel met wat steun op afstand vanuit Dronten. Werkt goed tot nu toe.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Dag Adri,
    Goed dat je zo handig bent (moet zijn :) daar in het hoge Noorden.
    Maar dat je het ook beschrijf, Zelf nu ook een Quattro en het is echt wennen. Totaal andere fiets die ook geheel anders op maat staat voor de velonaut. Mijn eerst afstelling was dat ik laag in de fiets zat.. zo zat ik ook in de quest.. Echter bij de Quattro+ moet je hoog in de fiets zitten anders kijken je niet over de "borsten" heen. Ik heb deze week alle type weer gehad en ook de kap en schuimkap heeft zo zijn eigen handigheid om vast te zetten en minder condens... op het vizier te krijgen..
    Ik ga dat ook beschrijven (als het hier wat rustiger word) . Maar.. Adri.. je doe het goed hoor om je ervaringen neer te zetten ... Ik denk dat heel veel velonauten (waaronder mijzelf) dit waarderen. Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cees,

      Ja, ik wist voor ik velomobiel ging rijden dat de noodzaak tot zelfredzaamheid aanwezig was. Gelukkig lukt het meeste wel redelijk.........
      Je hebt natuurlijk jaren Quest gereden, en bent daar een beetje mee vergroeid als het ware, dat zal zeker wennen zijn! Zoals je schrijft, de QV is een hele andere fiets, eigenlijk totaal niet te vergelijken met een Quest of andere driewieler. Mij beviel de fiets vanaf de eerste dag prima, en nog steeds. Aan de fiets werken is weer een heel andere uitdaging dan werken aan de Strada, die was qua onderhoud toch een stuk makkelijker, zeker als je iets aan de voorwielen moet doen.............
      Opzetten van schuimkap en omlaag trekken van de "Alien hood" vergt een speciale volgorde, daar kwam ik ook vrij snel achter. Gaat nu prima, hoewel ik de schuimkap nog steeds vrij warm vindt om mee te rijden. Heb nog een plan om zelf een carbondeksel te maken, moet er nog even tijd voor vinden..........
      Ben benieuwd naar jouw eerste ervaringen, we kunnen allemaal van elkaar leren!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hoe zit die as nu in elkaar dat de achterwielen wel in een bocht een ander toerental kunnen hebben tov elkaar en toch op beide wielen aangedreven zijn ??

    Op de foto's kom ik daar niet uit :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat zie je zo niet. Als je naar de site van Velomobiel.nl gaat en het hoofdstuk Onderhoud aanklikt heb je 3 keuzes, kies dan Handleiding en daarna onder Handleiding Quattrovelo de titel Demonteren achterbrug. Er zal je dan al veel duidelijk worden. Het geheim van het onafhankelijk draaien van de beide assen zit in het midden, in de freewheelbody. Er is daar een Trykit dubbel freewheel in gemonteerd, hoe dat in elkaar zit zie je hier:

      http://myweb.tiscali.co.uk/trykit/Cassette%20Body.htm

      Mooie constructie, werkt feilloos!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Ik leid daaruit af dat ze alleen voortwaarts draaiend ( rijdend ) tov elkaar een ander toerental kunnen hebben.

      Dat is van geen belang omdat je toch niet achteruit rijdt in een velomobiel.

      Mooie constructie....puik stukje techniek.

      Verwijderen
    3. Daar was ik niet helemaal zeker van Arjen, dus nou wil het toeval dat ik zo'n ding in een hok achter het huis heb staan, dus een test is vlug gedaan.....En ook tot mijn verbazing draaien de assen achterwaarts ook apart van elkaar! Dat heb ik even op film gezet, en ga ik naar aanleiding van je vraag bijvoegen op deze post.
      Heb ik ook weer wat geleerd vandaag!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Wat een technische kunstenaars zijn het in Dronten :-))

      Verwijderen
    5. Er schreef onlangs iemand als commentaar in de Quattrovelo Owners Group: "Allert Jacobs is God", dat spreekt voor zich misschien? ;-))

      Verwijderen
  6. Hoi Adri,

    Leuk dat je weer wat van je laat horen. Een blog bijhouden is een kwestie van een lange adem hebben. En daar hoort ook bij dat je af en toe wat meer of minder blogt. Ik heb zelf ook al zulke periodes gehad. Nu heb ik er weer helemaal zin in en energie voor. Maar afgelopen zomer lag ook mijn blog even stil. Ik denk dat je het vooral moet doen als je zin hebt, omdat het anders toch gaat tegen staan. Dus even geen bericht is soms ook prima. Dan begin je weer met frisse moed aan je volgende verhaaltje. En zijn wij als lezers daarvan ook weer blij :-D!

    Veel plezier met fietsen en schrijven!

    Roef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal Roef! En ik heb er ook geen schuldgevoel over, maar meestal komen de berichten wat vlotter achter elkaar. We zien wel hoe lang er nu tussen zit.
      Plezier met fietsen heb ik sowieso!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Hallo Adri, een beetje vet op de derailleur kabel in de bocht is genoeg om het rafelen tegen te gaan. als het daar te droog is schuurt hij kapot.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Adri, Kennen we, denk ik, allemaal wel dat de prioriteiten soms ergens heel anders liggen dan bij het bloggen. Nou ben ik helemaal niet bekend met (lekkende) hydrauliek in de velo. Moeten de dempers dan helemaal vervangen worden? Of zijn ze eventueel nog te repareren? (ik noem maar iets als bijv. een afdichtingsring vervangen) Of is zo'n cilinder daar helemaal niet op ingericht om gerepareerd te worden?
    grt,Peter

    PS: Laat je verrassen met die nieuwe inlegzooltjes. Ik hoop voor je dat het werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens Allert moesten ze vervangen worden, en als ik ze goed bekijk zijn ze inderdaad niet te repareren, want je kunt ze niet open schroeven......
      Die inlegzooltjes ben ik ook benieuwd naar, en natuurlijk hoop ik dat het werkt, zou me een extra set winterbanden besparen.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Hoi Adri

    Hebben jullie al zo veel last van sneeuw of is die slagboom ergens anders voor?

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Die slagboom staat aan het stuk weg waar ze werken, Deildo. En dat is afgesloten vanaf 23.30u tot 05.00u, dan is de slagboom dicht. En als ze te veel ineens opgeblazen hebben dan duurt het opruimwerk langer, dat is sinds ik de QV heb al 4x voorgevallen. De andere keren heb ik gewacht, nu met deze lage temperaturen had ik daar geen zin in........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen