zondag 6 mei 2018

Wiel richten.

Spaken binnen.

Afgelopen vrijdag vielen de bestelde spaken voor het voorwiel in de bus, bij Velomobiel.nl besteld ongeveer 2 weken geleden.
Mooi, dan kon ik aan de slag met het kromme wiel dat ik opliep op het slechte gedeelte bij Deildo laatst.
Hoe ziet dat er nu uit, zo'n wiel dat 8 spaken minder heeft?

Zo ongeveer in mijn geval:


Eigenlijk niet te geloven dat ik met dat wiel met een snelheid van boven de 80 km/u afdaalde richting Kinsarvik! Ik merkte wel wat minder stabiliteit dan normaal, maar niets verontrustends. Bij het indraaien van de oprit merkte ik toen op dat het wiel ongelijk aanliep in de wielkast bij scherp insturen, dat was alles......

Op vrijdagavond de ontbrekende 8 spaken in het wiel gezet, en verder zo gelaten, alle overige spaken waren losgedraaid tevoren, zodat er geen spanning meer op de velg stond.
Op zaterdag alles aangedraaid zodat er nog 2 gangen schroefdraad te zien was op de nippels, en weer laten staan, want ik moest weer eens nodig het bos in, om een paar bomen om te leggen en thuis te halen.

Op zondag eerst de helft van dat hout gekliefd en gestapeld, en na 's middags naar de Giro te hebben gekeken nog even de schuur in.
Dan het wiel op het gemak goed uitrichten, en dan ziet het filmpje er ineens heel anders uit.


Nog niet helemaal perfect, dus haal ik er nog een kleine hoogteslag uit, en zet daarna alle spaken goed op spanning. Nog even de fijnafstelling en dan kan ik er weer prima mee leven.
Als amateur fietsenmaker ben ik er weer content mee, nu enkel nog een tijdstip vinden om het resevewiel weer uit de fiets te halen en het origineel terug in te bouwen.

Tot  zover,

Groeten, Adri.

12 opmerkingen:

  1. Goed gedaan hoor Adri!

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Adri

    Als je zo iets bij de Strada in het achterwiel had zou je zeggen dat je te veel gezopen had, wat een slinger
    Gek dat je dat niet voelt

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Niet voelt is niet helemaal juist, ik schreef al dat de fiets iets minder stabiel aanvoelde dan normaal, dus iets van gevoel was er wel, maar ik kon het niet goed plaatsen. En net als bij de Strada even over de rand van de kuip kijken helpt niet, ik zie de wielen toch niet........
      Maar inderdaad het meest opvallend was het ongelijk aanlopen van het wiel bij indraaien van onze oprit.
      Geeft wel aan hoe stabiel die fiets is!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Top Adri, dat is niet alleen een velomobiel bezitten en er in rijden maar ook beheersen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Mick, het zelf kunnen van dit soort karweitjes maakt het fietsen ook wel leuker, hoewel er redelijk wat tijd in gaat zitten. Maar het hoort er toch wel een beetje bij volgens mij, en geeft ook wel voldoening. En zoals jouw motto is: It isn't yours if you haven't fixed it!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Dag Adri, ik zelf borg de spaken nog met loctite (schroefdraad borgmiddel) bij opnieuw spaken kan de kracht per spaak verschillen.. heb er goede ervaringen mee.. en heb meerdere boutjes die ik hier mee borg. (bijv. boutje eenzijdige wielophanging :) wil je niet meemaken als die in de afdaling lostrilt .. Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad een goede gewoonte Cees, ik heb dat niet gedaan maar het is een goede tip, bedankt!
      Vele andere boutjes worden wel geborgd met Loctite, soms zelfs voorgeschreven door Velomobiel.nl, zoals de achterwielbouten.
      De spaakspanning is natuurlijk niet overal gelijk na opnieuw spaken, die velg heeft toch een opdonder gehad......
      Nou ja, af en toe controleren hoort ook bij het fietsen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Netjes Adri, ik heb nog nooit loctite gebruikt bij het wielenrijgen op elke spaak staat: draai mij goed vast da's vast zat. Gebruikte vroeger bij de Ambrosio racewielen voor Parijs Roubaix wel een spaarspanningsmeter om het vast te leggen tegenwoordig op gevoel. Vooral bij onze relatief korte spaken wel zo belangrijk.
    Zoveel als mogelijk elke spaak dezelfde spanning is mijn advies.
    Als de velg dan nog slingert moet je hem of richten op twee klossen hardhout of vervangen.
    Met de spaakspanning een slag eruit halen is eigenlijk vragen om Locatie en dus ellende gebruik dan liever SpokeFreeze veel milder dan loctite, speciaal voor kleine spoed en borgt als weerstand ipv. muurvast.
    Als nippels steeds loslopen is of de velg te veel krom of je bent te zwaar voor de hoeveelheid spaken en gekozen spaarpatroon.
    Maar jij bent goed bezig......gevoel krijg je door veel doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pffff moet spaakspanningmeter zijn, van EDCO aub, Parktool is kindergereedschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Willem, ik doe mijn best.....Dat het op gevoel moet weet ik, maar dat krijg je door ervaring, dus veel doen, en ik doe het iets te weinig om er al veel gevoel in te krijgen. Ben al blij dat ik het wiel weer netjes recht krijg...En de theorie dat alle spaken nagenoeg dezelfde spanning moeten hebben ken ik ook, en dat is met het reserve achterwiel voor de Strada goed gelukt. Daar moest een nieuwe velg in, en dat durfde ik ook zelf aan. Als ik de tijd heb komt het goed, is de tijd beperkt word het haastwerk dus knoeiwerk.
      Hoe het wieltje zich straks gaat gedragen is even afwachten, de spaakspanning is verschillend omdat de velg toch een tik heeft gehad, ik zie het wel. Gaat het problemen geven bestel ik een nieuwe velg en bouw die erin.
      Een spaakspanningsmeter heb ik, maar dan wel een van Parktool, aangeschaft omdat er hier verder weinig keuze was in dat soort materiaal. Het geeft in elk geval een indicatie, laten we het daar maar op houden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Mmm Adri met een Parktool kan het ook (vergelijken) alleen de nauwkeurigheid als je met waarden werkt is niet zo nauwkeurig.

    BeantwoordenVerwijderen