tag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post5182866559055132818..comments2023-12-25T19:02:43.443+01:00Comments on De Bobslee.: Podbike.De Bobsleehttp://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-37116834852107709752017-03-07T22:14:19.531+01:002017-03-07T22:14:19.531+01:00Ik weet niet wat er veranderd is, maar in de laats...Ik weet niet wat er veranderd is, maar in de laatste mail van de man stond dan er ook een andere oplossing voor de motoren gevonden was, lichter en sterker, dus dat gaat wel de goeie kant op. De regelelectronica was een van de eerste dingen die ze klaar hadden.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-46564418020078727182017-03-07T12:15:27.228+01:002017-03-07T12:15:27.228+01:00Motoren en alles wat daaraan zit horen ook niet te...Motoren en alles wat daaraan zit horen ook niet te smelten :-))<br /><br />Je kunt natuurlijk er vanuitgaan dat door mij genoemde treinmotoren geen plastic planeetwielen hebben en dergelijk. Dat is echt iets voor toepassingen waar geen echte belasting wordt verwacht, al zie ik dat er uit de peperdure koffieautomaat op werk die ook bonen moet malen regelmatig plastic pulp wordt verwijderd wat ooit tandwieltjes waren....<br /><br />Dat zal wel komen doordat als het van metaal is, je het zal moeten smeren en onderhouden en men dan maar kiest voor plastic. <br /><br />De oplossing zal wel zijn ( wellicht deed Flevobike dat ) echte industriele motoren te nemen die zich allang duizenden uren hebben bewezen in andere toepassingen zoals lopende banden e.d. en die aan te passen op regelapparatuur voor fietsers. En vooral in dat laatste zit natuurlijk de meoilijkheid voor kleine velomobielbedrijven....de software en de regel electronica. Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-77401498712011544302017-03-06T21:18:36.945+01:002017-03-06T21:18:36.945+01:00Wel dan zal dat bij dit model waarschijnlijk ook g...Wel dan zal dat bij dit model waarschijnlijk ook geen problemen gaan opleveren verwacht ik. Leo garandeert zijn motoren tot 20.000 km, dat is eigenlijk niet zoveel, als je ziet hoeveel kilometers een "sport" velonaut maakt, voor mij zou dat al binnen 2 jaar bereikt zijn. Zoals Leo ook zei: "Als je kan fietsen, fiets dan gewoon". Dwz zonder assistentie dus. Dat ga ik nog even blijven doen voorlopig.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-77498543507673694972017-03-06T20:20:31.433+01:002017-03-06T20:20:31.433+01:00Het zal wellicht van de motor afhangen en van het ...Het zal wellicht van de motor afhangen en van het vermogen dat hij moet leveren. Mijn ervaring met de E-Orca is dat de motor meestal gewoon koel aanvoelt. Bij steile klimmen en sterke belasting wordt die soms handwarm. Meer niet. En toch zit die motor binnen in de stroomlijn, zonder enige koeling, op de aluminium behuizing na. Het totale gewicht ligt in dezelfde grootteorde als bij dit model.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-70821429837748359742017-03-05T22:00:49.649+01:002017-03-05T22:00:49.649+01:00Dan ben je uiteraard beter ingelicht dan mij, er s...Dan ben je uiteraard beter ingelicht dan mij, er staat wel meer in de tekst dat ondertussen aangepast en/of veranderd is. Ik heb enkel mailcontact gehad met Per, en door antwoord op m'n vragen kwam ik er ook achter dat de achterwielen ondertussen ook enkelzijdig bevestigd worden, in plaats van tweezijdig zoals in de tekst staat. Met andere woorden, het is een levend document, en er kunnen aanpassingen gemaakt worden onderweg. <br />Tijdens zijn verblijf had Per ook nog in een QV gereden, vond hij een pracht machine, maar inderdaad geen concurent voor zijn Podbike.<br />Ik zal zijn creatie ook nog wel zien, weet nog niet wanneer, maar ik ben welkom om een kijkje te komen nemen.<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-69326976866215747042017-03-05T20:31:03.061+01:002017-03-05T20:31:03.061+01:00Wat de popnagels betreft baseer ik me niet op zijn...Wat de popnagels betreft baseer ik me niet op zijn tekst maar op wat gesprekken die ik met Per gevoerd heb en de indrukken die hij achter heeft gelaten een paar weken geleden toen hij een paar dagen bij me was. Maar dat kan natuurlijk ook niet kloppen. Ik zal op Spezi goed bij mijn buurman kijken:)<br /><br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16679854616016775286noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-28294017864063489862017-03-05T15:56:53.198+01:002017-03-05T15:56:53.198+01:00Goed punt Quezzzt! In dit voertuig zitten de motor...Goed punt Quezzzt! In dit voertuig zitten de motoren in de achternaven, dus al min of meer in de buitenlucht. Koelribben of iets dergelijks voorzien zou ook al kunnen helpen. Bovendien worden in dit ontwerp 2 naafmotoren gebruikt, die zullen minder zwaar worden belast dan 1 motor in een even zware fiets. <br />De autonomie van de fiets zou 60 km zijn op 1 accu, die is uit te breiden door simpel meerdere accu's mee te nemen.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-49060327370789109042017-03-05T15:52:01.064+01:002017-03-05T15:52:01.064+01:00Nee Quezzzt, hij moet niet concureren met de Twizy...Nee Quezzzt, hij moet niet concureren met de Twizy, omdat hij geen auto maakt, maar een fiets. Een overdekte fiets, dat wel. Hij wil zelfs niet concureren met de "sport" velomobiel, ook dat is een andere markt. Een Twizy is en blijft een auto, en valt ook onder die wettelijke regelingen, met registratie, kentekens, en belastingen. Een fiets heeft geen last van al die rompslomp, en moet aan veel minder regels voldoen.<br />Daarnaast is het de bedoeling de mensen een gevoel van sportiviteit te verkopen, zodat ze naar werk en huis gaan met een gevoel dat ze niet meer naar de sportschool hoeven, want ze hebben al bewogen....<br />Of dat allemaal gaat lukken? Afwachten, het is natuurlijk zoals je zegt, alles wat afwijkt van de norm is lastig te verkopen, wat de man ook aangeeft in zijn studie. Het grootste probleem is om een dergelijk voertuig geaccepteerd te krijgen bij de grote massa, en als dat lukt komt de volgende stap, er voor zorgen dat iedereen er eentje wil.........<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-16552103516943199552017-03-05T15:47:08.902+01:002017-03-05T15:47:08.902+01:00Leo ik las dat veel e-motoren die je getest hebt t...Leo ik las dat veel e-motoren die je getest hebt te heet worden. Wellicht een combinatie van meer gewicht moeten verplaatsen en in een stroomlijn geen rijwind krijgen die ze op een e-tike of e-bike wel krijgen. <br /><br />Is het geen idee ze geforceerd toe koelen met een krachtige ventilator ? Net zoals de auto's met de luchtgekoelde motor achterin van de jaren '60 en '70 ? <br /><br />Ik bedoel je gebruikt toch al een accu voor de motor, je zult dan iets minder ver rijden op een acculading maar kunt misschien toch weer goed verkrijgbare motoren gebruiken zonder dat een en ander smelt. <br /><br />Bijzonder gek is het eigenlijk niet eens : vrijwel alle treinen die ik rijd hebben krachtige ventilatoren die de e-motoren koelen. Ik weet ook de nominale temperatuur die bewaakt wordt : 30 graden celsius. Sommige hebben oliekoeling, sommige zelfs beide systemen. Maar de e-motoren worden dus gekoeld, en ze zijn heel bedrijfszeker ondanks om de aantal minuten ( stoptreinen ) honderden tonnnen afremmen en weer op gang brengen. <br /><br /><br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-10456836103203657792017-03-05T15:29:59.066+01:002017-03-05T15:29:59.066+01:00Dan moet hij concurreren met bijvoorbeeld de Renau...Dan moet hij concurreren met bijvoorbeeld de Renault Twizy die er in 45 en 80 km/u versies zijn en die mensen beter weten te vinden. Komt ook met de garantie en werkplaats van Renault. <br /><br />En je ziet typisch dat mensen al na 3000 - 4000 km genoeg hebben van zo'n apparaat gezien er veel gebruikte te koop zijn voor 5000-6000 euro...een en ander kan te maken hebben met de omstreden accu huur die het net zo duur maakt als gewoon benzine tanken....<br /><br />De nadelen ( tov een klein autootje ) zijn ongeveer gelijk :<br /><br />- Rijd niet lekker op de snelweg of mag daar helemaal niet komen<br />- Kunnen geen 4 personen in<br />- heeft geen ~600 kg laadvermogen<br />- zeer beperkte actieradius<br />- geen airbags of andere actieve of passieve veiligheids systemen die je beschermen bij een botsing die elke auto van de EU moet hebben.<br />- Twijfelachtige weersbescherming, die van een even dure auto is 100 % <br /><br />Het trouwens heel erg moeilijk voor alles dat afwijkt van de norm : die motoren met gesloten cabine ( en uitklapbare zijwieltjes ) verkopen ook niet lekker terwijl men het al decennia lang volhoudt ze te ontwikkelen. <br /><br /><br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-81639109324859348632017-03-05T14:58:14.372+01:002017-03-05T14:58:14.372+01:00Klopt Leo, waarschijnlijk zullen de berekeningen k...Klopt Leo, waarschijnlijk zullen de berekeningen kloppen voor de doelgroep, zolang er niet in volle zon gereden zal worden. Hoe het gaat werken met bepaalde coating zal nog even afwachten zijn, maar ik geloof wel dat het goed komt. De man geeft ook zelf aan dat zijn doelgroep niet de bestaande velomobielrijders zijn, die hebben genoeg aan de bestaande modellen, en gaan minder makkelijk over naar een e-assist velo. Een uitdaging blijft het inderdaad. <br />Mijn vertaling ging wel wat kort door de bocht in punt 24, maar als je de originele tekst ziet, kan ik er niet veel meer van maken als ik eerlijk ben. Maar goed, voor de liefhebbers:<br />Origineel: <br /><br />Aluminium chassis mainly made of sheet metal with blind nit joints, no welding -welding requires<br />careful optimizing to prevent fatigue and corrosion issues<br />Correct vertaald: <br />Aluminium chassis hoofdzakelijk gemaakt uit plaatmateriaal met blindnieten, geen lassen - lassen vergt voorzichtige optimalisatie om vermoeidheid en corrosie problemen te voorkomen.<br /><br />Dus als je me kunt zeggen waar ik fout zit, graag, ik ben niet te beroerd om een fout toe te geven, maar blind nit joints zie ik toch als popnagels. Een constructie waar overigens niets mis mee is, want die kan je zelf repareren indien nodig.<br /><br />Groeten, Adri. De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-60813801998187917102017-03-05T12:34:49.300+01:002017-03-05T12:34:49.300+01:00Het volume onder de kap is best wel groot als je h...Het volume onder de kap is best wel groot als je het vergelijkt met de meest bekende velomobielen. Boven het hoofd van de gemiddelde rijder is ook nog best wel wat ruimte. Zodoende is er meer ruimte en de meest ruime zin van het woord om niet zo snel last te hebben van warmte en vocht. Ook zullen zijn klanten minder fanatiek zijn als de gemiddelde velomobilist. Zijn voornaamste doelgroep is mensen die hun tweede auto willen vervangen voor een kleiner handig transportmiddel. De doelgroep, "sporten op de openbare weg", wordt prima voorzien met DF, Q, 4WQ, Milan en WAW. Ondanks dat blijft het een uitdaging om alles voor die doelgroep optimaal te doen.<br />Dat er er in het chassis wat popnagels zitten mag niet tot je conclusie leiden wat je er over zegt bij punt 24. Gepopnagelde aluminium platen. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16679854616016775286noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-18323511032784677302017-03-05T09:03:44.197+01:002017-03-05T09:03:44.197+01:00Hoi Peter,
Inderdaad, er liggen wat uitdagingen ...Hoi Peter, <br /><br />Inderdaad, er liggen wat uitdagingen voor de man......Er word gedacht aan mechanische ventilatie, iets in de trant van computerfans, en filters om het fijnstof buiten te houden. Door de ondersteuning zou de warmteproductie van de berijder mee moeten vallen, en zodoende zou het mogelijk moeten zijn om de overtollige warmte af te voeren. Op heel zonnige en warme dagen zou dan eventueel de kap gedeeltelijk open moeten staan. <br />De kap is nog niet geheel uitontwikkeld, inderdaad is er sprake van gebruik van coating, zowel voor krasbescherming als voor zonwering en waterafstoting. Of dat allemaal op de plaats gaat komen? Afwachten, meer kan je niet doen...<br />Het is zeer zeker de bedoeling dat het een fiets blijft, het zelf trappen ziet de maker als een must. Of het aan gaat slaan? Moeilijk te zeggen, belangstelling genoeg, maar niet alle belangstellenden zijn kopers, als dat wel zo was zou de wachtlijst bij Velomobiel.nl kilometers lang zijn..........;-))<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-40533583699754901962017-03-05T08:46:44.827+01:002017-03-05T08:46:44.827+01:00Hoi Quezzzt,
Als je het rapport download zul je z...Hoi Quezzzt,<br /><br />Als je het rapport download zul je zien dat de man zich inderdaad heeft verdiept in de voorgeschiedenis van de velomobiel, de "micro cars" komen niet echt voorbij, maar dat die niet slaagden het publiek voor zich te winnen is niet zo vreemd. Zagen er prachtig uit, maar het bleef een gewone fiets zonder hulpmotor, en dan ook nog een zware fiets, met alle nadelen die een moderne velomobiel nog steeds heeft. Je gaat niet op zondag in je goeie pak met zo'n fiets naar je schoonmoeder, dan kom je geheel bezweet aan. Daarom kozen de mensen toen ook al voor gemotoriseerd vervoer, ook al zaten ze dan buiten op een brommer of scooter, je moest niet zelf trappen. Daarbij komt de aangeboren luiheid, of noem het gemakzucht van de mens, waarom bewegen als het niet persé hoeft? Dus als je het kon betalen, waarom zou je dan geen motorvoertuig aanschaffen?<br />Of het breekpunt het aantal inzittenden zal zijn geloof ik niet, kijk maar op de snelweg naar het aantal inzittenden op een doordeweekse dag, het gros van de 4-persoons auto's zal slechts 1 inzittende bevatten, dat zie ik ook hier in Noorwegen op de plaatselijke wegen. Dat gaat zelfs zover dat mensen uit dezelfde plaats (Odda, 5000 inwoners) die in dezelfde ploeg lopen op de fabriek elk apart in een auto komen naar het werk. De fabriek staat circa 7 km van Odda verwijderd in Tyssedal, en nee, er kan niet samen gereden worden, want dat is te lastig! <br />Dus het persoonlijk transport is echt persoonlijk aan het worden, meenemen van een kind is dan weer wel van belang, maar daar gaat dit voertuig in voorzien.<br />Wat wetgeving aangaat zou het kunnen dat dit voertuig precies op tijd gaat komen, kijk maar eens naar dit filmpje:<br /><br />https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/10154205308226479/?hc_ref=PAGES_TIMELINE<br /><br />Er is iets op gang, en het lijkt niet te stuiten. De man zelf zegt ook dat zijn voertuig, dat hij overigens "Veloquad" noemt, net als de 4-wieler van Leo Visscher, niet vergeleken mag worden met een gewone velomobiel, die markt wil hij ook niet op. Daarom enkel met ondersteuning, en geen standaard fietstechniek in de "fiets". De wielen bijvoorbeeld worden op de "formule 1" manier afneembaar, met 1 moer los te schroeven, zodat je in geval van lekrijden meteen een reservewiel kan plaatsen.<br />De gewone velomobiel zit inderdaad in de "niche" markt, en is lang niet alledaags, ik verbaas me er nog steeds over dat na 4½ jaar er nog zowat dagelijks mensen foto's van me nemen bij het langsrijden, je zou denken dat die Strada toch al in het straatbeeld gaat horen ondertussen met 49000 km op de teller........<br />De Podbike zal eerst in Noorwegen op de markt gezet worden, dan volgt de rest van Scandinavië, daarna Europa. Ook vanuit Amerika is belangstelling, maar daar loopt nog een procedure omdat in sommige staten 4-wielige fietsen niet toegestaan zijn.<br />Met ruim 200 voorhandsbestellingen is er in elk geval een basis om te starten lijkt me. Risico blijft er altijd, je weet nooit hoe het balletje rolt.<br />Wat onderdelen betreft kun je gelijk hebben, dat zou inderdaad een probleem kunnen geven indien de zaak op de fles gaat na korte tijd, en dan denk ik vooral aan de speciaal gemaakte elektronica, de rest is in principe te repareren, er worden bestaande naafmotoren gebruikt, en ook de trapasmotor die als generator gebruikt wordt is een bestaand model.<br />Maar goed, ik kan het mis hebben, uiteraard ben ik geen profeet, en al helemaal geen helderziende......;-))<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-86044653515275688742017-03-05T08:14:27.038+01:002017-03-05T08:14:27.038+01:00Hoi Adri, dat was inderdaad wel te denken dat ze m...Hoi Adri, dat was inderdaad wel te denken dat ze met ventilatie, al dan niet mechanisch, aan de slag zouden gaan nu er een kap op zit. Zoals ik begrepen heb willen ze ook nog met coating aan de slag om de kap te beschermen tegen krassen, condensatie van damp, water afstotend te maken tijdens regenachtige dagen en tevens de berijder bij 's zomerse dagen te beshermen tegen oververhitting in de zon. Dat wordt nog een uitdaging lijkt me...<br />Ik heb zo het idee dat het wel een fiets moet blijven, en dat het dus geen superslechte auto moet gaan worden. Ik ben benieuwd of het bij het publiek gaat aanslaan. grt, PeterPLW Smitshttps://www.blogger.com/profile/17290741067249654854noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-80603254958891229812017-03-05T07:56:33.943+01:002017-03-05T07:56:33.943+01:00Uiteraard is het ook nog een risico een prijzig vo...Uiteraard is het ook nog een risico een prijzig voertuigje te kopen van een (voor ons buitenlandse)fabrikant die goed een jaar later alweer gestopt kan zijn....dan zit je met een voertuigje zonder vervangings onderdelen. <br /><br />Dat is natuurlijk nog meer een probleem als het een erg technisch voertuig is met electromotoren e.d. Bij vm.nl producten kun je nog ver komen met algemene fietsonderdelen, het frame opnieuw laten lassen bij een metaalbedrijf, en electro onderdelen bij Conrad.nl waar vm.nl ze ook vandaan haalt :-))<br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-15883483769782683832017-03-05T01:20:14.130+01:002017-03-05T01:20:14.130+01:00Ik vraag me af of zo'n man zich heeft verdiept...Ik vraag me af of zo'n man zich heeft verdiept in de geschiedenis van de "micro car" en zich bewust is van de historische valkuilen van al zijn voorgangers. <br /><br />De rij modellen vanaf ~ 1900 is eindeloos en het ene model nog mooier dan het andere. Vaak hun tijd ver vooruit ook en van sommige ervan denk ik dat het model nu ook nog weer heel aantrkkelijk zou kunnen zijn. ( denk aan de vele scooters waarvan de meest succesvolle op jaren '60-70 Italiaanse modellen zijn gebaseerd en de QV heeft in feite ook lijnen van Amerikaanse auto's uit die tijd ) <br /><br />En bijna al die microcars zijn compleet mislukt terwijl de volwaardige auto nog in opkomst was en niet voor iedereen betaalbaar was ! Die ruimte werd toen gevuld door scooters en lichte motoren. Net zoals men nu in sommige Aziatische landen nog steeds doet...<br /><br />Nu is de auto in ons werelddeel rotsvast gevestigd en in alle maten verkrijgbaar. Zelfde geldt voor lichtere motorvoertuigen als de (snor)scooter. <br /><br />Ik denk dat de grootste valkuil zal blijken te zijn dan er minimaal 2 volwassenen in of op moeten kunnen. Een voertuig die dat niet kan en toch richting een gebruikte auto kost gaat niet doorbreken. <br /><br />Ik denk dat dat is wat alle voorgangers heeft genekt, en ook alle toekomstige ontwerpen omdat dat gegeven nooit echt veranderd is. Tenzij met subsidies en wetgeving dingen heel anders gaan worden. <br /><br />Wat dat betreft is een velomobiel net iets meer een fiets, en dus net wat acceptabeler dat ie 1 persoons is. Maar ook velomobielen zijn niet heel "succesvol" met maar enkele duizenden exemplaren over 20 jaar tijd verloop.....<br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.com