tag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post7432513203481105374..comments2023-12-25T19:02:43.443+01:00Comments on De Bobslee.: De eerste 5000..........De Bobsleehttp://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comBlogger21125tag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-1001582284195767762017-10-08T21:40:45.668+02:002017-10-08T21:40:45.668+02:00Dag Kees. Dank je wel! Tja, ik heb wel vaker gelez...Dag Kees. Dank je wel! Tja, ik heb wel vaker gelezen over die afdekprofielen, en er ook wel eens aan gedacht, maar bij de Strada is het er nooit van gekomen. Het zou inderdaad wel een stukje geluid wegnemen denk ik, ook de QV is niet geheel zonder geluid helaas........<br />Zal er misschien nog wel van komen....<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-12243826282513141532017-10-08T18:26:41.030+02:002017-10-08T18:26:41.030+02:00Dag Adri. Mooi verslag! Een vraag nog. Waarom de ...Dag Adri. Mooi verslag! Een vraag nog. Waarom de trekkende kettingbuis niet vervangen door een carbon afdekprofiel. In mijn Quest gaf de buis vooral bij snel optrekken geluidsoverlast. Hoe is dat in de Q4? Groeten Kees.Kees van Hattemhttps://www.blogger.com/profile/09600194708715510621noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-78348616934817878802017-10-05T21:47:27.076+02:002017-10-05T21:47:27.076+02:00Allerede 5000 kilometer. Godt cyklet
Hilsen SørenAllerede 5000 kilometer. Godt cyklet<br />Hilsen SørenAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/13029899833436029176noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-80838473839103405222017-10-05T17:43:30.012+02:002017-10-05T17:43:30.012+02:00Niks te danken Kjeld, ik doe dit ook omdat er plez...Niks te danken Kjeld, ik doe dit ook omdat er plezier in heb. <br />Geen geduld meer, herkenbaar, ik had dat ook in 2012, je beslist dat er een velomobiel komt, en dan begint het lange wachten..............5 maandene in mijn geval.<br />Elke velomobiel is volgens mij een goede keuze, in vergelijking met een gewone fiets, een QV heeft nog een wieltje meer, wat nog een extra voordeel is in sommige gevallen, zoals ook in mijn geval....................<br />Na 5 winters met de Strada ben ik ook wel benieuwd hoe de QV zich gaat gedragen hier in de winter. Daar ga je vast nog wel eens een postje over lezen.............<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-66155687028824835322017-10-05T00:18:13.996+02:002017-10-05T00:18:13.996+02:00Bedankt weer Adri,
Ik heb al geen geduld meer met...Bedankt weer Adri,<br /><br />Ik heb al geen geduld meer met wachten.<br />Maar als ik dit lees geeft het wel aan dat ik net als jij een goede keuze heb gemaakt een QV te bestellen.<br /><br />Een velomobiel zie ik sowieso voordelen genoeg in. Maar jij beschrijft het erg duidelijk en mooi.<br /><br />Ik ben benieuwd naar jou winter ervaringen. Aangezien mijn QV ongeveer mid winter klaar zal zijn.<br /><br />Bedankt weer voor deze informatieve blog.<br /><br />Groetjes, Kjeld Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09846250939429244761noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-28346837091116799732017-10-04T18:47:41.634+02:002017-10-04T18:47:41.634+02:00Het mastje staat er nog op, met LED-strips, het mo...Het mastje staat er nog op, met LED-strips, het molentje is er ondertussen af, dat had geen of nauwelijks effect. <br />Dat remparachutes gebruikt zijn en worden weet ik, zelfs Allert gebruikte er een op zijn reis door Noorwegen. Op Youtube zijn wel filmpjes te vinden ook. Ik ga het nut van die dingen niet bestrijden, maar voor mij zijn ze nooit nodig geweest. En daar zie ik ook geen verandering in komen.<br />Het weggedrag van een vierwieler bij gebruik van de achterremmen is me bekend, ook op rechte wegen. Inderdaad zal dat nog gevaarlijker zijn als het glad wordt, maar is dat niet een geval van bewust rijden? Zoiets maken zou inderdaad goed te doen zijn, maar waarom?<br />Ik ben blij dat je zo bezorgd in me bent, maar je hebt het steeds over glad en geen grip, maar vergeet je niet iets?<br />Zo gauw de temperatuur de gevaarlijke kant op gaat worden de banden verwisseld, en ga ik weer op spijkerbanden rijden. Dan heb je sowieso wel grip, en een hogere rolweerstand waardoor de snelheden afnemen, ook bergaf. <br />En ondertussen heb ik inderdaad nog geen winterervaring met de QV, maar wel 5 winters door gekomen met de Strada, dat is toch ook wel een stukje ervaring die ik in de rugzak heb denk ik.....<br />Hoe dan ook ga ik, net zoals met de Strada, met "open vizier" de winter in, en ga proberen er zonder ongelukken door te komen. De fiets ga ik beter kennen ondertussen, dus dat is ook een voordeel. <br />Ik heb er zelf vertrouwen in!<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-32139708042828008802017-10-04T11:10:29.353+02:002017-10-04T11:10:29.353+02:00Bij glijpartijen met hoge snelheid zal een luchtre...Bij glijpartijen met hoge snelheid zal een luchtrem je enige rem zijn....banden hebben immers geen grip dan. <br /><br />En met het voordeel dat die aan de staart van je velomobiel trekt, en deze dus weer recht richt zoals die zou moeten rijden en daarmee terug onder controle brengt. <br /><br />Uiteraard als dat nog nooit is voorgekomen kun je vinden dat het niet nodig is. Maar danweer, ik heb ook nog nooit een uitgeklapte airbag mee gemaakt...maar die zit nu toch in iedere auto :-)))<br /><br />Wij andere velomobielrijders zullen dan nooit nodig hebben, maar we vallen ook niet van berg wegen naar benenden aan ~ 75 km/u....in een land van sneeuw en ijs, en lange winters....<br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-58038287158145347702017-10-04T10:58:54.502+02:002017-10-04T10:58:54.502+02:00Je gebruikt een molentje met lampjes en dat ook ge...Je gebruikt een molentje met lampjes en dat ook geklassificeerd kunnen worden als "tierlantijnen" maar het heeft klaarblijkelijk wel (aanzienlijk ) effect. <br /><br />Remaparachutes zijn geen far out hersenspinsel maar iets dat echt door velomobielrijders is/wordt gebruikt bij snelle afdalingen, en dan vooral om hun trommelremmen heel te houden en bedrijfszeker voor gebruik in kritieke situaties. Jij hebt daar een extra set schijfremmen voor en hebt ze zowiezo nooit nodig gehad toen je dat nog niet had. Lijkt de kous mee af te zijn. <br /><br />Maar....als je te hard remt met de achterwielen ( kon je niet met de Strada ) en het is glad verlies je controle over je voertuig. Dat kan ook op een rechte weg gebeuren ! Automatische remdrukbegrenzer voor de achteras zoals alle auto's verplicht hebben heb je niet. ( en ook geen ABS ) Schijfremmen kunnen je niet helpen als je geen grip op die banden hebt, maar kunnen wel veroorzaken dat je geen grip meer op die banden hebt. En weinig stuuruitslag door dichte wielkasten is ook een ( nieuw ) feit, onder een bepaalde hoek die niet eens zo heel groot is kun je niet meer terugsturen naar een velomobiel die weer recht komt. Je gaat dan dwars ( en kunt toch gaan kantelen ) of achterstevoren. Vrij onschuldig bij lage snelheid, maar waarschijnlijk heel erg gevaarlijk bij afdaal snelheden. <br /><br />Nu kun je waarschijnlijk als je zo inventief bent zoals dat molentje een oude brood of koektrommel, of verbanddoos ( iedere trommel met een scharnier ) onder je staart of op het achtervlak van je staart vastmaken en een touwtje of kabeltje zo vastmaken aan de deksel dat die met een ruk eraan ( naar beneden ) open klapt en de parachute eruit flappert en ontvouwt. Niet zo'n hele grote maar een kleinere die sterk genoeg is aan hogere snelheden aan je staart te trekken om zo de rechtuitstabiliteit weer terug te krijgen zodat je schijfremmen weer nut krijgen. <br /><br />Ik ga hierna natuurlijk niet doorleuteren over iets wat je niet ziet zitten of geen nut inziet, maar heel moeilijk (of zwaar qua gewicht ) het nu ook weer niet te zijn. En het kan net als dat lampje je leven redden als je de nieuwe eigenschappen een beetje hebt onderschat. Je moet de eerste winter natuurlijk nog in, ondanks 5k km rijden. Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-32930969923578729052017-10-03T22:31:08.543+02:002017-10-03T22:31:08.543+02:00Inderdaad om te kijken wat er dan op de markt is, ...Inderdaad om te kijken wat er dan op de markt is, en ook omdat ik dan weer wat nieuws wil hebben. Als dat tegen die tijd nog mogelijk is natuurlijk.<br />Je kan best langer met een velomobiel rijden, maar als het kan lijden, en je wilt eens wat nieuws, dan gun ik mezelf dat gewoon! Voor zover mij bekend heb ik maar één leven, dus mag dat van mezelf, me af en toe iets gunnen........;-))<br />Dat uitbreken is iets om rekening mee te houden, en dat gaat ook makkelijk, want het enige wat je moet doen is je snelheid binnen de perken houden in bepaalde bochten. En die plaatsen ken ik nu......Dus geen tierlantijnen zoals remparachutes!<br />Mijn woon-werkroute kan ik zowat met de ogen dicht rijden, dat is waar de fiets het meest voor gebruikt word, dus veel verrassingen zal ik niet meer krijgen. Net bij de komende winter en de daarbij eventuele gladheid zal ik de eerste keren weer wat "verkennend" moeten rijden. <br />Uiteraard moet je altijd op je qui vive zijn, dat weet iedereen.....<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-46946797905658250992017-10-03T21:35:37.543+02:002017-10-03T21:35:37.543+02:00Ik bedacht zelf al dat zulke dingen zo snel gaan d...Ik bedacht zelf al dat zulke dingen zo snel gaan dat je geen tijd zult hebben iets te pakken en uit te werpen, als je al druk doende bent te constateren dat stuurcorrecties geen zin meer hebben. <br /><br />Misschien kun je een veerklep maken die openschiet met een knop aan het stuur.....aan de andere kant zagen in een goede QV lijkt me niet heel voor de hand liggend op dit moment :-))<br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-20004248379912374342017-10-03T21:27:00.458+02:002017-10-03T21:27:00.458+02:00Waarom wil je 4 jaar met de QV doen, met andere wo...Waarom wil je 4 jaar met de QV doen, met andere woorden wat gaat daar kapot aan dat je niet kunt vervangen of repareren ? De motor ben je immers zelf, het is geen auto die wegroest of waarvan de motor versleten raakt waarna de economsiche waarde tot de prijs van schroot zakt. <br /><br />Of is het dat je na 4 jaar wilt kijken wat er dan op de markt is, en of dat nog beter aansluit op je wensen van tegen die tijd ? <br /><br />Opvallend dat de QV neigt naar uitbreken met de achterzijde bij gladheid, al is het misschien een gevolg van minder wieldruk dan 1 groot achterwiel. Dan wordt het neiging tot kantelen afstrepen tegen de gevolgen die kunnen voortvloeien van achterstevoren gaan zonder afdoende te kunnen corrigeren omdat je onvoldoende stuuruitslag hebt met de dichte wielkasten. <br /><br />Wellicht zul je dan nog beter moeten kijken naar de grip en soort banden, en in jouw geval van ~75 km/u en dergelijke valsnelheden moet je niet de controle verliezen. <br /><br />...en misschien moet je dan toch maar een remparachute overwegen die aan de staart is vastgemaakt, uit te werpen om hem weer recht te trekken als je (toch) controle verliest in razende vaart. <br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-68284652765138217702017-10-02T22:01:21.772+02:002017-10-02T22:01:21.772+02:00Bedankt Jos!
Dat ghost-shifting heb ik bij de Str...Bedankt Jos! <br />Dat ghost-shifting heb ik bij de Strada nooit ervaren, ook niet bij de racefiets trouwens.<br />Dat aflopen van de ketting was meer afspringen eigenlijk, en uiteraard zijn de limietschroefjes het eerste wat je nakijkt. Die waren prima afgesteld, daar lag het niet aan. De kabelspanning had niet veel nodig, slechts een kwart slagje van het stelschroefje.<br />Het afstellen van een racefiets doe ik al jaren zelf, bij de Strada heb ik op die kleine 5 jaar ook geen noemenswaardige problemen gehad, niet met onderhoud en niet met reparaties.<br />De QV is toch weer een ander verhaal blijkbaar......<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-44724512963495975862017-10-02T21:46:46.052+02:002017-10-02T21:46:46.052+02:00Leuk om te lezen Adri!
Dat ghost-shiften doet mijn...Leuk om te lezen Adri!<br />Dat ghost-shiften doet mijn Quest ook als ik te hard door een kuil oid ga. Naar mijn idee heeft dat dan te maken met de Sram derailleur, als die klappert dan maakt 'ie automatisch ook een zijdelingse beweging... <br />En wat betreft het aflopen van de ketting van je kleinste tandwiel, er zitten ook schroefjes op de derailleur om de uiterste standen af te stellen, zodat de derailleur niet te ver naar binnen/buiten kan gaan. Dus mocht je de kabelspanning weer een keer moeten verstellen kan je daar ook nog even naar kijken.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06572670500349395203noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-49734676257922936382017-10-02T14:22:51.199+02:002017-10-02T14:22:51.199+02:00Hoi André,
Dat is best mogelijk, maar als de kole...Hoi André,<br /><br />Dat is best mogelijk, maar als de kolen van het land zijn spoelt de weg weer schoon waarschijnlijk, en is het asfalt weer berijdbaar? <br />Gaat hier niet werken, het hele asfalt is er al een tijdje uitgefreesd.........Enkel grond en steentjes, valt nog niet tegen om over te rijden als het droog is, maar na een paar dagen regen komen er overal putten en plassen, en wordt het een soort rampgebied......;-)<br />Nou ja, nog een maandje of negen afzien, dan zou het ver klaar moeten zijn.<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-82865445643865895672017-10-02T07:52:15.638+02:002017-10-02T07:52:15.638+02:00Hoi Adri
Leuk filmpje, lijkt wel of jullie daar N...Hoi Adri<br /><br />Leuk filmpje, lijkt wel of jullie daar Noord Hollandse koolboeren hebben, die maken net zo'n bende van de weg ;-)<br /><br />Groeten, AndréAndré Dronkershttps://www.blogger.com/profile/13268639563217045173noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-87900677759661483322017-10-01T22:01:35.644+02:002017-10-01T22:01:35.644+02:00Dank je Theo! De meesten zullen het met ons eens z...Dank je Theo! De meesten zullen het met ons eens zijn, het is een prima fiets die ze afgeleverd hebben.<br />Grappig dat ook jouw fiets ongeveer op hetzelfde gewicht uitkomt, dan maakt het niet veel uit of je een standaard QV hebt of een + versie dus......<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-4884499290659089152017-10-01T21:58:59.631+02:002017-10-01T21:58:59.631+02:00Dank je Jan. In de laatste mail die ik van Allert...Dank je Jan. In de laatste mail die ik van Allert ontving gaf hij aan bezig te zijn met de oplossing, en dat die op vrij korte termijn ingevoerd gaat worden op de nieuwe fietsen ook. Je kan best rijden met die "ghost shifting", maar het is niet prettig en voelt, zeker voor een ex-wielrenner, heel onnatuurlijk aan. Los daarvan, het hoort natuurlijk ook niet zo......Maar het gaat goed komen!<br />Mijn keuze is inderdaad de juiste geweest, dat is duidelijk, heb je goed gezien!<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-22166832212743818102017-10-01T21:54:57.718+02:002017-10-01T21:54:57.718+02:00Dank je Piet! De banden houden zich inderdaad opme...Dank je Piet! De banden houden zich inderdaad opmerkelijk goed, ik had met al dat losse grind en de vele putten en scheuren onderweg al veel eerder lek te rijden, maar nee, toch niet. Hopelijk kan ik er mee door rijden tot de spikes er weer onder moeten.<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-2635968849891213022017-10-01T19:38:39.027+02:002017-10-01T19:38:39.027+02:00Prachtig verslag Adri! Ik kan het met alles een zi...Prachtig verslag Adri! Ik kan het met alles een zijn, heel fijne fiets. Toevallig vandaag ook de fiets gewogen, ongeveer hetzelfde gewicht en net zo veel bagage als jij. :-) VeloTeĵohttps://www.blogger.com/profile/15394292321743837380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-24629593858104106822017-10-01T19:22:57.128+02:002017-10-01T19:22:57.128+02:00Mooi verslag, Adri. Die 'ghost shifting' h...Mooi verslag, Adri. Die 'ghost shifting' had ik van Brecht ook al gehoord. Hopelijk raakt dat snel opgelost, want je hebt wel wat slechte wegen onderweg...<br />Je hebt duidelijk een goede keuze gemaakt met de QV.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7548205417203722804.post-28686527527962508192017-10-01T19:21:16.675+02:002017-10-01T19:21:16.675+02:00Mooi verslag. De Shredda's zijn nauwelijk inge...Mooi verslag. De Shredda's zijn nauwelijk ingereden na 4500 km. Bij mijn Quest is het profiel er dan al behoorlijk af ondanks de lagere bochtensnelheid. Piethttps://www.blogger.com/profile/01925372370676546301noreply@blogger.com