vrijdag 21 november 2014

Knutselbezigheden en fietsen.

Fietsen.

Heb ik redelijk wat gedaan de laatste periode, na de laatste rit op de Scott was het enkel nog de Strada die op de weg gekomen is. Veel woon-werk verkeer, en plezierritjes op de vrije dagen.
Ondertussen is er weer al meer dan 800 km bijgekomen op de teller van BOB, en de maand is nog niet om......Veel foto's zijn er niet gemaakt onderweg, ik rijd vaak in het donker nu, en heb de camera dikwijls niet eens mee.
Tijdens de laatste rit naar Odda had ik de camera wel mee, en maakte een paar plaatjes.

Vanaf het steigertje buiten Lofthus.

Een zoutwatercactus? Nee, een zee-egel........


Voetenbakjes. 

Het idee was al eerder ontstaan, omdat de afgelopen winter de voetenstrips vrij snel sneuvelden, en ondanks de winterschoenen er toch wel eens koude tenen waren.
Na al wat geoefend te hebben met kleinere projectjes op lamineer gebied leek me dit wel een leuk project om eens te gaan doen. En als het lukt blijven de teentjes ook warm de komende winter!

Hoe gaat dat in zijn werk? Eerst maar eens opzoeken hoe dat moet, en dat doe je natuurlijk in de Wikipedia van de velomobielwereld, zie hier: Voetenbakjes
Daar staat goed beschreven hoe te werk te gaan, we kunnen die site net zo goed de "Wimipedia" gaan noemen misschien?
Niet dat ik de instructies op de voet volg, want ik bezit niet alle materialen die gebruikt worden, en ook niet het vakmanschap of dezelfde handigheid, maar het is een goede richtlijn.

 Maar eens beginnen met de mal te maken, omdat ik geen snelhardend schuim heb verzin ik iets anders. Een stuk hardboard met een latje, zo krijg ik de ronding van het voetengat er ook redelijk in.

Grondvorm voor de mal.

De ronding zit erin.

Omdat het op vrijdag regent besluit ik een fietsvrije dag in te bouwen, en me wat met de voetenbakjes bezig te houden. Een paar stukken styrofoam op maat zagen en met de lamellenschijf de ronding erin proberen te maken. Als dat er redelijk uitziet de stukken op elkaar plakken en op de hardboardplaat lijmen.


Een paar stukken styrofoam op maat  tekenen.

De ronding erin maken met de lamellenschijf.

Het hele spul op elkaar plakken.

Dan weer met de lamellenschijf de vorm er ruwweg in maken, en dan even voorzichtig passen in de gaten van BOB.......

De ruwe vorm.

Dat past.........

En de grondspeling is nog voldoende...........
 Dan is het middag, dus eerst wat eten en daarna een wandeling met Ina en Ward. Een stuk door het bos, en een stuk langs de rivier. Het regent eerst wat, en even later hebben we wat natte sneeuw. Als de nevels hogerop wegtrekken zien we dat de sneeuwgrens ineens een stukje gezakt is.


Panorama bij de rivier, waar de eerste  natte sneeuw al viel.

Vanaf thuis is de lagere sneeuwgrens ook goed te zien.

Na thuiskomst en koffiedrinken ga ik nog even in de schuur verder met de mal. Wat schuren van de foam met de bandschuurmachine, en nog wat naschuren met de hand. Dan gaat er een laagje plamuur op het geheel. Dat word dan morgen gladgeschuurd, voor vandaag stop ik ermee.




Na het eten laat ik Ward uit, en na thuiskomst gaat het beestje liggen "afbakken" op het stukje tegelvloer voor de houtkachel. En ondertussen is de sauna warm, dan kunnen wij zelf ook even "afbakken", lekker is dat in het koude seizoen!

Word vervolgd!

Groeten, Adri.

13 opmerkingen:

  1. Dat doe je goed Adri ik ga de kunst eerst bij jou afkijken. En die sauna aan huis lijkt me heerlijk vooral nu de dagen korter en kouder worden. Ik moet het doen met de sauna in de sportschool, 6 km. fietsen verderop in Hoorn maar het lijkt mij echt heerlijk om zo vanuit de sauna in bed te rollen (na douche natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willem,

    Je kan ook gewoon de kunst op de blog van Wim afkijken, dat doe ik in principe ook. Een eigen sauna hadden we in Nederland al, dat is inderdaad heerlijk in de winter. Gelijk in bed rollen na de sauna hebben we maar 1x gedaan, dat lijkt misschien lekker, maar wij vonden het niks. We vinden het veel fijner om nog even een paar uurtjes lekker bij de houtkachel en de tv te zitten ontspannen, met wat te drinken erbij. En daarna slaap je heerlijk!
    Wij vinden het eigenlijk vreemd dat niet veel meer mensen een sauna in huis hebben, om de kosten hoef je het niet te laten, dat valt veel mee, en het gevoel is heerlijk. Nou heb ik wel eens gehoord dat mensen er niet tegen konden, maar ik denk ook dat velen het nog nooit geprobeerd hebben.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja da's ook waar ik ben wel een liefhebber van de sauna maar ook van stomen Kan sowieso goed tegen warmte en kou maar prefereer toch wel de warmte van de Middelandse zee- landen. Overigens zou ik best wel in de Noorse wateren willen duiken om er eens een kijkje te nemen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stomen zijn wij dan weer geen liefhebbers van, liever droge warmte! En de warmte van de Middellandse Zee is natuurlijk ook lekker, zeker een paar weken in de winter, om de ergste kou te ontvluchten......

      Verwijderen
  4. Hoi Adri

    leuk idee, die voetenbakjes, zeker geen drempels bij jou in de buurt ?
    ik zit nu al geregeld met mijn hakken tegen de weg dus de bakjes zouden snel kapot zijn
    als het mij te koud word plak ik er weer een stuk lycra tegen aan

    Groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi André,

    Drempels heb ik nu een 4 tal, net voor ik de afslag naar het werk maak, ik zal wel zien hoe dat gaat. Lycra heb ik nooit geprobeerd, dat zou dan ook nog een alternatief kunnen zijn.'

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Adri,

    Ik kan mij eigenlijk nauwelijks herinneren dat ik koude voeten gehad heb de afgelopen jaren. Ik heb wel eens gedacht ook aan lycra, maar een beetje frisse en verse lucht binnen zorgt ook voor ontwaseming van de tourkap. Ik laat het maar lekker open. Ik koop ook geen spikes voor die drie dagen sneeuw die we hier hebben. Ben te lui om de banden voor een paar dagen te wisselen, en moet dat dan ook buiten in de kou doen.
    Wel gisteren een nieuwe bel in de fiets gezet, de originele had het begeven en een nieuw binnenbandje.

    Groeten Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Bedankt! Ik kan me nog heel goed de kou herinneren, bij temperaturen lager dan -8 krijg ik toch meestal koude tenen aan het eind van de woon-werkrit. De voetenstrips hielpen ook wel redelijk, maar gingen vorige winter vrij snel kapot, dus daarom dit maar eens proberen. De spikes zullen er nu ook onder moeten, vandaag voor de eerste keer glad deze morgen, dan kan ik geen risico meer lopen door zonder te rijden. Op het vlakke kan je misschien rijden zonder spikes, maar de hellingen op en af hier gaat niet lukken zonder goede grip op de weg.
      Het blijft een mooie omgeving om te wonen, maar heeft in de winter ook een paar nadelen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Dat ziet er fraai uit Adri. En jij zult ook wel de 170 mm cranks met klimmen echt nodig hebben dus minder hoog kunnen die bakkken dan niet. Maar dat hoeft geen problem te zijn. Ik merkte zelfs tot mijn verbazing dat ook de wielstroomlijnkappen gewoon over een snelheidsdrempel kunnen. ( op 50/60 mm banden dat weer wel ) En misschien zijn er waar jij bent wel geen snelheidsdrempels :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Bedankt! Ik rijd inderdaad met de standaard 170 cranks, dus heb die diepte wel nodig ja. Het blijft even afwachten of het problemen gaat geven, ik heb totaal 5 drempels, de eerste vlak bij huis, en de andere vier vlak voor de afslag naar het werk. Die zijn er allemaal in het afgelopen jaar pas ingekomen, dus was toch al wennen in het begin.
      Eerst maar eens het project netjes klaar zien te krijgen........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Dag Adri,
    Het is mogelijk een goed idee om de bakjes binnen aan de voorzijde te laten scharnieren. Raak je wat dat komt het bakje naar binnen en heb je helemaal geen schade.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim,

      Ik had al aan zoiets lopen denken, in geval ik iets zou raken. Het idee was ze er in te zetten met een paar stroken klittenband, dan gaan ze waarschijnlijk ook los bij eventueel raken van een drempel? Eerst maar eens de mal klaarmaken en er eentje afmaken en dan kan ik proberen hoe het gaat.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen