woensdag 2 juli 2014

Lid geworden!


Lid geworden! 

Waarvan dan wel? Van de NVHPV, de ligfietsvereniging. Nou zal ik daar niet aan veel activiteiten gaan deelnemen waarschijnlijk, maar zie me dan maar als ondersteunend lid, dan hoor ik er voor het gevoel ook een beetje bij. Ook ontvang ik nu de Ligfiets&, de eerste viel vorige week in de bus. Gelijk een goeie, met de verhalen over de Q4W en de test van de DF zeer interessant leesvoer, ik volg alle nieuwe velomobiel ontwikkelingen op de voet.
Ondertussen is CV 2014 achter de rug, de verschillende verslagen en bijbehorende fotoseries waren erg boeiend, de meesten goed geschreven en met mooie foto's. Dat moet toch wel een belevenis zijn om dat zelf eens "live" mee te maken. Er bij zijn lijkt me al mooi, meedoen zou nog mooier zijn uiteraard.....

Zelf ook wat gefietst.....


De afgelopen maand hebben we eigenlijk heel goed weer gehad, prima fietsweertje, en ik was dan ook regelmatig buiten het woon-werk verkeer om aan het "plezier"fietsen. Zowel met Scott als Strada, zodat de afgelegde kilometers in de Strada voor de 4de achtereenvolgende maand boven de 1000 km uitkwamen. Beter nog, het was een nieuw maandrecord, er waren 1098 km bijgeteld op de fietscomputer. Het oude record stond op 1083 km, september 2013.
Ook de Scott was in gebruik afgelopen maand, daar werd 628 km op afgelegd, samen goed voor 1726 fietskilometers in juni, dus redelijk de benen gebruikt afgelopen maand.

Na het bijna constante mooie weer met aangename temperaturen tussen de 16 en 20º C worden er nu lokaal wat buitjes gemeld. Werd eigenlijk tijd ook, alles stond te verdrogen. Gisteren fietste ik naar de middagdienst, en kreeg onverwacht een bui net voor de Fresviktunnel. Doorrijden maar, ik gokte erop dat het droog zou zijn na de 2,2 km tunnel. Klopte ook, zelfs de weg was droog! En 500 meter verder was de weg nat en begon het weer te regenen....Hoezo lokaal een buitje?
Terugfietsen na de middagdiensten is apart in deze tijd van het jaar, het is zo licht dat je geen extra lichten nodig hebt. Onderstaande foto maakte ik na thuiskomst maandagavond, of beter gezegd dinsdagmorgen, want het was 00:51h. Ondanks dat het een bewolkte lucht was is goed te zien hoe licht het nog is.

Om 00:51 dinsdag 1  juli.

Op dinsdag mijn laatste middagdienst voor de vrije week, naar huis fietsend zag de lucht er mooi uit, maar dreigende donkere wolken in de verte, precies waar ik heen moest. Voor Lofthus vertrouwde ik er niet meer op, stopte en bouwde de kap op. Helaas kreeg ik gelijk, na Lofthus gingen de sluizen goed open! En bij thuiskomst was het weer over, weer een lokaal buitje.........

Mooie lucht om 23:24h vanaf Stana, maar dreigende donkere wolken in de verte........

Ondertussen zat Ina thuis en kon niet naar bed, want ze wil constant foto's maken van de zonsondergangen, en we hebben er werkelijk al hele mooie gehad dit jaar. Onderstaande nam ze ook op dinsdag 1 juli, om 22:50h.



Geluiden in het vooronder.

 De laatste tijd wat geluiden uit het vooronder, verschillend van klank. Een soort gepiep, en ook een klakkend geluid, vooral duidelijk in de beklimmingen.
Het gepiep bracht me ertoe om de veerpoten eens te smeren, in elke poot gingen 10 druppels olie. En inderdaad het gepiep was gelijk over, wel deinde de fiets een paar dagen als een bootje op de golven, maar dat is weer al over het ergste heen.
Het klakgeluid weet ik aan de pedalen, de rechtse voelde aan of er een schoenplaat los zat. Dat was niet zo, en ook de veerspanning van het pedaal verhogen hielp er niet aan. Dan maar  de pedalen vervangen, en toen was ook dat geluid verdwenen.
Verder loopt de fiets als een zonnetje, het is een genoegen om ermee te rijden.

 Vakantie.

Nu de vakantiedrukte weer op gang komt is ook de belangstelling onderweg weer toegenomen, er worden weer veel foto's gemaakt onderweg.
Opvallend blijft het dat redelijk veel motorrijders even een hand of een duim opsteken, waarom weet ik niet, maar leuk is het wel!
Ook de grote verbaasde ogen van een stelletje Japanners, die 's morgens al om 05.40h door Lofthus wandelden waren leuk om te zien, vroege vogels die een rare  vogel voorbij zagen flitsen, ze hadden niet eens tijd om een foto te nemen..............Ze wisten niet wat ze zagen, en die gek zwaaide nog ook........

Wel is het wat storend in de afdalingen, weer al verschillende keren heb ik flink wat moeten afremmen omdat er auto's in de weg rijden die niet zo snel als een Strada naar beneden kunnen/durven. 'T is ook altijd wat..........

Vrije week.

Die is vandaag begonnen, en de 3 bomen die onlangs op verzoek van een buurtbewoner omgelegd zijn door mij, die zijn vandaag tot blokjes verwerkt. Even werk, maar dan heb je ook een hoop blokjes waar je later nog meer warmte van krijgt.
Na het avondeten dan nog maar even een klein stukje fietsen, rustig even de benen losdraaien. Met de Scott heen en weer naar Fresvik, niet te ver, 56 km en na een ontspannend ritje kom ik thuis met toch nog gemiddeld 27,5 km/u.

Best nog een hoop blokjes van 3 boompjes.............
Tot zover deze post!

Groeten, Adri.

18 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's weer! Ik hoop je toch eens een keer te ontmoeten op een van de treffens. Met betrekking tot het vooronder, ook ik heb weer klikkende geluiden. Bij mij is nu voor de tweede keer een klem gebroken die het trapstel met het frame verbindt. Degene aan de kettingkant zie je niet zo goed, dus dan kan het even zoeken zijn. hoop vandaag de vervanger te hebben.
    Verder naar de fysio geweest, volgens haar een niet sporende knieschijf. Moet met de tijd opgelost worden, niets ernstigs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wilco! Die hoop is wederzijds, ook ik begin er naar uit te zien eens wat bloggers "in real life" te ontmoeten. Wanneer?? Geen idee, iedereen begrijpt waarom, het vergt nogal wat planning en organisatie.....En niet in het minst een goed deel vrije dagen, en ook hier moeten er nog steeds meer dagen gewerkt worden dan dat we vrij zijn.
      Gelukkig kon ik mijn klikgeluiden oplossen met vervanging van de pedalen, die klemmen zouden vast even onderweg zijn! Trap jij zo hard dat je ze gewoon kapot rijd? Is daarom ook je knie ontspoord misschien?? ☺☺☺
      Grapje, gelukkig dat de fysio het enkel een questie van tijd vind, en het niet ernstig is, dan komt het binnenkort weer goed met je knie!
      Beterschap en groeten,

      Adri.

      Verwijderen
  2. Adri , Bedankt voor je ondersteuning van de NVHPV ,het blad Ligfiets en is inderdaad een heel mooi blad met kwaliteitsartikelen .
    Zoals wilco al weet te melden , mooie foto,s weer , ook daar weer voor bedankt.
    Je had wel een mooie foto in kunnen sturen naar de wedstrijd en dan had je zeker kans gemaakt op de hoofdprijs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar dan had hij die foto ook af moeten halen :-)

      Verwijderen
    2. Niets te danken Gerrit, het leek me leuk om ook eens over ligfietsen te lezen, en zodoende een beetje bij te blijven. De kwaliteit van het blad viel me inderdaad goed mee, van een kleine vereniging had ik dit niet verwacht! Mooi meegenomen, ook de artikelen waren allemaal de moeite waard. De foto's vinden veel mensen leuk om te zien, die zijn een beetje standaard op de blog nu. En een foto insturen heb ik nooit aan gedacht, ik ben nog maar net lid. Mijn foto's zijn meestal landschappen, en hebben meestal weinig met ligfietsen te maken, hoewel een groot deel gemaakt word tijdens fietstochten. Maar wie weet volgend jaar?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. Had je me gelijk eens ontmoet Wilco! :-))

      Verwijderen
    4. We gaan kijken of we komend jaar weer een fotowedstrijd kunnen organiseren. Even geduld want als het doorgaat zal het weer een nieuw thema hebben.

      Verwijderen
  3. Dan moet ik maar eens aan de bel gaan trekken. Heb de Ligfiets& nog steeds niet mogen ontvangen......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh, dat het blad zo lang onderweg is in Nederland! ☺
      Jij hebt het blad nog niet, ik wel, maar ik heb nog niet betaald! Jij wel?☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. ik zie een leuke vakantie aankomen voor de bonslee .. CV 2015??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie plaatjes Adri,

    Ook hier een nieuw lid trouwens. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Richard! Ha, dan hadden we allebei dezelfde ingeving :-)

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi Adri

    3 boompjes?, aan de berg te zien zul je wel bomen bedoelen ;-)

    groeten, andre (nu in duitsland)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Het waren een berk van 13 meter hoog, circa 50 cm in diameter, een es van 15 meter hoog, ook ongeveer 50 cm in diameter en een vuren van 20 meter hoog met een diameter van 75 cm, mijn vrouw telde 65 jaarringen bij deze boom, dus die was aan pensionering toe! ☺
      Maar je hebt gelijk, het was een redelijke berg, en nu een redelijke stapel, bij elkaar een 5 m³.
      Prettige vakantie in Duitsland!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Allemaal hartelijk welkom bij de NVHPV!

    Groeten en tot ergens (treffen, tocht, wedstrijd, CV 2015, ....)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Kees! Hoop je nog eens ergens te treffen.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen