zondag 22 januari 2017

Quattrovelo bestelling afgerond.

Optielijstje doorgestuurd.

Het zal ondertussen de meesten wel bekend zijn dat BOB gaat wijken voor een nieuwe velomobiel, een vierwielige Quattrovelo, de nieuwste telg in de Velomobiel.nl familie.
Een fiets die zeer goed in de markt ligt als je naar de orderlijst kijkt, van de nu 61 op de orderlijst staande fietsen zijn er maar liefst 54 Quattrovelo's!  En 18 gelukkigen rijden al rond in hun nieuwe aanwinst.......
Testrit 28 mei 2016.

Waarom veranderen?

De Strada was in principe aangeschaft met de gedachte om 5 jaar te gebruiken, mits het ging om in Noorwegen een beetje verantwoord velomobiel te rijden.
Dat rijden in Noorwegen blijkt goed te doen, dus dat ga ik nog wel een tijdje volhouden, BOB is ondertussen aan zijn 5de Noorse winter bezig, dus dat doel is ook gehaald. Ok, de Strada is afgeleverd eind september 2012, dus word dan pas 5 jaar, maar omdat we slechts 1x/jaar naar Nederland reizen kijk ik niet zo nauw.

Ophalen Strada 119 (BOB) op 28-09-2012.
In principe verslijt een velomobiel niet snel, op de rijderslijst van Velomobiel.nl staan genoeg fietsen die de 100.000 km gepasseerd zijn en zelf de 200.000 km is al ruim gepasseerd door sommigen. Op tijd wat onderhoud, en indien nodig onderdelen vervangen, dan kan de fiets lang mee. Bij beschadigingen van de glasvezel/carbon body kan dat ook goed gerepareerd worden, eventueel door een doe-het-zelver. Daar heb ik ondertussen helaas al wat ervaring mee opgedaan.......Lappen inlamineren, plamuren, schuren en verf erover, dan rijdt het beestje weer als vanouds!
BOB gaat dit jaar de 50.000 km nog halen, dus zou in principe nog een hele tijd meekunnen.....


Op naar de *****! (5 sterren......)
Maar een mens wil wel eens wat anders, en nu er een fiets is die waarschijnlijk nog beter gaat voldoen dan de Strada, waarom dan uitstellen?
Tijdens m'n wedstrijdperiode op de racefiets stond er om de 2 jaar een nieuwe fiets in de schuur, misschien een dure hobby, maar het  is gewoon leuk om af en toe iets nieuws te hebben.......
En zoals een oud-collega het ooit prima verwoorde: Als je iets wil aanschaffen moeten er 3 vragen met "Ja!" beantwoord kunnen worden, als dat kan, dan is er niets meer in de weg. Die vragen waren volgens hem:
             
-Wil ik het hebben? (→ Ja!)
- Kan ik het me veroorloven? (→ Ja!)
- Doe ik niemand tekort als ik het aanschaf? (→Ja, ik doe niemand tekort!)

De Strada is m'n eerste velomobiel, ook m'n eerste ligfiets, en is aangeschaft om zowat gedurende het hele jaar naar het werk te kunnen fietsen, zonder al te nat of koud te worden. Die 73 woon-werkkilometers zijn op deze manier goed te doen, ook in de winter door spijkerbanden te gebruiken.
Er is ondertussen de nodige ervaring opgedaan, ik heb veel bijgeleerd de afgelopen jaren!
Wel is het handig dat je op mijn locatie een beetje zelfredzaam bent, Dronten ligt niet bepaald om de hoek..........Maar ze zijn wel altijd bereid om je telefonisch op de juiste weg te helpen, dat scheelt veel als je met een probleempje zit.

Dus echt nodig is de verandering in principe niet, maar ik kijk er wel naar uit......

Waarom een vierwieler?

Hoofdreden: Stabiliteit! De Qv plakt als een kart aan de weg, je moet echt extreme stuuruitslagen maken om een wieltje te tillen. Ook het uitbreken van de achterzijde op glad wegdek zal veel langer duren dan bij een 3-wieler, en dat uitbreken heb ik ook verschillende malen gehad, gelukkig slechts 1x met omslaan als gevolg, de andere keren kon er nog snel gecorrigeerd worden. (waarbij je dan geluk hebt dat er geen tegenliggers  op de weg zijn......)
BOB is ook stabiel, maar gaat toch vlugger op de kant, en aangezien mijn snelheden  nogal oplopen in de afdalingen is meer stabiliteit altijd welkom!
Verder zouden de 2 achterwielen betere tractie opleveren, ook een voordeel op gladde hellingen, en de sporing van een 4-wieler is ook prettiger op slecht wegdek, met de Strada ontwijk je een put met het voorwiel, en dendert er vervolgens in met het achterwiel, ook niet prettig.
Niet dat ik een achterrem gemist heb in de afgelopen jaren, maar de mogelijkheid om remmen achter te hebben maakt het geheel toch weer wat veiliger voor het gevoel. De paar keren dat ik om een bocht kwam in een afdaling met circa 70 km/h en er plotseling 50 meter verderop een vrachtwagen stilstond op de weg zijn goed afgelopen, snel reageren en goed afgestelde remmen waren afdoende. Maar een extra remsetje achter de hand hebben klinkt toch wel aantrekkelijk.......

Soms gladde hellingen in de winters.......

Verder zal iedereen de geweldige after-sales service van Velomobiel.nl ook kennen, helemaal top bij die mannen, dat is ook zeker een punt om daar gewoon weer een fiets te kopen, je weet dat je er met al je vragen en problemen terecht kunt op velomobielgebied, en snel en vakkundig geholpen word.
Daar kan de Noorse douane nog heel wat van leren...................

En niet doorslaggevend, maar wel meegenomen is dat ik de Qv gewoon heel erg mooi vindt..............

De beslissing ten gunste van de Qv viel vorig jaar, tijdens de proefrit eind mei in Dronten. Voor de proefrit had ik voor mezelf al beslist dat het òf een Qv zou worden òf een carbon Strada. In 2015 had ik ook al proefgereden, toen met de nieuwe WAW 4.0 en de DF. Ook een korte rit gemaakt tijdens CV 2015 met de "mule" van de Velotilt en die van de Qv.
De WAW was op één of andere manier mijn fiets niet, iets sneller dan de Strada, maar voelde niet fijn aan. De DF was wel helemaal mijn fiets, die zou ik regelrecht besteld hebben als er spijkerbanden op konden, maar dat past niet, dus dat hield gelijk op..............Fietsen met het Velotilt prototype lukte me niet, daarvoor moest je op een 2-wielige ligger kunnen rijden, en dat heb ik nooit gedaan dus daar hield het ook op. Los nog van het feit dat het hele project nog steeds in de ontwerpfase zit.........
De "mule" van de Qv reed echter prima, dus dat gaf hoop voor de toekomst!

Welnu, na de proefrit gelijk besteld, en toen we de andere dag bij de Zaanse Schans  Wilco en Erwin ontmoeten, waren zij de eersten die vroegen hoe de proefrit verlopen was. En toen ook gelijk te horen kregen dat er een Qv besteld was, waarop Erwin gelijk de vraag stelde: "Weet BOB dat al?" ;-))

3 Strada velovaarders op de Zaanse Schans.


Bestelde opties.

De fiets is besteld in 2 kleuren, onderste deel  rood RAL 3020, en bovendeel zwart RAL 9005.

Optie's:
-Schlumpf Mountain Drive, 75 tanden, 165 mm cranks.(achter standaard 11-36 cassette);
-90 mm trommelremmen voor, schijfremmen achter;
-2de spiegel, beide spiegels met kapje;
-2de batterij;
-kap met vizier i.p.v. standaard bagagedeksel;
-trekhaak voorbereiding (om de lichtmast op te plaatsen, net als op de Strada);
-Ventisit nekpad;
-tilbeugel;
-GPS steun rechts + een extra binnenlampje rechts.

Ondertussen is er een afleverdatum afgesproken, en de bootreis naar Nederland is geboekt.
Ik heb er zin in!

Tot zover,

Groeten, Adri.





52 opmerkingen:

  1. Een goede keuze en in jouw omstandigheden komt een 4-wieler helemaal tot zijn recht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook Piet, hopelijk blijkt dat ook zo als het beestje hier ter plekke is......

      Verwijderen
  2. Hallo Adri,

    ik zal nog moeten wachten of ik er in pas. Eerst wachten op de grote versie en dan maar eens passen. Maar hoe heb je bepaald dat je voor de 75 tanden wilt hebben.

    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tom,

      Er zijn er ondertussen al meer die op de grote versie wachten voor ze definitief beslissen, jammer dat het nu nog niet kan.
      Het bepalen van het verzet is niet echt moeilijk, je bekijkt gewoon een verzettentabel en vergelijkt je fietsen met elkaar.
      Ik gebruikte deze:

      http://www.klimgeiten.nl/specials/verzet.html

      Als je daar je wielmaat en tandwielen invult kun je de fietsen goed vergelijken.

      Scott racefiets:
      28" wielen,grootste verzet: 50x11= 10,15 m/omw.
      kleinste verzet: 34x28= 2,71 m/omw.
      Strada: 26" achterwiel,
      grootste verzet: 53x11= 10,00 m/omw.
      kleinste verzet: 30x32= 1,95 m/omw.
      Quattrovelo: 20" wielen, Schlumpf MD 75 tanden,
      grootste verzet: 75x11= 10,88 m/omw.
      kleinste verzet: 30x36= 1,33 m/omw.
      75/2,5(Mountain Drive)= 30 virtuele tanden in de lage gearing.
      Zoals je ziet heeft de Scott het "zwaarste" kleinste verzet, maar dat gaat prima omdat die fiets slechts 10 kg weegt met een grote zadeltas, pomp en 2x 700cc drinkflessen. De Strada weegt met alle spullen erin al vlug 40 kg, dat voel je echt op elke helling. De 11/32 cassette die daar nu op zit is goed bruikbaar, maar in de winter eigenlijk net te zwaar op de hellingen. Daarom terug naar 11/36 op de Qv. De 75 is bewust omdat dan de "lage" te vergelijken is met de 30 die nu op de Strada zit. Het zwaarste verzet is wat groter op de Qv, ook bewust, in de Strada kom ik verzet te kort in de uitloop van de hellingen, rond 70 km/u gaan meetrappen lukt net, maar dan moet ik circa 120- 125 omw. draaien, dat is net wat hoog.
      Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord?

      Groeten, Adri.



      Verwijderen
    2. ik heb de fiets al wel in bestelling maar ga eerst nog wel even rondje de polder in als de xl er is. en dan als het nog echt tevreden ben, kan ik altijd de fiets nog annueleren

      Verwijderen
    3. Hoi Marcel,

      Die zijn er inderdaad meer, bovenstaande Tom H. en ook Cees R. Piet A. en jij dus ook. Ik weet niet waar de grens ligt voor de lengte, het zal vooral ook aan de beenlengte liggen denk ik.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Een mooi vooruitzicht Adri! Op het Duitse forum heeft Josef J. al heel wat (positieve) QV-ervaringen beschreven, zie hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker Marc! Bedankt voor de link, ik had deze al zien voorbij komen op FB, Kees van M. had deze geplaatst.
      Uiteraard heb ik de ervaringen van Josef gelezen, zeer objectief beschreven en zeker nuttig voor komende Qv-rijders! Ook de publicaties van o.a. John W. en John H, zijn interessant leesvoer, vlogger John W. beschrijft hoe de Qv zich gedraagt vergeleken met zijn Quest, onder andere op afdalingen.
      Al met al nog geen negatief woord gelezen over de Qv, dat maakt het wachten enkel maar langer....


      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Heb je de Strada nu helemaal afgeschreven in 5 jaar of heeft die nog een redelijke restwaarde ? Je schreef dat er een gezonde orderlijst is maar die orderlijst geeft ook aan dat er vrijwel geen nieuwe Questen of Strada's meer worden gebouwd, niemand schijnt die nieuw meer te willen kopen en dat doet waarschijnlijk wel wat met de prijs van gebruikte Questen en Strada's. In Dronten hebben ze "planned obsolescence" ook ontdekt :-))

    Geen speld tussen te krijgen de redevoering waarom de QV in jouw geval beter zal zijn. Maar de Strada heeft zich 5 jaar lang bewezen....het feit dat ie ondanks jouw specifiek gebruik nog werkt ondanks dat ie niet voor dergelijke omstandigheden ontworpen is, is wonderlijk.

    Bij een afdaling op hoge snelheid ( meeste gewicht op de voorwielen ) zul je niet veel aan achterremmen hebben als de voorremmen om een of andere reden niet werken. Maar idd het is VEEL beter dan geen remmen :-))

    En Allert had wel een mooie klapband installatie gemaakt maar klapte de band bij rechtdoor rijden....dat is helemaal niet interessant, je wilt weten wat er gebeurd in EEN SNELLE BOCHT met een klapband. Maar goed het is vast veiliger dan maar 1 achterband die klapt.

    We zullen lezen hoe de QV zich houdt, maar hij zal zich moeten meten aan de standaard die door de Strada gesteld is, en die heeft 5 jaren al overleefd en funtioneert klaarblijk nog :-))

    Zowiezo is het natuurlijk niet raar dat iedereen zo'n QV wil...het is feitelijk de opstapeling van kennis van al die jaren in een nieuw product, die dan waarschijnlijk ook beter is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de Strada was vorige winter al economisch afgeschreven, toen was het volledige aanschafbedrag teruggekomen op de "fietsrekening".......Restwaarde heeft BOB nog, het is me veel waard er nog steeds in te kunnen rijden! En ook economisch is er nog wel wat uit te halen, omdat een Noor op Finn.no(de Noorse Marktplaats.nl) een velomobiel te koop vroeg, reageerde ik. En omdat ik geen benul heb van prijzen, zeker niet voor een zeer gebruikt uitziende Strada, vroeg ik om een schatting bij Velomobiel.nl, welk bedrag me zeer verbaasde! De man hapte uiteindelijk niet toe, ondanks ik de schatting nog iets naar beneden bijstelde. Hij vond misschien de wachttijd te lang, want ik verkoop niet voordat ik afreis om de Qv te halen.
      Wat de verkoop van Strada's en Quest's betreft maak ik me geen zorgen, er zullen er altijd wel een paar op de orderlijst staan lijkt me. De orderlijst bij ICB is ook gigantisch lang geweest, dat heeft zich ondertussen gestabiliseerd, en ziet er nog steeds gezond uit. Dat gaat bij Velomobiel ook zo zijn als de eerste golf Qv's is afgeleverd.
      Of Allert die veroudering gepland heeft? Denk het niet, de genoemde prijs voor BOB was in mijn ogen hoog, wellicht zal bij inruil de prijs wat zakken, maar dat maakt mij niet uit. Allert had vorig jaar een beetje het zelfde antwoord als ik ooit kreeg van een fietsenmaker toen ik me wat verontschuldigde voor het oud barrel dat ik inruilde, die man zei: "Ach, ik doe dit vak nou 30 jaar, en weet ondertussen dat er voor elke fiets een klant komt......" Zal dus wel goed komen......

      Of de Qv beter gaat zijn in mijn omstandigheden moet nog blijken, maar voor m'n gevoel wel, dat is al iets dan......De Strada is inderdaad bewezen goed, en duidelijk de juiste keuze geweest. Met een Quest had ik waarschijnlijk nog een paar keer meer op de kant gelegen.......Hoewel de fietsen inderdaad meer ontworpen zijn om op lange rechte polderwegen door de wind te ploegen, zijn ze voor mijn gebruik ook geschikt, dat heb ik ondertussen aangetoond. (en nee, ik ben geen supermens, een gewone man met normaal postuur)

      Aangaande de remmen heb je natuurlijk gelijk, dat werkt bij motorfietsen net zo. Maar toch wil ik die extra remmen erbij nu het kan.....

      Wat de fiets gaat doen bij een klapband in de bocht is afwachten inderdaad, hopelijk maak ik het niet mee........maar als ik de ervaringen van enkele buitenlandse Qv-rijders lees, zijn er nog geen negatieve ervaringen opgedaan met de Qv. Afdalen schijnt ook prima te gaan, een Engelse Questrijder kon in elk geval de voor hem rijdende Qv niet volgen in de afdaling.....

      Mijn ervaringen zullen natuurlijk genoteerd worden zo gauw de fiets "thuis" is, ik heb er zin in en vertrouwen erin heb ik ook!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Heb je weleens over een remparachute nagedacht ?

      Speeltje voor een aantal velomobielrijders om hun trommelremmen niet te heet te laten worden bij snelle afdalingen. Het werkt ook echt blijkbaar.

      Mogelijk een keer levensreddend voor jou, ondanks meer remvermogen.

      De QV heeft er op een of andere manier ook meer de kont voor....Allert moet alleen nog even een extra spring loaded klep erin maken :-)))

      Verwijderen
    3. Nee, heb ik ook niet nodig, ik rem zo weinig mogelijk in mijn afdalingen, als er niets op de weg is hoef ik maar op 2 afdalingen m'n remmen te gebruiken, van huis naar de hoofdweg, steile stukjes op die 500 meter, 1 haarspeld en 2 haakse bochten. De andere afdaling waar ik rem is van de hoofdweg naar het werk, 300 meter, ook met een stukje 13% en een haakse bocht op het eind. Verder zijn m'n afdalingen niet langer dan een grote 2 km, dus dat red ik makkelijk zonder remmen. Max. snelheid op m'n woon-werk afdalingen is nooit hoger geweest dan 83 km/u, dus dat valt wel mee........

      Verwijderen
    4. Allert heeft trouwens al een remparachute ingebouwd in de Qv, dat gaf hij al vrij vroeg in het proces aan. Het bagage deksel even extra zekeren met een touwtje, en dat open zetten bij afdalingen zal werken als remparachute! Dus die extra klep hoeft er niet in te komen.........

      Verwijderen
    5. Maak daar eens een filmpje van bij 80 per uur ;-)
      Kijken of er dan nog valt te sturen, en dat touwtje zou ik dan vervangen voor een staalkabeltje

      Verwijderen
    6. Staalkabeltje is wel beter inderdaad! Allert heeft zelf op zijn reis door Noorwegen een remparachute gebruikt op de langere afdalingen. Werkte prima, de snelheid bleef dan circa 60 km/u, en voor de haarspelden kon er goed geremd worden zonder de remvoeringen te bakken. Over stuurproblemen heeft hij niets geschreven...........

      Verwijderen
    7. Ik heb ook 2 remparachutes en bij lange afdalingen zijn die zeer nuttig
      Maar als je met het bagage deksel gaat remmen, tja, die zit boven je fiets en achteraan met een scharnier vast, krijg je een spoiler achterop dus minder druk op je voorwielen

      Verwijderen
    8. Maar aan we hier uit van een bedrijfsrem of noodrem ?

      Ik ga uit van noodrem....een van de banden klapt aan 80 km/u afdalen en remvermogen kan niet worden gebruikt omdat je dan rechte koers verliest en in een regen van splinters over de kop zult rollen....je voelt dat je binnen seconden de controle over de koers gaat verliezen en moet de snelheid die je kan doden !NU! kwijt. Je drukt op een knop en een veer gespannen luikje in de staart schiet open en werpt een kleine trekparachute uit die door de luchtsnelheid een grotere remparachute ook eruit trekt. De snelheid daalt binnen seconden naar een acceptabele crash snelheid ( < 40 km/u ) en/of trekt de velomobiel met kracht weer recht waardoor de remmen toch vol kunnen worden gebruikt ondanks 1 missende band.

      Als bedrijfsrem lijkt me het waardeloos, want je moet het iedere dag gebruiken. Dat doe je alleen indien strikt noodzakelijk.

      Beter is dat de normale remmen in staat zijn de hitte te verwerken. Overduidelijk hebben de 2 remmen dan de Strada - hoewel trommelremmen - daarin voldaan, dus meer remmen zal nog beter voldoen voor normaalremmingen.

      Maar bergafdaling zijn serieus potentieel dodelijke bezigheden. Je hebt geen motorrem. Net als vliegtuigen tot 1950 zal een gebroken kabel tot een zware crash leiden.

      Uiteraard heb ik er respect voor als Adri het onzin vind...de Walkuren zullen afdalen en hem naar Valhalla tillen na een heldhaftige dood, waar hij aan Odin kan vertellen dat hij maatregelen voor bangerikken zoals remparachutes bespottelijk vond. Het is natuurlijk wel een Noor(man) en als die ergens bang voor zijn, zijn ze onwaardig :-))))

      Verwijderen
    9. Excuus : Valhöll

      Old Norse Valhöll "hall of the slain"

      Verwijderen
    10. Tja, heb je ook weer gelijk in André! Maar remchute's heb ik evengoed nog steeds niet nodig op m'n woon-werkroute.......☺

      Verwijderen
    11. Quezzzt, ik heb weer genoten van je commentaren! Heerlijk om in jezelf wat te kunnen zitten grijnzen, dit soort onzin maakt het bloggen net zo leuk als serieuze commentaren en tips!
      Heb je al eens gedacht aan een carriere als scenarioschrijver voor horror/rampenfilms? Zou je prima afgaan denk ik zo maar......;-))

      Maar goed, inderdaad ik schreef het al, de 90 mm trommels voldoen in mijn geval goed, een extra setje zal m'n veiligheidsgevoel nog doen toenemen.

      En gebeurd er dan alsnog iets fataals, wel dan wacht me het Walhalla, waar elke dag vreetfestijnen en liederlijk gedrag plaatsvinden, heerlijk!!!!!!
      ;-))))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    12. Op werk staat in vrijwel alle personeelsverblijven "aircrash investigation" en "seconds to disaster" en dergelijk als bewegend behang aan op de tv's. En anders wel Highway to Hell of Deadliest Catch en dergelijk.

      Kennelijk vind treinpersoneel dat rustgevend in hun pauze :-)))



      Verwijderen
    13. Heb ook niet gezegd dat jij ze nodig hebt op die korte (300 meter) afdaling, remmen is verspilde energie ;-)

      Verwijderen
    14. Ah, dat verklaard een hoop Quezzzt! ☺

      Verwijderen
    15. Zijn we het weer helemaal eens André! ☺

      Verwijderen
  5. Hoi Adri

    Als Bob nog zo lang mee kan, zie dat je Ina zo ver krijgt, kun je met z'n tweeën rijden ;-)
    Wel trap ondersteuning in Bob bouwen dan

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Dat zou Ina zeker doen, als we in Nederland zouden wonen! Met trapondersteuning inderdaad!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi Adri,

    De QV lijkt me een goede keus voor je, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met de QV als het zo ver is, Het enige minpuntje lijkt mij dat er meer technische snufjes op zitten en ondanks een groot vertrouwen in VM.nl vergroot dat per definitie de kans op een bezoekje in Dronten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk-Jan,

      Dat het een goede keus is geloof ik ook, en inderdaad het enige wat me even liet twijfelen was al die nieuwe techniek achterin. De Strada heeft z'n meeste geheimen al prijs gegeven ondertussen, dat zou een stuk vertrouwder hebben aangevoeld. Maar toch zie ik het wel zitten, gaat zeker goed komen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. In het Engelsn noemen ze dat "teething problems" En ik heb tijden gedacht dat dat tandwielproblemen waren. En dat dat dan wel erg vaak voorkwam bij de auto's en vliegtuigen waar ik op zocht. Er was een bepaalde context voor nodig die eindelijk het lampje deed branden...."kinderziektes" is een Nederlandse uitdrukking die engelsen als "melkgebit" problemen omschrijven :-)))

      Maar inderdaad er is vrijwel geen ontwerp die meteen foutloos is. Daarom koop ik al jaren alleen auto's van de laatste bouwjaren van een model. Die zijn technisch echt aantoonbaar veel betrouwbaarder. Bovendien heb ik qua werk te maken met treinen die als ze nieuw zijn wel een jaar of meer niet goed functioneren. Meestal komt het wel goed. ( maar niet altijd zoals de V250 oftewel Fyra )

      Maar van vm.nl zul je wel een heel eind garantie krijgen gezien het feit van de eerste bouwseries. En voor hen is jouw specifieke situatie ook een belangrijke testsituatie. Ze laten het niet heel erg merken maar ze lezen bepaalde blogs echt wel goed, die van jou zeker. En weten dat anderen dat ook doen.

      Betere reclame kunnen ze ook niet krijgen. 5 jaar krachten verwerken van bergen klimmen en hoge valsnelheden. Dat ziet een in Nederland rijdende velomobiel nooit, dus als die van jou al niet aan stukken breekt dan weet de Nederlandse rijder dat zijn velomobiel niet gammel in elkaar gezet is :-))

      Verwijderen
    3. Die kinderziektes wacht ik wel af, de eerste berichten zijn alleen maar gunstig, er is door Allert goed nagedacht en voldoende veranderd voor de productie gestart is.
      Of mijn situatie zo interessant is weet ik niet, er lopen wel meer fietsen in wat andere dan Nederlandse omstandigheden, zo uniek ben ik niet. Onder andere in Zweden en Finland rijdt ook al een en ander aan velomobielen rond, ook niet geheel vlak daar.......
      Ook in Engeland en Frankrijk rijden genoeg velomobielen die met heuvels/bergen te maken krijgen en hoge snelheden bereiken. Denis B. die met de eerste productie Qv rijdt, zette al 104 km/u op de klok, Søren M. reed met zijn Strada mee in PBP en haalde daar max. 113,4 km/u. en de fiets was daarbij nog steeds stabiel!
      Dus je ziet, ik ben niet zo bijzonder, of ze de blogs lezen? Misschien wel, maar je merkt daar inderdaad weinig van. Maakt ook niet uit, als er iets bruikbaars uit halen hebben we daar allemaal voordeel aan, dat is de kracht van het delen van ervaringen.
      Dat de fietsen goed zijn is ondertussen al lang aangetoond,zeker niet enkel door mij!

      Verwijderen
  7. Dag Adri,
    gelukgewenst met je aankoop, en dat er zeker in Noorwegen het engeltje op je schouder altijd mag mag meerijden!
    Zonder geluk vaart niemand wel...

    Wijnandt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wijnandt,

      Bedankt, en dat engeltje hebben we allemaal nodig! Oppassen dat die geen "burn out" krijgt......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Mooie fiets Adrie, en zo te horen een weloverwogen keuze.
    Maar ben je voldoende zichtbaar met de rood/zwart combinatie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker Marc, vind ik ook. Die kleur, tja, wat kan je ervan zeggen? Het meest opvallend in het verkeer zullen geel en/of oranje zijn denk ik? Maar als je rood/zwart mooier vind, wat moet je dan?
      BOB is ook rood, en d.m.v. reflectie, extra verlichting en een "knippermast" heb ik me zo zichtbaar mogelijk gemaakt.
      Hopen dat het goed gaat, tegen niet kijkende facebook checkende automobilisten kan niemand zich wapenen.............

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Hallo Adri,

    Knipper ik even met mijn ogen en let niet op mis ik gelijk twee mooie berichten op je blog.

    Prachtig reisverslag van je cruise, met mooie foto's.

    En een mooie fiets aangeschaft, hopelijk kan je er heel veel kilometers mee maken en veel genieten.
    Kijk nu al uit naar de verslagen van je eerste ritten met de ... BOB slee 2 ?

    Groet Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Bijblijven! ;-))

      Dank je, we hebben erg genoten van ons reisje!

      En de fiets is er nog niet, die haal ik in juni op.
      Als je dan ook je rondjes weer fietst, wie weet? Niet dat we zo lang in het Zeeuws-Vlaamse zijn, maar toch wel een grote week......

      En ja, de fiets blijft gewoon BOB, want een Qv lijkt volgens mij nog meer op een bobslee dan een Strada!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  10. Gefeliciteerd en vele mooie kilometers gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Adri,

    En dat geldt ook van mijn kant. Zoals je weet ben ik ook aan het oriënteren, maar misschien wacht ik ook nog wel even op de vierwielige DF.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties


    1. Bedankt Wilco! Ben ik benieuwd wat jouw eventuele keuze zal zijn, zo blijft het spannend!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  12. het is 1 juni voordat je het weet,
    ik ben erg benieuwt hoe de fiets je bevallen doet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De datum is afgesproken Marcel, maar valt iets later in juni, dat kwam zo uit met vakantie regelen. Iets langer wachten maakt niet veel uit, ik weet dat de fiets eraan komt! En ik twijfel er niet aan of hij zal bevallen..........

      Verwijderen
  13. Hej Adri.

    Mange kilometer du har fået cyklet i Strada, men der er mange tilbage i den endnu :-).
    Jeg kan godt forstå, at du har bestilt en QW. En lækker velomobil.
    Hilsen Søren(Velostrada)
    Glæder mig til at se billeder af en QW i de norske omgivelser.

    Kan du have en velomobil på taget af din nye Autocamper?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Søren,

      Ja, der er sikkert mange kilometer igjen i Strada, men når det blir juni da skal en annen syklist sykle de kilometerne som er igjen i Strada. Jeg ser fram til levering av den nye Quattrovelo. Har du avtalt prøvekjøring enda?
      Du, som reiser en del i velomobil skulle had stor glede av al plass i Qv! Masse bagage kan taes med på tur.....(hvis du ikke glemme de bort hjemme på kjøkkenbordet....☺)

      Nei, velomobil gar ikke på taket nå, vi skal ta den med på tilhenger.

      Hilsen, Adri.

      Verwijderen
  14. Hej Adri

    Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer med QW.
    Jeg har ikke aftalt prøvetur, jeg tør ikke, for så vil jeg have en :-) Jeg vil dog prøvekøre en alligevel, men det vare nok et stykke tid før jeg vil bestille en. Skal lige se hvordan det går med mine knæ i dette år. Hvis det ikke går godt, er det en velomobil med E-assist jeg skal kigge efter, men jeg er optimist, så mon ikke Strada og jeg klare 60.000 kilometer mere :-)
    Og som du nævner, behøver jeg jo ikke mere plads, da det alligevel står hjemme på bordet eller gulvet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Søren,

      Ja, det stemmer nok, det er stor fare for grådighet når du har prøvekjørt! Jeg hadde det samme, først med DF prøvekjøring, men da var det klar at den ikke ble aktuelt, fordi piggdekkene passer ikke på DF'en. Men på Qv passer de, så jeg hadde avgjørt at Strada kun skulle brukes i 5 år, så da var det fort gjørt med bestilling.....
      Qv med E-assist blir sikkert mulig, det skal gå veldig fint for a bygge en E-motor på drivakselen tror jeg.
      Strada og deg skal sikker klare 60K mer, ikke noe tvil på det!
      Jeg hadde en gang en kollega som sa: "Hvis du glemme ett eller annet ut på tur må du bare ha mer penger med, da er du berget likevel!"
      Helt sant!

      Hilsen, Adri.

      Verwijderen