dinsdag 25 november 2014

Sneeuw, klapband, knipperlichtweigering en rijbewijs halen.

Sneeuw.

Nee, hier nog niet, maar we reden zaterdagmorgen naar Voss, om Teun daar op te halen, en hij gaf al aan de telefoon door dat ze een paar centimeter sneeuw gekregen hadden op vrijdag. Daarom een camera meegenomen, en Ina nam een paar foto's. Altijd mooi die nieuwe sneeuw, zeker als het nog op de boomtakken ligt. De wegen waren goed berijdbaar, dat was ook een meevaller. Wel was het wat glad op zaterdagmorgen toen ik Ward uitliet rond achten.

Op weg naar Voss.


Terug richting Kinsarvik.
Weer terug thuis was het na het eten tijd voor een fietstochtje, de gladheid was verdwenen dus het kon weer. In de achtermiddag nog wat aan het voetenbakje geschuurd, en er een laag zwarte lak op gezet. Dan zie je prima waar de oneffenheden zitten...........
Op zondag moest ik een dag overwerken, en na 12 uurs diensten doe je thuis niet echt veel meer, dus die dag werd er niets gedaan aan het voetenbakje.
Door de vele gemelde neerslag en temperaturen die kort bij 0 ºC kwamen, gebruikte ik de auto die dag, overvallen worden door een sneeuwbui op de terugweg heb ik al eens meegemaakt, en dat was geen pleziertochtje!

Klapband.


Op maandag het voetenbakje nog een laagje plamuur gegeven, en na de middag aanzetten voor een fietstochtje.




 Nu was het richting Øvre Eidfjord, ging lekker, tot op de terugweg vlak voor Eidfjord met een enorme knal mijn rechter voorband klapte. Ik reed gelijk op de velg, en kon iets later van de weg af om uit de wind achter een loods de reserveband erom te leggen. Na thuiskomst douchen en eten, dan maar eens kijken wat de oorzaak van de klapper was. Profiel had de band nog meer dan genoeg, en ik voelde ook niets er doorheen steken. De binnenband bekijken liet een groot  gat zien aan de binnenzijde, vreemd, dan de buitenband nog maar eens inspecteren. Al vlug vond ik de oorzaak:

Groot gat in de biba.

Afgescheurd op de hiel.
De andere band van het linkerwiel was er bijna net zo erg aan toe op een gedeelte van de wang naar de hiel, dus beide banden werden bedankt voor bewezen diensten, en konden met pensioen in de grote grijze bak.

Met de gladheid van zaterdagmorgen in gedachten maar de winterbanden omgelegd, ik was nu toch bezig. Aan de voorkant de bekende Schwalbe Marathon Winter, 42-407 en aan de achterkant de Suomi Extreme 54-559, geproduceerd door het Finse Nokian, die ook heel goede winterbanden voor auto's maken.





Zo, op deze rubbers de lente maar weer zien te bereiken.............

Knipperlichtweigering.

Op weg naar Eidfjord merkte ik tijdens een "oudemannenstop" dat het knipperlichtje in de mast het niet meer deed, jammer, want ik was er nogal tevreden mee. Thuis maar eens nakijken, het viel mee, gewoon een draadje losgegaan in een van de kroonsteentjes. Terwijl ik dat onder handen had kon ik gelijk iets inbouwen wat ik de eerste keer gewoon helemaal vergeten was: een zekering. Had ik liggen maar niet meer aan gedacht, nu dus wel. En nu knippert mijn toplichtje weer als vanouds!


Rijbewijs halen.

Nee, ik niet, ik heb ze al allemaal..........Er is geen enkel stempel wat ontbreekt op mijn roze vod, dit verhaal slaat op Teun, die op maandagavond weer thuiskwam omdat hij op dinsdag in Odda voor de derde keer een poging mocht doen om het felbegeerde rijbewijs te halen.
Na een ingreep de eerste keer, volkomen terecht overigens, zakte hij de tweede keer weer. Na het lezen van de beoordeling zei ik gelijk: " Wat is dit voor gelul? Zo rijd jij helemaal niet!" Hij snapte zelf ook niet goed wat er nou eigenlijk fout gegaan was. Door mij werd het wat bot afgedaan met: "Ach, dat wijf was gewoon ongesteld!"
Ik weet het, dat kwam er weer een beetje rottig uit, dat heb je wel eens als je ziet hoe het merendeel van de inlanders hier  rond rijden, en vaak wel van de eerste keer slagen in de praktijk. Voor de theorie hebben ze dan soms 7 pogingen nodig.............
Vandaag ging alles van een leien dakje, en slaagde hij!
Hij blij, en wij ook!


Teun's tijdelijke rijbewijs, het echte komt deze week in de postbus.


Gek is dat, het is alsof het gisteren was toen er ruim 18 jaar geleden een heel klein mensje van 2 kilo in mijn armen werd gelegd, en nu zit ik ernaast terwijl hij ons netjes naar huis rijd..........Wat gaat dat hard met die tijd af en toe.........

Tot zover!

Groeten, Adri.

26 opmerkingen:

  1. Hoi Adri

    leuke achterband, is het bij die ook mogelijk door hard op te pompen niet op de spikes te rijden zoals bij de marathon winter mogelijk is?
    als er geen sneeuw of ijs is slijten die spikes natuurlijk wel sneller

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi André,

    Dat is bij deze ook mogelijk. Het voordeel van deze is dat door de grote noppen de band meer flexibel is en daardoor beter wegcontact heeft dan de Marathon Winter. Daarom is deze als achterband op hellingen beter dan de MW, dwz hij slipt niet zo vlug door.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie verhalen. Adri . En wat een pracht wereld daar! (Pracht foto's dat ook) Die Achterband; weet je zeker dat die niet voor mostertrucks is gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel Klaas! Mooi is het zeker, maar sneeuw en ijs op de weg maakt zo'n achterband wel noodzakelijk..........en ja, die ziet er nogal heftig uit, maar is toch echt een MTB winterband.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Adri,
    Kijk maar uit met zo'n ouwe mannenstop, hij kan er straks wel afvriezen als het extreem koud wordt. Mvg Cees (Met de felicitaties aan Teun)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Cees,

    Dat geeft niks zegt Ina, ik heb hem toch niet meer nodig voor de voortplanting! ☺☺
    Het gevaar van afvriezen was trouwens in Nederland wel eens groter als ik daar in de winter op de racefiets rondreed..........Hier is het even vlug uit- en dan weer instappen, en word het echt te koud laat ik het gewoon lopen, er zitten toch afvoergaten in de bodem van die Strada.........☺
    Bedankt, ik zal de felicitaties overbrengen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri

      Waarom gebruik je geen tuinslang daar voor, heb ik ook wel eens aan gedacht, het is niet altijd eenvoudig om een boom te vinden zonder publiek

      groeten, andre

      Verwijderen
    2. Hoi André,

      Dat is een goeie! Maar het voordeel hier is dat er veel minder plubliek is, en dat je ipv een boom ook de keuze hebt uit heel veel grote rotsblokken, plaats genoeg dus! ☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Hoi Adri, indrukwekkende banden, die hebben we hier voorlopig niet nodig. Prachtige foto op Kinsarvik.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Lijken wel iets zwaarder te rijden die tractorbanden, maar dat is misschien enkel de gedachte? In de praktijk zijn ze maar 400 gram zwaarder dan de set die eraf ging, dus dat valt mee met al die spikes erin.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Hoi Adri
    Dat de grip van de Marathon Winter niet optimaal is, heb ik in winter 2012/2013 ook gemerkt toen ik voor het eerst met spikes ronddom ging rijden. Wat jij daar hebt met die Finse Extreme lijkt een goed alternatief.
    Dat spikes belangrijk kunnen zijn, merkte ik in nov. 2013 toen op een mooie zonnige dag met temperaturen boven nul op het fietspad een laag ijs was blijven liggen. Remmen deed de Strada (op normale marathons) niet stoppen. Die vrachtwagen uit de zijstraat wel, toen die zonder te kijken het fietspad op reed om af te slaan.
    Had ik maar op spikes gereden. Die gaan er zodra het echt gaat vriezen weer onder de Strada 131, versie 2.0
    Groeten uit het Pfalzerwald. Jaap P.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Jaap,

    Ik had ook niet gedacht dat het zo'n groot verschil zou zijn, de eerste winter reed ik ook met een dergelijke Suomi, en moest ik misschien 3 x uit de fiets, op echt steile stukken (13%) bij extreme gladheid, de rest van de winter ging het prima. Vorige winter was relatief zacht vergeleken met de eerste velomobielwinter, toch moest ik veel vaker uit de fiets ivm doorslippen van het achterwiel. Ik reken erop dat dit bij deze band niet nodig is. Zo gauw er vorst gemeld is gaan de spikes eronder, hoewel ik ze erg zwaar vind rijden. Maar veiligheid mag wat kosten, in dit geval ook wat meer energie om op de plaats van bestemming te komen. Ongelukken proberen we allemaal te voorkomen, dat spreekt vanzelf! Die situatie die je beschrijft wil niemand meemaken! Goed afgelopen neem ik aan? Personelijk dan, de Strada zal wel niet heelhuids uit de strijd gekomen zijn? Heel hard remmen moet je ook enkel doen in noodgevallen met de spikes, anders vliegen de spikes er vlug uit, ik mis er elk jaar ook wel een deel om die reden.
    Maar veiliger zijn ze sowieso!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,
      Mijn eerste winter ('11/'12) met spikes had ik alleen achter Marathon Winter en op verijsde steilen afdalingen werd dat "spannend" met doorglijdende voorwielen. Merkte toen ook dat op steile beklimmingen je spikes verliest als het achterwiel gaat doorslippen, vooral bij zeer lage snelheden.
      Na dat ongeluk een jaar geleden was mijn "schade" gescheurde enkelband omdat ik uit reflex mijn linkerbeen gestrekt had gehouden. Hoewel ik frontaal met de Strada tegen het voorwiel van de vrachtauto botste, drukte deze me naar rechts voordat de chauffeur, gewaarschuwd door het lawaai, tot stilstand kwam. De VM heeft het niet overleefd. Maar met een nieuwe carosserie en voorframe, zeer snel geleverd door Velomobiel.nl heb ik met de onderdelen die het ongeluk hebben overleefd, een nieuwe Strada kunnen bouwen. Vandaar 131 versie 2.0

      Met sportieve groet. Jaap P.

      Verwijderen
    2. Hoi Jaap,

      Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik heb nooit getwijfeld, er gingen gelijk de eerste winter rondom spijkerbanden op, daar wou ik zeker geen risico mee nemen. Je bent nog goed weggekomen met een gescheurde enkelband, onder de vrachtwagen rijden had heel anders kunnen aflopen voor jou........... De Strada was in principe total-loss denk ik als ik de schade zo lees. Gelukkig kon Velomobiel.nl je snel weer op weg helpen!
      Bij jouw in de buurt zijn er ook hellingen genoeg, dus met een soort band zoals ik nu heb zou jij ook goed uit de voeten kunnen waarschijnlijk.'

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  11. Hoi Adri,
    Inderdaad de tijd gaat snel, je bent oud voor je het weet maar het heeft ook weer zijn voordelen, je wordt nu gereden.
    Gr. Pé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pé,

      Inderdaad, dat zal jij ook weten, het lijkt wel of het per jaar sneller gaat!
      En nu word ik dikwijls gereden, dat hoort erbij, ook in Noorwegen mogen ze vanaf 16 jaar "oefenrijden" met een ouder ernaast.
      Dus ook wij hebben redelijk wat geoefend tussen de rijlessen door.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Adri

    I see you've got snow, we can agree that you keep it a little longer?

    You have only studded tires on the rear wheel?

    You'll just have this message again, I do not know what was written in Dutch before I pressed and the message disappeared. Need to learn a little more Dutch

    Regards Soren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Søren,

      You can react in Danish, Dutch or English, it doesn't matter I can understand all of these. I can agree on keeping the snow up here, and I would if I could! But its not up to me to decide where the next snow is falling..........
      As you can see in the blog I have Schwalbe Marathon Winter (42-407) on the front wheels, and a big 54-559 on the rear wheel. I don't think it would be wise to drive on winter roads in Norway with just one studded tyre, it can be slippery up here!

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  14. Hej Adri

    Jeg kan godt læse hollandsk, ved hjælp at lidt gætteri. Problemet var da jeg troede der stod at jeg kunne redigere, men det viste sig at det var fjerne kommentar :-)

    I selve dit indlæg overså jeg ordet "voorkant", som formentlig betyder forhjulene, efter at have læst det igen fandt jeg ud af det

    For det undrede mig lidt at du ikke havde pigge foran ned af de bakker/bjerge der er i Norge, men nu er jeg mere rolig, når jeg ved du bruger dem.

    Hilsen Søren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Søren,

      Da er alt klart nå! Ordet "voorkant" betyr "framside" og "achterkant" betyr "bakside" selve "forhjulene" vil ble skrevet " voorwielen" i Nederlandsk.
      Men du fant ut av det selv, så er det greit!
      Du kan være rolig nå, jeg skal ikke kjøre på bakkene nedover uten pigger om vinteren!

      Med vennlig hilsen, Adri

      Verwijderen
  15. Haha.....oudemannenstop, altijd een leuk onderwerp.
    Tijdens de ROAM moest ik zoveel drinken dat ik er 'snachts wel 5 x uitmoest.
    Doodziek werd ik ervan,
    Een petfles met grote dop bracht uitkomst.
    'smorgens alleen even ongezien de fles legen.
    Niemand heeft er iets van gemerkt( denk ik )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,

      Wel een idee inderdaad! En misschien beter uitvoerbaar dan de tuinslang waar André mee af kwam........... en Cees waarschuwde me ook al voor bevriezingsgevaar, kan best koud zijn als je uit de fiets moet hier in de winter, dus de PET-fles zou wel eens z'n intrede kunnen gaan doen in BOB.
      Bedankt voor de tip!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  16. Hi Adri. Wat doet deze banden set met je kruissnelheid?

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      De kruissnelheid zakt beduidend, je hebt het gevoel dat je door los grind aan het rijden bent. Om het gemiddelde op 25 km/u te houden vergt al een behoorlijke inspanning!
      Niet aan te bevelen deze banden als je zonder kan!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen