Mijn fietsen

Mijn  fietsen..

Mijn racefietsen:




Carbon racefiets: 

Scott Addict R 2 in de maat L (56cm) carbon frame, afgemonteerd met SRAM Red Black 2011.

Deze is voorzien van een compact drive, crankstel 50-34 met 172,5 mm cranks, balhoofdstel kwam standaard mee met het frame en is een Ritchey semi-integrated. Stuurvoorbouw Deda Newton 31, 130 mm; stuurbocht Deda 44 cm breed hart op hart.

 Zadelpen Ritchey One Bolt WCS; zadel Selle SMP Carbon.

 Wielen zijn van Fulcrum model Racing Zero 2-way fit. Cranklagers zijn uiteraard ook van SRAM, keramische press fit lagers.
De achterderailleur heeft keramische lagers in de wieltjes, de Fulcrums hebben ook keramische lagers in de carbon naven. Pedalen zijn Shimano PD-R 540 SPD-SL.


De fiets rijd licht en stijf, weegt 7 kilo rijklaar en past me als een handschoen. Ik vind zelf de kleurencombinatie erg mooi, alles zwart/rood, ook de wielen met de rode spaken passen prima in het plaatje.

De Scott is op 12-07-2020 verkocht, er zijn door mij 23881 km mee gefietst.




Stalen racefiets:

Batavus Professional 1978 in maat 58,  gemaakt van Reynolds 531 buis.
Frame gekocht op e-Bay, met enkel grondlak erop. Als "donor" voor de onderdelen werd een Batavus Professional maat 56 gebruikt. Het frame werd gelakt in RAL 6027, van decals voorzien en met een groot gedeelte van de oude onderdelen opgebouwd, na deze te hebben schoongemaakt en van nieuw vet voorzien te hebben.

De "donor".

Het "nieuwe" frame.






Oude onderdelen:
Shimano Dura-Ace 7100 crankstel en trapas, voor- en achterderailleur met verstellers, remgrepen en remmen.
Naven zijn Suzue hoogflens, 36 gats met achter en opgeschroefd 5 speed Shimano Uniglide blok.
Pedalen zijn Kyokuto Pro Ace.














Nieuwe onderdelen:
Mavic Open Elite 36 gaats velgen, 72 roestvrije spaken 2 mm, Nitto Technomic 130 stuurvoorbouw, Nitto B135 AA stuurbocht 44 c.c., Procraft Classic 2-bolt zadelpen, Procraft Pro zadelklembout, bidonhouder Nitto in rvs, Soma Okami zadel, MKS toeclips en riemen, Tange Levin balhoofdstel en Continental Grand Prix Classic 25C banden.

De fiets rijdt weer als nieuw, en weegt rijklaar circa 10,5 kg. En het is een speciaal gevoel om op een fiets te rijden die je zelf opgebouwd en rijklaar gemaakt hebt!


Stalen gravelracer.


Op 25-07-2020 kreeg ik mijn nieuwe gravelracer thuis, een Surly Midnight Special maat 58 cm.
Chromoly frame en vork, 650B wielen, 47-584 banden en een mechanische SRAM Rival 1x11 groep erop, met TRP Spyre mechanische schijfremmen.
De originele 11-42 cassette verving ik door een 11-46, en het originele 40 tands kettingwiel verving ik door een Absolute Black Oval 38 tands kettingwiel.
Als pedalen zijn Shimano combipedalen gemonteerd, SPD aan de ene kant, platform aan de andere kant.
Er werden ook spatborden gemonteerd, en er zal nog een afneembare mand aan het stuur komen.

















Velomobielen: 

Velomobiel.nl Strada nr. 119 in de kleur rood.


 Uitgerust met de volgende extra's:
3x10 speed SRAM XO; reservewiel 20"; 2de spiegel; rondom SKF E2 lagers; lampsteunen naast de spiegels; 90 mm remtrommels; trekhaaksteun; 2de accu; 2de koplamp; knipperlichten, tilbeugel; Ventisit nekpad; Risse Genesis achterdemper; claxon; en de deelbare kettingrolhouder.
Zo is de Strada in Dronten afgeleverd, daarnaast bestelde ik bij velomobielonderdelen.nl een deelbare race/tourkap.




Op 12 juni 2017 met 52155 km op de teller is Strada 119 ingeruild op een andere velomobiel, zie hieronder:


Velomobiel.nl Quattrovelo nr. 042.

Quattrovelo 042 in rood/zwart combinatie.


Uitgerust als volgt:

SRAM 11 speed 11-36 cassette; Schlumpf Mountain Drive met 75 tanden (30 tanden in de lage gearing); 90 mm remtrommels voor; schijfremmen achter; 2de accu; 2de spiegel; spiegelkapjes; tilbeugel en lange kap.
Sinds september 2019 zelf omgebouwd naar e-QV, wegens hartproblemen. Er is een off-center bracket van Velomobiel.nl geplaatst, en een Bafang BBS01 250W, 36V motor met 80 Nm trekkracht. De cassette is nog steeds een 11-speed 11-36, de Bafang komt in de plaats van de Schlumpf Mountain Drive,  het kettingwiel is van 75 naar 70 tanden gegaan. De eerste accu was een 17 Ah zware, die is na circa 25000 km vervangen voor een 19 Ah om beter bereik te hebben in de koude winter.

4 opmerkingen:

  1. hi

    Ik heb nu ook naar je pagina gekeken. Ik denk dat ik veel van je kan leren en ik probeer ook of de vertaler van Duits naar Nederlands zo goed werkt.

    Bedankt voor je waardevolle tips en bezoeken aan mijn site.
    Misschien wil je met de Quatrovelo naar Oostenrijk. Dat zou een leuke reis zijn of toch?

    Groeten uit Oostenrijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Karl-Heinz,

      Der Übersetzer arbeitet super! Die Tipps sollen helfen, ich habe viel von anderen gelernt. Eine Reise nach Österreich mit dem Quattrovelo ist noch nicht geplant .......

      Grüße, Adri.

      Verwijderen
  2. Adri, ik heb gisteren voor het eerst op een Velomobiel gereden. Had iets van een Velomobiel is wel iets voor mij. Had dus in een Tuna, Strada, Quatrovelo en in een Snoek gereden. Heb zelf weinig fiets ervaring. Echter had ik iets van dat de Quatrovelo is een geschikte fiets is voor een sportieveling zoals mij zonder rijbewijs. Maar dan heb dan iets welke specificaties ga ik kijken. Wil namelijk ook mee de minder hoge bergen in kunnen in de toekomst vooraan Duitsland / Belgie / Luxemburg. Heel misschien ooit naar Noord Kaap??? Had iets van 90mm schijfremmen vond ik wel zo slim. Maar de schijfremmen, hoe bevallen die. Ergens heb ik iets van het is wel betrouwbaar rem systeem. Zijn die trouwens hydraulische? Ik hoorde dat dit beter is. Onderhoud en afstellen zou minder handig zijn. Maar ik zag ze in een exemplaar zitten bij Velomobiel en had iets van je kunt er nog best makkelijk erbij.
    Ik denk dat ik met voor 70 reed en achter Sunrace CSRX1 11v 11-32. Heb hem ook getest met 11. Kwam toen over de 40km/u uit. 45km/u klinkt toch nog net iets interessanter.

    Zelf leek mij een Mountain Schlump wel iets, zag dat je die zelf ook hebt met. Maar met 75 en dan met de 11-36 cassette. Waarom koos je hiervoor? Ik vraag me nu af is dit misschien een betere optie. Dus ik ben heel erg benieuwd naar je adviezen hierin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Rogier, leuk dat je velomobiel rijden overweegt!
      Ik heb een Strada gereden, en nu sinds 2017 een QV. De mijne heeft 90 mm trommelremmen voor en mechanische schijfremmen achter. Die schijven bevallen goed genoeg, zeker de nieuwe QV's zijn nog beter, want die worden nu standaard met TRP Spyre uitgerust, daar heb je weinig afstelwerk meer aan. Hydraulisch remt beter, maar omdat het achterremmen betreft maakt dat niet veel uit, die zijn toch meer voor "erbij".
      Ik heb inderdaad een 2,5 jaar gereden met een Schlumpf Mountain Drive, dat beviel me zeer goed, je kan in stilstand gelijk naar "lage" gearing schakelen, veel makkelijker dan een voorderailleur. De 11-36 heb ik omdat er hellingen in mijn woonwerk route liggen, tot max. 13%. De lage gearing van de Schlumpf kwam overeen met 30 tanden, dus met 30x36 was dat voor mij goed te doen. De 75 tanden had ik omdat ik dan op de dalende stukken goed snelheid kon maken en dat met 75x11 zo lang mogelijk kon volhouden.
      Sinds september 2019 is de Mountain Drive vervangen door een Bafang e-drive, wegens hartprobemen. Met ondersteuning kan ik nu nog steeds regelmatig op en neer naar het werk blijven fietsen, 72 km dagelijks.
      Succes met het bepalen van je keuze!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen