vrijdag 6 juni 2014

Velomobiel in 't wild!!

Territoriumindringer!

Wat krijgen we nou? Ja, inderdaad een in het wild gesignaliseerde velomobiel in BOB territorium! Daar moest BOB even aan gaan ruiken natuurlijk, dat is geen dagelijkse kost hier in het Noorse, 2 velomobielen binnen een straal van 50 km van elkaar.......

Vooraf.....

Vooraf was ik al ingeseind, er kwam 28 maart een mail binnen van een Questrijder die ik niet kende, maar op de rijderslijst van velomobiel.nl had gezien dat ik in Kinsarvik in Noorwegen woonde. De naam van de betreffende persoon is Johann Schouten, hij melde in mei/juni mee te gaan met de "Denemarken" groep, en dan over te steken naar Noorwegen om in Ålesund mee te gaan met een kayak tocht. Daarna fietst hij terug en gaat als afsluiting mee met de Great Baltic Sea Race, hetgeen neerkomt op circa 7000 km fietsen in 2 maanden!
Johann liet me weten niet voorbij Kinsarvik te rijden, maar de westkant van het Sørfjord te  gebruiken om zo via Utne over te steken en naar het noorden verder te gaan.
Ik gelijk even mijn dienstrooster checken uiteraard, op 5 juni dacht Johann aan te komen in Odda, om dan op 6 juni door te fietsen richting Voss enz.
Op 5 juni had ik nog een ochtenddienst, en op  6 juni moet ik 's avonds de nacht in. Past prima om een stuk samen op te rijden, de eerste keer dat ik samen met een andere velovaarder samen op rijdt!
Een en ander moest tussentijds even aangepast worden, Johann vond een paar campings onderweg die nog niet open waren en moest op één dag wel erg veel kilometers extra maken, die dan ook nog eens stevige klimmen bevatten. Daardoor paste hij de reisplanning iets aan, maar we kregen het toch voor elkaar om een ontmoeting te organiseren.

Na de zware klimmen over de Haukeli hield Johann het voor gezien in Røldal, en zou op 6 juni richting Odda fietsen. Belt hij om 10.20h dat hij de lange tunnel door is, en aan de afdaling richting Odda gaat beginnen. Oké, ik vertel hem dat ik de veerboot naar Utne dan neem en hem tegemoet rijd
aan "zijn" zijde van het fjord. Onderweg duurt het wat lang voor ik een velo in het zicht krijg, maar een scootertje bied wat afwisseling. De man op de Vespa snapt er niets van, één keer passeert hij op een helling, dan raas ik er met 55+ voorbij in de afdaling, en de volgende klim komt hij op 10 meter van de Stradastaart, dan gaat het weer omlaag en word het ding heel klein in de spiegels. Bij inrijden van de Eitrheimtunnel zie ik in de verte een klein lichtje, laag bij de grond. Zou het? Jawel, het is Johann, en hij ziet me  al van verre. Ik keer om en buiten de tunnel kunnen we kennis maken.



Net door de Eitrheimstunnel ontmoeten we elkaar.
 Na even wat gepraat te hebben en een paar foto's gemaakt te hebben rijden we verder richting Utne, onderweg gewoon verder pratend. Voor mij de eerste keer dat ik samen rijd met een andere VM, best een leuke ervaring, dat samen oprijden. Zo gauw Kinsarvik in zicht komt aan de andere kant van het fjord stoppen we even en nemen nog een paar foto's. Ik wijs ons huis aan, maar dat is wat ver weg om duidelijk te zijn.

Tussenstop onderweg, op de achtergrond ligt Kinsarvik.

Vanaf de veerpont gezien, blauw met rode pannen.

Al wat duidelijker.

En nog iets dichterbij.

Bij Utne aangekomen kan ik kiezen, gelijk de boot op om naar Kinsarvik te gaan, of met Johann mee naar Kvanndal om zo via Granvin en de Hardangerbrug naar huis te gaan.  Ik kies voor het eerste, hoe jammer ik het ook vind, om 18.00h moet ik toch weer richting fabriek, de 12 uurs nachtdiensten staan op het programma dit weekend. Half vier thuis is dan net wat relaxter dan half zes...........

Johann parkeert de fiets even op de stoep.

En kijkt naar het vertrek van de boot naar Kinsarvik.
En maakt een foto.

De stoet "veteranen" die ons net voor Utne passeerden gaan ook richting Kvanndal.

We nemen afscheid, en ik wens Johann een goede reis verder, je moet het maar doen, 2 maanden enkel en alleen fietsen. Aan de andere kant lijkt het me heerlijk om verder nergens aan te hoeven denken, dat moet toch ontspannend zijn om zo vakantie te houden.
Wie Johann wil volgen op zijn reis kan zijn blog volgen, die schrijft hij als hij zin heeft en wifi toegang op de campings onderweg:

http://waarisjopienou.waarbenjij.nu/

Tot zover dit bericht, later meer!

Groeten, Adri.

6 opmerkingen:

  1. Wy missen joepels ( johann ) wel hoor leuke gezellige goze.

    Wy hebben nu ruim 1500 kilometer op liggen . Nu een rustdag in buurland duitsland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marcel,

    Ik had in elk geval een leuke middag, en een vrij unieke gebeurtenis in Noorwegen, 2 velomobielen gelijk op dezelfde weg!
    Jullie ook een goede thuisreis gewenst!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Bedankt Wilco, ook Johann's verslag is leuk om te volgen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri

    Nog even wachten en er rijden er net zo veel als in Nederland, hier zie je ze ook niet zo vaak als je ze nog niet kent

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi André,

    Klopt wel, toen ik in 2012 de Strada had opgehaald en een paar dagen ermee door Zeeuws-Vlaanderen reed had ik net zoveel bekijks als hier.
    Alhoewel ik betwijfel of er heel snel net zoveel als in Nederland komen te rijden hier, de gewone fietsen zijn al heel matig vertegenwoordigd. Maar ook hier beginnen de e-bikes redelijke verkoopcijfers te halen, dus er is hoop.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen