Testen.
Naar aanleiding van enkele van de laatste posten van Quezzzt, zoals de evaluatie Quest en het golfballen verhaal kwamen er nogal wat reacties los. Zeker op de stelling van Quezzzt dat een racekap er niet voor zorgt dat er sneller gefietst kan worden lokte nogal wat reactie uit, onder meer van Wim Schermer, die via Velomobielonderdelen.nl onder andere kappen op de markt brengt en daarbij zegt dat er snelheidswinst te behalen is met gebruik van een kap. Voor een Strada zoals ik heb zou er volgens de site al een winst van 3 km/u te behalen zijn bij snelheden tussen de 35 en 40 km/u.Dat is dan geldend voor de nieuwe kappen die net uitgekomen zijn, ik heb zelf nog een oud model deelbare tour/racekap.
Goed, dat zijn beweringen die lijnrecht tegen over elkaar staan, en redelijk wat commotie veroorzaakten, vooral omdat Quezzzt de metingen en claims van Wim Schermer onbetrouwbaar noemt. Stevige uitspraken dus, die Wim Schermer nogal aanmatigend vond, wat ik ook weer wel kan begrijpen. De beide heren ken ik niet persoonlijk, maar de keren dat ik zaken deed met Wim, vragen stelde via de email, of eens een garantie gevalletje had werd dat eerlijk en netjes afgehandeld. Ik heb dus geen enkele reden om aan de eerlijkheid van Wim Schermer te twijfelen.
Quezzzt ken ik ook enkel via de blog, en ik lees zijn verhalen graag, en meestal geamuseerd. Hij mag wel eens tegen een heilig huisje aanschoppen, en dat bevalt mij ook goed eigenlijk, hoewel ik me op de blog meestal wat gematigder uitdruk. Daarnaast zit hij vol met ideeën, die qua uitwerking wel eens wat op zich laten wachten, maar aan de andere kant heeft hij mij regelmatig op een bruikbaar idee gebracht, vaak door me aan het denken te zetten door wat hij schreef.
Ik geloof dat hij het graag rechtuit zegt, en zo werkt dat bij mij ook........
Bij mijn vorige werkgever maakte eens een collega een opmerking na weer een "straffe" uitspraak mijnerzijds over een van "boven" opgelegde maatregel: "Je hebt wel dikwijls gelijk Adri, maar moet het nou altijd zo rottig je strot uitkomen?"
Dat effect lijkt Quezzzt ook te hebben op sommige mensen.......
Op de post van Quezzzt over de golfballen merkte ik op dat ik wel eens een test zou kunnen doen, om uit te vinden of er inderdaad wel of geen verschil is tussen schuimdeksel en racekap, en hoe groot dat eventuele verschil dan is.
Dat leek Quezzzt ook wel een leuk idee, dus dat heb ik dan maar eens uitgevoerd, want van uitstel komt afstel, dus gelijk de koe bij de horens vatten!
Omdat ik geen vermogensmeter heb en de metingen eigenlijk niet afhankelijk mogen zijn van menskracht, lag het voor de hand om het te testen via uitrolproeven.
Hellingen genoeg in mijn buurt, dus ik koos er een uit die ik goed ken, waar de snelheid in vrijloop boven de 50 km/u komt, en waar ik nooit moet remmen in normale situaties.
De hellingproef.
De helling die ik uitkoos ligt in mijn woon-werkroute, en is de laatste afdaling naar Kinsarvik toe.Vanaf Ystanes gaat de weg met circa 5% helling omlaag tot Sandvik, ongeveer 1 km lager, daarna met 2% tot dat het wat golvend word en dan vlak voor het dorp vlak word. De hele testrun is 2,3 km lang, en door de camera op de lampsteun te bevestigen met een vermaakt ministatiefje en een lamphouder, kon ik de testrun filmen, maar de camera trilt erg veel dus de kwaliteit is helemaal niks! Maar het geeft misschien een idee..........Eerst het vertrek van huis uit, 500 meter afdalen tot op de hoofdweg. Dan een tweetal fragmenten terwijl ik omhoog rijd, die zijn iets beter omdat de fiets wat minder trilt door de lagere snelheid tijdens het klimmen.
Daarna de testrun gefilmd.
En door de bocht naar het startpunt van de testen.
De testrun.
Uitvoering.
Opstellen boven op het hellende vertrekpunt, remmen los en de fiets laten lopen, er word niet getrapt, enkel m'n gewicht verplaatsen in de bocht, om het zwaartepunt in het midden van de fiets te houden.De eerste run is met camera, open Strada met XL-scherm. De topsnelheid komt op 75,1 km/u.
Nu de testruns:
Trimming: Topsnelheid:
1. Open zonder vizier: 72,1 km/u
2. Open met minivizier: 74,8 km/u
3. Open met XL-vizier: 75,1 km/u
4. Schuimdeksel zonder vizier: 75,8 km/u
5. Schuimdeksel met minivizier: 73,4 km/u
6. Schuimdeksel met XL-vizier: 74,8 km/u
7. Liggend carbondeksel zonder vizier: 74,8 km/u
8. Liggend carbondeksel met minivizier: 72,7 km/u
9. Liggend carbondeksel met XL-vizier: 74,4 km/u
10. Volledige deelbare kap: 76,5 km/u
Open Strada met XL-vizier. |
Met schuimdeksel, zonder vizier. |
Met de kap erop. |
Zo, drukke middag gehad zoals jullie zien, totaal 54 km gefietst, waarvan circa 15 km puur klimmen was, goede krachttraining gehad dus......
Conclusies......
Laat ik niet pretenderen heel veel bewezen te hebben, het was leuk voor mezelf om het eens uit te testen. Kijken we naar de uitkomsten dan kan je zeggen dat Wim gelijk heeft, er is inderdaad een verschil tussen kap en schuimdeksel. Dat verschil is zelfs bij deze snelheden nou ook weer niet echt spectaculair te noemen als je eerlijk bent............, 0,8 km/u sneller is niet zoveel bij snelheden van circa 75 km/u.Dan zou het goed kunnen dat Quezzzt inderdaad geen verschillen kan constateren tussen schuimdeksel en kap, want hij heeft het over snelheden tot 50 km/u! En dan is die 0,8 km/u waarschijnlijk gereduceerd tot niets, dus heeft hij ook gewoon gelijk.
Nou is mijn Strada met z'n sinaasappelhuidje misschien niet de snelste, maar alle testen heb ik volkomen eerlijk gedaan, ik heb geen enkel belang bij de uitkomsten, het was enkel nieuwsgierigheid van mijn kant.
En nou zal er wel weer iemand opstaan die zegt dat je eigenlijk elke testrun 10x moet doen, of 100x om tot een gemiddeld goed resultaat te komen? Groot gelijk, dat weet ik ook wel............
Die persoon is dan van harte welkom om het zelf hier te komen doen!
De Strada is aangeschaft om te kunnen doorfietsen als de weersomstandigheden wat minder zijn, en daar functioneert het ding prima voor, de kap is erbij gekocht voor het comfort, snelheid is meegenomen, maar was niet het uitgangspunt.
Doe met deze test wat jullie willen, ben je het ermee eens is dat prima, ben je het er niet mee eens dan lig ik daar ook niet wakker van.........
Ik weet genoeg.............
Groeten, Adri.
0,8 km/u sneller bij 75 km/u haalt een snelheidsclaim van 6-8 km/u volledig onderuit. Tenzij dat was bedoeld bij een snelheid van 200 km/u.....En had je bij de schuimkap een helm op ? Zo ja dan is dat het negatieve verschil al zodat er eigenlijk weleens niet eens een positief verschil zou kunnen zijn !
BeantwoordenVerwijderenMaar eigenlijk door alle poeha moet worden opgemerkt dat het helemaal niet zo ongunstig is dat je lekker weer beschermd onder een gesloten (race)kap kunt rijden zonder dat je in snelheid gestraft wordt !
De marketing lijkt dus gewoon wat ongelukkig uitgevallen. De kappen hebben enkele best sterke punten en die zouden naar voren geschoven moeten worden in de plaats van snelheid claims die meer veroorzaakt lijken te worden doordat Wim zijn reputatie als opvallend ( leeftijd) snelle wedstrijdrijder graag zou kunnen willen omzetten naar reclame voor zijn producten. Dat gebeurd immers ook met die Olympische sporters die na succes bijvoorbeeld pindakaas of een verzekeringsproduct aanprijzen waar niemand raar van opkijkt maar complete onzin zijn.
Diegene die iets zegt wat in mijn ogen niet klopt kan veroorzaken dat ik dat tegenspreek op mijn Blog waarbij ik probeer te onderbouwen wat niet klopt. Nee dat is niet specifiek tegen Wim gericht want de producenten van de Babboe kregen ook ervan langs na metaalsplinters in de velgen van mijn nieuwe bakfiets en een accu actieradius waar niets van overeind blijft. Of de Big Apple Plus die om de 20 km lek raakt ( wat nou, extra lekbescherming a 35 euro per band ?? ) ...... Ja, het is wel een paar keer Wim geweest omdat Wim simpelweg een paar keer dingen heeft gezegd die niet leken te kloppen of overdreven leken.
En de reputatie van iemand ? Dat interesseert me niks. Dan moet je je reputatie maar niet verbinden aan claims die tegengesproken kunnen worden. Het gaat mij altijd om het onderuithalen van de onjuiste claim. Dat dat wordt ervaren als het onderuithalen van een persoon....daar kan ik niets aan doen, en het zal zeker niet voorkomen dat een claim zal worden getoetst.
Dank je Adri voor jouw moeite om de waarheid te achterhalen, hoe die ook uitviel.
VerwijderenZelfs als ik heel erg ongelijk had gehad was ik er nog blij mee geweest, omdat we dan ook meer hadden geweten.
En wat een snelheden bergaf in dat filmpje man ! Jouw Strada ziet veel hogere snelheden dan mijn Quest ooit zal doen :-)))
VerwijderenIk denk dat jij ook eerder zult moeten kijken naar een veiliger of lichtere velomobiel ipv een snellere velomobiel......dat laatste lijkt alleen maar gevaarlijker zonder nut. De Strada gaat al zo hard.....
Hoi Quezzzt,
VerwijderenNiets te danken, ik vond het zelf ook leuk om te weten......En ik heb het niet opgeschreven, niet aan gedacht, omdat ik standaard met helm rijd, dus ook bij de open testruns. Dat geeft trouwens ook aan hoe goed het originele ontwerp met schuimkap is, het snelheidsverschil is dan inderdaad bijna nihil!
En ja, zoals ik al aangaf was de aanschaf van de kap gebaseerd op comfort en dat is de kap zonder meer!
Wat de kappen betreft zou ik zelf voor de toerkappen zoals ik heb een iets ruimere versie willen zien, zodat het geheel iets ruimtelijker word. En dan jouw idee van ruitenwisser enz. blijft natuurlijk ook aantrekkelijk.......Dat word zelf maken waarschijnlijk?
De focus zou dan inderdaad meer op comfort en bescherming moeten liggen, want daar zijn de kappen prima voor.
De nieuwe modellen zijn getuige de ervaring van Cees Rozendaal toch wel iets sneller, hij reed zijn snelste tijd ooit op Texel.
Ik ga me verder niet mengen in de discussie, mijn bevindingen kan iedereen zelf beoordelen, ik heb ze eerlijk en onder dezelfde omstandigheden genoteerd, en ga me niet bezig houden met welles/nietes spelletjes.
Reputaties zijn niet belangrijk, die worden net zo snel afgebroken dan opgebouwd, je kan toch nooit voor iedereen goed doen.
Ik heb ook nooit gelooft dat je op de persoon speelde, waarom ook? Je schrijft blijkbaar wel op een manier die mensen op het verkeerde been zet, daar had ik de eerste keer ook moeite mee, dan doel ik op de discussie over de achtervering. Na enkele keren nalezen zag ik in dat je andere bedoelingen had dan mensen onderuit halen..........
De snelheden op dit stuk lagen afgelopen zomer regelmatig boven de 80 km/u, maar dat was met F-Lite banden voor en een Big Apple achter, dus banden maken samen met hogere temperaturen toch wel veel uit. Het snelste wat ik hier gezien heb was 82,7 km/u, en dat is nog steeds geen enkel probleem qua stabiliteit.
Ik zal vooral kijken naar een lichtere velomobiel, in verband met het klimmen, sneller afdalen hoeft niet, sneller op de vlakke stukken en de klimmen is zeer welkom.
Nu nog een sportcamera aanschaffen, zodat de beelden beter van kwaliteit worden..........
Groeten, Adri.
Hoi Adri
BeantwoordenVerwijderenik heb ook zo'n deelbare kap en om de zelfde rede als jij, door rijden in de regen
De snelheid word bij mij lager omdat ik het veel te warm krijg (en ik rij al niet zo snel)
Ik rij het liefst gewoon zonder deksel en met groot vizier
Quezzzt; ik rij nu al 6000 km zonder lek met de Big apple plus,
je moet er ook niet mee door de glasbak rijden, daar is hij niet voor ;-)
groeten, andre
Hoi André,
VerwijderenHetzelfde dus, ook mijn kap is om comfortabel te rijden door de regen en warmer te zitten in de koude winterdagen.
Ook ik rijd het liefst zonder deksel en met XL-vizier.
Groeten, Adri.
Wel, ik dacht dat mijn Flevobike velomobieldakje een verschil van 5 km/u maakte aan 35 km/u, maar dat blijkt ook helemaal niet te kloppen! Ik haalde het er vanmorgen af en ik was even snel op het werk... (grapje: dat Flevobike dakje doet niets meer dan je uit de regen of felle zon houden, maar het maakt wel dat het windgeruis - bij mij toch - wat vermindert)
BeantwoordenVerwijderenWel leuk, Adri, dat je dit meteen uitmeet, met telkens één variabele die verandert. Dat is toch behoorlijk objectief, hoewel misschien niet helemaal wetenschappelijk ;-) Het resultaat is verrassend, want ook Quezzzts claim dat het schuimdeksel de aerodynamiek verbetert, lijkt er niet uit te komen.
"Meten is weten", is hiermee nog maar eens bewezen.
Die claim lijkt er toch wel uit te komen:
Verwijderen1. Open zonder vizier: 72,1 km/u
4. Schuimdeksel zonder vizier: 75,8 km/u
Dus alleen de schuimdeksel geeft een snelheidswinst ten opzichte van open rijden die meer is dan de kap ten opzichte van de schuimdeksel.
De kap geeft daartegen wel weer een groter voordeel ten opzichte van open rijden. Maar goed, de schuimdeksel zit er zo bij, en de kap kost best wel wat. Alleen voor de snelheid winst lijkt me dat wat overdreven gezien deze resultaten. Wel ben je dan minder afhankelijk van je eigen profiel. Want je haar eens wat langer heeft misschien ook weer andere resultaten dan kort haar, en wel of geen help op zal ook meespelen. Of een petje op zoals ik altijd do met regen.
Zelf rij ik altijd met minivizier:
2. Open met minivizier: 74,8 km/u
5. Schuimdeksel met minivizier: 73,4 km/u
En naar mijn idee ben ik inderdaad iets trager met schuimdeksel en dat blijkt hier ook uit. Zou in dat geval dus het minivizier weg moeten doen, echter vaak rij ik met schuimdeksel als het regent, en dan helpt het minivizier ook weer om de regen wat meer uit mijn ogen en van mijn bril te houden. Dus dat ga ik toch maar niet doen.
En in de winter als ik de schuimdeksel heb voor de koude dagen helpt het minivizier weer de koude rijwind uit mijn gezicht te houden.
En dan is het voordeel van comfort dus belangrijker dan het beetje snelheid verlies.
Al met al leuke resultaten die best overeenkomen met mijn gevoel, zonder dat ik het ook echt getest heb.
RJ
Hallo Jan,
VerwijderenWetenschappelijk is het uiteraard niet, dan zouden er zoals ik al aangaf veel meer runs gedaan moeten worden!
Maar de claim van Quezzzt komt er eigenlijk wel uit, want het verschil tussen schuimdeksel en kap is erg klein bij deze snelheid, daar moet ik RJ gelijk in geven.
Door de gevoerde discussie wilde ik het gewoon zelf testen, ik heb de mogelijkheid nu eenmaal.
Groeten, Adri.
Hallo RJ,
VerwijderenJe hebt gelijk, de claim van Quezzzt komt er gezien deze resultaten wel uit, en ook ik heb de kap enkel voor het comfort aangeschaft. Dat de originele uitvoering met schuimdeksel er zo goed uitkomt had ik ook niet verwacht, en ik rijd altijd met helm, ook nu! Dus dat ontwerp is gewoon goed!
En ja, gewoon rijden zoals het voor jezelf het beste aanvoelt, aangaande comfort, dan is de snelheid minder belangrijk.
Wel leuk dat de testen voor jouw gevoel kloppen!
Groeten, Adri.
Beste Adri, een heel leuke test die mijn ervaringen met mijn Sinnerkap ook bevestigt. Het aardige is dat dit ook overeenkomt met de uitrol testen die Wim gedaan voor de rolweerstanden van de banden.
BeantwoordenVerwijderenOok ga er niet sneller door. Maar daar moet ik wel bij aangeven dat ik de kap vaak alleen op heb in koudere omstandigheden en met minder goed weer. Dus de omstandigheden zijn niet vergelijkbaar. Dat is in jouw test anders.
Ik ben trouwens benieuwd naar de op- en aanmerkingen van Wim over deze test. Hoor en wederhoor.
Overigens doen de resultaten niets af aan het gebruik van de kap. Ik vermoed dat er maar weinig velovaarders de kap alleen aanschaffen vanwege de mogelijk hogere snelheden.
Wilco
Hoi Wilco,
VerwijderenDe kap heb ik ook voor comfort tijdens regen en/of koude, dat zal bij vele velovaarders zo zijn inderdaad. Ook jij merkt geen snelheidsverschillen dus?
Ik geef toe dat ik het verschil veel groter had verwacht, maar de resultaten spreken voor zich.......
Groeten, Adri.
Eigenlijk zie je prachtig dat elke maatregel anders dan een open gat flink resultaten geeft. Maar het punt is dat de originele schuimkap minstens even veel resultaat levert als dingen die je erbij moet kopen en waarvan sommige een hoog bedrag vertegenwoordigen.
BeantwoordenVerwijderenSinds de schuimkap standaard bij je vm.nl product komt is er geen verbetering mogelijk ten opzichte van die situatie ( we rekenen hier de helm uit de schuimkap als een luchtrem die ( een deel van de ) de +0,8 km/u verkaart )
Maar wij rijden natuurlijk graag open bij lekker weer en dan zijn er wel producten die iets doen ten opzichte van alleen een open gat, zoals een miniruitje of XL ruitje, geven de testen van Adri prachtig aan.
En inderdaad, wie koopt nu zo'n relatief dure kap om snelheidswinst ? Je koopt zo'n kap voor weersbeschutting. En daarin voldoen ze heel goed.
Prima samengevat, niets aan toe te voegen!
VerwijderenWat een pracht test! En wat een moed om je zo tussen het vele verkeer naar beneden te laten storten. Ik ben ooit uit Spanje terug komen fietsen; maar boven de 65 kwam ik liever niet (jij kent de weg, en dat scheelt veel natuurlijk). Uh.. Alleen je nieren: moest je die aan het eind van de dag achter je oogkassen weghalen?
BeantwoordenVerwijderenHallo Klaas,
VerwijderenHet verkeer hier valt wel mee, het is niet echt druk, enkel de wegen zijn aan de smalle kant, maar dat ben ik gewoon ondertussen. De weg ken ik goed, als zijnde een stuk van de woon-werkroute, in het begin reed ik ook veel voorzichtiger, nu ken ik de weg en de fiets goed genoeg om zonder afremmen omlaag te gaan.
Mijn nieren zijn nog prima, bedankt! Het schokken lijkt veel erger dan het was, omdat de camera veel te veel kon bewegen en het een gewone compactcamera is, geen sportactioncamera, die zou voor zulke opnames veel beter zijn.
Hi Adri,
BeantwoordenVerwijderenLeuke test. De kap geeft heel veel snelheidswinst t.o.v. open rijden zonder vizier. Opvallend is ook de winst die het (mini)vizier oplevert, maar liefst 2,7 tot 3 km/u.
Dat de toerkap niet heel veel snelheidswinst oplevert in vergelijking met de schuimkap is begrijpelijk. De toerkap vergroot het frontaal oppervlak in vergelijking met het smallere profiel van het net boven de schuimkap uitstekende hoofd.
De verschillen zullen overigens veel groter zijn met een Quest. Door de open wielkasten is de Strada bij hoge snelheden uiteraard in het nadeel.
De nieuwe racekappen hebben een flink kleiner frontaal oppervlak en een betere aërodynamische vorm. Omdat mijn lichte Quest ook op veel andere punten tijdens een wedstrijd wordt aangepast, gaat ie veel harder dan een standaard Quest.
Groeten,
Wim
Hi Wim,
VerwijderenBedankt voor je reactie. De snelheidswinst die de kap geeft t.o.v. open rijden zonder vizier is zeker meegenomen, maar ik rijd met de kap vooral tijdens regen en/of koude, vanwege het comfort. Daar voldoet de kap prima voor, en ook ben ik nog steeds blij dat ik de keuze voor de duurdere deelbare versie heb gemaakt, want het is heel fijn dat de kap er in een tweetal minuten op staat als ik onverwacht toch regen heb als ik na het werk naar huis moet.
Als het even kan rijd ik het liefste open, en dan wel gebruikmakend van het XL-vizier. Dan zit ik volledig uit de wind, en blijkens de test verlies ik dan nog niet heel veel t.o.v. de volledige kap.
Zeker bij vochtig weer en iets te hoge temperaturen wordt het in de fiets zeer vochtig, ik zweet ook nogal veel en zeker tijdens klimmen is open rijden prettiger.
Dat de nieuwe kappen beter/sneller zijn was ook de ervaring van Cees Rozendaal op Texel, dus dat neem ik zo van je aan!
Dat jouw Quest hard kan zal niet enkel aan de trimming liggen, het belangrijkste is en blijft toch de motor die erin ligt, en daar zijn gezien de wedstrijduitslagen nog niet veel mankementen aan te constateren..........☺
Groeten, Adri.
Wat mij opvalt is dat het minivizier tot een vertraging leidt op het moment dat er met deksel wordt gereden. Dat had ik absoluut niet verwacht.
VerwijderenNee, Wilco ik had dat ook niet verwacht, maar blijkbaar treden er dan toch wervelingen op die vertragend werken. Het is zoals je ziet in alle gevallen hetzelfde, zowel met schuimdeksel als met het liggende deksel t.o.v. open rijden met vizier. Raar maar waar.....
VerwijderenWat mogelijk speelt is dat achter het minivizier een klein gebedje met lage luchtdruk ontstaat, die voor een vertragend effect zorgt.
VerwijderenJa, dat is wat ik bedoelde met die wervelingen, het moet zoiets zijn, anders is het niet te verklaren.
VerwijderenMooie test.
BeantwoordenVerwijderenIk heb zelf nog nooit met de schuimkap gereden,sinds ik de kap heb rijd ik niet meer zonder.
Nu nog eens een test met wat lexaanstrips vanaf de voorkant wielkast totaan de band,tenminste zover mogelijk.
Bij een goede uitvoering denk ik dat je een 2,5 a 3 km voordeel kunt halen.
Nu maakt de winst niet uit natuurlijk,je gaat snel genoeg,maar het zou wel aantonen dat er meer zaken zijn die veel invloed hebben.
Groeten
Rudolf
Hoi Rudolf,
VerwijderenOok ik rijd normaal nooit met de schuimkap, dit was enkel voor de test.
Ik lig niet graag onder de schuimkap, ik vind het redelijk snel te warm en te benauwd worden daaronder. Als het te fris is om helemaal open te rijden gaat het liggende carbondeksel van de deelbare kap erop, in combinatie met het XL-vizier.
Ik zal eens kijken of ik nog een test kan rijden met de lexan strips zoals je voorstelt, daar had ik zelf niet aan gedacht.
Zou leuk zijn als dat ook een verschil te zien gaf.
Groeten, Adri.
Ik rijd open met XL vizier, overigens ook afkomstig van Wim Schermer. Gezien het verschil met een kap, nihil in mijn beleving, blijf ik dat maar doen. Overigens ook erg comfortabel. De regen komt slechts op je hoofd als je rijdt, daar doe ik dan een helm op.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de test
Hoi Casper,
VerwijderenOp die manier rijd ik ook het liefst, ik heb mijn XL-vizier zelf gemaakt, wel gebaseerd op het "Schermer" mini-vizier, en dan gaandeweg aangepast naar mijn behoeften. Inderdaad is het comfortabel en het snelheidsverschil niet erg groot.
Geen reden voor een kap als je een beetje regen niet erg vind...
Groeten, Adri.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenNou Adri,
BeantwoordenVerwijderenDit lijken mij heel duidelijke cijfers, spreken voor zich, dank voor dit onderzoek, goed uitgevoerd. Ik ben benieuwd naar de resultaten van een evt ander onderzoek.
De vervolgvraag is natuurlijk, wat moet ik precies doen om te komen tot een verschil van 3 a 6 km/u. (afrokapsel ?)
Groetjes
Rudolf.
P.S. Jij rijdt al veel harder naar beneden dan ik durf ;-)
Hoi Rudolf,
VerwijderenBedankt, het is natuurlijk niet echt wetenschappelijk, maar gewoon een test om te zien wat eruit komt.
Elke run is slechts 1x uitgevoerd, dus dat is al discutabel.
Maar ik deed 10 runs + de filmrun, dus moest al 11 keer die helling op fietsen, dat zou verdubbelen bij 2 runs............Poeh!! Je zou er moe van worden.............
Ik hield m'n ogen op de weg gericht, dat zul je begrijpen met deze snelheden, maar neem aan dat het punt waar de topsnelheid bereikt werd ongeveer 50 tot 100 meter na het steilste stuk ligt, daar bereik ik meestal de hoogste snelheid. ( Ik kijk af en toe als het leeg is op de weg...)
Een verschil van 3 tot 6 km/u kan je waarschijnlijk bereiken met een afrokapsel dat goed in de lak staat, eventueel te combineren met een hoge hoed...........☺☺☺
Groeten, Adri.
P.S. Dat deed ik in het begin ook niet, maar alles went.......☺
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenPrachtig al die reacties, ik ga nog steeds open en bij harde regen of erg lage temperaturen gaat de schuimkap erop. En snelheid wat zegt 't, het leven is geen wedstrijd, het gaat al snel genoeg.
Gr.Pé
Hoi Pé,
VerwijderenBlijkbaar maakt het nogal wat los bij de meesten, posten over snelheid en de verschillen die ontstaan door gebruik van hulpmiddelen ten behoeve van comfort en/of snelheid. Zoals je al kon lezen in verschillende antwoorden rijd ik ook graag open, met XL-vizier. De schuimkap gebruik eigenlijk nooit, dan liever de deelbare kap, gedeeltelijk of helemaal.
En ja, je hebt gelijk, het leven lijkt steeds sneller te gaan naarmate de jaren toenemen............
Groeten, Adri.
Hoi Adri, toch nog een aanvullende vraag. Hoewel het verschil in topsnelheid niet zo groot is, kan het natuurlijk best zo zijn dat de reistijd of gemiddelde snelheid een groter onderscheid vertoont, door misschien een grotere versnelling aan het begin of juist een beter doorrollen op de minder steile stukken. Ik weet niet of je op sommige testruns in de remmen hebt moeten knijpen, maar ben toch benieuwd of je deze tijden toevallig hebt.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Wilco.
Hoi Wilco,
VerwijderenIk had de gemiddelden kunnen meenemen, maar heb ze niet opgeschreven. De tijd van elke run heb ik niet opgenomen, start en eindpunt lagen elke keer op dezelfde plaats, en het ging mij eigenlijk alleen om de topsnelheid om zodoende eventuele verschillen te kunnen vaststellen.
De werkwijze was als volgt: Naar boven fietsen, aan het startpunt gaan staan, computer nulstellen, remmen los en de fiets laten rollen tot het eindpunt. Daar de topsnelheid bij de bewuste trimming noteren en de volgende trimming opzetten en weer naar het startpunt terug fietsen. Na 11x die helling opgesjouwd te hebben vond ik het wel welletjes voor die dag...........
De test helling ken ik heel goed omdat die in mijn woon-werkroute ligt, en ik daar normaal zonder remmen omlaag kan overdag en in droge omstandigheden.
Op de testdag is er ook NIET geremd, tijdens geen enkele run! Dat zou namelijk het resultaat gelijk ongeldig maken, zodat ik de betreffende run overnieuw zou moeten doen.
Er is ook geen enkele keer een trap gegeven, dus de versnelling doet er ook niet toe, het elke run hetzelfde geweest, beginnen vanaf 0, en gewoon remmen los, de fiets stond op de helling dus begon vanzelf te rollen.
Hopelijk beantwoord ik daarmee je vragen een beetje?
Groeten, Adri.
Wilco langzaam aan wordt voor de meeste rijders denk ik duidelijk dat er maar 3 dingen bestaan die een velomobiel sneller kunnen maken :
BeantwoordenVerwijderen- Velomobiel romp smaller maken
- Velomobiel romp lager maken
- Onnodige gaten dicht maken of kleiner maken
Waar wij verdwaald zijn geraakt in ons denken niet te beseffen dat de schuimkap onderdeel is van de ontworpen stroomlijn van de Quest en Strada. Zoek het schaalmodel maar eens op waar Allert zijn Quest model in een windtunnel laat testen.
Een Quest/Strada heeft per ontwerp dus geen groot gat. Daar zit een gevormde schuimkap overheen. Als een eigenaar die eraf haalt degradeert hij de performantie van zijn velomobiel.
Als je over dat gat wat anders legt is het logisch dat je niet sneller gaat rijden, maar gewoon even snel als het andere middel het gat te sluiten : de gevormde schuimkap. De oorzaak van het 0,8 km/u snelheidsverschil is snel gevonden : dat krijg je als je een helm op je hoofd zet die bij de schuimkap als luchtrem werkt. Die helm zit onder de racekap natuurlijk niet in de luchtstroom.
Samengevat :
- je kunt de Quest/Strada romp niet smaller maken
- je kunt de Quest/Strada romp niet lager maken
- je kunt het gat van de Quest/Strada niet kleiner maken ( want stroomlijn = incl schuimkap )
Het enige waar dus nog wat te halen kan zijn, zijn andere gaten in Quest/Strada. Die hoef je alleen maar kleiner te maken voor een heel klein verschilletje aan behoorlijk hoge snelheden.
Het verbeteren van de stroomlijn werkt alleen op voertuigen die geen of een inefficiente stroomlijn hebben. Maar de Quest en Strada hebben een heel efficiente stroomlijn. Als er dus al wat te halen valt, kan het alleen maar heel weinig zijn bij een onpraktisch hoge snelheid. En niet te vinden bij kappen van honderden euro's.....maar onder de bodem van je Quest/Strada. Robert-Jan bewees als eens dat zelfs ordinair tape ( nog geen euro ? ) daar enig effect kan geven.
Inderdaad, en daar komen maatregelen om de hoek kijken als voetengaten dichten, wielkappen gebruiken en bij de Strada de wielkasten van strips voorzien en eventueel een langere staart. En dan zullen die maatregelen wel effect hebben, maar dan gaat dat nog geen 10 km/u uitmaken aan mijn daalsnelheden denk ik.
VerwijderenMaar dat hoeft ook niet, ik ga hard zat..............
Deze uitleg geeft ook precies aan hoe de DF ontworpen is, gebaseerd op de Evo-K, en verbeterd naar Velomobiel.nl normen. Dus lichter, smaller en lager, wielkasten zo klein mogelijk en geen voetengaten.
Gezien het aantal bestellingen werkt snelheid/acceleratievermogen nog steeds als verkoopargument, het lijkt erop dat het ding zichzelf verkoopt na een proefrit.........
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenLeuke test en nog leukere uitkomsten. Ook ik vond ze soms verrassend.
De verschillen zijn m.i. echter erg klein. Mijn snelheid is namelijk meestal ongeveer de helft :-) Kun je dan de verschillen ook 1-op-1 halveren?
Dan zou het verschil tussen open + mini en de racekap nog maar 0,85km/u zijn. Dat verschil is niet te voelen en ook bijna niet meer af te lezen ;-)
Het verschil tussen de originele fiets (inclusief schuimkap dus) en de fiets met racekap wordt opeens helemaal marginaal. Want de helft van 0,7km/u is toch echt wel heel weinig. Afgerond naar boven blijft er dan een snelheidswinst over van 0,4km/u.
Dat is geen 10% snelheidswinst, maar 1% !!! (Afgerond uiteraard)
Deze bewering/berekening is natuurlijk helemaal niet wetenschappelijk, maar ik vermoed nu toch wel dat de beweringen op de website van de racekappen ook niet echt wetenschappelijk bewezen zijn ;-)
Daar staat trouwens nog steeds het volgende: De carbon toer/racekap doet de snelheid met 4 km/u bij 45 - 50 km/u toenemen. Ook bij snelheden van 35 tot 40 km/u is de winst al 3 km/u.
Ik vind wel dat daar bij moet staan dat dit ten opzichte van een 'incomplete' Quest is. Namelijk een Quest zonder schuimkap. Met Schuimkap is de snelheidswinst volgens jouw test namelijk maar 0,7 km/u.
Hoi Wim,
VerwijderenIk kan er ook weinig aan veranderen, dit zijn de cijfers zoals ik ze kreeg uit de testen. Je laatste bewering klopt helemaal, dat zou er misschien moeten staan, maar dat is niet aan mij uiteraard. Daarbij komt ook nog dat ik teste met helm op, ook de run met de schuimkap. Zonder helm was het verschil nog kleiner geweest.....
Groeten, Adri.
.Mensen geloven wat ze willen geloven, en van alle medicijnen die een dokter heeft is dat nog steeds de allerkrachtigste. Nep (alleen kijk)operaties en nep pillen hebben maar al te vaak dezelfde werking als een echte operatie of medicijn.
VerwijderenAls je een 'tovermiddel' monteert en daar vast in gelooft zul je sneller rijden. Er zullen dus mensen baat hebben bij zo'n claim. Ik laat het nu rusten, Adri's test was voor mij overtuigend en bevestigde wat ik al ondervond.
Lekker bezig geweest.
BeantwoordenVerwijderenAls wetenschapper wil ik graag wat commentaren leveren die helpen de getallen goed te interpreteren. Goed onderzoek doen is lastig en goed interpreteren nog veel moeilijker.
Het zou mooi geweest zijn om in ieder geval 1 type uitvoering een aantal keren (bv 4 a 5) uit te voeren om een beeld te krijgen van de herhaalbaarheid. Dat kun je dan doen door na elke "aanpassing" weer een keer zonder kap te rijden. Maar dat is niet gedaan, dus dan moeten we iets anders doen. Als ik deze reeks cijfers bekijk, dan schat ik dat de reproduceerbaarheid rond de 1.0 km/h ligt. Dat beketekent dat je aan verschillen kleiner dan 1.0 km/h geen waarde kunt hechten op basis van deze proef.
Kleine dingen kunnen veel invloed hebben: schommelingen in luchtdruk en temperatuur, banden die verder op temperatuur komen, wind die nooit exact hetzelfde is. Als je dan tussendoor steeds de "referentie" doet, heb je dat meegenomen.
Wim Schermer heeft gelijk dat bij een Quest de verschillen duidelijker zouden worden omdat het "open wiel" effect van de Strada nu meespeelt. De topsnelheid wordt hier mee door beinvloed. Het zou heel goed kunnen zijn dat juist de totaaltijd een duidelijker beeld geeft over wat nu wel/niet sneller is. Dus als je dat uit je filmpjes nog kunt achterhalen is dat zeker van meerwaarde.
Misschien kun je ook achterhalen wáár je je maximum snelheid hebt gehaald? Een verdere analyse van de filmpjes kan nog meer vertellen. Ongetwijfeld kun je het preciese hoogteverloop van de weg reproduceren. Dat betekent dat je de energie input ook nauwkeurig weet. De rolweerstand is constant, de luchtweerstand niet. De mate van accelereren op de verschillende stukken zijn deel-metingen die wat extra informatie over de herhaalbaarheid geven. Immers, als de luchtweerstandsfactor kleiner is, moet ie dat op alle stukken zijn. Door de getallen voor deelgebieden ook uit te zetten moet daar inzicht in te verkrijgen zijn zonder alles over te doen.
Een plek in Nederland om dit te herhalen zou wellicht een grote tunnel (Heinenoordtunnel, Beneluxtunnel) kunnen zijn. Je bent dan vrijwel weers-onafhankelijk en schiet altijd aan de andere kant weer een flink eind omhoog, wat het "werk" voor de volgende meting aardig beperkt.
Hallo Kees,
VerwijderenBedankt voor je reactie! De mening en adviezen van een "prof" zijn natuurlijk altijd welkom. Zoals ik zelf in mijn conclusie al aangaf, pretendeer ik niet heel veel bewezen te hebben, daarvoor zijn deze metingen te summier, daar ben ik me ook van bewust. Ik ben uiteraard geen wetenschapper, en het was ook maar een ad-hoc opgekomen idee dat ik uitvoerde.
Tussendoor een referentie doen zou inderdaad een beter beeld geven van de hele proef, maar ja, dan moest ik nog 4 tot 5 keer die helling opsjouwen. Weer, wind en banden kunnen inderdaad kleine verschillen uitmaken, net als tegemoetkomende auto's.
Bij een Quest of gelijkwaardig zou de topsnelheid wellicht hoger uitgevallen zijn, maar dan weet ik niet of de test zonder remmen gedaan had kunnen worden. De Quest is iets minder stabiel in de bochten dan de Strada, dus die bocht met die reflecterende pijlen ging nu met circa 62 km/u, zonder problemen. Met een Quest kan dat misschien ook, maar daar zou ik dan eerst even aan moeten wennen. Beter zou een hellend vlak zonder bochten en verkeer zijn, maar dat is wat lastiger te vinden.
De plek waar de topsnelheid behaald is ligt ongeveer tussen de 20 en 50 meter na het steilste gedeelte, daarna vlakt het wat af en word het meer golvend. Dat weet ik omdat daar ook tijdens woon-werkritten de hoogste top gehaald word. Uiteraard is dat dan met "vliegende" start, dus ligt de max. daar op 82,7 km/u, de bewuste bocht ging toen met 71 km/u......
Zoals gezegd, het is allemaal amateuristisch gebeurd, en was leuk om te doen, gewoon om eens te kijken of ik met mijn fiets onder ongeveer dezelfde omstandigheden snelheidsverschillen kon vinden tussen de verschillende afdekmethoden van het mangat. En die verschillen waren niet erg groot in mijn geval. Met een andere fiets en andere (betere) meetmethoden en apparatuur kom je wellicht veel meer aan de weet.
Voor dit jaar vind ik het wel even welletjes met testen, volgend jaar zien we weer.......
Groeten, Adri.
Adri, ik heb nog een vraagje.
BeantwoordenVerwijderenHaal jij altijd het mini-vizier van je fiets af, als je met de racekap rijdt?
Als ik foto's bekijk van VM-en met kappen, dan kan ik mij voorstellen dat het mini-vizier juist zorgt voor nog meer stroomlijn. De wind wordt door het mini-vizier naar boven afgebogen en daarna gaat het verder over de kap.
Het mini-vizier in combinatie met het schuimdeksel was echter niet gunstig.
Tja, toch volgend jaar maar weer eens gaan testen. Wij worden er in ieder geval wel blij van, gezien alle reacties.
Heel erg bedankt en ik vond het erg leuk om allemaal te lezen.
Hoi Wim,
VerwijderenSterker nog, ik rijd eigenlijk nooit meer met het mini-vizier! Ik gebruik enkel het XL-vizier, en ja, die gaat eraf als de kap erop gaat, want anders zit ik door 2 lexanruiten te kijken. En die worden er in de loop van de tijd niet doorzichter op......
Maar ik begrijp je uitleg, en die zou best wel eens kunnen kloppen!
Het mini-vizier heb ik in het begin een tijdje gebruikt maar dat beviel niet zo, omdat ik dan in de afdalingen nog met van de wind tranende ogen zat. Niet aan te raden met mijn daalsnelheden, dat begrijp je! Dus het mini-vizier diende als mal voor het XL-vizier, en ik heb het nog steeds liggen, en vond het leuk om in de test mee te nemen omdat veel mensen er wel mee rijden.
Leuk dat er zoveel mensen gereageerd hebben, het spreekt blijkbaar heel veel mensen erg aan, dit onderwerp. Het steeds naar boven klimmen was zwaar tegen het einde van de test, maar ik wou het toch allemaal op dezelfde middag achter de rug hebben.
Ook ik vond het leuk om te weten, en om te doen.
Groetren, Adri.
Beetje mosterd na de maaltijd mijn reactie, maar wat een prachtige test! Het zegt mij veel meer dan allerlei beweringen. De verrassing voor mij is de wel heel beperkte snelheidswinst van een racekap. Het zou in mijn ogen niet meer dan logisch zijn dat dat toch aanzienlijk moet helpen t.o.v. schuimkap + ongestroomlijnd hoofd met helm. Dat zou betekenen dat je in wedstrijden ook zonder kap een heel eind moet kunnen komen.
BeantwoordenVerwijderenVoor mij geldt ook dat ik veruit het liefste rijd zonder kap, zonder schuimdeksel en met een vizier. De schuimkap komt altijd tegen de oren, dus ik kijk wel eens naar carbon deksel met een wat groter gat, maar vind dat wat duur voor die enkele keren per jaar dat ik met deksel rijd.
Veel dank voor deze actie!
Als je nog eens zoiets doet misschien met Strava of andere tracker aan doen, dan kun je nog meer vergelijken. Maar goed, dit is ook al heel mooi..
Hallo Henk-Jan,
VerwijderenBeter laat dan nooit, en alle reacties worden op prijs gesteld!
Bedankt, ik vond het leuk om te doen, en was ook benieuwd naar de uitkomsten, nadat Quezzzt enkele malen beweerde dat er geen verschil was in zijn uitroltesten tussen schuimkap en racekap. Dat kwam ook bij mijn testen duidelijk naar voren, als er een zodanig gering verschil is bij 75 km/u, dan ga je nauwelijks verschillen zien bij 40 km/u. Dat je in wedstrijden daar een eind mee komt liet Beaubleu zien, die op CV 2013 in de uurswedstrijd 47 km aflegde in een glasvezel Strada zonder racekap, maar met schuimdeksel.
De schuimkap gebruik ik enkel thuis om de fiets dicht te leggen, nooit tijdens fietsen. Het ding irriteert inderdaad bij de oren, en is meestal te benauwd. Het liggende carbondeksel is veel comfortabeler en luchtiger.
Niets te danken, ik vond het leuk, en de reacties maken het nog leuker!
Strava en dat soort dingen gebruik ik niet, heeft ook weinig nut hier met die paar mensen die fietsen.........
Groeten, Adri.