zaterdag 1 juli 2017

Eerste Noorse QuattroVelo kilometers.

Eerste ritjes.

Na onze thuiskomst moest er in het weekend natuurlijk gefietst worden, even de eerste echte hellingen "proeven". Op zaterdagmiddag was het wat wisselvallig, ik vertrok met droog weer, en reed het eerste stukje van m'n woon-werkroute naar Lofthus, waar ik keerde bij de Deildo slagboom. Over dat stuk ellende kan ik nog genoeg hobbelen als ik echt naar het werk moet.........Terug in Kinsarvik rijdt ik verder naar Bu, en draai daar voor de afdaling naar Brimnes begint. Niet ver, 57 km vandaag, maar genoeg voor een eerste indruk. Op zondag nog korter, 32 km door de regen, een goede aanleiding om het schuimdeksel te gebruiken.
Een puntje van irritatie gelijk al tijdens de eerste beklimming, de computer gaf er de brui aan! Lekker dan, had goed gewerkt in Nederland, rijd je de eerste Noorse kilometers valt het ding uit..........

De door Velomobiel.nl gemonteerde computer is een Sigma BC 7.16 ATS, een draadloos model met 7 functies.

De gemonteerde computer.
In tegenstelling tot de voorgaande gebruikte modellen kan bij deze wel de totaalafstand ingevoerd/aangepast worden.  Dat deed ik dan ook na thuiskomst. Ook op zondag deed het ding het weer zoals het moest.  Gek, interferentie of gewoon slechte signaal ontvangst door de carbon kooi? Geen idee, ik zie het nog even aan voor ik ga veranderen.

De korte buien tijdens de zaterdagrit en de mobiele sauna tijdens de zondagrit gaven duidelijk aan dat er een kleine aanpassing aan BOB gedaam moest worden.............Allert vroeg me al tijdens het afstellen: "Zweet je veel?" "Ja" antwoorde ik daarop volmondig. Waarop Allert me zei dat het dan verstandig zou zijn om vochtafvoergaten te boren in de fiets. Op het laagste punt van de stoel had Allert er al ééntje geboord, zelf heb ik er ook nog eentje geboord. In de Strada zaten die er ook al na een paar weken in, zitbaden kunnen fijn zijn, maar niet als het koud zweet is waar je in gaat zitten......
Tijdens het weekend kwam er echt veel vocht te staan op de bodem van de fiets, dus nam ik de boormachine ter hand en boorde 4 gaten door de bodem heen, 2 onder de stoel aan weerszijden van de "trompet" en 1 in elk zijvak naast de stoel. Voorlopig voldoende denk ik.
Een Qv is volledig dicht en vlak aan de onderkant, dus anders dan bij Quest of Strada, waar de kettinggoot voorzien is van afvoergaten, dus voor mensen die veel transpireren is zelf gaten maken de enige manier om overtollig vocht af te voeren, als je niet met een klotsende fiets wilt rondrijden....☺.


 Woon-werkritten.

Op maandag blijft de fiets staan, ik ben vrij, maar moet nog de Noorse BTW gaan betalen in Bergen. Ik vertrek om 06.10u en ben om 13.10u weer thuis, dat alles om 5 minuten op een douanekantoor door de staat gelegaliseerde diefstal te voldoen............Tja, het is niet anders.........

Op dinsdag volgt dan de eerste woon-werkrit, waarop ook de computer weer een paar keer uitvalt en weer aangaat, irritant zoiets! 's Avonds thuis weer de "verloren" kilometers bijschrijven, en daarna gaat het 2 dagen goed, de computer doet het prima op woensdag en donderdag. Op vrijdag heeft het ding weer kuren, enkel op de heenweg, op de terugweg blijft de snelheid de hele tijd in beeld. Ik weet niet of het door trillingen kan komen, maar op de terugweg trilt het net zo veel op de slechte wegen, en daar doet het ding het wel gewoon. Toch verander ik de manier van ophangen iets, i.p.v. de tie-raps maak ik het ding vast met een stukje hout en klittenband, eens kijken hoe dat gaat uitpakken.

Eens zien of dat wat oplost.........
Wat ik ook mis is een bidonhouder, niet aan gedacht, en in Nederland lag de bidon met water naast me in het vak aan de rechterkant. Ging goed zolang je de dop goed dichtdrukte. Maar tijdens het klimmen en afdalen hier schoof de bidon constant heen en weer, dus daar moest ook wat op gevonden worden. Ik had nog een bidonhouder liggen, maar het viel niet mee om die op de gebogen wielkast te schroeven.  Misschien een soort passtukjes maken, zodat de houder erop geschroefd kan worden? Nee, dat kan eenvoudiger, een stuk lexan en wat klittenband, en ik heb een bidonhouder die prima voldoet.

Bidonhouder gemaakt, onder met fles.



Om het heen en weer schuiven van losse spullen te beperken leg ik een strook  anti-slipmat in de zijvakken.

Anti-slip in de zijvakken.
Het gerammel van de riemgespen waar  de stoel aan op hangt verdwijnt door de uiteinden van de riempjes door de ophangbeugels heen te stoppen, scheelt weer wat in geluid! Want geluid binnen is er wel iets meer dan in de Strada, het scheelt uiteraard dat ik nu constant met kap rijdt.......de klankkastfunctie is dan wat meer aanwezig.
Dat met die vaste kap rijden bevalt overigens prima, claustrofobie heb ik geen last van, ook niet met schuimdeksel. De spleet is dan wel klein, maar je ziet alles prima.
Verder is het met zonnig weer heerlijk om geen zon op je hoofd te hebben, of in je ogen. En de doorluchting is perfect, het voelt aan als open rijden. Een voordeel vind ik het vizier aan de kap, dat werkt voor mij net zo perfect als het XL-scherm op de Strada! Bij hogere snelheden trek je het omlaag en zijn je ogen volledig beschermd tegen wind, zodat ze niet gaan tranen. In de beklimmingen/langzamere gedeeltes schuif je het omhoog en heb je lekker frisse lucht.

Nog iets wat ik vooral de eerste dagen in de klimmen mis zijn de ovale kettingbladen, je merkt vooral in de klimmen dat je toch op een andere manier trapt met Q-rings. Goed dat went ook weer snel, en het gemak van de Mountain Drive zou ik nu al niet meer willen missen! Ideaal dat je in stilstand kan schakelen! Toegegeven, de stap van 75 naar 30 tanden is groot, maar je komt altijd van je plaats, en zo gauw de fiets rolt kan je schakelen met de achterderailleur ook. De triggerschakeling achter is ook zo iets waar je heel snel aan gewoon bent, en de combinatie MD en 11 speed 11-36 cassette biedt een groot bereik.

Klimmen op de steilste stukken gaat ongeveer even snel als met de Strada, het verschil maak ik op de stukken vals plat en de minder steile gedeeltes onderweg. Waar bij de Strada het middenblad gebruikt werd, kan de MD nu in de "hoge" blijven staan, en kan alles met de achterderailleur geschakeld worden. En rijdt ik op dat soort gedeeltes al vlug 5 km/u sneller omhoog!
En natuurlijk het snelheidsverschil op vlakke stukken, dat is ook zeer duidelijk aanwezig.
Bij Velomobiel.nl stellen ze dat de QV en de Quest even snel zijn, nou dat klopt volgens mij helemaal! De fiets is in elk geval duidelijk sneller dan de Strada, zowel op de vlakkere gedeeltes als in de afdalingen. Dat zal de verdienste van de betere stroomlijn zijn neem ik aan.

De afgelopen week al verschillende keren boven de 30 gemiddeld gereden, en dat terwijl de omstandigheden verre van ideaal zijn! Want: de 3 km weg aan Deildo ligt er zodanig slecht bij dat de snelheid daar tussen de 15 en 25 km/u is, veel harder is niet verantwoord. En regelmatig stoppen als er smalle stukken zijn of tegemoet komend verkeer. Het 1 km stuk gefreesd asfalt bij Fresvik is ook zo'n natuurlijke rem, je voelt de fiets gewoon afremmen als je erop komt.....
En uiteraard is de vakantiedrukte begonnen, wat vooral op de thuisreis regelmatig voor stoppen en/of afremmen zorgt. Dat ben ik niet gewend, normaal kan ik in één ruk naar huis rijden.

Eerste wasbeurtje.

Nieuwe spullen ben je wat preciezer op in het begin, dus word BOB al gelijk na de eerste woon-werkweek gewassen, was nodig ook, want een regenbuitje en het neervallende stof op de fabriek lieten een vies laagje achter op de nieuwe lak.......

Vuil, wassen dus!

Ook de onderkant even bekijken.........en afwassen.

 Wie?

Als de fiets op de kant ligt om de onderkant te wassen valt m'n oog op een klein blauw stickertje in de linker voorwielkast, wat staat daar? Een meisjesnaam? Ja, er staat "Laura"! Zou dat misschien de naam zijn van de Roemeense dame die de carbonmatten in de mal geprakt heeft? Zou zomaar kunnen......

Het bewuste stickertje........

 Na de wasbeurt ziet het beest er weer een stuk beter uit, en kan na drogen in z'n slaaphok. Past prima, heb er gelijk een half ligstoelkussen ingehangen, zodat de fiets er in gaat en z'n neus niet stoot tegen de ruwe planken. Ook aan de staartkant hangt zo'n half kussen.


Na het wassen blinkt ie weer..........


Stootkussens..............


Wat ik ook nog deed halverwege de week was het verschuiven van de trapas, die ging een halve centimeter naar voren. Omdat ik bij het klimmen m'n knietjes toch iets te veel voelde.
Tijdens het afstellen had Allert gelijk na de eerste proefrit de trapas op mijn verzoek 1 cm naar achter gezet, en dat leek in eerste instantie prima, maar al in Nederland kreeg ik het gevoel dat ik net iets te kort zat. Niet veel, maar genoeg om  te voelen tijdens klimmen. Nu is het in orde.

Het streepje was de oude stand.

Strada 119 verkocht!

Op vrijdag 30 juni kwam er een bericht op Facebook dat Strada 119, mijn oude fiets aangekocht was door EM Velomobiel in Belgisch Limburg. De fiets word in orde gemaakt en uitgeleend aan Chris Trines, die er mee gaat rijden in afwachting van zijn QV. Later zal S 119 helemaal opnieuw gespoten worden en opgeknapt.
Leuk dat de fiets een nieuwe baas krijgt, en grappig dat ook nu de fiets weer al naar het buitenland verdwijnt...........kan niet aarden in Nederland? ;-))

Tot zover,

Groeten, Adri.

48 opmerkingen:

  1. Wat voor een banden heeft de QV nou ? Ik merkte nooit dat de Quest erg veel sneller reed dan de Strada onder de 35 km/u. Daarboven wel maar mijn kruissnelheid is ~35 km/u. Ik merk wel dat mijn huidige Quest zomaar 5-6 km/u langzamer rijdt op Marathons dan op Shredda's ( of F-lites ) bij gelijk vermogen. Ook in de zomer bij 25-30 graden. In mijn beleving is rolweerstand dus erg bepalend en voelbaar...En jij hebt nu 4 banden dus zou je zeggen dat dat een nog groter effect moet hebben ! ( en ja ik weet dat de wieldruk ook lager is )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. QV's worden standaard op Shredda's afgeleverd, en sinds kort worden ze voorzien van Bike-on lekdichtvloeistof ook.
      De Strada was wel afgeragd, maar liep nog goed. De kruissnelheid bij de Strada was meestal ook tussen de 30 en 35 km/u op vlakke stukken, bij de QV ligt dat zeker 5 km/u hoger, en daar ligt nog steeds dezelfde motor in dan in de Strada.........Die er ook niet jonger op wordt.......
      Ben uiteraard benieuwd hoeveel de snelheid inkakt bij het omleggen van de spijkerbanden later dit jaar........Want inderdaad, rolweerstand is zeer bepalende en voelbaar! Dat merk ik gelijk na de wissel naar de winterbanden, elk jaar weer is het een bevrijding als in het voorjaar de zomerbandjes weer omgelegd kunnen worden.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Volgens mij is de QV ook van carbon en behoorlijk stijf ontworpen als ik me niet vergis. Dat moet wel behoorlijk schelen met glasvezel Strada's en Questen en daarom kan ie nog wel eens sneller zijn dan een "Quest" behalve de laatste generaties half carbon of helemaal carbon.

      Verwijderen
    3. Klopt Quezzzt, QV's worden enkel in carbon geleverd. En zijn inderdaad stijver in de aandrijflijn dan een Quest. Het verschil met de oudere glasvezel modellen zal inderdaad voelbaar zijn, maar een carbon Quest en zeker een carbon XS zullen zeker nog wel iets sneller zijn, zeker tijdens acceleratie. Een XS is sowieso een snelle fiets, doet niet veel onder voor een DF.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri

    Mooi, nu al gewend aan de MD, dat zat er dik in
    Schakelt ideaal bij klimmen en stoplichten
    Vergeet niet op tijd (1 x per jaar) te smeren anders gaat hij herrie schoppen

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ja, die MD is inderdaad ideaal! Dat smeren heeft Allert me vertelt, en ik heb het goede vet meegekregen ook. Is dat 1x/jaar of 2x? Ik las op het Engelse forum dat er 2x/jaar gesmeerd moet worden. Zal het anders even vragen te zijner tijd in Dronten, een mailtje is vlug gestuurd.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hoi Adri

      Dat is afhankelijk van hoe zwaar de MD belast wordt, bij klimwerk zal het eerder 2 x per jaar zijn

      Groeten, André

      Verwijderen
    3. Hoi André,

      Zou goed kunnen dus dat die Engelsen 2x per jaar smeren, daar klimmen ze ook nogal wat. Zal het vragen in Dronten, tegen de tijd dat de fiets 6 maanden in gebruik is.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Blijft gissen Paul, er was enkel dat stickertje, geen pasfoto..............;-))

      Verwijderen
  4. Hoi Adri, fijn dat de BOB goed bevalt. Zelf heb ik bij de Strada de bidonhouder er meteen uitgesloopt. Vond het een onding. Ik gebruik een camelbag, die ik rechtsachter mij heb liggen en die zich vormt naar de fiets.

    En Laura, wie is Laura? Een geheime aanbidster? :-)

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Ja, dat zou wat zijn, een zo dure fiets aanschaffen en dan ontdekken dat het toch niet helemaal is wat je wilt.......;-))
      Een waterzak heb ik ook een tijdje gebruikt, maar tijdens de gewichtbesparingssessie is die eruit gegaan, omdat het in mijn geval van enkel woon-werkritten onzin is om constant met 2 liter water rond te sjouwen. Toen is de bidon er weer terug in gekomen, als het warmer weer is kan er ook nog een 750 ml bidon in maar meestal is de halve liter genoeg voor de enkele reis.
      Volgens de QV owners groep op FB moeten er meer van dat soort stickertjes in de fiets te vinden zijn, zal er eens naar kijken.......Dus wie Laura precies is zal voorlopig wel een raadsel blijven, net zo leuk, kan je er zelf iets bij verzinnen......;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hopi Adri, heb mijn fiets ingeleverd voor onderhoud, had de BOB wel als leenfiets willen gebruiken...

      Verwijderen
    3. Jammer Wilco, nou wordt Ouwe BOB uitgeleend aan Chris Trines, die na verkoop van z'n Strada nog even moet wachten op zijn bestelde QV. Net te laat dus!

      Verwijderen
  5. hallo Adri,
    Kan de qv owners groep niet vinden. Hoe doe ik dat als toekomstig qv owner.

    tom hospes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tom,

      Maak je geen zorgen, de QV owners groep is besloten, daar kom je enkel in op uitnodiging. De groep is opgestart door de Engelse bezitters, en die sturen je een uitnodiging om lid te worden zogauw je QV geleverd is. Ging bij mij ook zo.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hallo Adri,

      Dan zal ik er toch aan moeten geloven. ik heb namelijk nog geen facebook account. ik keek altijd mee via de account van mijn vrouw.

      tom

      Verwijderen
    3. Hallo Tom,

      Hier nog zo'n figuur die er niet aan wou, ook ik keek altijd even via Ina's account, tot ik vorig jaar november zelf ten lange leste maar een account aanmaakte. Voornamelijk om velomobielnieuwtjes mee te volgen, verder doe ik er niet echt veel mee. Maar de QV owners groep is wel nuttig, de fiets is natuurlijk pas nieuw op de markt, en nog volop in ontwikkeling. Als je terug kijkt op de Quest van pakweg 15 jaar geleden is die fiets ook veel aangepast aan de gebruikservaringen van de rijders. Wat dat betreft volgen ze goed mee in Dronten, en daar profiteren we allemaal van mee. De QV owners groep wil zaken kunnen bespreken die enkel de leden aangaan betreffende de fiets, zonder daarbij de hardwerkende mannen in Dronten te compromiteren. Het is de bedoeling de fietsen op die manier te verbeteren, net als met de andere modellen is gebeurd. En die aanpassingen en verbeteringen zijn al in gang gezet, zoveel kan ik je wel vertellen.

      Heb je al in de QV+ proefgereden intussen?

      Als je tegen de tijd dat je fiets geleverd word een account hebt kan je ook lid worden, zou ik zeker doen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Hallo Adri,

      Ja, ik heb al in de xl gereden. Ik pas er net in. Het zal nog wel passen en meten worden als ik hem mag ophalen. Maar ik heb er heel veel zin in. Het is jammer dat er niet zoveel qv bloggers zijn die hun ervaringen delen op het web. daarom ben ik blij dat jij je qv nu hebt en de verhalen verteld. Geweldig om te volgen en ga zo door.

      Tom

      Verwijderen
    5. Hallo Tom,

      Fijn, hopelijk gaat het inpassen lukken! Klopt dat er nog niet zoveel QV bloggers zijn, dat is best jammer inderdaad. Ik vind het leuk om mijn ervaringen op te schrijven en jullie reacties te ontvangen, vaak kunnen we van elkaar leren. Ga ik nog wel even mee door dus.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Bij mijn proefrit in de QV viel de draadloze Cateye ook vaak weg. Draadloos is makkelijker, maar storingsgevoeliger. De vlakke onderkant van de QV schijnt aerodynamisch beter te zijn, maar er komt ook minder lucht door de voetengaten. Misschien een luchtinlaat in de neus of nacaduct aan de bovenkant, of nog mooier in het schuimdeksel, maar dat zal niet makkelijk te maken zijn. Ik heb sinds kort een luchtgat in de staart van mijn Quest en een nacaduct in mijn DF-Quest kap. Benieuwd of de luchtcirculatie dan voldoende is in de winter met afgesloten voetengaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Piet,

      Draadloos is inderdaad makkelijker, en ziet er netter uit. De Velomann op de Scott is een unicum, die doet het echt altijd! De Polar 200 CS die er daarvoor op stond was een ramp, werd geregeld zwart en moest dan helemaal opnieuw ingesteld worden.
      Bedrade computers zijn zekererder aangaande de doorgave van de data, maar draad kan ook breken, dat gebeurde de laatste maanden in de Strada ook een paar keer.
      De doorluchting is wat mij betreft voldoende, zweten doe ik altijd al veel. En rijden met het schuimdeksel maakt dat er niet beter op, daarom koos ik meestal voor het liggende carbondeksel van de deelbare kap in de Strada, iets luchtiger en iets ruimer rond de hals.
      De voetenbakjes heb ik nog liggen, maar de laatste winter helemaal niet meer gebruikt, dat werd toch echt te vochtig in de fiets!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Hallo Adi, Heb nog eens snel gekeken in de wielkast van mijn Quest maar niets gevonden. Wat een tegenvaller! Zal, denk ik, inderdaad een bepaalde manier van werken zijn bij velomobiel.nl. Dat schakelen in stilstand is me niet helemaal duidelijk. Bedoel je dat je bij de een of andere noodstop de mountaindrive in stilstand met de hak bediend zodat je minder zwaar hoeft te trappen met opnieuw optrekken? grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peter,

      Via FB kreeg ik door dat er verschillende naamstickertjes in de fiets kunnen zitten, en dat klopt ook. In beide voorwielkasten staat "Laura", in beide achterwielkasten staat "Any". Eva van Velomobiel bevestigde dat je op die manier kan klagen of een compliment geven aan de betreffende persoon die aan dat onderdeel gewerkt heeft.
      Aangaande de Mountain Drive klopt je veronderstelling, je kan zowel rijdend als in stilstand de MD met de hak bedienen, gaat net zo makkelijk in de lage als in de hoge gearing. Is heel gemakkelijk als je vergeten bent terug te schakelen bij een plotselinge stop. Bij een voorderailleur lukt je dat normaal nooit, bij de MD wel en kan je in de lage makkelijker wegrijden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. hallo adri,

    nog een vraagje. ik heb nu 70 tands voor besteld. jij hebt de 75. wat zou je aanraden.

    tom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tom,

      Tja, wat zou ik aanraden? Moeilijke vraag, ik ken je niet, dus ook je rijgedrag, je route en het gebruik voor de fiets niet. Als ik afga op de verslagen van Peter de Rond over jullie gezamelijke tochten en brevetten rijden jullie pittig door.
      Het was voor mij gewoon een kwestie van ervaring met de Strada en wat rekenwerk combineren. Dat schreef ik al eerder als antwoord op een vraag van jouw zijde, dat antwoord zal ik hieronder nog eens neerzetten:



      Het bepalen van het verzet is niet echt moeilijk, je bekijkt gewoon een verzettentabel en vergelijkt je fietsen met elkaar.
      Ik gebruikte deze:

      http://www.klimgeiten.nl/specials/verzet.html

      Als je daar je wielmaat en tandwielen invult kun je de fietsen goed vergelijken.

      Scott racefiets:
      28" wielen,grootste verzet: 50x11= 10,15 m/omw.
      kleinste verzet: 34x28= 2,71 m/omw.
      Strada: 26" achterwiel,
      grootste verzet: 53x11= 10,00 m/omw.
      kleinste verzet: 30x32= 1,95 m/omw.
      Quattrovelo: 20" wielen, Schlumpf MD 75 tanden,
      grootste verzet: 75x11= 10,88 m/omw.
      kleinste verzet: 30x36= 1,33 m/omw.
      75/2,5(Mountain Drive)= 30 virtuele tanden in de lage gearing.
      Zoals je ziet heeft de Scott het "zwaarste" kleinste verzet, maar dat gaat prima omdat die fiets slechts 10 kg weegt met een grote zadeltas, pomp en 2x 700cc drinkflessen. De Strada weegt met alle spullen erin al vlug 40 kg, dat voel je echt op elke helling. De 11/32 cassette die daar nu op zit is goed bruikbaar, maar in de winter eigenlijk net te zwaar op de hellingen. Daarom terug naar 11/36 op de Qv. De 75 is bewust omdat dan de "lage" te vergelijken is met de 30 die nu op de Strada zit. Het zwaarste verzet is wat groter op de Qv, ook bewust, in de Strada kom ik verzet te kort in de uitloop van de hellingen, rond 70 km/u gaan meetrappen lukt net, maar dan moet ik circa 120- 125 omw. draaien, dat is net wat hoog.


      De QV word standaard afgeleverd op Schwalbe Shredda 40 mm vouwbanden, een prima lichtlopende band, die zeker afgevuld met Bike-on vloeistof (ook standaard tegenwoordig) behoorlijk lekbestendig moet zijn. De wielomtrek is door Velomobiel.nl bij mijn fiets op 1560 mm gesteld, als ex-wielrenner ga ik dan omrekenen en vergelijken met een racefiets verzet, want dan weet ik voor m'n gevoel gelijk waar ik over praat.
      Voor mij was het van belang om iets kleiner te kunnen op de steilste stukken, en een iets zwaarder verzet te hebben op de lange uitloopstukken na de afdalingen. Nu met de QV kan ik dan al rond de 75 km/u gaan meetrappen, en zodoende de snelheid net iets langer hoog houden, ook als er weer een helling volgt rijdt ik daar met hogere beginsnelheid tegenop, zodat ook daar winst behaald wordt.

      Als je voor jezelf het rekenprogramma wat hierboven genoemd word gebruikt op zowel Quest als QV kan je prima zien hoeveel meter per trapasomwenteling je maakt in de verschillende verzetten. En dus ook zien wat het beste bij jouw past. Of dat voor jou een 70 of 75 tandwiel is kan je zo gemakkelijk uitrekenen.


      Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Hoi Adri, klopt die 1560 mm van de Shredda's wel? Ik heb eerder gelezen 1525 mm op 5 bar. Ik twijfel er niet aan dat er bij Velomobiel goed wordt gemeten, maar misschien een fout bij het invoeren?

      Verwijderen
    4. Tom, excuses! Ik vergat nog mee te nemen de vraag of je met een standaard QV gaat rijden, of dat je de optie Mountain Drive overweegt. Dat kan natuurlijk verschil maken in je definitieve keuze. In mijn situatie met tussen de 500 en 600 hoogtemeters per dag was het niet eens een vraag of er een MD op moest, dat was voor mij vanzelfsprekend. Als je echter met een enkel blad voor gaat fietsen zou je keuze toch wel eens op de 70 tands kunnen vallen, je mist dan wat verzet aan de zware kant, maar dat heb je misschien toch niet nodig als je geen afdalingen hebt.
      Verder blijft het eender, gewoon de meters uitrekenen en vergelijken met die van je Quest.
      Succes!

      Verwijderen
    5. @Piet: Bedankt voor je reactie! Bij de ingang van de fabriek bij m'n laatste baas in Nederland stond een groot bord, met de tekst: "Meten is weten, gissen is missen." Daarom heb ik maar eens gemeten, en inderdaad de 1560 die in de computer staat kloppen niet!
      Mijn meting voor de Shredda 40-406 op 5 bar gaf als uitslag: 1545 mm. Ook gemeten voor een Shredda 50-406 op 5 bar: 1600 mm, en tot slot een Marathon Winter spijkerband 42-406 op 5 bar: 1550 mm.
      Gelijk de waarde in de fietscomputer aangepast natuurlijk......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    6. Hallo adri,

      dan hoef je toch niet meteen je excuses aan te bieden. Beetje overdreven. Ik ben al lang dankbaar dat je zo uitgebreidt antwoord. ik ga denk ik toch voor de 70 tands voor en de mountaindrive. en dan als kleinste achter 32.

      groeten tom

      Verwijderen
    7. Geen probleem Tom, ik vond het gewoon wat ondoordacht van mezelf! En wat dat uitgebreide antwoord betreft, als je er wat aan gehad hebt, en dat blijkt, is het prima!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Ha leuk, eindelijk een QV blog.

    Die teller is wel heel kaal. Geen maximum? Dat zou ik persoonlijk wel jammer vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, er mankeren nogal een paar dingen op dat display die ik er ook graag op zie. Zal toch wel wisselen gaan worden denk ik.........

      Verwijderen
    2. Voor wat betreft de ontvangst: kijk ook of je het magneetje wellicht moet vervangen door een sterker (neodymium) exemplaar.

      Verwijderen
    3. Bedankt voor de tip Maarten!

      Verwijderen
  10. Ga vooral door met het schrijven over je ervaringen met QV Adri, :)
    Alweer veel nuttige tips in dit bericht, en inderdaad de berichten worden wat minder via dit soort blogs, omdat ook op andere sociale media berichten worden geschreven. Het Zou leuk zijn als de QV owners groep op facebook , uitnodigingen zou sturen naar de bestellers van een nieuwe QV die te zien zijn op de orderlijst van velomobiel.nl. Misschien kan jij in de QV owners groep daar een berichtje aan wijden ? Volgens mij kunnen aspirant kopers daar heel veel tips uithalen en die kunnen dan nog doorgevoerd worden in de bestelling van een nieuwe QV bij Velomobiel.nl.. Het is maar een idee :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga ik doen Cees, ik blijf nog wel even bloggen!
      Het doel van de QV owners groep is om de fiets te verbeteren, door daar met elkaar en Velomobiel.nl over te praten, en wellicht zo tot oplossingen te komen. De eerste aanpassingen zijn al in gang gezet, dus dat werkt.
      Ik ben bereid je voorstel in te dienen, maar weet niet of dat de uitkomst zal geven die je voor ogen hebt.......
      Normaal krijg je een uitnodiging zo gauw je op de rijderslijst verschijnt.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Mick,

      Toch even een tegenreactie ondanks je verwijdering.
      Iets te kort door de bocht, volgens mij dan toch...
      Ik zou dat RESPECT noemen voor de mannen in Dronten, en niets anders........
      Maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Ik ben voor vrije meningsuiting en vrije nieuwsgaring Adri. Zoals jij dat doet met je blog en ik over de DF.
      Ik heb de reactie verwijderd omdat het misschien wat complot-achtig aandoet :-)
      Dat ons land ooit bezet is geweest en Engeland (net) niet is waarschijnlijk puur toeval!

      Verwijderen
    3. Ok Mick, daar zijn we het dan over eens! Ik reageerde toch omdat ik je reactie wel al gelezen had, maar nog geen tijd om terug te schrijven. Inderdaad wat complotachtig, en in mijn ogen ook wat vergezocht. ;-))

      Verwijderen
  12. Leuk verhaal Adri & gefeliciteerd met je mooie fiets.
    Interessant dat 'ie zo veel beter klimt dan je vorige fiets. Het is ook al gezegd maar zelf is mijn beeld dat de stijfheid van de aandrijflijn van zeer groot belang is. Zo klimt mijn recente Quest tegenwoordig weer een stuk beter nu ik de achtervork heb laten vervangen door een carbon-versie. Hierover later meer. Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt René! De stijfheid van de aandrijflijn is inderdaad van groot belang, dat ervaarde ik ook gelijk tijdens de proefrit in de DF, wat een zalige fiets! Wat een directe acceleratie!
      De QV trekt ook goed op, maar weegt natuurlijk een stuk meer, ongeveer evenveel als de glasvezel Strada voor m'n gevoel, maar heeft niet die beweging in het frame die de Strada wel had, en dat maakt goed verschil in het fietsgevoel. Het vervangen van een alu-vork voor een carbon zal inderdaad goed te voelen zijn in de aandrijving!

      Groeten, Adri.a

      Verwijderen
  13. Adri,

    Lekker bezig geweest met knutselen en fietsen.
    Wat zou je met je tijd moeten als je geen hobby had hé.
    Sucses verder met de aanpassingen en het fietsen.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Peter, lekker bezig geweest, en nog niet klaar......Als ik niet weet wat te doen kan ik weer met een nieuwe houtstapel beginnen....;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  14. Glæder mig til at læse om mange flere af dine ture med din fine QV.

    Hilsen Søren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Der kommer nok flere turer og lesestoff........;-))

      Hilsen, Adri.

      Verwijderen