zaterdag 24 november 2018

Slippertje.

Glad.

Gemeld was het niet, gladheid. Het was ook boven nul, en de weg lag droog, afgelopen maandagmorgen.
Ik vertrok dan ook gewoon met BOB naar het werk, nog steeds op de zomerbanden. En begin zoals gewoonlijk gelijk met 500 meter afdalen, met een haarspeldbocht, een 90 graden bocht, een "lopende" bocht en nog een haakse bocht, voor ik haaks naar links RV 13 oprijdt.
Niets te merken van gladheid, ook niet op de rest van de rit naar Lutro.
Op 7 kilometer van huis begint m'n tweede afdaling, de 2 kilometer lange "Lutrobakken", waarin 2 bochten liggen. In de eerste bocht gaat het plotseling mis, BOB draait 180 graden, en ik rijd/ glijd met circa 50 km/u achterwaarts naar beneden.
Controle is ver te zoeken, en het gaat vlug met die snelheid, de fiets gaat achterwaarts naar de andere zijde van de weg, en komt achterwaarts schuivend langs een natuurstenen muur tot stilstand.

Ik eruit, mankeer  zelf niets, en controleer de fiets even. Een scheur in het achterscherm, en een boel krassen over de zijkant. Technisch ziet alles er  nog goed uit,  en ik stap weer in en daal voorzichtig verder af. De fiets en ikzelf zijn in orde verder, dus  geen enkele reden om niet gewoon verder te fietsen, naar huis gaan en de auto nemen lost verder ook niets op aan de schade........

's Middags weer naar huis, niets meer aan de hand op de wegen, nog steeds boven nul en gestrooid ondertussen. Na thuiskomst toch maar gelijk de banden gewisseld, de spijkerbanden liggen er nu weer op, het "winterzwoegen" begint weer............

Ik realiseer me wel dat ik weer eens goed weggekomen ben, als er een voertuig van de andere kant gekomen was, is het maar de vraag of ik deze post geschreven zou hebben......

Maar goed, niet zeuren, ik schrijf nog dus kan ook een paar foto's van de schade plaatsen:

Zijaanzicht rechterzijde.

Onderzijde neus.

Wielkast voor, voorzijde.

en wielkast voor, achterzijde.

Achterste wielkast, voorzijde.


Achterste wielkast, achterzijde.


Staart.
Scheur achterscherm.

 Afwikkeling.

De fiets is verzekerd via de NTFU, dus vraag ik bij Velomobiel.nl een taxatie en een offerte voor eventuele reparatie. Eens kijken of er iets van vergoeding te krijgen is op die manier.
Repareren zal ik natuurlijk zelf doen, ik heb er geen enkel belang bij om m'n fiets een week of langer te missen, in tegendeel!
De fiets rijdt als vanouds, dus ik gebruik een deel van de vrije zaterdag om met de carbonreparatie te beginnen, die scheur moet wel geplakt worden natuurlijk, en de blootliggende carbon stukken worden besmeerd met wat epoxy, zodat ze waterdicht zijn.

Binnenzijde achterste wielkast, daar waren 2 scheuren zichtbaar onder de carbonlappen.

Rechterwielkast van binnen, 2 lappen carbon ruim over de scheur.
Na de laminering gaat het achterwiel er terug  in, en gaat BOB weer in z'n hok, met een kacheltje, zodat de epoxy goed kan harden.
Plamuren en volgende behandelingen begin ik volgend weekend wel mee, dat kan wachten.

Tot zover,

Groeten, Adri.


29 opmerkingen:

  1. Tjonge Adri, dat is dus ff schrikken in het kwadraat. Je bent er goed van af gekomen. Succes met het herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Peter, dit is zoiets waar niemand op zit te wachten, en dan kan je enkel maar blij zijn dat het met wat krassen in de lak ophoudt. Herstel zal weer wel lukken, zolang de fiets blijft rijden ben ik al tevreden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Gelukkig niet over de kop. Maar aj aj wat ziet dat er toch uit. Geen vorst, maar wel aan de grond?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, niet over de kop, gelukkig niet! Tja, mooi is anders.......Inderdaad zeer plaatselijke gladheid, die ook nog op een van de slecht denkbare plaatsen lag......

      Verwijderen
  3. Nou Adri, dat was weer een lucky escape!

    Veel succes met de reparatie. Volgens mij ben je daar aardig bedreven in geworden met je oude Bob.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Erwin, goed weggekomen weer! En ja, ik heb (helaas) al wat ervaring met schade repareren.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Brrr, met 50 km/u achteruit en zonder controle ?!? Da's zeker schrikken, gelukkig bleef het beperkt tot materiële schade.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aj, schaafwonden kunnen zo vervelend zijn.
    Sterkte met het herstel van BOB. Volgens mij ben jij een hele nuchtere Zeeuw, schouders ophalen en doorgaan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Reinier, wat valt er anders te doen dat schouders ophalen en doorgaan? Treuren helpt niet, fiets laten staan is niet goed voor m'n gezondheid, dus oplappen die zaak en verder gaan.......

      Verwijderen
  6. Hoi Adri, schrikken joh, met 50 km p/u in z'n achteruit. Gelukkig geen lichamelijke schade. Sterkte met herstel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij hebt een remparachute met springveer klep afwerp mechanisme nodig, te bedienen met een noodhendeltje nabij je handen maar iets weerhoud je ervan zoiets na te streven hoewel je leven ervan af kan hangen.

    Een remparachute remt je niet alleen af, maar trekt vooral je velo ook recht ( mits vastgemaakt aan achterijde velo ) zodat je controle eerder terugkrijgt/eerder weer effectief kunt remmen met de wielremmen.

    Je hebt de "pech" een van de weinigen te zijn die onder zulke omstandigheden/in zo'n omgeving rondrijden, dus ook zelf maar moet uitvogelen hoe je je leven redt als je eens geen 'geluk' hebt en de gevolgen niet 'mee vallen'

    Je mag wellicht een kat met 9 levens zijn, maar een keer heb je de laatste leven aangesproken :-))))


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zegt de kat met 9 levens :-)))))))

      Verwijderen
    2. Die remparachute, hebben we die niet al eens eerder besproken?
      Ik geloof niet dat mijn mening daarover veranderd is, en die parachute had in deze situatie ook van weinig nut geweest, volgens mijn bescheiden mening. Een remparachute is vooral nuttig om je remmen te ontlasten in lange afdalingen, door je snelheid te beperken tot zeg maar max. 60 km/u. Normaal rem ik nooit in afdalingen op mijn woon-werkroute, enkel als er eens een auto in de weg rijdt. En veel auto's rijden er niet tussen 5 en 6 uur 's morgens..........
      En als je jezelf tegen alles wilt indekken en/of beschermen kan je misschien beter maar in de steun gaan lopen, en helemaal niet meer buiten komen, dan loop je het minste risico.......Nou ja, dan krijg je misschien wel iets anders, ziek worden kunnen we allemaal, en aan de dood is nog niemand ontsnapt........

      Hoeveel van m'n levens al aangesproken zijn weet ik niet, en dat wil ik graag zo houden.
      Ik zie wel wanneer het op m'n pad komt....:-))) Ontlopen gaat toch niet!

      Groeten, Adri.


      Verwijderen
  8. Daar heb je weer een aardig klusje aan Adri, tja, kan gebeuren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ja, helaas, kan gebeuren, en is gebeurd. Carbon is al gerepareerd, maar dat is een klusje van niks, die laklaag weer netjes krijgen gaat wat meer tijd vergen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hoi Adri

      Wat je zou kunnen proberen is een temperatuur voeler zo dicht mogelijk bij het asfalt te maken die waarschuwt bij opvriezen
      Laat je alleen niet in de maling nemen bij snelle afdalingen want dan slaat hij ook aan (eigen ervaring in Duitsland)

      Groeten, André

      Verwijderen
    3. Hoi André,

      Het idee is goed, maar in mijn praktijk komt het er dan op neer dat die voeler 9 van de 10 keer onterecht alarm zal geven, ik heb in elke woon-werkrit een paar snelle afdalingen zitten.(60 tot 80 km/u) Dan kan ik net zo goed het "autoschema" volgen, en gelijk met de auto's (1 november) de winterbanden er onder leggen, nodig of niet, dan ben ik ook zeker dat ik op de weg blijf.
      Maar natuurlijk bedankt voor het meedenken!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Zonde Adrie, gelukkig mankeer jezelf niets en ben je goed weggekomen. Succes met repareren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nej nej, hvor er du uheldig. Ked af at se dette. Godt der ikke skete dig noget, det er fordelen ved velomobiler.
    God bedring til din velomobil.
    Hilsen Søren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Søren, dette var en litt uheldig hendelse....Jeg var heldig å komme meg unna helskinnet, sårene på velomobilen ble tatt delvis, resten følger senere. Viktigste er at jeg fortsats kan kjøre!

      Hilsen, Adri.

      Verwijderen
  11. De reparatie komt wel goed Adri en ik denk dat jouw vrouw dit slippertje wel door de vingers ziet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Carbon reparatie is al klaar Piet, en gelukt inderdaad. Dat is maar een klein karweitje vergeleken met de rest, plamuren, schuren, en opnieuw lakken en dan ook nog proberen het er ietwat "proper" te laten uitzien......
      Mijn vrouw heeft het liefst dat ik helemaal geen slippertjes maak, ook dit soort niet.......Maar ze heeft het me inderdaad al vergeven......;-))

      Verwijderen
  12. Hoi Adri, het in een slip raken overkomt je in een fractie van een seconde, echter het geschuur en gekletter voordat je tot stilstand komt duurt gevoelsmatig ellenlang...… Laten we het maar niet hebben over hoe je je hierna voelt. Een gevoel die enigszins te temperen is door van de fiets uiteindelijk het beste te maken. En jou kennende gaat dat lukken. Gelukkig heb jij zelf niets. groeten, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Peter, is helemaal waar! Het gaat zo snel dat het voorbij is voor je zelfs maar aan reageren kan denken........En het belangrijkste op dat moment was dat ik heelhuids uit kon stappen, en daarna de fiets kon bekijken en tot de conclusie komen dat er mee door gefietst kon worden....Die schade komt weer wel in orde, of het er dan wat minder uit komt te zien.......niet heel belangrijk.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  13. Hallo Adri,

    Zeer vervelend. Ik heb meer gelukt gehad. HEb nu twee keer 180 graden gedraaid en 1 keer zelfs 360 graden zonder kleerscheuren. 1x was het glad van vorst en twee keer met nat wegdek. Met de quest heb ik dit nooit gehad. Het zal wel aan mijn manier van sturen komen.

    groet, tom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij voor je Tom! Op schade zit niemand van ons te wachten.........Uitbreken van de achterkant heb ik 2x beleefd, op nat wegdek en met hoge bochtsnelheid.(ca. 50 km/u) Dit was m'n eerste "180", en dat ging niet zo goed zo als je ziet.....Had ik met de Strada ook niet gehad, die was gegarandeerd op z'n kant gegaan in dezelfde omstandigheden, en dan had het nog weer anders kunnen aflopen, dan had ik er ook iets meer gehavend uitgezien vrees ik....
      De QV geeft veel vertrouwen in de bochten, ik denk dat je ongemerkt sneller bent gaan rijden in de bochten, de fiets laat dat ook toe. Behalve als het glad is dus.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen