dinsdag 15 april 2014

Overgewicht?

Wat nou weer???

Ben ik te zwaar? Nee, dat is het niet, de laatste tijd stopt de weegschaal vaker op 72 kg dan op  de "normale" 73 kg, maar dat is niet echt een probleem. Wel had ik al enkele keren alle "spullen" die ik meeneem in BOB er eens uit gehaald om makkelijker te kunnen werken of alles controleren. Daarbij viel het me op dat BOB ineens een stuk minder zwaar was als je hem verplaatste aan het tiloog.
Er zijn al eerder velovaarders geweest die hun fietsen +spullen hebben gewogen, dus dat ging ik ook maar eens doen.
Alles werd uit BOB gehaald, en ik plaatste een gewone badkamerweegschaal op een vlakke ondergrond. Zelf wegen, daarna de "lege" BOB bij z'n instapgat gevat en opgetild. Het verschil was 35 kg. Dat kan kloppen met de opgave van velomobiel.nl, die geven 34 kg voor een glasvezel Strada, maar BOB is al een paar keer in aanraking geweest met plamuur en glasvezel/epoxy reparaties, plus dat er door mezelf een paar extra aanpassingen vast in zijn aangebracht. De ophanging van de batterijen voor de bijzetlampjes, de stukken bezemsteel om de bedieningsknoppen van die lampjes te plaatsen en de uitbreiding van de spiegelsteun met ook zo'n stukje bezemsteel.

De hele "zooi" naast BOB en de weegschaal........., dat zit allemaal achter m'n rug!
Dan alle spullen die ik tijdens normaal woon-werkverkeer meeneem in een plaid gelegd en met de hele buidel op m'n rug weer op de weegschaal. Dan uitrekenen, en de haren rijzen me werkelijk te berge! Goeie genade, ik zeul hier door het heuvellandschap met 17 kg extra in de Strada!
Een paar weken geleden was ik nog zwaar onder de indruk van Edwin van den Berg, die als vakantietraining met 22 kg extra ging fietsen. En die rijdt rond in een carbon versie die 4 kg lichter is dan een standaard glasvezel............ Komen we toch dicht bij elkaar in de buurt.......

Waar ik er van uitging dat er 40 kg fiets de klimmen op moest, blijkt dat ineens 52 kg te zijn, en dan was de infuuszak nog niet eens helemaal vol.............
Toch maar eens een herwaardering maken van wat er "echt" mee moet, dit is eigenlijk te gek voor woorden.........Niet vreemd dus dat ik het af en toe zwaar vond rijden deze winter, ik dacht al dat m'n conditie wat achteruit aan het gaan was..........

Even stilstaan..........

Een roosje..........

Er staat sinds 8 maart een roosje op de muur, net voor Deildo waar vorig jaar de vrachtwagen het fjord inreed. De meesten razen er gewoon voorbij met de auto, ik stond er even bij stil........


XL-schermpje.

Zoals o.a. Mooi Geel en Simply Red, gebruik ik graag m'n XL-schermpje. Dit is al in gebruik sinds vorig jaar maart, dus begint redelijk bekrast te raken. Omdat het tijdens regen onderweg wat slecht doorzichtig is, zeker in afdalingen, wilde ik het wat aanpassen. Daarom een stuk eruit geknipt, en een stuk er in gezet met klittenband, zodat het bij slecht zicht makkelijk te verwijderen is, maar ik toch niet helemaal zonder windvanger zit. Even uitproberen met het oude scherm hoe dit bevalt, dan kan ik later een nieuw maken als het in de smaak valt.
Ik houd jullie op de hoogte........


XL-scherm met "inzet".




Rubber strippen.


Verder nog de onlangs in Wim's Web Winkeltje verschenen rubberstrippen besteld, en geplaatst in de voetengaten en in het instapgat.




Tot zover deze post!

Groeten, Adri.


17 opmerkingen:

  1. Hoi Adri,
    nu is het mijn beurt om onder de indruk te zijn :-) Mijn 22 kg bestaat uit wat ik op langere tochten meesleep, plus 14 kg vakantie bagage. Op kortere ritjes heb ik een kilo of zes bij me.
    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edwin,

      Dat dacht ik zelf ook circa bij me te hebben, het word nu toch wel tijd voor een grondige inventarisatie en een "afslankkuur"!!! ☺
      Dan komt mijn doelstelling om in precies één uur naar het werk te fietsen misschien ook weer ietsje dichterbij..........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Heb je nu ook al een paar grindtegels in het vooronder liggen of is dat een optische illusie? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge jonge, wat sjouw jij een hoop mee, maar misschien moet ik ook maar eens gaan wegen. Mijn Bak is ook niet leeg. Door mijn Falklandse nichtje eerd mijn fiets trouwens afgelopen werken voor 'bobsleigh' uitgemaakt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Doe dat maar eens ja, alles wegen, het zou zomaar kunnen dat ook jij verrast bent door de uitkomst.......
      Bobslee? Waar heb ik dat eerder gehoord??? ☺☺☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Mijn Quest is bedrijfsklaar ( zoals hij wordt afgeleverd ) 38 kg en daar komt ook nog een aantal kilo bij aan bedrijfskleding, schoenen en een rugtas met spullen.

    Ik zou niet raar opkijken als dat ook tot ~ 50 kilo optelt. Tel mijn 95 kg daarbij en je hebt 145 kilo voertuiggewicht.

    Ik kan gelukkig gebruik maken van de massatraagheid op de hellingen op mijn ww route omdat ze relatief kort zijn. En zelfs dan nog merk ik de nadelen van een velomobiel die klimt : de stroomlijn werkt niet op lage snelheid en geeft slechte koeling. De stroomlijn werkt wel met dalen maar laat je valsnelheid al gauw te hoog oplopen.

    Ik zou in de bergen wel een model wensen met geavanceerde e-assist die ook energie terug kan halen uit remmen op de motor, en flink gedimensioneerde schijfremmen ipv trommelremmen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, dat zou inderdaad goed mogelijk zijn, ik was best verbaasd een zo hoog gewicht te zien. Een aantal dingen moet gewoon mee, o.a. de deelbare kap. Ook het gewicht van m'n rugzak telt, zeker op de heenweg zitten er vaak een heel brood in en vaak ook een kilo kaas of een kilo emmer met honing of jam. Dat heb je dan weer niet mee als je terug naar huis gaat! De massatraagheid kan ik minder gebruik van maken, de meeste hellingen zijn langer, de meesten tussen de 500 meter en 2 km. De daalsnelheid loopt inderdaad zeer snel op, op de laatste afdaling naar het dorp rijdt ik soms net boven de 80 km/u, en dat is al knap hard in een VM.

    E-assist wil ik nog niet, alhoewel ik de voordelen er echt wel van zie, dat kan altijd nog. Eerst maar eens een manier vinden om iets minder "nodigs" mee te sjouwen. ☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voordeel van al dat gewicht is, dat als je een keer met een lege VM rijdt, dan ga je ook direct een stuk sneller en kun je al die records rijden waar je al zo lang op hoopte of naar snakte :)

    Kijk dat geluk heb ik dan weer niet......met mijn toch al veel lichtere XS, weinig spullen en nog steeds ga ik niet zo hard.......:(

    Ik ga gewoon zo dadelijk weer een rondje roeien :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wim,

      Met een lege? Dat zie ik nog niet gebeuren, de driehoektas en reservebanden moeten altijd mee, dat risico neem ik niet. Maar dat het veel scheelt klopt, ik reed even een korte testrit vorige week, na een kleine reparatie, en dat was met een lege Strada. Je merkt het verschil direct!
      En records? Leuk om een doelstelling te hebben, en nog leuker als je die ook nog eens kan halen. Maar geen must, en geen probleem als je het niet haalt, zolang je plezier in fietsen hebt is het goed!

      Ga jij maar lekker een rondje op je roets, ik zal de Scott nog eens uitlaten☺☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. ik zou die weegschaal toch alvast thuislaten, heb je toch niet nodig onderweg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die weegschaal was zowat het enige op de foto wat niet in de Strada verdwijnt...................Die heb ik onderweg inderdaad niet nodig, net als veel andere spullen.
      Als je al 15000 km rondrijd zonder 1 lekke band onderweg, kan je je afvragen of het wel nodig is om met 2 reservebuitenbanden rond te sjouwen, laat je ze thuis dan zal je zien dat je gelijk lek rijdt, wet van Murphy...........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Hi Adri,
    Your blog makes me think. I will have to weigh all the stuff I carry. My XS weighs 29 kg empty. I used a luggage scale and hung the velo from the shock hanger. It weighs less than my wife's suitcase. I carry lots of stuff on the long brevets that I never use, but it's there if I need it. As you say Murphy's law.
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kevin,

      I also was surprised by the weight of the stuff, specially as I need to take it uphill of course. It's a lot of "dead" load I'm carrying! I need to see closer to the things I can do without, and the things I might need perhaps on the road.
      I'm sure I can decrease the weight seriously!

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  9. Hoi Adri

    ik zeul ongeveer 12 kg met me mee, soms wat meer

    o ja, ik heb nu ook Q rings in mijn strada, moet nog buiten proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen met de Q-rings! Ik ben al bezig geweest met een herwaardering van alle spullen, er kan redelijk wat gewicht uit zoals het er nu uitziet.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen