Krak!
Hoorde ik een week geleden, toen ik alles aan het bekijken was ten aanzien van wat gewichtsbesparing van de spullen die ik meesjouw in de Strada.De deelbare kap zat in z'n hoes, maar ik stootte per ongeluk tegen het stuur van de Scott. Eerst leek het mee te vallen, maar de scheur in het fragiele carbonstrookje liep toch door, en er zat weinig anders op dan een reparatie.
Bij het weghalen van de neopreenlaag kwam het hele stuk los, dus dat was duidelijk, daar moest even tijd in gestopt worden.
Tijd had ik niet echt, net voor de Pasen brak het stuk, en ik moest de hele Pasen werken, 3x12 en 2x8 uur. Gelukkig een periode met schitterend weer, dus ik kon zonder kap rijden, er werd geen neerslag gemeld.
Na wat geknoei waarbij het stukje er scheef aan kwam te hangen de zaak maar weer losgehaald, en besloten in etappe's te gaan werken.
Het gespalkte stuk, boven en onder. |
Eerst opruwen, en dan aan de binnenzijde een spalkje geplaatst, daarna aan de buitenzijde een stukje carbon geplakt. Na uitharding het spalkje gelost, en ook aan de binnenzijde een lapje carbon gelijmd.
In dit geval gebruikte ik een soort epoxylijm, 2-componenten en redelijk sneldrogend. Makkelijk om kleine hoeveelheden aan te maken, en iets dikker dan gewone epoxyhars.
Na uitharden een stukje dun rubber in de juiste vorm geknipt, en met Bison-Kit vastgelijmd.
Als laatste nog wat gewone epoxy over het geheel gesmeerd, dan zijn gelijk de doffe plekken weer bedekt met een glanzend laagje, en het beschermd nog ook na uitharding.
De reparatie is in elk geval gelukt, ik kon het kapdeel gewoon optillen aan carbonstrook, de reparatie hield het. Visueel word het weer allemaal wat minder, maar de kap is weer gewoon inzetbaar, doel bereikt dus!
Het rubber in de klemmen............ |
Rubber op de plaats.......... |
En een glanslaagje erover gelegd......... |
Later meer, onder andere over de gewichtsbesparing........
Groeten, Adri.
Hoi Adri
BeantwoordenVerwijderenje ziet het bijna niet als je het niet weet
groeten, andre
Hoi André,
VerwijderenAls de kap maar weer gewoon bruikbaar is, dan ben ik allang tevreden!
Groeten, Adri.
Je wordt al een behoorlijke kunststoffen kunstenaar en met fietsonderdelen werken is voor jou allang niet meer nieuw.
BeantwoordenVerwijderenNog even en je hoeft je volgende velomobiel niet meer te bestellen, die maak je gewoon zelf :-)))
Haha, dat zal nog wel even duren, al zijn er mensen die dat wel gedaan hebben in Noorwegen! En met mooi resultaat! Zie de volgende link:
Verwijderenhttp://www.velomobil.no/theis_westergaard.htm
Dit soort klusjes is wel aardig om te doen, het geheel word er niet fraaier op, maar het werkt weer naar behoren.
Groeten, Adri.
Beste Adri,
BeantwoordenVerwijderenWeer een staaltje Noorse zelfredzaamheid!
Groeten, Wilco
Bedankt Wilco! Het werkt weer, daar ging het om.........
VerwijderenGroeten, Adri.
Mooi opgelost Adri
BeantwoordenVerwijderenBedankt Willem!
VerwijderenDe deelbare kap werkt prima , echter sommige stukken zijn bijzonder dun .. zeker bij de overgangen. heb de overgang stroken al eens opnieuw vast gelijmd.
BeantwoordenVerwijderenJe moet weleens onderhoud plegen .. toch jij kan daar zo een velomobiel onderhoudcentrum beginnen.. je bent aardig handig :) Groet Cees
Hallo Cees,
VerwijderenIk ben ook tevreden over de deelbare kap, vooral het altijd bij je hebben indien nodig is het grootste pluspunt. De stroken zijn inderdaad erg dun op sommige plaatsen, daar kwam ik nu ook achter..............
Ik red me aardig tot nu toe, als VM onderhoudscentrum zou ik het toch niet erg druk hebben hier vrees ik.............☺☺
Groeten, Adri.