dinsdag 24 november 2015

Een paar dagen vorst.

Pegels.

Ze hangen er weer al, na een paar dagen vorst, de ijspegels aan de rotsen.

Op vrijdag begon het te vriezen, en toen ik net na de middag vertrok richting Fresvik was er nog niet veel ijsvorming te zien onderweg.
Op zaterdag morgen vertrokken we naar Bergen, om daar 's avonds een concert van de groep VAMP te bezoeken. Aansluitend hadden we een hotelovernachting, en reden zondag weer terug naar huis.

Mooi weer, dus vlug verkleden en nog even een stukje fietsen.
Al gelijk buiten het dorp de fiets uit en wat foto's maken van de ijspegels die al aan de rotsen hingen na die 2 dagen met lichte vorst, lager dan -6 ºC is het niet geweest, dat valt nog reuze mee dus.

Ook op de baai drijven ijsplakken, er loopt natuurlijk veel zoet water in af, dat vormt dan blijkbaar makkelijk ijs, ondanks dat de baai zelf zout water is. 

Rijp op het gras.

Bij laagwater kraakt de "ijsvloer".

De baai, op de voorgrond drijft veel ijs.

Langs de weg.

Op verschillende plaatsen zijn "ijsplanten" te zien.


Klein bevroren watervalletje.


Op maandag ga ik in de ochtenddienst,  met een temperatuur van -4 ºC is het goed te doen in de fiets.
De voetenbakjes liggen er nog niet in, daar is het nog niet koud genoeg voor, de winterschoenen houden de voeten warm genoeg.

Klein onderhoud.

Bij het terug naar huis fietsen maak ik een ouwe mannenstop onderweg, en merk staande op de helling dat BOB iets achteruit loopt als ik instap.
Tijd om de remmen weer eens te stellen dus!
Deze keer moet het tonnetje los en de kabel iets verder door getrokken worden, de stelboutjes staan al helemaal uitgedraaid.
De stelboutjes staan nu bijna helemaal ingedraaid, dan kan ik weer een tijdje vooruit dus.........
Ook de tweede koplamp stel ik nog wat bij, die staat iets te hoog.
Na die twee kleine dingen gedaan te hebben staat de fiets weer helemaal in orde.

Tot zover,

Groeten, Adri.

12 opmerkingen:

  1. het zijn mooie plaatjes Adri maar je mag de kou wel houden in Noorwegen hoor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal het proberen Marcel, maar kan niets garanderen..........☻

      Verwijderen
  2. Flotte billeder, men kulden må du gerne beholde deroppe lidt endnu :-)
    Hilsen Søren/Velostrada

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Takk Søren! Jeg kan prøve å holde kulden opp her, men det er nok ikke jeg som bestemmer..........;-))

      Hilsen, Adri.

      Verwijderen
  3. Her er det i øyeblikket bare vått og vindfullt.

    Hilsen,

    Erwin og Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Erwin!

      I skrivende stund er det her vått også, kuldegrader gå seg og nå er det litt regn og tåke. Den isen på fjellveggen er i gang med å dette av, men det kommer sikkert nok tilbake en gang i år....
      Alt er bra for min del hvis snøen holder seg borte fra veien, da går det an å sykle uten problemer!

      Med vennlig hilsen, Adri.

      Verwijderen
  4. "de ijspegels aan de rotsen"-Dat heeft toch wel wat! Hier zijn het alleen maar "de jongeren die op de straathoek hangen" )-:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu is de temperatuur weer al boven nul enkele dagen dus zijn de ijspegels er af gevallen en liggen weg te smelten op de grond.
      Die jongeren hangen er waarschijnlijk nog? ;-))
      De laatste paar dagen heel veel regen gehad, nu dreigt er sneeuw..........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Zo hoort het ook Adri! Daarom ga ik zo demonstreren (met mijn trike) tegen de CO2-uitstoot. MET vlaggetje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan wachten we je verslag daarover even af..........Een prijzenswaardig initiatief, ik heb altijd respect voor demonstranten, ze nemen de moeite om zich in te zetten voor een zaak waar ze in geloven.
      Daar ben ik ondertussen al te afgestompt voor, het geloof in een betere wereld ben ik al heel lang verloren, jammer eigenlijk.......... :-(

      Verwijderen
    2. Hoi ben ik weer, géén aanslagen gelukkig (-:
      Nou geloven ook niet Adri, wel dat het nodig is het 'gas onder het gras' te houden.Ik denk dat de mens er te kortzichtig voor is.
      Maar kies in extremo, doorleven schept ook verplichtingen...

      Verwijderen
    3. Goed dat er mensen zoals jij rondlopen! Je hebt natuurlijk gelijk, ik doe overal te weinig moeite voor als het niet direct nut voor mezelf heeft.
      Precies, daat komt die kortzichtigheid die je noemt om de hoek kijken, de spijker op de kop.........

      Verwijderen