vrijdag 20 november 2015

Bandenwissel.

Weer op spijkers.

Woensdagmorgen was ik erg aan het twijfelen, zou ik de banden wisselen of nog even wachten?
Ik zou met de fiets de middagdienst in, en het weerbericht melde lichte regen en 3 ºC.
Beetje een rot temperatuur, voor je het weet zakt het nog wat en word je verrast door gladde gedeelten onderweg, niet iets waar je op zit te wachten rond middernacht.........
Ook op donderdagavond moest ik weer naar huis uit de middagdienst, en ook dan werden er redelijk lage temperaturen voorspeld. Op vrijdag zou het dan sowieso gaan vriezen, dus besloot ik om maar gelijk op woensdagmorgen al te wisselen, dan was het risico van een glijpartij op de gladde F-Lite voorbanden niet meer aanwezig.
En wisselen moest vroeg of laat toch eens, het blijft niet het hele jaar feest in Noorwegen.........

De gebruikte achterband, een Continental Travel Contact ziet er nog uit als nieuw, dat is een meevaller, die kan er volgend voorjaar gelijk weer onder.
Achter leg ik de Suomi Winter W240 (47-559), die nog over is van vorig seizoen. Ook zo'n meevaller, de eerste keer dat een (spijker) achterband er voor het tweede seizoen onder gaat! Vorig jaar was ik gestart met een Suomi Extreme (54-559), maar die liep nogal aan in de wielkast. Daarom na een paar weken over gegaan op die W 240, die zich verrassend goed gehouden heeft.
De 54 mm brede Extreme heb ik nog, en kan er eventueel onder als de 47 vroegtijdig slijt. Deze zomer heb ik rond de ophanging van de achterbrug een paar extra lappen carbon gelamineerd, zodat het geheel hopelijk wat stijver geworden is, zodat de Extreme niet meer aanloopt in snelle bochten in de afdalingen.

De Suomi Winter W 240, de spijkers zien er nog prima uit!


Voor gaan de bekende Schwalbe Winter Marathon banden er weer omheen, voor zover bij mij bekend de enige verkrijgbare 20" banden met spijkers, in de maat 42-406.
Door de snelle slijtage vorig seizoen, te wijten aan veel te veel op asfalt rijden, moesten die banden er iets te vroeg af. Rond half maart reed ik 3x lek in 1 week, dat kwam doordat de spijkers door de koordlaag heen gesleten waren. Nu heb ik me voorgenomen om elke maand de banden van zijde te wisselen, om zo iets gelijkmatiger te slijten en te belasten.
Moesten ze toch net zo snel slijten dan heb ik nog een extra set staan in de garage, dan moet die er onder voor enkele weken indien nodig. Dit voorjaar is de fiets een paar keer blijven staan omdat er gevaar voor gladheid was na de noodzakelijke wissel terug naar zomerbanden, dat wil ik nu proberen te voorkomen.


De Schwalbe spikes.
Het fietst weer heel anders natuurlijk, de overstap van F-Lite naar spijkerbanden is ook nogal een extreme...........Het is duidelijk zwaarder, de gemiddelde snelheid gaat ook omlaag met ongeveer 3 km/u. Och, ik zie het maar als een soort krachttraining, de spijkerbanden zorgen er wel voor dat er zowat het hele jaar door van de fiets gebruik gemaakt kan worden, en dat is heel wat waard!

Op woensdag plak ik ook nog wat extra lusjesklittenband als spatvanger op de kap, voor het vizier. Niet het hele stuk was bedekt, en Wim Schermer wees me daarop in een reactie. Dan konden er nog druppels opspatten en door de kier naar binnen komen. Had hij gelijk in, dus die aanpassing was vlug gedaan. Getest is het nog niet, want regen was er op woensdag, maar ik kreeg het voor elkaar om zowel op de heen- als terugweg geen druppel te krijgen!
Maar die test komt nog wel, daar ben ik zeker van...........

Spatvanger versie 1.1........

De eerste vorst.

Als ik op donderdagavond in de fiets stap ligt het ijs er al op, het is net onder nul, ook de auto's staan met bevroren ruiten.
Dat was te verwachten, want donderdag was een dag met prachtig weer, helder en zonnig.
Ook vrijdag is een mooie dag, tegen de middag wandelen we even, na de middag ga ik een stukje fietsen en Ina gaat werken. De verse sneeuw op de bergen is witter dan wit, en steekt mooi af tegen de blauwe lucht. Later betrekt het wat, maar het is heerlijk fietsweer, -2 ºC en windstil.
Zonder doel vertrek ik, en besluit onderweg om eens te gaan kijken bij de Fresviktunnel, waar afgelopen week een steenlawine viel die het buitenom "fietspad" geheel blokkeert.
Op mijn woon-werkroute, maar last heb ik er niet van, met BOB rijd ik altijd door de tunnel, net als het autoverkeer. 
Met de racefiets rijd ik wel regelmatig "buitenom" maar die word in deze tijd niet gebruikt. En volgend jaar zien we weer wel hoe het er bij ligt........ 


De eerste ijsafzettingen zijn er weer al........

Verse sneeuw op de toppen.



De steenlawine op het "fietspad".


Geeft een idee van de grootte van de blokken.

Deze week ook het houtwerk afgerond, de stapel was klaar en staat nu ook onder zeil.



Met BOB op spikes en de voorraad brandhout weer op peil kunnen we weer rustig de winter in.......

Tot zover,

Groeten, Adri.

16 opmerkingen:

  1. Onwaarschijnlijk.
    Hier was het deze week nog 15° C. Vanaf nu zakt het kwik tot een maximum van ergens tussen 5 (morgen) en 10 ° C. Ik legde achteraan wel de CX Comp om, zodat ik in modder ook nog vooruit raak. IJzel? Nog geen zicht op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik hoorde deze week tijdens een telefoontje naar Nederland dat het daar ook "koud" ging worden.......Het is maar wat je gewoon bent, tussen de 5 en 10 ºC was het hier al een tijdje, nu nog iets lager. Volgende week weer net boven nul, het zal wellicht weer even gaan "kwakkelen"?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Klopt Peter, dat kan het inderdaad zijn af en toe..............

      Verwijderen
  3. Hoi Adri

    Ik heb de vorige keer toen ik de marathon winter gebruikte de middelste rij spijkers er uit gehaald om dan met wat hogere druk te kunnen blijven rijden als het niet glad is, bij sneeuw wat druk er af en je rijd op de buitenste rij spijkers
    Dan slijt het niet zo snel, enige nadeel is dat je af en toe de fiets uit moet om even te pompen of ventiel open te draaien

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Dat zal vast goed werken, maar het nadeel dat je noemt is een beetje het punt waar het voor mij struikelt. In en uit de fiets onderweg probeer ik meestal zoveel mogelijk te beperken, voor een foto gaat het nog, maar eruit om te pompen en dergelijke? Liever niet, ik probeer het wel te doen zoals ik omschreef, ik wil toch zoveel mogelijk spijkers behouden in de banden, want in de praktijk heb ik meer te maken met gladde stukken door ijsvorming dan alleen sneeuw.
      Maar toch bedankt voor het meedenken!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hmm je hebt de kou inderdaad deze kant opgestuurd...
    Momenteel 4.3 graden...brrr heel verschil met twee dagen terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Richard,

      Ik heb niets naar beneden gestuurd, het zal wel vanzelf afgezakt zijn.......En een beetje winter zullen jullie ook wel krijgen neem ik aan?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Verstandig allemaal Adri! Maar eh, "het weerbericht melDDe lichte regen" (-:

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Mick! Ik zal er de volgende keer proberen op te letten.........☺☻

      Verwijderen
  6. Hoi Adri, het moest er toch van komen, dus dan beter maar op tijd. Zelf heb ik weer min of meer gedwongen rust. Mijn knie heeft weer vocht erin en ik heb weer een spuit gekregen. Irritant. Ik mag wel fietsen, maar doe dat voor de zekerheid maar even niet totdat het vocht weer weg is.

    Dus zo maar even een stuk struinen door de bossen.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Inderdaad, het is niet te voorkomen, dus maakt ik de verstandigste keuze, voor er iets minder prettigs voorvalt.....
      Ik had al begrepen uit je reactie aan Beekie dat je weer knieproblemen hebt. Vervelend voor je! Vocht in je knie is zeker geen fijn gevoel, dat hoort daar niet te zitten. Wat het beste is weet ik natuurlijk ook niet, als je wel mag fietsen zou ik dat ook doen, maar uiteraard iets gematigder dan normaal.
      Een boswandeling kan ook leuk zijn natuurlijk.....
      Beterschap!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Hoi Adri, gewoon doorgaan met fietsen en foto's maken het is elke keer weer genieten al begin ik daarbij wel steeds meer te denken "Daar in het barre Noorden" ik blijf maar hier.
    Gr.Pé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pé,

      Als het aan mij ligt ga ik nog wel even door, zowel met fietsen als met foto's!
      En "bar" kan het wel eens zijn, vooral in de winters, maar in de zomer is het vaak goed te doen, hoewel het zelden superwarm is...........Geen "franse" temperaturen dus.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Hoi Adri, na ons overleg voor het eerst op de Marathon Winter banden gereden vanmorgen Ongeveer 90 km, gelijk echt guur weer, met zo'n 3 graden vertrokken, harde tegenwind en veel regen - dat is precies het weer waarbij ik zo ontevreden was met het remvermogen van de Marathon Plus,
    Viel me zeker niet tegen. Wel meer lawaai uiteraard maar kon toch zo'n 40 - 41 km/h rijden, ongeveer zelfde als anders met zo'n wind op de kop. De Bafang moest wel wat harder werken... :-)
    Wegligging bleef prima. Nog geen remproeven gedaan omdat de spijkers eerst rustig ingereden moeten worden volgens Schwalbe - dat volgt nog. Erg benieuwd naar het verschil, zeker met al dat blad op m'n woon-werk route.
    Zo op het eerste gezicht een blijver denk ik voor de winter. Dank voor je advies!
    Groeten, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Dat lawaai is niet te voorkomen met spijkers op asfalt, dat ervaar ik ook elk jaar. Het mindert wel iets als de spijkers wat afslijten, en je went er natuurlijk ook aan.
      De wegligging valt inderdaad niets op aan te merken, die is volgens mij nog beter dan op F-Lite banden, die "dweilen" net wat meer voor het gevoel. De Schwalbe's hebben natuurlijk ook veel stijvere wangen, dat scheelt.
      Dat je motor wat harder moet werken zal wel kloppen, dat moet mijn "motor" ook, dat is duidelijk te voelen in mijn beenspieren de eerste dagen..........
      Remmen zal gewoon prima gaan, maar vergeet niet dat bij noodstoppen blijft gelden dat er spijkers uit kunnen gaan, ook na de inrijperiode. Geeft niet, je zal er zeker genoeg overhouden, ik heb er elk jaar een aantal verloren, maar dat is nooit geen probleem gebleken.
      Geen dank voor het advies, dat is graag gedaan natuurlijk!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen