Najaar.
Dat is het nu toch echt, veel regen de laatste dagen, en zoals de titel al aangeeft is het tussen de buien door dat er hout gezaagd kan worden.Om in de regen op een berghelling door een bos te lopen strompelen om wat bomen om te zagen zie ik niet zitten, dat doe ik bij voorkeur met droog weer.
Op vrijdagmiddag nog een trip naar boven gedaan, het ziet er naar uit dat wel de laatste was om hout te halen dit jaar. Dan zijn de 7 lege pallets vol, dus kan ik weer aandacht gaan geven aan andere zaken.
Uiteraard ging het woon-werkverkeer deze week wel met BOB, het was ochtenddienst dus dan fiets ik als het weer het toelaat. (en de verkeersveiligheidscommissie ook toestemming geeft ;-)) ☺)
Dat betekende met de kap erop rijden, want 3 van de 4 ritten regende het, en niet weinig ook!
Niet zo erg, enkel is het zicht wat beperkt, het asfalt is erg donker omdat het nat is, en reflecteert een stuk minder licht dan in droge omstandigheden, en het tegemoet komend verkeer voert ook verlichting, zodat je nog minder zicht hebt door de verstrooiing van het licht in de druppels op het vizier, en in mijn geval ook op m'n bril.
Het stuk voor het vizier is wel voorzien van lusjes klittenband tegenwoordig, naar recept van Wim Schermer. De binnenkomende spatten door het op een kier staande vizier zijn daardoor veel minder, maar geheel afdoende is het nog niet. Wel een hele verbetering, wat toch beter zicht betekend, en dat is een plus! De spatten op de bril moeten evenwel toch regelmatig even weggepoetst worden, dus een doekje ligt bij de hand. En regelmatig de schijnwerper dimmen bij tegenliggers, een mens is er maar druk mee onder het fietsen...........Gelukkig kan ik op de terugweg nog net in daglicht thuiskomen, dat is net iets prettiger rijden dan in het donker.
"Spatvanger". |
Klein onderhoud.
Een paar kleine dingen moesten tussendoor nog even opgelost worden, want de herrie in de fiets werd weer iets te erg.........De kettingrol was duidelijk toe aan nieuwe O-ringen op het geluid afgaande. Dat bleek ook te kloppen toen ik de deelbare ashouder opende en de rol eruit had, er lag al één van de O-ringen kapot in de kettinggoot, en de andere was ook al bijna geheel doorgesleten. Weer net iets te lang gewacht eigenlijk..........Duidelijk versleten! |
Maar op het volgende ritje was het wel een stuk stiller in BOB, maar bij het klimmen was er weer een irritant kraakje hoorbaar vanaf het crankstel.
Had ik wel al eens vaker gehoord........., inderdaad weer een trapasklem kapot.
Nu heb ik beide klemmen losgezet en op de "Willem Vierbergen" methode vastgezet, handvast en één slagje erbij. Kraken doet het nu niet, en misschien gaan ze nu wat langer mee?
Ik hoop het wel, de laatste reserveklem ligt nu in de tas....
Anders kan ik het voorstel van André Dronkers volgen, die heeft RVS trapasklemmen i.v.m. zijn MD, die zijn zeker een stuk duurzamer. Die zijn vast en zeker gewoon te koop bij Velomobiel.nl... Tot nu toe vallen de klemmen onder garantie en zijn zodoende kosteloos, maar ik vind het vervelend dat ze zo snel breken.
De derde die breekt......... |
Leuk getal.........
Van de week moest de camera mee, want er kwam een leuk getal langs onderweg:Totaalafstand 5x3......... |
Tot zover,
Groeten, Adri.
Hoi Adri, die tapasbeugels zet ik ook al enige tijd veel minder strak. Als ze geen kraak geven tijdens het fietsen, zitten ze vast genoeg.
BeantwoordenVerwijderenHebben jullie trouwens nog geen sneeuw? Het weer bericht voor Kinsarvik ziet er behoorlijk onder nul uit.
Groeten, Wilco
Hoi Wilco,
VerwijderenKraken doen ze niet, hopelijk houden ze het nu wat langer!
Sneeuw is er genoeg gevallen, gelukkig nog steeds boven de 500 meter! Maar komende week gaat de temperatuur omlaag, dan komen we inderdaad in de gevarenzone.......Dan zullen de spikes er om moeten.......
Groeten, Adri.
Hi Adri, Ik had hetzelfde probleem met de VMO kap en met de DF kap zelfs nog iets erger van het binnen spattende water. Ik heb een (dubbele) deflector gemaakt en deze gepositioneerd buiten het vizier. De binneste zal in principe bijna niet meer werken. Hierdoor heb je nagenoeg geen binnen spattend water en bovendien is de lucht veel beter gedoseerd binnen te brengen. Ik rijd tegenwoordig zelfs zonder bril omdat de luchtstroom niet meer in mijn ogen komt. In mijn geval rijd ik altijd met het vizier een stukje open omdat deze nagenoeg altijd beslaat, zij het dat met de pinlock e rnu wel doorheen gekeken kan worden. Hgr Peter
BeantwoordenVerwijderenHoi Peter,
BeantwoordenVerwijderenEen soort druppelomleider? Dat die binnenste niet meer werkt geeft niet zoveel, het grootste deel van de tijd rijd ik toch met het vizier op een kier. Bij lage snelheden zoals bij het klimmen werkt de deflector ook niet, te weinig luchtstroom en teveel warmte binnen........
Goede tip, ik ga dat eens proberen, bedankt!
Zonder bril rijden ga ik niet doen, daarvoor zijn mijn ogen niet goed genoeg.......
Groeten, Adri.
"de verkeersveiligheidscommissie" die kende ik nog niet...
BeantwoordenVerwijderenAl was Sylvia vanmorgen wel verbaast dat ik weg was met de Milan met de harde wind :-)
Ja, het blijft riskant als het echt hard waait, daar weet je alles van ondertussen........Hier is het soms ook wel harde wind, maar het grootste gevaar zijn de plotselinge rukwinden vanachter gebouwen of rotsen.
VerwijderenOp de parking op het werk is de Strada ook een keer omgeblazen, er is geen hok waar we fietsen in kunnen zetten, dus zoek je een plek in de luwte.
Groeten, Adri.
tja ik had me een beetje laten verrassen eigenlijk.. inderdaad die rukwinden zijn link.
VerwijderenAch, je hebt het nu ervaren, dan ben je de volgende keer beter voorbereid, of kies je alsnog voor alternatief vervoer naar het werk. Hoewel dat tegensteekt, ook bij mij, ik fiets ook liever.....
Verwijderenbeekie rijd gewoon cabrio:P petje op en accepteren als het regent:P
BeantwoordenVerwijderenin de stad 020 is een kap niet heeel fijn, heb een poosje met de sinner gereden, maar het mij te warm
Hoi Marcel,
VerwijderenJij bent natuurlijk ook een echte bikkel, niet te vergelijken met ons "kapwatjes"!
Maar soms is het wel lekker om warm te zitten, als het vriest bijvoorbeeld.......☺
Groeten, Adri.
Die beugels zijn overduidelijk niet bestand tegen de krachten die jij erop zet bij iedere rit klimmen.
BeantwoordenVerwijderenErgens wel logisch want de Strada of velomobiel.nl producten zijn natuurlijk nooit ontworpen om iedere dag mee tegen bergen te klimmen.
Je zult op zoek moeten naar een andere soort beugels. Misschien wil vm.nl wel meedenken. Ze hebben waarschijnlijk wel meer klanten buiten Nederland die moeten klimmen met hun producten.
Hoi Quezzzt,
VerwijderenAndere soort beugels zijn geen probleem, zoals ik al schreef in het bericht zijn er RVS uitvoeringen van deze beugels. Velomobiel.nl heeft die gemonteerd in de Strada van André Dronkers, omdat alu beugels om een of andere reden niet mogelijk waren in combinatie met een Mountain Drive.
Ik ga ervan uit dat iets losser monteren dan voorheen de levensduur iets verlengd, zo niet kan ik Velomobiel.nl verzoeken om een paar van die RVS exemplaren op te sturen.
Groeten, Adri.
Het beschreven dikkere kijkglas geeft een behoorlijk beter doorzicht dan de oude situatie. Het beslaan is veel minder. Ook het elastiekje is een acceptabele regenwisser. Wel gaat het bedieningstouwtje nu helemaal over de voorkant van het deksel de fiets in en dat loopt iewat stroef...
BeantwoordenVerwijderenDat soort dingen kan ik uiteraard nog allemaal proberen, maar voorlopig rijd ik nog even met het vizier op een kier, dan beslaat enkel m'n bril.
VerwijderenMisschien van de winter nog wat knutselwerkjes doen? Ik zie wel, komt tijd, komt raad!
Groeten, Adri.
Hoi Adri
BeantwoordenVerwijderenKan die baas van jou geen fietsenstalling maken?
Dan staat Bob droog en kan hij ook niet omwaaien
Groeten, André
Hoi André,
VerwijderenDat kan mijn baas uiteraard! Maar kunnen is één ding, willen is een ander............
Tijdens de grote ombouwstop die nu nog steeds aan de gang is, heb ik verschillende malen nogal hevig geageerd tegen geparkeerde auto's op de plaats die bestemd is voor fietsen, brommers, motoren en dat soort voertuigen. Dat is gewoon een stuk parkeerplaats naast de garderobe die met gele strepen is afgebakend.
Met al de extra mensen van onderaannemers was er regelmatig een tekort aan parking, en werden de auto's ook op de fietsenplaats gezet.
Nou heb ik het voor elkaar dat er paaltjes en afzetlint staat, en tot zover word dat gerespecteerd. Ik moest wel dreigen dat ik me niet verplicht voelde om me aan de regels te houden als autobestuurders dat ook niet deden. De personeelsverantwoordelijke had me gelijk door: "Dan staat je fiets daar zeker?" Inderdaad, precies op het voetpad naar het hoofdkantoor, met een dikke ketting aan de paal van de overkapping aan de hoofdingang. Dat had zeker reactie van de hogere legerleiding opgeleverd, had ik daar ook even haarfijn kunnen uitleggen waarom. Zover liet het lagere echelon het niet komen, ze kennen me al een beetje.....
Dus tot nu toe is het opgelost, die overkapping gaat wel iets langer duren vrees ik........Maar eens een visje uitgooien kan geen kwaad, je weet maar nooit......
Groeten, Adri.
Hi Adri,
BeantwoordenVerwijderenJe moet nog één extra strook klittenband onder het vizier plakken. Op de plekken vlak naast het vizier kunnen nu nog druppels uit elkaar spatten. Vooral als de wind zijdelings inkomt heb je daar last van.
Groeten,
Wim
Hi Wim,
VerwijderenBedankt! Dan gaat het vast nog beter werken de volgende keer, daar had ik natuurlijk zelf aan moeten denken.....
Groeten, Adri.