dinsdag 18 juni 2013

Weekenduitje.


Zo weer even een berichtje uit het noorden. Omdat we allebei een lang weekend hadden was de planning om een campertripje te maken, als het weer een beetje meezat. Mijn karweitjes thuis had ik afgewerkt, dus konden we eigenlijk op vrijdag al weg, maar het regende, dus ging ik de Strada maar eens uitlaten. Eerst open, dan het carbondeksel erop, dan weer open, op den duur brak de lucht open en werd het droog.
Het werd een ritje naar Øvre Eidfjord en weer terug, een 72 km totaal.
Øvre Eidfjord.
 

Op de terugweg nog een weitje met schapen gezien, dit is circa de laatste week dat de schapen nog beneden staan, dan gaan ze een maand of 3 de Hardangervidda op.


Op zaterdagmorgen vertrokken we dan toch, het weer zag er prima uit, en we reden via Rv 7 over de Hardangervidda richting Geilo, en zo verder naar Gol, waar een Biltema staat, een soort van alles wat warenhuis. Daar had ik nog een paar boodschappen te doen, dus dat kon mooi in het voorbijgaan.

Aan Rv 7,  op de achtergrond de gletscher "Hardangerjøkulen".
 
Ina had niet veel zin om mee te gaan in de winkel, ze zag aan de andere zijde van de weg een Bohus, een grote meubelzaak, en wilde daar even kijken. Vrouwen en meubelzaken is even levensgevaarlijk als Adri in een fietsenzaak, dus dat zou weer wel op kosten uitdraaien. En jawel, we waren gelijktijdig terug bij de camper, ik laad m'n inkopen in, en Ina zegt een " heel leuk kastje " gezien te hebben. Ik moet even mee naar binnen om te meten of het mee kan in de camper.
Daar zou het in moeten passen.
 
Na enige metingen verklaar ik het kastje passend, en word het in een doos aangeleverd. Dan volgt het grote inschuiven, aan alle kanten geprobeerd, maar met geen mogelijkheid er helemaal in te krijgen!
Helaas, de laatste 30 cm liep het vast.
 
"Dan maar op het dak", merk ik gelaten op. "Ja, maar dan moet er wel een zeil over voor als het regent!" zegt Ina. Het woord "zeil" laat ineens een lampje branden! Ik heb nog een fietsenhoes in de camper liggen, die is waterdicht, en ik denk gelijk: "Op het fietsenrek met het ding!" Dat blijkt de oplossing.......
Een soort schoonmoederkoffer, maar dan achterop........
 
Na de boodschappen en het kastjesoponthoud is het tijd voor een hapje eten, dus duiken we de "Kro" waar we al eerder aten in en eten op ons gemak. Een deel van de geplande route is afgesloten kregen we ondertussen te zien op de info-borden, dus moeten we een alternatief zoeken. We besluiten Rv 51 op te rijden, richting Fagernes en Beitostølen, om uit te komen bij Vågå.  Een mooie route, die deels over de 1300 meter hoge hoogvlakte Valdresflya gaat. We passeren ook de markante plaats waar een rots op een rots ligt, en die stamt uit de ijstijd. Hoe groot is de kans dat twee stenen precies zo op elkaar terecht komen als het ijs zich terugtrekt?
Aan Rv 51, de "Bitihorn".


Uitzichtjes genoeg......
 

De rots op de rots......

 

Nog een uitzichtje langs de Valdresflya.
 
Aan het eind van de Rv 51 gaan we de E 15 richting Lom op, en rijden door tot Lom om daar even wat te eten en te rusten. Ook laten we Ward uit langs de rivier, is het beestje ook weer gelucht. Hij reist ook graag mee, nu weer een wandeling van zo'n 5 km, en dan straks weer lekker onder tafel verder slapen. Na het eten willen we nog een stukje verder voor we een slaapplek zoeken. De afslag Rv 55 ligt voor de hand, de Sognefjellsweg, die we al meer gereden hebben, maar die altijd even mooi is.
Ina is gek op dit soort foto's.........
 


Op 1434 meter hoogte, wij zijn de schaduwtjes op de foto....
 
 

Naar de andere kant, op hetzelfde punt.
 


Een stukje verder, de weg is links in het midden te zien.
 

Nog een meertje, hier nog wat ijs.....
 

En kijkend naar de andere kant.

 
Vlak voor we afdalen is een mooie parking, weten we, dus daar gaan we slapen. De volgende morgen starten we op het gemak, rijden de rest van de afdaling over de soms smalle wegen richting Skjolden en Sognedal. Daar rijden we Rv 5 op richting Lærdal, de bestemming is Flåm, daar gaan we lunchen bij de Furukroa, die een prima lunchbuffet hebben. Omdat het ondertussen regent, rijden we door de Lærdalstunnel, 24,5 km, dat is een heel stuk om door een tunnel te rijden. Na een lekker buffet in Flåm rijden we via Rv 50 naar Hol, om daar de Rv 7 weer op te draaien en richting Kinsarvik te gaan.

De camper op de achtergrond, laatste stop aan de Rv 7.
 

We hebben weer een leuk weekend gehad, maandag vrij en weer alles opruimen en klaarzetten voor de volgende trip! 's Avonds nog op de Scott weggeweest, weer even fietsvitaminen opdoen, is goed gelukt met 106 km.......... Dinsdag overwerken, en vanaf woensdag mijn eigen diensten, dat word  weer Strada fietsen!

Zoals altijd.......later meer!

Groeten, Adri.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2 opmerkingen:

  1. Kijk, daarvoor hebben vrouwen nu een MAN nodig...

    Iemand die met zelfvertrouwen grote lading 'moeiteloos' op het voertuig plaatst en meeneemt alsof ie dat elke dag doet...

    Lol !!

    Ik heb die theorie een keer opzettelijk getoetst met mijn meest uitgestreken gezicht en beste toneelspel.... met enorme IKEA dozen die niet in de auto bleken te passen. Ik beweerde bang te zijn dat het van de auto af zou vallen en betwijfelde openlijnlijk iedere handeling of het wel goed zou gaan...Zulk gedrag maakt vrouwen nog onzekerder en ik kreeg er van langs met "Je lijkt wel een WIJF !" !!

    Tot zover dan het feminisme....lol !



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik zie het voor me, zou ik ook kunnen doen! Bekende reactie van vrouwen inderdaad, ze zijn echt niet zo geëmancipeerd als ze zelf denken. Herkenbaar dat bevestiging zoeken, en onzekerder worden als jij dat ook lijkt te zijn.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen