zaterdag 6 juli 2013

Weer thuis.......deel 1.

We zijn weer thuis na een dag of 13 weg te zijn geweest. Zoals gewoonlijk hebben we alleen een telefoon mee, computers, tablets en dergelijke hebben we niet  in draagbare vorm dus zijn we volledig off-line. Ook wel eens lekker trouwens, even helemaal nergens aan denken.
Op 20 juni na  het avondeten vertrokken we op ons gemak, de camper was van te voren reisklaar gezet, en reden een drietal uren in zuidelijke richting. Daar parkeerden we op een plaats waar we al eerder de nacht doorgebracht hadden op weg naar de boot Kristiansand-Hirthals. Rustige parking, iets van de weg af, en horizontaal staan zonder hulpstukken. We lieten Ward uit en wandelden wat rond in het bos ter plaatse, totdat de muggen wakker werden en ons de camper injaagden.

Na een goede nachtrust een ontbijtje en dan op het gemak verder richting boot.Onderweg nog een tankstop en een stop op een mooie parking waar we even langs het water konden lopen.

Typische Noorse vuilnisbak op een parking.
We waren  ruim op tijd in Kristiansand, en gingen nog even de stad in. Op de markt stond een pannenkoekenkraam, waar we een pannenkoek soldaat maakten, en nog even de markt en  de kerk bekeken. Daarna gingen we terug richting camper om daar de komst van de boot af te wachten. De eerste druppels vielen al toen we bijna terug bij de camper waren, en de hemelsluizen gingen echt open toen we binnen zaten. Na aankomst en lossing van de boot mochten wij oprijden en het vertrek afwachten. Iets over half vijf vertrokken we richting Denemarken, om daar om kwart voor acht aan te leggen. Omdat we bijna helemaal vooraan stonden reden we 4 minuten later al het haventerrein af! Na nog een drietal uren gereden te hebben waren we op ongeveer 60 km van de Duits/Deense grens en parkeerden daar voor de nacht.

Na weer een ontbijtje vertrokken we richting Hamburg, Bremen en dan Oldenburg om zo via Groningen in Nederland te komen.
Gelijk aan de grens stopten we bij de "Poort van Groningen" en aten daar in het restaurant. Daarna liepen we het dorp in, Ina wilde kijken of er een winkel was om wat inkopen te doen, het was zaterdagmiddag dus de koelkast had een "update" nodig, en op zondag zijn de meeste supermarkten gesloten. We vonden een "Coop" in Bad Nieuweschans, die ons kon voorzien van alles waar we trek in hadden. Na alles een plaatsje te hebben gegeven ging de reis verder via Groningen, dan door Friesland richting Afsluitdijk, waar we een stop hadden op de eerste de beste parking.
Op de Afsluitdijk.

Op de parking namen we een lange pauze, ik belde Cees Rozendaal op en sprak af om 's avonds bij hem langs te komen. Intussen namen we allemaal een douche, en aten nog een kleinigheid. Daarna  reden we door naar Hyppolytushoef waar we hartelijk ontvangen werden door Cees en Anita. De rest van de avondgebeurtenissen zijn prima beschreven door Cees in zijn post "Bobsleestrada on tour".
Cees ontpopte zich tot een rasechte gids, liet ons het voormalige eiland Wieringen zien, en reed ons naar het vuurwerk dat op Sail Den Helder afgestoken werd. Na een hele leuke avond was het lekker slapen!
De volgende morgen waren we voor ons doen erg laat wakker, pas om half tien! Anita had de koffie en gebak klaar, en hierna was het afscheid nemen en richting Den Helder, om de boten op Sail eens van dichtbij te gaan bekijken. Eerst gingen we nog even bij de stand van Installatiewerk langs, waar Cees mensen voorlichting gaf over de opleidingen die zijn bedrijf kon bieden. Na afscheid genomen te hebben van Cees liepen we het hele marine terrein over en bekeken alle oude zeilschepen en een gedeelte van de marineschepen die er te zien waren. Als afsluiting gingen we door het marinemuseum en de duikboot die er naast lag, een leuke beleving vooral voor Teun!

Dan nog even op de dijk gezeten en de eerste  drie zeilschepen zien uitvaren, en genoten van de demonstratie die de helikopter gaf.  Toen was het tijd om met de pendelbus terug op de parking te komen, we wilden dezelfde avond nog in Zeeuws-Vlaanderen bij m'n vader voor de deur parkeren, dus er moesten nog wat kilometers gemaakt worden.

Omdat Ina niet via Amsterdam wilde rijden gingen we dwars door Noord-Holland richting Enkhuizen, en kwam ik plotseling op "Questie-van-tijd" territorium. Grappig om dingen te herkennen die je ooit op de blog van Pé Koomen als foto tegenkwam, onder andere landgoed Hoenderdael. Dan rijden we ook nog door het hol van de leeuw zelf, recht door Middenmeer, maar ik had gelezen dat Pé in Frankrijk van een vakantie aan het genieten was dus dat ging prima!

In Enkhuizen wilden we over de Markerwaarddijk richting Lelystad om zo via de Flevopolders richting Utrecht, Gorinchem naar Zeeland te rijden. Via de blog van Cees wist ik dat er een amerikaanse fastfoodgigant aan het begin van de dijk was, dus daar moest de inwendige mens nog even versterkt worden, alvorens aan de laatste ruk te beginnen.
De laatste stop was bijna traditie getrouw na Gorinchem bij "De Keizer" waar Ina altijd even een plaatje van de molen schiet.
Na deze stop was het rechtstreeks naar Zuidzande, waar m'n vader al uitkeek naar onze komst.

Vader en zoon.....

Opa en kleinzoon.....
Tot zover het verslag van onze heenreis, later meer!