donderdag 2 oktober 2014

Knipperlichtrelatie.

Vroeger donker.

Omdat het weer al wat vroeger donker word zal ik de volgende keer als ik in weekend de 12-uurs ochtenddiensten draai waarschijnlijk al weer 2 ritten door het donker moeten  maken. Nu is m'n verlichting in orde, maar ik ga toch wat veranderen.
Nog meer opvallen, of misschien beter gezegd op een andere manier opvallen.
In eerdere blogberichten schreef ik al eens over de vlaggenmast, met in top knipperlichtjes. Na de eerste constructie met losse lampjes ging ik later over op een Topeak Headlux.


De eerste knipperlichtjes.

De in gebruik zijnde Topeak Headlux.

 Dat werkt nog steeds prima, maar heeft als nadeel dat die op 2 knoopcellen werkt, en dus langzaam aan steeds zwakker licht produceert. Bijkomend nadeel is dat ik als echte "zuinige Zeeuw" van huis uit die batterijtjes zo lang mogelijk wil gebruiken, en daarom enkel als het echt donker is  het toplicht ontsteek. Verkeerde zuinigheid, want op veiligheid moet je eigenlijk niet bezuinigen.

Uiteraard zijn er ook hier genoeg "grijze" dagen waar elk beetje zichtbaarheid wenselijk is. Daarom maar iets anders bedacht, het gebruik van richtingaanwijzers. Met gebruik van een oplaadbare 12 volts batterij en een knipperautomaat moet dat te doen zijn lijkt me. En dan ook met een van binnenuit bedienbare schakelaar, dan kan ik gewoon standaard met knipperlicht rijden in de masttop.
Na aanschaf van een paar mini-led richtingaanwijzers en bestelling van een knipperautomaat en een 12 volts oplaadbaar batterijpak kan ik aan de gang. ( 12 volt, 2100 mAh, 10 eneloops AA NiMH)
 De extra vlaggenmast die ik aanschafte kan ik nu rustig gaan ombouwen voor dit doel, die vlaggetjes  kosten omgerekend nog geen € 4,-- dus dat kost me de kop niet. De vlag gaat eraf en ik boor 3 gaatjes in een klein plaatje carbon, 2 voor de richtingaanwijzers en 1 om de mast doorheen te steken. Ik monteer de richtingaanwijzers en plaats het spul op de mast.
Het geheel verstevig ik nog wat met tie-raps en isolatietape, en de draden gaan langs de mast omlaag en worden ook omwikkeld met isolatietape.


In wording.

Zo is het geworden.

Een lader had ik niet bijbesteld, dat zou wel gaan met de in gebruik zijnde lader van Velomobiel.nl dacht ik. Niet dus!
Na even nadenken vind ik een in ongebruik geraakte 12V lader van een Streamlight zaklamp, die het al een hele tijd niet meer goed  doet. (die zaklamp dan....) Na enig ombouw werk en aan solderen van een paar Molexcontacten aan zowel batterij als aan de verbouwde lader probeer ik de batterij te laden. En zowaar het werkt!


Alleen gebruiken bij "Streamlight" produkten? Mag ik dat misschien zelf uitmaken?

Links de batterij, rechts de verbouwde lader.

De knipperautomaat.

Dan kan er een proefopstelling gemaakt worden, ietwat provisorisch, maar het is maar om te zien of het spul wil werken zoals de bedoeling is.
Na 5½ uur continu knipperen doet de batterij nog steeds goed zijn werk, dus dat moet voldoende zijn, woon-werkverkeer is nooit zo lang en plezierritten meestal ook niet.

Hieronder een kort fragment van de proefopstelling, dit is als er 5½ uur verstreken zijn. Let niet op de rommel op de werkbank, ik kan alles blindelings vinden!


Mocht de batterijcapaciteit onverhoopt toch te klein zijn, dan bestel ik gewoon nog extra batterij, eerst maar eens zo proberen.
Nu alles werkt nog een paar kabelschoentjes op de kop tikken om het netjes aan te sluiten, en dan in gaan bouwen.
Even bekijken hoe ik dat het beste aanpak, misschien moet de top eraf om makkelijk te kunnen werken, sinds vorige week heb ik trouwens ontdekt dat m'n knippers linksachter het niet meer doen, daar moet ik ook nog even aandacht aan besteden. Handige plaats om bij te komen............
Tips zijn uiteraard welkom.............
Achteraf had ik ook losse led-knippers bij Velomobiel.nl kunnen bestellen en zelf monteren in carbon plaatjes, maar ja, dat is achteraf bedacht na aanschaf van de richtingaanwijzers...............

Waarom deze verandering?
Vlaggetjes en andere knipperlichtjes zijn ook wel opvallend maar geven misschien toch niet het gewenste signaal af. Oranje zwaailicht/knipperlicht geeft aan: Opletten! Ongewone situatie!
Daarom dus........hopelijk gaat het werken zoals ik voor ogen heb.

De montage komt nog wel in een ander bericht, tot dan!

Groeten, Adri.

12 opmerkingen:

  1. Lijkt me een goed idee. De minimum eis voor een lader is eigenlijk alleen dat hij net iets meer spanning moet geven dan de optelsom van de accu'tjes.
    Zo heb ik mijn dect telefoon onlangs voorzien van een 'rugzakje' voor 2 AA eneloops ipv de 2 AAA's die er in zaten. Het opladen duurt daardoor gewoon iets langer maar de autonomie is nu bijna een week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Autonomie van bijna een week is beregoed! Vaak laden verveeld vlug, ik zal wel zien hoe lang de accu het volhoud, normaal laad ik de gebruikte accu van de velomobiel ook na een rit. (Ik heb er 2 dus zit niet vlug zonder stroom)

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Trial & error, een andere manier van iets ontwikkelen is er niet. Met als bijkomend voordeel dat je iedereen die meeleest een bepaalde mate van error bespaart.

    Ik neem aan dat je de top zou kunnen verwijderen. iedere vm.nl product rijder moet daar toch een keer aan. Als je het 1 x gedaan hebt schijnt het vervolgens steeds makkelijker te gaan en er zijn Blogs met foto's die beschrijven hoe dat gaat. Misschien te combineren met ander onderhoud waar je anders slecht bijkunt.

    Ik heb het Theo van Andel overigens in de werkplaats wel zien doen zonder de top eraf te halen maar die heeft al even lange armen als hij lange benen heeft.....

    Ik zal deze winter ook zelf eens wat gaan knutselen, ik zit vol ideeen maar er komt tot nu toe nooit iets fysieks uit. Ik wil nog (steeds) een eigenbouw kap maken met als frontruit een (gelaagd)glasruitje met ruitenwisser ( al dan niet electrisch ) en als dat noodzakelijk is zelfs een electrisch ventilatortje om beslaan te voorkomen. Misschien maakt dat mijn Quest met motor accuutje tot 2 kg zwaarder maar het maakt hem wel een beter slechtweer vervoersmiddel.

    Zomers moet ie licht en snel zijn....in de winter comfortabel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Zo werkt het inderdaad. Gewoon aan de gang en zien waar je uitkomt, onderweg aanpassen kan altijd........
      Ik geloof niet dat ik op een andere manier bij de linkerachter richtingaanwijzers kan komen dan door verwijderen van de top. Ik heb nou eenmaal niet van die Theo/Ymte uitschuifarmen.........
      Dat moet ik wel even plannen, als het even kan in een nachtdienst periode, dan fiets ik een paar dagen niet.
      Knutselen is leuk en leerzaam, een beetje plannen en voorbereiden, wat achtergrondinfo lezen en dan gewoon aan de gang gaan.
      Zelf ga ik eerst eens proberen om voeten bakjes te maken, dan kan de koude lucht er niet in deze winter,(Inderdaad, comfort.......)
      Een kap zoals je in gedachten hebt is wel een stevig stuk werk om mee te beginnen, natuurlijk is het wel te realiseren, het is al eerder gedaan door een Fransman op een WAW.
      Altijd leuk iets op de agenda te hebben........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Je moet maar handig zijn met dit soort elektronica, ik ben dat dus niet, tenminste, nooit geprobeerd :) Hoe hoog gaat het worden? Daar ben ik wel benieuwd naar. het moet toch geen kerstboom worden, hoop ik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Casper,

      Zoals Wilco terecht opmerkt, van proberen kan je leren! Moeilijk is het allemaal niet, ik heb ook geen elektrische achtergrond wat dat aangaat.
      En als superhandig beschouw ik mezelf ook niet.........
      Het meeste is vrij logisch, en je hoeft alleen maar wat kabels aan te sluiten en een paar aansluitingen te solderen, daar is niets moeilijks bij.
      De vlaggemast is net zo'n exemplaar als er nu opstaat, een 1,53 m hoog kinderfietsvlaggetje met een glasfibersteel. Door die op de aansluiting voor de trekhaak te monteren komt de totale hoogte op cirda 1,83 m.
      Nu is de top van de mast uitgerust met de Topeak Headlux, wit licht voor, rood licht achter, daaronder 2 reflectoren, wit voor, rood achter en daaronder nog een reflecterend lint dat als vlag dient. Dus een kerstboom lijkt het nu al eigenlijk. Na montage van deze niewe mast is het de bedoeling enkel met oranje knipperlicht te rijden, die dan continu knippert, zowel overdag als in het donker.
      Dan zal het misschien iets minder kerstboom gaan uitzien.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Casper, van proberen leer je, maar er is zeker een verschil in handigheid. Ik heb ook nog wel eens de neiging om wat betreft het elektrische gedeelte maar een extra rondje rond het Markermeer te rijden met een tussenstop.
    Adri, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Is deze verlichting toegestaan? Brengt het anderen niet in verwarring?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Ervaringen komen natuurlijk pas als ik er mee ga rondrijden na montage. Waarom zou het niet toegestaan zijn? Alles wat aandacht wil trekken langs de weg rijd rond met oranje zwaai/knipperlicht, traktoren, grote landbouwmachines, graafmachines, speciaal transport, wegwerkers noem maar op. Dat is zowel in Nederland als in Noorwegen hetzelfde. Zelf denk ik niet dat mensen er door in verwarring gebracht worden, ze zullen eerder geneigd zijn extra op te letten wat er daar aan de hand is, en dat is precies mijn intentie! Dan zien ze me tenminste, ook overdag als het "donker" weer is.........
      Ik heb er goede hoop op dat het gaat werken zoals ik voor ogen heb.
      Net nog even inplannen wanneer ik het spul ga monteren.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Het ziet er netjes uit nu in vergelijking met de eerste versie..
    uiteraard is het rijden in Noorwegen van een ander kaliber als hier want ik zie me zelf niet rijden met een vuurtorentje boven mijn fiets.
    Ik ben dan ook van mening als ze een konijn kunnen zien oversteken zien ze mij ook.
    Uiteraard heb ik wel duidelijk zichtbare voor en achterverlichting want dat vind ik uiteraard wel belangrijk.
    Maar goed ik kan het me wel voorstellen daar je berg op uiteraard niet de snelste zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Richard,

      Bedankt, klopt ook wel, de eerste was een probeersel wat toch een redelijk aantal maanden probleemloos functioneerde. Versie 2 die ik nu gebruik is al een stuk duurzamer, enkel het wisselen van de batterijen wil ik nu vanaf. Zelf ben ik ook gelijk meer oplettend als ik een oranje lamp zie knipperen, dus ga ik ervan uit dat de meeste mensen dat ook hebben. Zal wel zien wat de reactie is..........
      Er is wel eens opgemerkt dat een vlaggetje verwijst naar een langzaam voertuig, (kinderfietsjes) dat kan met een knipperlicht niet gezegd worden, dat verwijst meer naar een speciale situatie op de weg. En speciaal is een velomobiel op de weg, in Nederland, en al heel zeker in Noorwegen.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. dat geloof ik zeer zeker...
      het is in ieder geval zinvoller als een vlaggetje daar het achterop komend verkeer deze toch niet zien daar deze in de rijrichting wappert.
      en in het donker uiteraard helemaal niet zichtbaar is.
      ben benieuwd hoe het verkeer zal reageren en als je je er veiliger mee voelt is het in ieder geval geslaagd :-)

      Verwijderen
    3. De reacties op een knipperlicht blijft nog even afwachten, we zullen zien........

      Verwijderen