maandag 6 juni 2016

Vakantie deel 1.

Heenreis.

Dag 1.

Op woensdagmorgen de laatste kilometers in BOB gereden, vanaf nu zal het een drietal weken enkel de  Scott zijn die kilometers bijschrijft.
Ook mei is een goede maand geweest qua kilometers, BOB had er 1133, de Scott slechts 203 omdat ik zoveel mogelijk in de bobslee lag.
Woensdagmiddag was het verder de bus inladen, het fietsenrek erop en de fietsen vastzetten.

Busje staat voor om in te laden.

Fietsen erop gezet.

De grote Fiat eruit, de kleine erin samen met BOB.

Teun zet de Ka onder de  carport, de Panda gaat samen met BOB in de garage, die staan daar veilig tot we terug zijn.

We vertrekken met de boot naar Utne, en  rijden via de andere kant naar Odda, daardoor hebben we gelijk een vakantiegevoel. En we ontlopen de eventuele  wachttijden bij de werkzaamheden tussen Lofthus en Børve.
In Odda pauzeren we even, eten wat en rijden daarna verder om via Røldal en Haukeli naar onze eerste slaapplaats te rijden, een parkeerplaats tussen Hovden en Bykle. Bij het uitstappen even uitkijken, want de elandkeutels liggen naast de de bestuurdersdeur.

Op de boot naar Utne.

Op weg naar Røldal.

Haukelifjell.

Elandkeutels naast de deur.

Deze dus.

Eerste slaapplaats.

Dag 2.

Na ontwaken en ontbijt gaat de reis verder naar Kristiansand, waar we de middagboot van 16.30 naar Hirthals hebben geboekt. Met een paar ingelaste stops en een kort oponthoud door wegwerkzaamheden, vrij normaal in Noorwegen in deze tijd. Ruim op tijd rijden we het plein van Color Line op, en gaan nog even de  stad  in.
De boot komt aan op schema, en na het lossen begint al snel het laden van de nieuwe vracht, de auto's die op het veerplein opgesteld staan.
Aan boord gekomen melden we ons al snel aan in het buffetrestaurant, daar zitten we tot de boot in Denemarken aankomt.

Nog even de afdekhoes van de fietsen wat beter bevestigen.

Cruiseboten in de haven van Kristiansand, en aankomst van de snelle catamaran van Fjordline.

Los van Noorwegen..........

Aankomst in Hirthals, een boorplatform in de haven.

Onderweg in Denemarken.

Na dat we om circa 20:00u het terrein van Color Line in Hirthals verlaten, rijden we die avond nog tot een parking voorbij Kolding, op ongeveer één uur rijden van de Deens/Duitse  grens.

Dag 3.

Vandaag willen we Nederland bereiken, en daarvoor moeten  we voorbij Hamburg, Bremen  en Oldenburg, om zo via "de noordroute" Nederland  bij Groningen binnen te rijden.
Hamburg Noord is één  grote bouwput, en daardoor ontstaan file's, waardoor we  2 uur later dan verwacht  door de Elbetunnel rijden. Vervolgens zorgen de wegwerkzaamheden na Bremen al voor een file op de ringweg bij Bremen, wat ons weer een paar uur vertraging bezorgd. Na de  afslag Oldenburg gaat het verder vlotjes, wat rijden betreft dan toch. Wel worden we nog even opgeschrikt door ons gasalarm dat onverklaarbaar begint te loeien, zonder zelfs maar ingeschakeld te zijn! Na loeiend een parking opgereden te zijn maak  ik het ding open en verwijder de 3 zichtbare zekeringen. Het alarm is daar totaal niet van onder de indruk, en loeit onverdroten verder. Het afknippen van een draad laat uiteindelijk een zalige stilte neerdalen in het busje. Thuis maar eens uitzoeken wat er met het gekke ding aan de hand is........Na deze laatste verstoring rijden we 's avonds tegen half zes Groningen binnen.
Daar doen we boodschappen in Bad Nieuweschans, waar we ook overnachten.

Tot zover,

Groeten, Adri.

1. Bah ik wil lezen wat je in Nederland hebt uitgevoerd :-))

Maar dat komt er nog wel achteraan neem ik aan, maar dan moet ik wachten :-))

2. We hadden elkaar tegen kunnen komen want wij deden boodschappen(lees wijn) in het nabijgelegen Bunde op 4 juni.
    Ik zie dat je een handige manier hebt om de fietsen te bevestigen, hoef je ook niet zo hoog te tillen.
    Wij hebben de bikerider die scharniert vanuit de rechterkant(niet bestuurderskant) daarmee kun je de deuren openen zonder dat de fietsen eraf hoeven, ook reuze handig.
    prettige vakantie in het vlakke Nederland.