woensdag 8 juni 2016

Vakantie deel 2.

In Nederland.

Dag 4.

Op dag 4, zaterdag 28 mei, rijden we na het ontbijt vanaf de grens richting Groningen-stad, om daar bij kennissen op de koffie te gaan. Na een paar gezellige uurtjes is het tijd om naar de volgende afspraak te rijden, en die staat in het teken van de fiets.
We rijden naar Dronten, waar er met Velomobiel.nl afgesproken is om de Quattrovelo te gaan proefrijden.
Tegelijkertijd leek het Ina leuk om ook eens in een velomobiel te  rijden, om eens te ervaren welk gevoel dat geeft.

Theo stelde een Quest XS op maat voor Ina, en ze kreeg even les hoe in- en uit te stappen, te sturen, remmen en schakelen.
De Quattrovelo stond op Allert ingesteld, maar werd door Theo supersnel aangepast. Hij keek even naar m'n beenlengte  en legde een dik ventisitkussen in de stoel. De fiets was gelijk perfect voor mijn lengte!

Daarna fietsten we even met z'n tweetjes het weggetje op en neer dat langs het bedrijventerrein loopt.

Ina in de  XS carbon
s

De ondertussen bekende proeffiets.


Naast ons busje..........

En Ina vind het geweldig leuk! Een beetje een skeltergevoel, ze  kan zich gelijk voorstellen waarom al die mannen het zo leuk vinden om in een dergelijke fiets te rijden, we blijven volgens haar toch een beetje kleine jongetjes.......
Maar als we in Nederland zouden wonen zou ze dit soort fiets voor zichzelf ook wel zien zitten!(met e-ondersteuning uiteraard)

Na het terugbrengen van de carbon XS gaat Ina douchen en ga ik zelf nog een rondje rijden met de Quattro, om het beestje eens goed aan de tand  te voelen.
De zit is net zo vertrouwd als in de  Strada, instappen gaat hetzelfde, uitstappen is door het iets kleinere instapgat even wennen, maar ben ik vlug gewoon aan. De fiets voelt gelijk vertrouwd aan, het enige waar ik weer even aan moet wennen is de Quest stuuruitslag, toch een stuk kleiner dan bij een  Strada!
Net als  bij de proefritten vorig jaar steek ik de Dronterringweg over en rijdt de Elandweg op.
Waar ik vorig jaar met de WAW met ongeveer 38 km/u tegenwind reed, en iets later met de DF 47 km/u in dezelfde tegenwind, kan ik nu met de QV  de snelheid moeiteloos op 44 km/u houden, ook weer met tegenwind. Op het eind van de weg ga ik links richting Ketelhaven en ga daar de dijk over om langs de waterkant verder te fietsen. Met  zijwind  gaat het richting Ketelbrug, en met normaal traptempo kan ik makkelijk 47 km/u aanhouden, wat een heerlijk rijdende fiets!
Vanaf de Ketelbrug gaat het terug naar Dronten, waarbij  achterwind  de 54 km/u nog even aangetikt wordt. Onderweg test ik de  stabiliteit nog even, boven de  40 km/u hevig slingeren over de hele weg gaat zonder wieltjes optillen, dat zou zelfs met de Strada niet lukken! Op het laatste stuk wil ik de stabiliteit nog eens goed testen, ga langzaam fietsen en probeer een wiel van de grond te krijgen. Dat lukt aan beide zijden, maar je moet echt wel extreme stuuruitslagen maken om dat voor elkaar te krijgen! Zeer stabiel deze fiets!
Onderweg neem ik al vrij snel een besluit, bespreek het nog even met Ina als ik aan ons busje even stop, dus als ik terug bij Velomobiel.nl kom heb ik gelijk antwoord als Allert vraagt hoe de proefrit bevallen is. "Hier kan ik kort over zijn" antwoord ik, "Zet me maar op de orderlijst!"
De fiets is besteld  met afleverdatum volgend jaar juni, opties en kleur kunnen nog wijzigen, het duurt nog even tot de fiets gemaakt word, nog tijd genoeg om de definitieve keuze door te geven.........

De avond en nacht blijven we staan in Dronten, rustige standplaats daar!

Dag 5.

Zondag 29 mei, vandaag hebben we afgesproken met Erwin "Tante Lies" en Wilco "De Bak" voor een "Meet and Greet" bij de Zaanse Schans. We rijden vanaf Dronten  via de "LEL" dijk naar Zaanstad, en parkeren bij het Zaans Museum. Wilco en Erwin zitten al bij de Tinkoepel op ons te wachten, en na de hartelijke begroeting wandelen we langs de molens, steken met het pontje over.
De vrouw van de schipper van de pont  vraagt aan Erwin wie van ons Tante Lies is, en krijgt gelijk de verklaring, waarbij Erwin tevens vermeld dat wij in Noorwegen wonen en ik daar in een bobslee lig. Als Wilco dan ook nog toevoegd dat hij normaal in de bak zit is de verwarring compleet bij de schippersvrouw! Daarna moet even  verklaard worden dat het hier over "banaanfietsen" gaat, en dat die door ons een naam gekregen hebben. Weet die mevrouw ook weer dat het niet 2 gekken en ééntje op proefverlof waren die van hun pontje gebruik maakten.........
Aan de overkant aangekomen wandelen we door het stadje terug naar de ontmoetingsplaats en gaan richting terras. Onderweg ontdekken we een soort 3 persoonsvelomobiel, die we even proefzitten.
Daarna op het terras is het nog even napraten onder het genot van het "traditonele" velonauten tussenstopvoer, appelgebak(met!) en warme chocolademelk.(ook met!)
Helaas is het weer al veels te snel  tijd om afscheid te nemen, er staat nog een stop op het programma vandaag.........
Mannen bedankt! We vonden het erg leuk en gezellig om jullie te ontmoeten!

Huisjes op de Schans.


Onder en boven: mannen op de pont.



Nee, die vlag staat niet in het hoofd van de veerman, Erwin!


Constant in gesprek..........

Die klomp past ons allemaal........

Terras.
Die middag hebben we nog een geplande stop in de Biesbosch bij Dordrecht, daar word dit weekend een "Keltfest" gehouden. En daar speelt "Rapalje" ook, het ligt op onze route, dus gaan we even  kijken daar. Altijd leuk die mannen op het podium!

"Keltisch" bruidspaar.

Dansen rond de meiboom.

Maceál geeft een voorproefje voor de "soundcheckgroupies".

Tijdens het optreden.

Na het optreden van Rapalje zoeken we de camper terug op, eten nog een kleinigheid en vertrekken  dan voor de laatste etappe naar Zeeuws-Vlaanderen.
Rond 21.00u rijden  we voor bij mijn ouderlijk  huis, waar we de eerste paar dagen staan.

Tot zover!

Groeten, Adri.

24 opmerkingen:

  1. Dit lees ik natuurlijk met een grote glimlach!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik ook!

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bovenstaand commentaar op Wilco's opmerking geld ook voor jouw natuurlijk Erwin!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. En ik ook!

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Adri

    Als jij je nieuwe fiets hebt kan Ina mee rijden met bob

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Zou kunnen! Maar dan moeten we terug naar Nederland verhuizen en moet er e-ondersteuning in BOB komen.......;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hoi Adrie

      Hoezo naar Nederland?, ze fietst daar toch ook?
      En E-ondersteuning in een Strada lijkt me ook geen probleem meer

      Groeten (uit Duitsland),Andre

      Verwijderen
  5. 'T gaat nog een jaartje duren - maar gefeliciteerd alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen ik de foto zag waar Allert vanuit de loods naar jou kijkt terwijl er een foto van jou genomen wordt in de QV is al duidelijk dat je hem hebt besteld.

    Dat naast de bus straks op de bus wordt was ook wel duidelijk.

    Dat het daarna in de tekst eronder stond is detail :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Die foto met Allert is gemaakt voor de werkelijke proefrit, dus voor de bestelling.........
      En nee, er komen geen fietsen meer op de bus, dat gaat anders de volgende keer, BOB komt terug op de kar, en BOB 2.0 gaat richting noorden ook op de aanhanger, dus niet op, maar achter de bus!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Je kunt zeggen wat je wilt maar Allert wist daar en dan dat je hem zou kopen :-))

      Dat moet ook wel want als er iemand is die de specifieke eigenschappen van de 4 wieler echt zal gaan gebruiken en ook nodig heeft ben jij dat met je hoge snelheids berg afdalingen.

      Met een DF had je waarschijnlijk meteen je grafkist uitgekozen.



      Verwijderen
    3. Daar heb je natuurlijk gelijk in, niet zo moeilijk trouwens, want het was een publiek geheim dat de vermoedelijke keuze of de Quattrovelo zou worden, of de carbon Strada. Veel andere mogelijkheden bleven er niet open met mijn specifieke eisen.
      Zo groot mogelijke stabiliteit en de mogelijkheid om spijkerbanden te monteren.
      Het gewicht zal hoger zijn dan van een carbon Strada, maar niet hoger dan wat BOB nu weegt, dus daar valt mee te leven.
      Een DF is ook erg stabiel overigens, maar die viel af vanwege de spikes die niet pasten.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Gefeliciteerd met de order en met jouw snelle afdalingen een verstandige keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Piet! De stabiliteit gaf inderdaad de doorslag!

      Verwijderen
  8. Alvast proficiat Adri. Eerste opzet is helemaal in aqua blauw:). Ik ben benieuwd. grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Peter! Of er nog iets veranderd weet ik ook nog niet, maar er is nog tijd genoeg om iets te verzinnen. Als iemand een leuke combinatiekleur met dat turkoois heeft zijn tips altijd welkom!
      Een tweekleurige fiets lijkt me ook wel mooi.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Gefeliciteerd met je keus voor deze fraaie en bijzondere fiets Adri, de voorpret is nu begonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marc! Eigenlijk kijk ik er al naar uit om met de nieuwe te gaan rijden, maar geduld is een schone zaak........;-))

      Verwijderen
  10. Proficiat Adri met de keuze voor de QV! Daar ga je in Noorwegen veel plezier van hebben! gr, Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Richard! Ik geloof zelf ook dat deze fiets voor mij de beste keuze zal blijken, nog iets beter dan de Strada.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  11. Voor de omstandigheden aldaar een goede keuze Adri, nu aftellen en de details bedenken/beslissen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk ik ook Willem, het aftellen is begonnen natuurlijk, en de details worden in de wachttijd ingevuld, daar is nog ruim de tijd voor.
      De kleur is ondertussen al beslist.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen