zaterdag 30 december 2017

Balans 2017.

Einde jaar = balans opmaken.

Beetje saai misschien, maar ondertussen een gewoonte geworden sinds ik velomobiel ben gaan rijden en de kilometers bij gaan houden ben.
Geen terugblik op het jaar, zoals Jan afgelopen week opmerkte is er niets mis met een terugblik, maar voor mij hoeft het niet zo nodig. Alles is openbaar en toegankelijk voor wie het lezen wil, en oude koeien worden al veel te vaak uit de sloot gehaald, vandaar geen uitgebreid verslag van het afgelopen jaar.
Wel een grote verandering, de Strada maakte immers plaats voor een Quattrovelo, en mijn werk deed ik niet meer in ploegendienst, maar in dagdienst. En dat laatste had weer invloed op mijn fietsgedrag.

Goed, eerst even de Strada kilometers, dan hebben we het eerste half jaar al te pakken, want de laatste rit met de Strada was op vrijdag 2 juni, woon-werk verkeer, waarna er in theorie nog 4 dagen gefietst kon worden in de daarop volgende week. Maar toen ik op 3 juni de nog goed bruikbare Shredda's er af haalde en omwisselde voor de set goedkope bandjes van m'n supergoedkope vouwfietsje, ontdekte ik 3 spaken in het linkervoorwiel die door de velg heen getrokken waren. Rechtsvoor was dat nog niet, maar dat zat er ook aan te komen, versleten velgen dus! Nou had ik er nog ringetjes onder kunnen leggen voor die komende dagen, maar daar had ik geen zin in. Tenslotte was het maar één weekje voor vertrek naar Nederland om de nieuwe velomobiel op te halen............ Besloten werd om de Strada helemaal inleveringsklaar te zetten, en de Scott te gebruiken voor een korte training als ik na het werk thuis kwam. Met de Scott woon-werk rijden kwam niet in me op, met die fiets ga ik niet over Deildo hobbelen.............


Strada 119, toen in 2012 nog kakelvers .
Dat zelfde Deildo was trouwens ook nog afgesloten voor alle verkeer van eind februari tot begin april, gedurende 5 weken, dus dat zette ook al een redelijke rem op de kilometers...............

Al met al, er werden er met de Strada toch nog  4973 km gereden in 2017.

De Scott, m'n mooie carbonracer, die is afgelopen jaar eigenlijk schandalig verwaarloosd! Nee, niet qua onderhoud, maar qua aandacht..........Ik durf het getal in kilometers bijna niet op te schrijven, zo schrijnend laag is het.................................Slechts 859 km met de Scott in 2017, te triest voor woorden........Tja, een mens kan maar met één fiets tegelijk rijden natuurlijk, en als daar dan ook nog een bar slechte zomer bij komt blijft die fiets meer in de stalling..............


Verslijt niet snel met dit aantal kilometers per jaar ............
En niet vergeten dat de Scott vaak gebruikt werd op vrije dagen door de week, toen ik nog ploegendienst liep. Nu werk ik alle weekdagen, en vaak is het weekend dan als rustdagen ingepland. Bij 5 woon-werkritten kom ik aan 365 km/week, dat is eigenlijk voldoende om de vorm te onderhouden.

Tot slot, de nieuwe "BOB", Quattrovelo 42.
Opgehaald in Dronten op 12 juni 2017, wat mee rond gereden in het Zeeuws-Vlaamse en op de aanhanger mee naar Noorwegen genomen. Hoofdzakelijk ingezet voor woon-werkverkeer, waar de Strada ook voor aangeschaft was. Zoals eerder opgemerkt, door het dagdienst lopen zijn de woon-werkritten toegenomen, en dat was gelijk te zien aan de afgelegde kilometers. Waar de Strada over die bijna 5 jaar op een maand gemiddelde van 930 kilometer uitkwam, zat de QV al snel aan een maand gemiddelde van 1400 km. Dat gaat nu in de winter wel iets zakken, dan zijn er toch meer "uitval" dagen, door weersomstandigheden als storm of sneeuw.



Maar goed, ondertussen is vandaag de laatste rit van het jaar gereden, morgen neem ik een rustdag, en kan de balans opgemaakt worden. Met de QV is dit jaar  9054 kilometer gefietst, en dat is wel een mooie afstand op nog geen 6 maanden lijkt mij..............
Geeft gelijk aan dat die fiets prima voldoet, en weinig tot geen mankementen heeft gehad, en dat is mooi voor een nieuw model dat nog in de praktijk doorontwikkeld moet worden.
Er zijn wat aanpassingen gedaan ondertussen, waardoor de nieuwere modellen net weer wat beter geworden zijn. En dat zijn geen grote aanpassingen, meer het wegwerken van wat kleine ergernissen en onvolkomenheden.
Kortom, er is weer een goed produkt op de markt gezet door Velomobiel.nl!

Totaal kilometers in 2017 komt dus op:

Strada:                                4973 km
Scott:                                    859 km
Quattrovelo:                       9054 km
_____________________________
Totaal:                              14886 km

Geen grote verschillen met voorgaande jaren dus, je kan immers niet meer dan één fiets tegelijk rijden, en meer tijd dan voorheen heb ik ook niet............

En tot slot wens ik iedereen het allerbeste toe voor het nieuwe jaar! 

Tot zover,

Groeten, Adri.

18 opmerkingen:

  1. bijna 15000 km en dan ook nog met de nodige hoogtemeters, diepe buiging!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, dank! Maar ik fiets gewoon naar m'n werk heen en weer, daar hoeft niemand een buiging voor te maken, dat wil ik zelf.......en vind daar al lang niks bijzonders meer aan.

      Verwijderen
  2. Mooie getallen. Iets meer km. dan ik :-) Gelukkig is het geen wedstrijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, een wedstrijd is het niet. Ik heb ook geen doel dat ik wil halen, ik fiets gewoon naar het werk, en af en toe in het weekend. Naar het werk toe is "moeten" maar dat voelt niet zo, want ja, ik moet er wel naar toe, maar als dat fietsend kan is dat toch met meer plezier dan met de auto....;-)

      Verwijderen
  3. En ook een buiging mijnerzijds. En uiteraard de beste wensen voor 2018!

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Erwin! Ook jullie de beste wensen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Kilometers met een hoge Suffer Score!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zeker in de winter is dat het geval Piet! De spijkerbanden leggen nog eens bijna 5 kilo extra gewicht op een toch al redelijk zware fiets........En hebben een behoorlijk hogere rolweerstand......Maar ik overleef het nog steeds, misschien moet er soms een "d" achter Suffer worden gezet? :-))

      Verwijderen
  5. Netjes hoor Adri. Als je zo doorrijdt met de QV dan haal je volgend jaar de 20.000 misschien wel. Ik heb dit jaar iets minder gereden, en hoop volgend jaar op een operatie. Dus dan wordt het vooral trainen voor een goed herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Roef, mogelijk haal ik m'n 2de ster volgend jaar, maar het is geen doel op zich......We zien wel wat het jaar ons brengt, zolang de gezondheid goed blijft gaan we lekker door!

      Verwijderen
    2. Dat is het allerbelangrijkste Adri, de gezondheid! Geniet van alles en leef in harmonie!

      Verwijderen
    3. Inderdaad Roef! Genieten proberen we zoveel mogelijk, en in harmonie, tja, ook dat proberen we zo goed mogelijk.......

      Verwijderen
  6. Adri,

    Leuk dat je nieuwe fiets zo goed bevalt.
    Toch altijd een beetje een gok zo'n nieuw concept.
    De kilometers die jij maak, daar kom ik bij lange niet aan.
    Daar neem ik mijn pet voor af

    Beste wensen voor het nieuwe jaar en veel veilige kilometers gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, blijft een beetje gokken, maar met produkten van Velomobiel.nl ben ik daar niet zo bang voor, dat zit gewoon goed. Dan kan het nog tegenvallen op een of andere manier uiteraard, ik was natuurlijk helemaal gewoon aan de Strada....Maar het wennen ging snel!
      Die kilometers komen natuurlijk gewoon omdat ik nu eenmaal naar m'n werk moet, en die afstand is 73 km/dag. Dat tikt wel aan, maar daar hoeft niemand z'n pet voor af te nemen, dat doe ik mezelf (graag!) aan........;-))
      Ook voor julllie de beste wensen en veilige kilometers gewenst! En blijven bloggen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Dat zijn inderdaad een hoop kilometers.. Daar kom ik niet aan.
    Goed te lezen dat ie bevalt.


    De beste wensen nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, jouw woon-werkafstand is misschien wat korter? Sommigen komen er niet aan, anderen rijden nog veel verder.......
      En bevallen doet de fiets gelukkig, ondanks dat het wel zwaar is in de winter........

      Ook de beste wensen voor het nieuwe jaar!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Hoi Adri,

    Nog de beste wensen, en veel veilige kilometers! Met mijn gerepareerde knie hoop ik dit jaar ook weer wat meer kilometers te maken, maar het ook af van de te ondernemen reisjes.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Insgelijks Wilco! Ja, hopelijk zit je wat meer in de Bak dit jaar, en kan je de geplande reisjes mee pakken.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen