maandag 5 februari 2018

Bandenpech......

Niet lek, toch bandenpech.

Dat was vandaag, weer woon-werk gereden, het weer was prima, -3ºC en droog gemeld voor de hele dag, dan is er niets in de weg om te fietsen.
Enkel, er is afgelopen week al meer over geblogd, (klik hier) wat ging het moeizaam! Goed, je komt er toch wel natuurlijk, en na het werk terug rijden in daglicht is altijd net wat prettiger. Dacht ik......
Helaas ging het zo mogelijk nog moeizamer, en ik had nog gekeken of de banden nog hard stonden.....Ketting maar weer eens smeren? Aanlopende remmen waren het in elk geval niet, die had ik in het weekend nog gecontroleerd. De bandenspanning niet, dus daar ook thuis even naar kijken....
Nou ja, verder ploeteren, maar na een paar afdalingen waar de snelheid ook lager bleef dan normaal stop ik bij Sekse bij een bushalte. Eerst maar eens voelen of er toch echt geen remmen aanlopen........Maar dan zie ik het al, de hieldraad van de linkervoorband is gedeeltelijk los van de  velg! Hoe is dat mogelijk? De binnenband is niet lek, maar op een of andere manier fietst het  zwaarder dan normaal.
Het ziet er niet naar uit dat die band nog dienst kan doen, dus BOB op de kant en de reserveband erom gelegd. Dan verder naar huis, voorbij Deildo komen er weer normale wintersnelheden op de klok, dus die band was de plotselinge "remmer" die ik voelde..........
Geen foto onderweg gemaakt, ondanks dat het slechts -2ºC was had ik  geen zin om langer dan noodzakelijk buiten de fiets te staan, ik was redelijk bezweet na m'n poging toch nog een beetje snelheid te houden........Wel een foto van de band thuis.

Een stuk van de hieldraad lijkt naar buiten "geplooid" te zijn.



Na thuiskomst douchen en eten, dan Ward uitlaten en daarna even BOB wat aandacht geven. Had ik zondag ook al even gedaan, toen moest ik een stekkertje van de lichtmast vervangen, er zat een kabelbreukje in. Gek genoeg zat dat breukje in het stekkertje dat in de kofferbak zit, het best beschermd zou je denken.......Na dat stekkertje vervangen te hebben bij -6ºC vond ik het weer wel goed, lang buiten staan, of in de garage, waar het net zo "warm" is als buiten, is weinig aantrekkelijk..........
Vandaag hield ik het bij -2 wat langer vol, zette de banden op spanning, zo ook de luchtveerbalgen, smeerde de ketting en smeerde ook de Schlumpf Mountain Drive voor de eerste keer. Het ding leek wat meer herrie te maken de laatste tijd, dus misschien was het tijd voor een likje vet?
Zal het morgen wel horen of er verschil is.......

Andere bezigheden?

Ja, die zijn er natuurlijk ook! Beetje hout hakken op een naburig kavel, wat opschietende kleine boompjes die een buurman het uitzicht beroofden weghalen. Klein grut, maar al met al ligt er wel al een stapel die 2 palletten zal vullen, mooi, dan hoef ik minder te rijden om de rest aan te vullen......
Verder zijn we al 2x een zaterdag naar Garen op de Hardangervidda gereden, om daar ons wat bezig te houden met langlaufen.


Onderweg naar boven.

Gereedzetten.......


Langs de loipe.



Ina in actie.

Best lekker, op 3 kwartier rijden van huis, en als je bezig bent maakt het niet uit dat het -18 is, zolang je maar in beweging blijft. En goede kleding aanhebt, maar dat spreekt vanzelf............
En na thuiskomst nog even "afbakken" in de sauna, dan slapen we weer lekker die avond.......


Tot zover,

Groeten, Adri.

20 opmerkingen:

  1. Het is hier nu -3 en dat is mij al koud genoeg maar de zon is erbij dus straks is het allemaal weer rozengeur en zonneschijn om een klein ritje maken.����

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Pé, koud genoeg inderdaad, maar met een zonnetje erbij en niet te veel wind is dat prima fietsweer. Vanmorgen vroeg was het -2, met hele lichte sneeuwval, en ook prima te fietsen. Als er zo'n 3 tot 4 ritten per week gemaakt kunnen worden zal je mij niet horen klagen...........;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Zou dit bandenprobleem door de kou kunnen zijn ontstaan?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk het niet Erwin, dan zou ik dat eerder gehad moeten hebben. Is wel één keer eerder gebeurd, maar dat was na lekrijden en met die lekke buba een stuk afdaling gereden te hebben aan circa 60 km/u........Nu niet het geval geweest. Het enige wat ik kan bedenken is dat deze band begin januari lek stond thuis, en dat ik toen een bandenknechtje heb gebruikt om dat stugge, koude en onwillige rubber op de velg te krijgen. Doe ik normaal niet vlug, maar die spijkerbanden lijken nog stugger dan andere draadbanden, en dan gaat opleggen niet echt lekker met verkleumde vingers.........Heb dat knechtje in m'n gereedschapstas in BOB liggen nu, en heb het gisteren onderweg ook weer gebruikt om zo snel mogelijk weer onderweg te zijn.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri

    Dat zal je zeker horen, ik hoop alleen dat het vet niet iets te dik is gezien jullie temperaturen
    Bij de Rohloff naaf moest bij strenge vorst ook altijd een beetje dunnere olie er bij

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Dat heb ik inderdaad gehoord vanmorgen! Wat een verschil! En jij had nog opgemerkt:"Als die MD veel van z'n neus gaat maken moet ie gesmeerd worden". Maar ja, nieuw voor mij, dus je went langzaam aan het geluid, en kan het ook eerst niet goed plaatsen. Maar ben blij dat het ding nu gesmeerd is, scheelt een stuk herrie, en het lijkt ook weer allemaal wat soepeler te lopen.
      Het vet had ik bewaard op kamertemperatuur, dus dat was niet te dik, hoe dat zich nu in de MD houden zal weet ik niet, maar de temperaturen zijn nu weer rond het nulpunt, dus ik ga ervan uit dat het wel zal gaan. En wat dikke olie erbij kiepen kan altijd nog......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Moet je wel uitkijken want dat ding is niet zo "water"dicht als de Rohloffnaaf
      Te veel of Te dun en het ligt onderin je mooie nieuwe fiets ;-)

      Verwijderen
    3. Voorlopig wacht ik nog even met "verdunnen" het liep vanmorgen als een zonnetje...En wat betreft die mooie nieuwe fiets, nou die heeft al meer dan genoeg rommel binnenboord gekregen de laatste tijd over Deildo.......de wielkasten laten een klein beetje door op de lijmnaden, ook de achterste, en dat geeft genoeg modderwater binnenin...........Moet ik nog eens iets aan doen als het wat beter weer word en niet meer vriest.

      Verwijderen
    4. Moet je niet de weggetjes rijden waar ik kom, zit je gelijk in het water, ik zou bijna een bilgepomp installeren ;-)

      Verwijderen
    5. Andere weggetjes kiezen misschien? Als dat kan in jouw geval, ik heb sowieso geen keuze........;-)

      Verwijderen
  4. Hoi Adri, ik had ook last met het rubber vanmorgen, maar dan anders. De snelheid was hopeloos. Verder wilde mijn schoen niet meer los van de pedaal. Eén van de bouten heeft waarschijnlijk de kuierlatten genomen. Schoen is er niet uit te krijgen, pedaal ook niet. Mmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco, je bent niet alleen, VeloTejo schreef er vorige week ook al over. Ook bij mij zijn de wintersnelheden behoorlijk lager dan in de rest van het jaar. Helaas zullen de spijkerbanden er nog een tijd op moeten blijven......Nou ja, alles gaat voorbij, dus ook aan deze periode komt weer een einde, en dan kunnen de Shredda's er weer op en gaat de snelheid weer omhoog, net als de buitentemperaturen.
      Heb je nog de originele pedalen in De Bak? In de Strada heb in elk geval één paar pedalen versleten, en een paar schoenen met plaatjes. Als de pedalen er al die tijd in gezeten hebben kunnen ze inderdaad goed vastzitten, alsof ze zich in de crank ingevreten hebben, bijna een symbiose.......
      Succes, je kan natuurlijk altijd nog Velomobielservice Hoofddorp inschakelen toch? ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Je weet dat je het linker pedaal andersom moet losdraaien?

      Verwijderen
    3. Ik wel Reinier, maar dat neemt niet weg dat ze behoorlijk vast kunnen zitten.......Heb er op de racefiets ooit ook eens een paar gewisseld, en die waren ook lastig los te krijgen na 5 jaar erin gezeten te hebben.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Kruipolie....of WD 40 wat op hetzelfde neerkomt :-))

      Verwijderen
    5. Klopt, of 5-56, de Noorse variant van WD-40. Toch kunnen ze na inspuiten nog redelijk wat kracht vergen om los te komen. Het is ook vaak een combinatie van een stalen as in een aluminium bus, dat zet zich vaak nogal goed vast......

      Verwijderen
    6. Ik had wd40 al geprobeerd, maar helaas. Het ging trouwens om de rechterpedaal. Erwin had een eerdere truc. Inbussleutel in een verwarmingsbuis en trappen maar. Dat hielp. Ik had het ook al eens eerder zo gedaan. Pedaal los, maar buis zo krom als een hoepel. Probleem weer opgelost.

      Verwijderen
    7. Mooi dat je het toch voor elkaar gekregen hebt, het is de uitkomst die telt, en de voldoening dat je het zelf kon oplossen.;-)

      Verwijderen
  5. Goed dat je een 4 wieler hebt.....je zult toch een band hebben die eraf loopt aan >60 km/u met 3 wielen...

    Op lage snelheid een wondelijk akkefietje. Op hoge snelheid potentieel dodelijk. Maar goed dat ie niet harder wilde :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gebeurde wel met de Strada, en was gelukkig een voorband. Als dat een achterband was geweest had het slechter kunnen aflopen, kijk maar wat er gebeurde met Liegender Robert toen hij een klapband kreeg achter.......

      Verwijderen