dinsdag 15 mei 2018

Noodverlichting.

Achterlichten gedoofd.

Ook weer wat vanmorgen, kom ik op het werk en zie dat de 2 achterlichten in de oren van de kat niet branden.........Het lampje in de top van de kap werkt nog wel, raar maar waar.
Nou ja, ik fiets gewoon terug naar huis, in de tunnels heb ik het lampje in de kap nog, plus natuurlijk de knippermast, dus zichtbaar ben ik wel.
Toch wil ik die andere lichten ook erbij  hebben, dus verzin ik een noodoplossing.
Ik heb nog 2 LED lampjes liggen die ik in de vorige knippermast gebruikte, die kan ik tijdelijk even aansluiten.
De kapotte LED's gaan eruit, en de noodlampjes erin. Op goed geluk even de draden in elkaar draaien, lichtschakelaar aan, en jawel, de lampjes branden! Even de zaak wat met tape omwikkelen, de lampjes met klittenband vastzetten en ik ben weer volledig verlicht als ik door de tunnels fiets.
Nu nog even zien of ik een paar van die LED's kan bestellen, zodat het geheel weer in elkaar kan zo als het hoort........

Niet echt mooi, maar het werkt weer.

Het rommeltje aan de binnenkant.
Tot zover,

Groeten, Adri.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Adri

    Waarom geen rode led strip achterop?, moet alleen niet te veel stroom vreten

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Die heb ik al achterop, en wel boven in de knippermast. Daar knippert een LED strip van circa 30 cm, die heeft een aparte 12 V batterij die na elke rit geladen wordt.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Zijn die ledjes al zó snel kaduuk??

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem aan van wel Erwin, als ik iets anders aansluit en dat werkt gewoon, en de originele LED's niet meer, dan is mijn simpele conclusie dat ze kapot zijn........
      Inderdaad wel vlug, bij de Strada heb ik maar één knipperlichtje kapot gehad in die bijna 5 jaar.
      Nou ja, vervangen is vrij eenvoudig, bij de Strada moest de kap eraf om erbij te kunnen...

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Respect voor alle reparaties die je noodgedwongen zelf uitvoert. Kun je een goede link geven naar die TPMS sensors? Alvast bedankt
    Theo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Theo! Ik heb deze sensoren besteld:

      https://www.ebay.com/itm/Car-Wireless-Bluetooth-TPMS-Tire-Pressure-Monitor-with-External-Tire-Sensors-New/142551751514?hash=item2130bf1b5a:g:4PQAAOSw0wRZ8Ya5&vxp=mtr

      Maar of ze aan te bevelen zijn? Ze hebben een tijdje prima gewerkt, maar moesten vrij snel nieuwe batterijen, en daarna is het regelmatig dat er 1 of 2 niet willen opstarten. Ook geven er weer al 2 aan dat ze lage spanning hebben, ik ga nog eens proberen met nieuwe batterijen, en als dat niet werkt denk ik dat het een verkeerde investering is geweest.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri,

    Wel gem dat ze allebei tegelijk kapot zijn.

    Groeten Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Vond ik zelf ook eigenlijk, maar Theo kwam gelijk met een verklaring: die leds worden aangestuurd door een led driver, en 1 zo'n driver stuurt de beide achterlichten in de staart aan. Het achterlichtje in de top van de kap heeft een separate driver. Dus volgens Theo is die driver waarschijnlijk kapot, hij stuurt naast een stel nieuwe leds ook een driver mee.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. De driver die de achterlichten in de staart aanstuurt is kapot waarschijnlijk..........niet die in de kap.

      Verwijderen
  6. Handig dat dat achterlicht dubbel is uitgevoerd. Als de driver er mee opgehouden is doet uiteraard de hele serie het niet meer. Als die de accuspanning heeft doorgegeven zullen de LED's zelf het ook wel niet meer doen, als die niks doorgeeft is het vervangen van die driver genoeg natuurlijk.

    LED's zelf kunnen zowel "open" als "short" kapot gaan. In het eerste geval werkt de hele serie niet meer; in het tweede geval werkt alleen die ene LED niet. Dat laatste is het dus sowieso niet.

    Zitten die drivers ook achterin, of in de 'meterkast'?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, daarom dacht Theo ook gelijk aan de driver, omdat beide staartlichten er mee opgehouden waren. Die drivers zitten in de staart volgens Theo, zijn ongeveer ter grootte van een kleine SIM kaart, en liggen omwikkeld tegen de bovenzijde van de body "gesiliconeerd". Dat wordt nog wat meer draden lospeuteren en "uitpakken" als de LED's en driver binnen zijn. Ach ja, zo blijft een mens wat op gang nietwaar?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen