vrijdag 1 juni 2018

Achterlichten repareren.

Nieuwe LED's binnen.

In m'n vorige post schreef ik over de kapotte verlichting in de staart en hoe dat tijdelijk opgelost werd, deze  post gaat over de reparatie van dat euvel.
Wilco schreef in een reactie dat hij het gek vond dat beide LED's gelijk kapot waren, en daar kon ik het wel mee eens zijn. Inderdaad typisch dat ze gelijk de geest geven.........

Een mailtje naar Velomobiel.nl werd al snel beantwoord door Theo,  die gelijk ook met een diagnose kwam: Waarschijnlijk zouden de LED's niet kapot zijn, maar de LED driver, die de LED's in de staart aanstuurt. De LED in de top van de kap deed het nog, en dat klopte volgens Theo, want die had een aparte driver.
Die driver zat volgens Theo vlak bij de LED's in een zwarte krimpkous. Ik de krimpkousjes van de beide LED's verwijderd en vond: NIETS!  Zo dichtbij zat het ding dus niet..........en bovendien brak één van de "pootjes" van een LED af, dus die was wel kapot nu...........
In een volgende mail aan Theo legde ik de situatie uit, en kreeg de mededeling waar die driver zich dan ongeveer zou bevinden, en tevens zouden er een paar nieuwe LED's en een driver naar me toe gestuurd worden.
Die envelop viel donderdag 31 mei in de bus, zodat ik vanavond aan het werk kon.

Aansluiten.

De tijdelijke lampjes worden verwijderd, en ik begin met de vast "gesiliconeerde" kabel wat verder los te halen, om er wat beter bij te kunnen. Het blijft ondanks de ruimte toch soms prutsen achterin zo'n QV.............
Maar  om er goed genoeg bij te kunnen knip ik de draden naar de richtingaanwijzers ook door, dan heb ik wat meer werkruimte.

De kapotte driver, rechts de doorgeknipte richtingaanwijzer kabels.
Er zit een soort zwarte stoffen tape rond de kabelbundel, die ik gedeeltelijk inknip en weghaal. Daar kom ik een wat dikkere krimpkous tegen waar ik de driver verwacht. Nog wat meer zwarte tape en de dikke krimpkous weghalen, en dan knip ik de driver er van tussen.
Eerst maar even alle losse draden strippen aan de einden, dan is dat vast klaar. Dan de knipperlichten weer vast maken, met een extra stukje kabel er tussen, dat monteert wat makkelijker........Als die kabels allemaal weer aangesloten zijn even controleren, en ja, alles knippert zoals het moet...........................Krimpkousen verwarmen, en dan in de schuur de draden aan de nieuwe driver solderen.

Knipperlichten weer aangesloten.
Dat ik niet in de fiets soldeer heeft natuurlijk een reden, die driver is niet zo groot, dus is het een beetje priegelen, zelfs in de schuur op de werkbank.

De nieuwe driver.

Oude driver boven, de draden zijn al aan de nieuwe gesoldeerd.
Na de draden vastgesoldeerd te hebben worden ook 2 nieuwe LED's vast gesoldeerd aan de uiteinden van de kabels.
Dan is het tijd voor een check, de kabels vast maken in de fiets, en de verlichting in schakelen......
En gelukkig, het werkt!

En toen was er licht..................
Natuurlijk worden de LED's daarna netjes op hun plaats gezet, en de krimpkousen even verwarmd.
Morgen de kabels nog even bundelen en proberen weer zo netjes mogelijk tegen de bovenkant te plakken...........

En het ziet er weer uit zoals het hoort.........

Tot zover,

Groeten, Adri.



8 opmerkingen:

  1. Netjes. Maar nu heb je dus alles vervangen?

    Als je niet soldeert in de QV; heb je de oude en nieuwe bedrading dan elke in elkaar gedraaid? Vastgekrompen in zo'n busje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! De driver en de 2 LED's van de staartverlichting zijn vervangen.
      Dat ik de driver niet in de QV soldeerde was omdat het zo'n klein ding was. Maar de draden heb ik ook niet gesoldeerd inderdaad, zoals je zegt, in elkaar gedraaid en vastgekrompen.

      Verwijderen
  2. Had de Strada ook al Led drivers?

    Groet Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Erwin, ik heb net gekeken in de handleiding van Velomobiel.nl, en de fietsen van voor 2016 hebben geen LED drivers, je kunt het zelf ook nakijken als je de elektrische schema's bekijkt. De LED drivers zitten in de staart.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Nou dan kunnen die ook niet stuk gaan....

      Ik was ze ook al niet op het schema tegengekomen (hangt op mijn werk aan de muur).

      Verwijderen
    3. Inderdaad, zo is dat! De achterlichten bij de Strada zijn nooit stuk geweest, enkel heb ik eens een knipperlichtje moeten vervangen links achter. Was ook nog een hele klus........

      Verwijderen