zondag 5 november 2023

Wat onderhoud.......

Wat onderhoud....




De laatste dag dat ik naar huis fietste, afgelopen woensdag, had ik wat schakelproblemen. Dat de buitenkabel nabij de derailleur wat doorgesleten was wist ik al, maar ik was er nog niet aan toe gekomen om die te wisselen. Het schakelde nog steeds, dus haaste het nog niet........
Wel had ik een paar weken terug al eens de rechter voorrem binnen- en buitenkabel vervangen, die was daar wel aan toe, want ook doorgesleten op een plaats en bleef wat "hangen". 

Dan nu maar eens dit karweitje aanpakken, binnen en buiten kabel had ik liggen, dus de fiets buiten en aan de gang.


Zoals gewonelijk bij velomobielen, een 3 meter lange tandemkabel.




Derailleurkabel losmaken, shifter losmaken van het stuur en de binnenkabel uit de buitenkabel trekken. 
Daarna alle tie-raps waarmee de buitenkabel vastzit aan de fiets losmaken en de oude buitenkabel uit de fiets trekken. 
Omdat de buitenkabel in de tunnel ligt ook de kettingrollen er maar even uit gehaald om bij het inleggen meer plaats te hebben, kan ik gelijk de rubber ringen vervangen, die zijn ook al totaal versleten.
Alle spullen tijdelijk in een doosje leggen om niets kwijt te raken in het grind.....

Spullen in een doos, met steen verzwaard tegen omver waaien.......

Achterste kettingrol eruit.



Voorste kettingrol eruit, naast de ketting de kettingbuis en de kabels naar achterrem en derailleur.



Nieuwe buitenkabel op lengte knippen, afgemeten aan de oude uiteraard, en in de fiets aanbrengen, weer netjes vastmaken met tie-raps en daarna de nieuwe binnenkabel invoeren in de shifter, door de shiftsensor en door de buitenkabel naar achteren naar de derailleur.

Tot zover gaat alles prima, dan komt er wat lastiger werk, het invoeren in de derailleur, want de plaats in het achteronder van een QV is nou niet bijzonder toegankelijk..........


Alleen al het inbrengen van de kabel in het gaatje boven in de derailleur vergt redelijk geduld, want je hebt slecht zicht op wat je doet en moet de kabel er onder een schuine hoek in zien te krijgen. Als dat dan gelukt is moet de kabel door de halve maan met weer zo'n lekker te vinden gaatje om bij de aandraaischroef te komen.......terwijl je zowat op je buik naast de fiets ligt en door het kleine luikje onderin de QV moet werken om bij de derailleur te komen........lukt ook na een paar pogingen gelukkig. 
Normaal gesproken is het dan kabel aantrekken, vastzetten en kijken of alles naar behoren schakelt, wat het meestal van de eerste keer wel doet, maar vandaag niet..........
Na behoorlijk wat ergernis en opnieuw afstellen begrijp ik dat er hier toch wat meer aan de hand is, want het is gewoon niet goed werkend te krijgen.......
Wat nameten geeft misschien een oorzaak aan, het lijkt erop dat de achteras wat verschoven is, dus eerst daar maar eens wat aan doen dan.

Alle slangklemmen losmaken en de remklauwen uiteraard ook, dan het hele spul verschuiven tot er het wat beter uitziet, slangklemmen weer vast draaien, remmen afstellen en de derailleur nog maar eens afstellen. 
Nu lukt het na 2 keer afstellen gelukkig wel, en schakelen alle 11 versnellingen weer zoals het hoort.......


Ik ga niet klagen over m'n fiets, want nadat de kinderziektes opgelost zijn heb ik er grote delen van het jaar zo goed als geen onderhoud aan, maar als er dan wat is ben je ook gelijk voor uren aan de gang, en dat komt doordat alles wat moeilijk bereikbaar is............

Hopelijk is het leed weer voor een tijdje geleden........

Tot zover, 

Groeten, Adri.
 

5 opmerkingen:

  1. "De laatste dag dat je naar huis fietste", begrijp ik dat je nu met pensioen bent? of ben ik wat te vroeg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat had wat vollediger gekund inderdaad, de "laatste dag van vorige week die fietsend afgelegd werd" was beter geweest, dan had je dat niet verkeerd begrepen. Pensioen laat nog even op zich wachten helaas.........

      Verwijderen
  2. Ja dat van die ''halve maan'' dan weet ik al dat het om een Sram derailleur gaat!
    Heb een haat-liefde verhouding met die dingen. Schakelt superieur aan het Shimano systeem, ik denk dat dat buiten kijf is. Over dat 'bruggetje' sneuvelt helaas wel menig binnenkabel als zwakke plek...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kent het systeem inderdaad, dat klopt ook van die kabels...Of het beter schakelt dan Shimano weet ik niet, het is al geleden van 1992 dat ik met race spullen van Shimano op de fiets rondreed. M'n latere fietsen hadden eerst Campagnolo, en vanaf 2011 ben ik over gegaan naar SRAM, wat mij goed bevalt.
      De Strada had een 10 speed SRAM XO derailleur, en bij die kon je het best 1x per jaar preventief een nieuwe binnenkabel monteren, want je kon er op wachten dat hij kapot ging als hij langer mee moest........Doorslijten op dat "bruggetje" inderdaad......De QV is voorzien van een 11speed GX derailleur, met ook zo'n "bruggetje", maar die "eet" eigenlijk geen kabels, in tegenstelling tot de 10 speed die Velomobiel.nl in de eerste serie QV's monteerde. Ze kregen toen zoveel klachten over brekende versnellingskabels dat QV 42, de mijne dus, als eerste werd omgebouwd naar 11 speed vlak voor de levering in 2017.
      Ik heb ondertussen een beetje een haat-liefde verhouding met de QV, prima fiets meestal, maar dat onderhoud.........Zoals ik al schreef in deze post, en verschillende keren in een review over de QV, wat kan je overal slecht bij.........En de constructie met die slangklemmen op die achteras zou ook beter kunnen lijkt me, zeker nu met nieuwe spijkerbanden wringt het allemaal nog meer, en nog harder aandraaien om schuiven te voorkomen gaat niet meer.

      Verwijderen
  3. Klopt helemaal met je verhaal want ik heb er (op eigen verzoek) 'n 10 speed in zitten!
    Had te maken met de samenstelling van de het pignon, de extreme hellingen op m'n werk...

    BeantwoordenVerwijderen