vrijdag 7 april 2023

e-Surly

 Ombouw Surly.


Waar ik een tijdje op heb lopen broeden is nu uitgevoerd, het ombouwen van de Surly naar e-bike.

De redenen daarvoor gaf ik al aan in mijn laatste post, ik ben het zat om bijvoorbeeld naar de winkel te rijden en dan met een zware rugzak met boodschappen + nog een lading in m'n fietsmandje weer die steile helling naar boven terug te moeten, en weer bezweet aankomen thuis.......En dan heb ik de mogelijkheid om in de zomer eens de tweewieler naar het werk te rijden in plaats van de velomobiel.

De ombouw koste me een paar uurtjes, de spullen had ik allemaal liggen, en wat ik aan wilde passen had ik besteld en binnen gekregen, dus het was gewoon maar beginnen.

Op vrijdag 31 maart begon ik met het op het stuur passen van het display en de bediening en maakte die vast op het stuur. 

Het C-965 display rechts en de bediening links op het stuur.




Daarna het inbouwen van beide remsensoren, dus remkabels losmaken en uit de buitenkabel trekken, buitenkabel afknippen, remsensor erin monteren, nieuwe binnenkabel erdoor heen en alles terug vast maken en afstellen. 



Remsensoren in beide remkabels.



Nadat de remmen weer werkten zoals het hoorde was het tijd om de motor te monteren, in dit geval het zelfde model als in de QV, een Bafang BBS 01, 36V 250W. 
Die komt op de plaats van het crankstel, dus dat moest er eerst uit. Dat gaat snel met die SRAM Rival crankstellen, je steekt een 8 mm inbus in de linker crank en draait die los, de crank komt er dan vanzelf af. Werkt net zo makkelijk als met de Campagnolo Croce D'Aune groep die ik eind de jaren '80 op m'n racefiets had............
Dan klop je met een rubber hamer voorzichtig de trapas en de rechtercrank met kettingwiel eruit en kan je daarna de bracketcups eruit schroeven.
Met het juiste gereedschap kan een kind de was doen.......

Crankstel eruit......

en netjes opslaan uiteraard....

Cups demonteren.


Dan is er ruimte om de motor op z'n plaats te hangen en vast te maken.

Lege bracket, de motor ligt al te wachten.




Hangt erin..........



En gemonteerd.



Dan de beste plaats voor de batterij zoeken en die monteren, en de snelheidssensor op een geschikte plaats monteren. Dat bleek in dit geval de staande linker achtervork. De batterij zit op de zadelbuis, vastgeschroefd op de plaats van de bidonhouder.


De 16 Ah (574 Wh) batterij ......




Snelheidssensor op de staande achtervork.


Het geheel ziet er dan zo uit:


En de beide zijaanzichten....



En dat fietst natuurlijk prima de hellingen op!

Wat ik veranderd heb was de cassette, de 11-46 heb ik eraf gehaald en de originele 11-42 zit er terug op, en het bij de Bafang geleverde 44 tands kettingwiel heb ik vervangen door een 52 tands, om wat meer meters te kunnen maken op de vlakke stukken. En met 52x42 + de assistentie valt er goed naar boven te rijden op de steilste stukken van 13%, dus bezweet thuiskomen van de winkel is wel verleden tijd......

Tot zover,

Groeten, Adri.

9 opmerkingen:

  1. Dag Adri, waarom remsensoren? heb je remlichten gemonteerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Casper, die remsensoren zijn om bij remmen de motor uit te schakelen, die zitten eigenlijk standaard op elke e-bike, omdat bij remmen het niet de bedoeling is dat de motor blijft aandrijven als je ondanks het inknijpen van de remhendel toch nog blijft doortrappen. Op de QV zit er naast een remsensor ook nog een schakelsensor, die bij schakelen ook even kort de motor afslaat, om te snelle slijtage aan de ketting en cassette tegen te gaan als de aandrijving er met volle kracht op zou blijven. Heb ik op deze fiets nog niet gemonteerd, maar kan makkelijk achteraf, ik heb er een aansluiting voor op de kabelboom.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Zo.. Adri, met deze ombouw heb je er wel heel een praktische fiets van gemaakt, voor jouw omstandigheden. vraagje; die remsesoren zijn die draadloos ..en horen die bij de set ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Piet, inderdaad erg praktisch in mijn omstandigheden. Die remsensoren horen normaal bij de set, tegenwoordig kan je een keuze aangeven of je Bafang remgrepen met ingebouwde sensor wil, of deze in de buitenkabel in te bouwen sensoren. (Ook kan je tegenwoordig sensoren voor hydraulische grepen monteren, de techniek staat niet stil....) In geval van rem/schakel grepen zoals op mijn fiets moeten dat uiteraard in de kabel gemonteerde versie zijn. Draadloos zijn ze niet, je sluit ze met een stekkertje aan op de kabelboom die tussen het display en de motor (controller) loopt. De beweging van de binnenkabel geeft dan een seintje naar de controller die de motor stopt, met een vertraging van circa 10 milliseconden. Remgreep lossen en weer beginnen trappen start de motor weer.

      Ik had die motor al 2,5 jaar liggen omdat ik gelezen had dat volgens de ervaringen van Leo Visscher dergelijke motoren in velomobielen slechts 2 jaar of circa 20.000 km meegaan, en dan doorbranden. De mijne doet het nu al 30.000 km prima in de 3,5 jaar dat ik die gebruik, dus daarom heb ik de rest er los bijgekocht via Aliexpress, dat was de goedkoopste oplossing. En het is mooi om iets op reserve te hebben, maar zo is het ook nog nuttig.

      Verwijderen
  3. Moet veel voldoening geven Adri! En niet altijd onderuit fietsen is mentaal en fysiek ook beter voor je volgens mij.
    Ondersteuning is hier niet echt nodig. Maar daarom werk ik dan weer voor het halen van de boodschappen aan een pignon in het achterwiel van m'n vouwfietsje (met randen aan het voorblad tegen aflopen v.d. ketting).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en nee Mick, het geeft me inderdaad altijd voldoening als er een projectje aangaande fietsen weer gelukt is, dat gevoel zal jij zeker ook herkennen als ervaren doe-het-zelf fietsenmaker! Maar dat ik die ondersteuning begin nodig te hebben is weer een teken van ouder en meer gereduceerd worden, en dat is dan weer een heel wat minder voldoening gevend iets.......Alhoewel ik natuurlijk blij ben dat ik nog steeds veel kan en de vorm nog niet geheel weg is op bijna 63 jarige leeftijd.
      Tja,het is een gegeven dat iedereen oud wil worden, maar bijna niemand oud wil zijn.......
      Een pignon in je vouwfiets? Dat gaat toch wel het makkelijkst met een ander achterwiel? Of een andere naaf inspaken? Je zou in het laatste geval ook aan een versnellingsnaaf kunnen denken, met een 3 of 5 speed zou je in A'dam al een heel eind geholpen zijn lijkt me.
      Nou ja, ik zie wel waar je mee komt, er volgt vast een blogpost als je eruit bent.

      Verwijderen
  4. Ja ik heb er een compleet 'nieuw' achterwiel ingepropt. Moest daarvoor met de vorkuitzetter eerst wat ruimte maken (-:
    Dat wiel is met een stokoude Sachs 2 versnellingsnaaf en 6 kransen.
    Ik betwijfel sterk of daar bij de velomobiel-fetishisten veel belangstelling voor is. Het uiterlijk van hun koets weegt meestal zwaarder dan de toekomst van hun eigen kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pracht van een oplossing Mick! Eigenfiets.nl waardig! Werkt zeker prima, heb je ineens 12 versnellingen! Ik heb in 2015 proefritten gemaakt met een DF en een WAW, die laatste was uitgerust met een 3 versnellingsnaaf van SRAM en ik dacht een 8 pignon, dat werkte eigenlijk heel erg goed. Je hebt de voordelen van een naafversnelling, schakelen ook in stilstand, en geen problemen met een voorderailleur, en daarnaast meer dan genoeg versnellingen om ook in de heuvels uit de voeten te kunnen.

      Verwijderen
    2. Als de bediening van de versnellings-stift uitvalt door een gebroken kabeltje staat hij in de 1:1 stand dus optimaal, het heette 'duomatic'. Je had zelfs uitvoeringen met links een terugtraprem! En solide tandwielen die je nooit meer hoeft te vervangen. Kom daar nog maar eens om!

      Verwijderen