vrijdag 30 november 2012

Beetje knutselen.

Zo weer iets sneller een nieuwe inleg, omdat een collega opgemerkt had dat het achterlicht erg goed zichtbaar was, doch de voorlampen volgens hem wat tegenvallend waren qua lichtopbrengst, moest ik daar ook iets mee doen.
Nu kon ik zelf  goed leven met de lichtopbrengst van de lampen, maar ik heb af en toe problemen met tegemoet komende auto's die erg slecht hun dimschakelaar kunnen vinden. Knipperen met het grootlicht zijn ze dikwijls niet van onder de indruk, dus hier moest een andere maatregel genomen worden.


                                            Met 1 lamp.




                                          Met 2 lampen.

Nou had ik hier al rekening mee gehouden, ik heb hele stukken op m'n woon-werkroute die totaal onverlicht zijn, dus daar heb je nooit licht genoeg. De Strada was afgeleverd met lampsteunen naast de spiegels, om daar een paar batterijlampen te kunnen plaatsen. De lampen hadden er al eens opgestaan en dat beviel goed, maar de batterijen, die in de fiets geplakt waren met klitteband, vielen steeds op de bodem omdat het klitteband losliet.(noorse kwaliteit?) Had al eerder problemen om de race/tourkap, die voorzien is van 7 klittebanden los te krijgen op de 2 extra bandjes. De door mij geplakte klittebanden trok ik telkens er mee uit als de kap eraf ging. Tot slot geprobeerd met dubbelzijdig plakband (nederlandse!) en nu bleef alles goed zitten.


                                          Eerste opzetje.


Omdat de oplaadbare batterijen van de lampen ook niet echt licht zijn besloot ik iets anders te verzinnen. Door een beugeltje te plaatsen op de flensrand in de fiets, en daar een stukje hout aan te schroeven, maakte ik een ophangpunt voor de batterij, die ik er dan ook weer makkelijk af kon halen tbv lading. Het geheel lukte, ik heb alleen de bevestiging van het hout aan de beugel veranderd in een boutje/moertje verbinding, dat was iets steviger.

                           
                                 
Verbeterde versie met ophanggleuven.
 
 
 Naast de 2 vaste koplampen kan ik nu gebruik maken van 2 MagicShine 900 lumen lampen, als ze me nu nog niet zien monteer ik de Inton 1000 lumen op m'n helm, en dan eens kijken of ze nog niet willen dimmen!

                                          Met alle lampen.


Omdat het iets kouder word hier, de tempraturen gaan richting 0 nu, de voetenstrip maar eens gemonteerd, ben benieuwd of dat  veel scheelt.
Vandaag een ritje Odda gedaan, 85 km heen en weer, met 1 graad  Celsius. Het was eigenlijk heel lekker fris weer, dus ik heb een extra jasje aangedaan en heb cabrio gereden, dat blijft toch het echte fietsgevoel. Ik was al 5 km onderweg toen ik bedacht dat ik met dit weer eigenlijk een camera had moeten meenemen, het waren mooie plaatjes onderweg. Die zullen jullie tegoed houden, ik zal proberen er de volgende keer om te denken.
Later meer!
Groeten, Adri.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten