donderdag 13 december 2012

Kort ritje.

Had een vrije dag vandaag en dacht een iets langere rit te maken vandaag, ik had al 2 dagen niet veel gedaan in verband met nachtdiensten. Ik fiets niet naar het werk als ik nachtdienst heb, kan het gewoon niet opbrengen. Respect voor de jongens die dit wel kunnen, las laatst dat o.a. Gerrit en Robert-Jan dit wel doen. Aangezien ik al sinds ik op m'n 23ste in de ploegendienst terecht kwam, iets te kort slaap, zal de reden daar wel liggen. Toen ik nog wedstrijden reed ging ik wel trainen, en soms zelf een wedstrijd rijden als dat samenviel met nachtdienst. De resultaten waren niet altijd even geweldig, je voelt je minder goed als je te kort slaapt.  Nu fiets ik in de nachtdienst heel af en toe een kort ritje in de middaguren, alleen als ik zin heb. De laatste 2 nachtdiensten gaven weer het gewoonlijke beeld, net voor 8 uur thuis, hondje Ward uitlaten en eten geven, tanden poetsen en naar bed om circa kwart voor 9, klaarwakker om kwart over 12.
Nu is in bed liggen levensgevaarlijk, als je kijkt hoeveel mensen sterven terwijl ze in bed liggen tenminste. Maar 3 en een half uur slaap per dag, en dan een paar dagen achter elkaar is ook niet alles.
Ik kan me goed een week op de been houden met 4 tot 5 uur slaap per dag, maar daarachter moet ik ook weer een paar normale nachten van circa 7 uur meepakken om op krachten te komen.

Maar goed, vertrokken vandaag, had gedacht een ritje Odda te maken, maar toen ik om de hoek kwam boven zag ik dat het hele fjord richting Odda vol hing met een dikke grijze mist, laaghangende bewolking dus, en er begon wat fijne sneeuw te vallen.
Nog doorgezet tot op Lofthus, waar ik besloot te om te keren, de sneeuwval werd iets heviger ondertussen. Na een kort stopje en een gesprek met gemeentewerkman Udmund Sandstå, die vertelde dat er richting Odda gisteravond al zeker 10 cm sneeuw was gevallen, maar gewoon terug huiswaarts gegaan. Udmund ken ik via de plaatselijke fietsclub, van de gezamelijke trainingsritten in voorjaar en zomer.
Het is niet nodig om moeilijkheden te zoeken als je gewoon een vrije dag hebt, laat de sneeuwruimers eerst maar hun werk doen, dan zie ik morgen weer wel.
Even de weersberichten bekijken, ik begin morgen aan m'n lange werkweekend, 3x12 uur ochtend en 2x8 uur middagdienst. Daarna....... onze vrije week!



Later meer!
Groeten, Adri.

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja, ik zag het liever ergens anders vallen, het is mooi, maar zoals de noren hier zeggen, het zou alleen bovenop in de hogere strook moeten vallen, en de wegen zouden vrij moeten blijven. Maar ja, dat hebben we niet zelf voor het zeggen......

      Verwijderen
  2. Hallo Adri,
    Ik heb je foto's bekeken op je blog van een dag of wat geleden, super wat een omgeving. Het doet me een beetje denken aan de Telemark Tours van 1998, mijn enige kennismaking met Noorwegen, rust , ruimte en een prachtige natuur.tot een volgende keer .
    Gr.Pé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Pé,

      Ja, de omgeving is inderdaad erg mooi, dat kan ook niet anders, we wonen aan de rand van het nationale park "Hardangervidda", een van de mooiste natuurgebieden van Noorwegen. Het dorp waar we wonen heeft een van de mooiste toegangswegen naar dit park, een redelijk stevige wandeltocht van een uurtje of 4, met pittige klimmetjes. Die tocht voert je dan wel langs 4 prachtige watervallen, Ina en ik wandelen 's zomers regelmatig naar de 2de waterval, daar kan ik volgende zomer wel eens een video van maken en op deze blog leggen.
      Er zijn blijkbaar meer mensen die de natuur hier mooi vinden als ik de reacties zo lees.

      Groeten, en tot een volgende keer!
      Adri.

      Verwijderen
  3. Wel, dat zijn toch wat andere omstandigheden dan hier. Een paar dagen dat de thermometer flirtte met het vriespunt, maar vanaf vandaag wordt weer bijna 10° C verwacht en regen. Om te fietsen is dat makkelijker dan sneeuw, maar dat laatste oogt toch mooier ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, die 10 graden hoort beter uit, al zal ik toegeven dat het inderdaad er mooi uitziet.
    Vanmorgen toch de fiets in, ik kon het niet laten, de weersvoorspelling ziet er goed uit, alleen viel het vies tegen onderweg. Het rijden op zich gaat prima, de wegligging is goed met de spijkerbanden rondom, wat spoorzoeken af en toe, alleen het rijden door de losse sneeuwpulp lijkt wel op het rijden door los zand. Erg zwaar, ik had 1 uur en 40 minuten nodig om op het werk te komen, dat is een kwartier meer dan mijn langzaamste rit ooit.
    Maar...... om het positief te zien, ik fiets nog steeds, is hier nog niet voorgekomen in de eerdere jaren met de 2-wieler.
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen