zaterdag 13 april 2013

Schade..............en gePISt!

Tijdens terug naar huis fietsen van het werk na de middagdienst hoorde ik ergens onderweg een harde klap onder de fiets. Waarschijnlijk een steen onder het wiel gekomen en daar met kracht onderuit "geschoten", was m'n eerste gedachte. Zoiets had ik al eerder meegemaakt op de racefiets, jaren geleden toen ik een steentje van onder iemands wiel op m'n kuit kreeg. Deed gemeen pijn, en leverde een fraaie blauwe plek op waar je 2 weken "plezier" van had. Nou ja, verder niks gemerkt, dus om nou 's avonds rond twaalven in het donker Bob te gaan controleren leek me wat  overdreven, ik merkte niets aan de fiets, ook geen slag in het voorwiel, dus maar gewoon doorgereden naar huis en daar het gewone ritueel, Bob onder z'n afdak, batterijen eruit, afsluiten en dan vlug naar binnen voor ik te veel afkoel in de koude (-2) nachtlucht. Dan binnen lekker warm douchen, tandenpoetsen en onder het dekbed schuiven, ondertussen is het al 01.15h, dus tijd voor een tukje!
De volgende dag nog eens een middagdienst, dus 's morgens de Strada even op z'n kant gelegd en de onderkant bekeken. En lang zoeken moest ik niet, net achter het linkervoorwiel was een stukje gelcoat verdwenen. Nou zal die kale plek niet roesten, maar fraai is anders......... En een beetje jammer, de fiets is pas een half jaar oud, dit soort schade's zijn nooit leuk, zeker niet op een erg jonge fiets.( of auto, motor enz.)  Gelukkig geen kapot wiel o.i.d., valt dat weer mee.





Als iemand ervaring heeft met dit soort schade's, graag even een paar tips hoe dit het beste opgelost kan worden.......... En dan liefst hoe ik het zelf kan doen, "even" binnen rijden bij Velomobiel.nl of de nieuwe werkplaats in Enkhuizen is voor mij niet echt een optie.............
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking!

GePISt!

Nee, ik ben niet bepist gelukkig, maar wel gePISt! ( of heet dat geVISt???)  Met de  sneeuwvrij liggende wegen begint Ina ook weer af en toe op de Sparta te klimmen, en een tochtje te maken. Zo ook toen ik wegreed voor m'n laatste middagdienst, en ze koos ervoor om een stukje dezelfde route te nemen die ikzelf ook rijd naar het werk, daar kwam ik pas iets later achter. Nou daal ik met de bobslee natuurlijk snel af dus was eerst op de hoofdweg, en ging gewoon op weg naar de eerste beklimming, die op 2 km van huis begint. Op die eerste 2 km ligt het gemiddelde al gauw rond de 35, dat mindert snel als de 5% helling begint. Halverwege de 1,5 km lange klim verschijnt er plots een fietser in m'n spiegels! Het zal toch niet waar zijn? Jawel, dit is mijn eigen vrouw, met de elektrische ondersteuning vol aan komt ze genietend voorbij! Ik rijd niet  harder dan 11 km/h daar, als ik goed m'n best doe komt er wel eens 15 op de teller, maar meer echt niet. Na nog 800 meter geklommen te hebben vlakt de weg weer wat uit, en haal ik Ina snel weer bij. Op het dan volgende traject helpt de ondersteuning niet meer, die stopt bij circa 27 km/h........, en Adri en Bob verdwijnen met 45 km/h snel in de verte.........
De "boosdoener" de Sanyo voorwielnaafmotor.
 






En zo zag ik haar verdwijnen toen die dag......
 

Dit heeft er van een afstand best komisch uitgezien denk ik, een zogenaamd supersnelle velomobiel met daarin een getrainde wielrenner die eventjes "just like that" voorbij gereden word door een vrouwtje op een damesfiets met fietstassen en een mandje achterop de drager met daarin een zeer geïnteresseerd kijkende Cairn terriër........ Geeft wel goed aan wat die e-ondersteuning doet eigenlijk, die e-Sparta weegt 22 kg, de hond ook 10 kg, dus veel verschil met de Strada is er niet meer!
We konden er allebei wel om lachen, ik heb geloof ik geen blijvende geestelijke schade opgelopen van dit Pedelec Inhaal Syndroom, voor zover ik weet dan..........maar ik vond het wel leuk om het even met jullie te delen! Ik krijg nog steeds een grijns om de lippen als ik me haar gezicht weer voor de geest haal toen ze mij voorbij reed, werkelijk kostelijk! En dan een dag later klagen over een pijnlijke knie.........tja, toch iets overzet misschien?




Minder Stradakilometers.

Na Pasen is de fietsclub begonnen met de "fellestrening", de gezamenlijke training op maandag-, woensdag- en vrijdagavond. Daardoor zal ik ook weer meer op vrije dagen de Scott van stal halen om daar een ritje mee te maken, mits het weer goed is, uiteraard. Dat gaat zeker iets minder kilometers met de Strada opleveren, maar woon-werk word natuurlijk gewoon met Bob gedaan, daar is het ding voor aangeschaft.
Ik ben al twee trainingen meegeweest, het verschil tussen de "winterspinners" en de "buitenfietser" is redelijk groot merk ik al vlug. Waar ik voorgaande jaren ook al wat voorsprong had omdat ik al rond half februari buiten begon, heb ik nu een hele winter met de Strada gewoon doorgefietst. Het verschil is nu nog duidelijker, ik ben in vorm, de rest begint nu pas op te bouwen, spinnen is blijkbaar toch minder zwaar dan buiten fietsen. Nu bouwen de meesten redelijk snel conditie op, dus dat komt weer wel goed, gewoon even m'n gemak houden in het begin, dan raakt er niemand gefrustreerd. Verschillende keren is er gevraagd of  ik meeging naar spinnen, maar ik hou niet van binnen fietsen, plus dat de lucht in zo'n zaaltje meestal niet heel goed is, ik vind het gewoon niet prettig en krijg het er benauwd van, dus heb elke keer vriendelijk bedankt. 

Zo tot hier, en later.......meer!

Groeten, Adri.





23 opmerkingen:

  1. Mailtje naar vm.nl hoe je dat het beste zelf op kunt lossen maar dat had je vast ook al bedacht.

    Ik denk zelf dat het in de trend van een autolakschade zal worden : schoonmaken, opschuren, plamuren, schuren en overspuiten in de kleur ( RAL 3020 zegt vm.nl site over strada ) die het meest op je Strada lijkt.

    Natuurlijk blijf je dat zien als je in detail zoiets gaat bestuderen, aan de onderkant van de Strada ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Quezzzt,

      Bedankt voor je reactie, het zal inderdaad wel iets in die trend worden denk ik.
      Het zit niet in het zicht, dat scheelt dan weer, maar ik wil liefst niet dat er nog meer coating afbladderd.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. idd schuren en plamuren het zal er nooit mooier opwoorden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Bedankt, ik heb goede tips nu, en ga het maar gewoon proberen!
      Gelukkig een plaats die niet in het oog valt!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. idd schuren en plamuren het zal er nooit mooier opwoorden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Adri,
    I have found a clear plastic to protect the bottom of my Quest. It's sold by Moto cross shops to protect the forks and frames from damage. It removes easy and is clear plastic. It works good on the messy sand and small stones. When I get damage on the bottom of my yellow Quest, I will paint over in black letters. "This side Down"
    Greeting from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kevin,

      Thanks for Your tip, I can see for such kind of plastic after the repair, to avoid future damage.

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  5. Zo'n klein plekje kun je met flexibele plamuur vullen en dan met (auto)lak overspuiten. Zowel de plamuur als de lak kun je bij de automaterialenzaak halen. Let er wel op dat je (2 componenten) plamuur neemt die een beetje flexibel blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mark,

      Bedankt! De tip van Wim Schermer is zeer volledig, dus die zal ik wel gewoon gaan proberen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Adri,
    Belangrijk is dat je het laminaat, dit ligt nu bloot, met epoxy doordrenkt. Dan kan het geen vocht meer opnemen. Daarna licht opschuren en met epoxyplamuur spaarzaam vullen. Schuren en evt. nog een tweede keer plamuren en schuren. Tenslotte in de juiste kleur spuiten. Het mooist is dit met twee-componenten autolak te doen. Zelf kun je dit doen met een spuitbus acryllak. De omgeving heel ruim afplakken. Spuitnevel kun je met Commandant 4 o.i.d. wegpolijsten.
    Succes.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wim,

      Bedankt! Jouw tip was het meest uitgebreid en klinkt wel compleet. Dit ga ik zo proberen te doen, het plekje zit niet in het directe gezichtsveld, dus als het iets minder mooi word is dat niet gelijk een ramp. Het belangrijkste is dat de plek afgedekt word, ik had geen idee dat glasvezel vocht aantrok, weer iets bijgeleerd!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Dag Adri, De eerste schade is nooit leuk maar ... beter zo.. dan schade aan je zelf. Is het geen idee om met de STrada, met de fietsclub mee te rijden? Groet cees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cees,

      Nee, schade is niet leuk, maar gebeurd gewoon altijd vroeg of laat. En inderdaad, beter een plekje op de fiets dan zelf in de kreukels liggen! Leuk idee om de Strada in te zetten in de fietsclub, maar we trainen om mee te rijden met wat ritten in de zomer, en die worden verreden met UCI-licentie, zodat ligfietsen daar niet voor in aanmerking komen.
      Los daarvan rijd ik nog steeds graag op m'n racefiets, dat is al vanaf m'n 16de mijn eerste "liefde", en die blijf ik nog steeds trouw!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Genoeg tips zo te lezen.
    Kan alleen maar adviseren: nodig de jongens van Velomobiel.nl bij je thuis uit.....zullen ze vast geen bezwaar tegen hebben. Vooral Ymte zal wel zin in een stukje fietsen naar Noorwegen hebben. ;-) Kunnen ze gelijk even naar dat gat kijken Haha!

    Vooral de tip(s) van Wim is belangrijk. eerst epoxy in de vezels laten trekken. Gezien de plek mag het (zoute) vocht er niet intrekken. Dan ben je nog verder van huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Theo,

      Leuk idee, misschien doen ze het nog ook!
      Ik zal inderdaad Wim's tip proberen uit te voeren, die was het meest compleet.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Jammer van de schade, maar zo'n dingen gebeuren nu eenmaal. Een fiets dient om te gebruiken...
    Het vervelendste lijkt me dat er weer tijd kruipt in de herstelling, maar als het goed lukt, kan je weer tevreden zijn van jezelf ;-)

    En die e-bikes: hier zie je oudere dames aan een statig traptempo, kaarsrecht in het zadel, een brug oprijden aan een onwaarschijnlijk tempo. Dan denk je meteen: "weer eentje met e-assistentie". Toch leuk dat het bestaat en mensen de kans geeft hun autonomie te verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jan,

      Ja, dit soort dingen gebeuren helaas, en je hebt gelijk, de fiets is gekocht om te gebruiken, wat ik ook met veel plezier heb gedaan deze winter!
      En dingen zelf repareren geeft inderdaad veel voldoening als het lukt.

      E-bikes, het blijft me soms verbazen, ik weet nog dat ik al wel 10 jaar geleden op de racefiets langs de kust reed, met windkracht 7 tegen, en voor me een fietser zag rijden op een stadsfiets. Ik moest me zowat in twee stukken trekken om met 23 km/h de fietser langzaam in te halen, en begon me af te vragen of dat misschien een oud-prof was die daar voor me reed... Maar nee, toen ik uiteindelijk langs kwam zag ik het gelijk, een fiets met assistentie!
      Dit soort fietsen is inderdaad een uitkomst voor veel ouderen, dan komen ze tenminste nog buiten en bewegen nog, rust roest immers.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  10. Beste Adri, jij hebt het ruim een half jaar zonder schade gedaan. Ik had de eerste kras al bij aankomst thuis vanuit vm.nl. Ik baalde, maar ja, het is een gebruiksvoorwerp. Gelukkig zit de schade bij jou uit het zicht en zie je het niet. En inderdaad de roestvorming zal tegenvallen. Zelf had je niets, en dat is het belangrijkste.
    Met betrekking tot de elektrische generatie merk ik dat dat eigenlijk de enige groep is die ik echt niet voor me kan laten rijden. Verder maakt het me niets uit. Maar bergop, dat is niet eenvoudig.
    Succes met de reparatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wilco,

      Ook ik heb al wat kleine krasjes opgelopen her en der, dat is niet te voorkomen met inderdaad een gebruiksvoorwerp, en dat geeft ook niet. Het is ook inderdaad alleen maar materiaalschade dus gewoon op te lossen. En het medium internet is geweldig wat dat betreft, de ervaringsdeskundigen staan je gelijk ter zijde met goede tips!
      En de e-bikes, ja iedereen hier heeft het altijd over mijn hoge snelheden, maar ik zeg altijd tegen Ina: "Zien ze me niet dan, als ik bergop kruip?" Want dat gaat dus echt niet zo hard.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  11. Ha Adri,
    Balen zeg, die plek. Advies van Wim opvolgen, maar voordat je gaat werken met epoxy moet je je even goed verdiepen in de gebruiksaanwijzing. Luchtvochtigheid en temperatuur zijn belangrijk en ook persoonlijke bescherming ivm allergie-vorming. Bovendien komt epoxy in soorten en maten, laat VM even de juiste soort opsturen. Of, als je de specs hebt, kan je eens kijken bij een watersportwinkel aldaar. Heel wat bootjes zijn van polyester en worden gerepareerd met epoxy.
    Succes! En lachen van die e-bike! Goede reclame voor fietsen toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Magic,

    Bedankt voor je reactie, inderdaad balen, ik ga proberen het zo goed mogelijk op te lossen aan de hand van Wim's adviezen. Ik heb al een adresje waar ik de epoxy kan kopen, die hebben eigenlijk van alles voor auto's, boten enz.
    Dat voorbij gereden worden door een e-bike is inderdaad een goede reclame voor dit soort fietsen, zeker in geaccidenteerd terrein, zoals hier. Ik had het alleen nooit verwacht van m'n eigen vrouw! Nou zit ze nog steeds te genieten van haar daad, dus die zege gun ik ze gewoon!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Onderschat vrouwen nooit, en zeker niet als ze je eigen vrouw is ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, onderschatten doe ik haar zeker niet, maar na meer dan 30 jaar huwelijk kan ze me dus nog steeds verrassen met iets onverwachts, dat maakt het nog steeds leuk!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen