Zo na de laatste inleg nu uiteraard de volgende, en die kan over niks anders gaan dan over de reparatie van de kleine schade die ik opliep onlangs. Iedereen bedankt voor de steun en goede tips!
De eerste gedachte was de raad van Wim Schermer op te volgen, die kwam met de meest complete tip, maar ik had geen epoxy in huis, en dat was ook niet verkrijgbaar in de buurt. Om nu een dagreis van 6 uur te maken om wat spullen te halen ging me wat ver, en het weer zat ook niet mee.
De ingevallen dooi bracht nu ook redelijk wat regen met zich mee, waardoor de media hier weer volstonden met lawine waarschuwingen. Naast sneeuwlawines kunnen er in deze periode ook goed steen- of modderlawines naar beneden komen. De regenval samen met de smeltende sneeuw leveren een grote hoeveelheid water op, wat allemaal naar beneden moet. Als de beekjes dan buiten hun normale loop gaan levert dat soms vreemde situaties op, die lawines tot gevolg kunnen hebben.
De media waarschuwde dus om niet te reizen als het niet perse nodig was, dus besloot ik het lot niet te tarten.
Bij een garage in de buurt vroeg ik of ze polyesterplamuur hadden, en ja, dat kon besteld worden en was er de andere dag. Ook het juiste schuurpapier konden ze me aan helpen.
Na een mailtje gestuurd te hebben aan Ymte kreeg ik als antwoord dat Wim's tip prima was, maar dat ik ook gewoon polyesterplamuur kon gebruiken, vandaar dat ik deze weg volgde.
Omdat Wim aangaf dat de plek niet nat mocht worden, had ik het dakpansgewijs afgeplakt met Coroplast, en de fiets niet meer gebruikt.
De plek afgeplakt met Coroplast. |
Op vrijdag was ik vrij, en begon met de gebruiksaanwijzing op de plamuur te lezen. Goed, de Coroplast verwijderd en de plamuur klaargemaakt. De plek eerst ontvet en laten drogen, dan plamuur erop. Na 20 minuten drogen bij 20 graden kon je beginnen schuren, maar omdat het maar 6 graden was besloot ik om de droogtijd maar op 2,5 uur te zetten, om zeker te zijn.
Plamuur erop...... |
Na 2,5 uur eens voorzichtig gevoeld, en jawel de rommel voelde hard aan, dus maar begonnen met gladschuren. Eerst met papier met korrel 150, tot het geheel er al glad uitzag, daarna met korrel 320, waarna het echt glad was, en omdat ik het toch meegenomen had, nog nageschuurd met korrel 600, en toen leek het wel een babykontje, zo glad!
Glad.......... |
Na verwijderen van het schuurstof kon er gespoten worden, helaas kreeg ik geen RAL 3020 te pakken, maar vond op het werk een bus "signaalrood" dat verdacht veel op de Strada kleur leek.
Dat maar proberen dan, de plek zit niet in het zicht dus een klein kleurverschil kan ik mee leven.
Eerst Bob even in z'n "operatiekleding" hijsen, en dan de verfbus schudden en tekeergaan.
Na 2 lagen spuiten vind ik het er zeer acceptabel uitzien, als beginnende amateur uiteraard, want dit is de eerste keer dat ik zoiets doe.........
De patiënt ligt klaar..... |
Er is inderdaad een kleurverschil, maar ik vind het wel goed zo. De spuitnevel poets ik zo goed mogelijk weg, en op die bus staat ook aangegeven dat het aan te raden is om de behandelde plaats naderhand in de gewone was te zetten.
Zo kwam het eruit te zien, ik vond het goed genoeg voor een amateur! |
Ik heb nog ergens een fles Halfords autowax, dus neem ik de hele fiets onder handen na de "operatiekleding" weer verwijderd te hebben.
Goh, Bob ziet er weer als nieuw uit! Die kan maandag weer gewoon ingezet worden op de woon-werkroute, lekker! Verder de vrijdag, zaterdag en zondag de Scott bereden, ook fijn, vrijdag een korte rit met de mannen van de fietsclub, 41 km, maar wel interval dus redelijk intensief. Zaterdag een ritje Odda v.v., kwam uit op 87 km, en zondag met de fietsclub een duurtraining van 100 km, lekker gefietst. Nou word er regen gemeld, dus de kap in elkaar gezet en vast op de fiets klaar gezet tegen morgen.
Ik heb zin om weer eens gewoon te fietsen met de Strada, meer dan een week er niet in liggen begint bijna ontwenningsverschijnselen op te leveren!
Tot zover, later meer!
Groeten, Adri.
ziet er mooi uit zo op de foto, ondanks het kleurverschil. Door de plaats zie je er bijna niets van denk ik? en mocht je het zat worden kan er altijd nog eens RAL overheen. bij dit soort klussen vind ik het zelf altijd spannend of het houdt in weer en wind. Ik ben benieuwd.
BeantwoordenVerwijderenHoi Magic,
VerwijderenDoor de plaats is het niet te zien als je het niet weet. Ik kan inderdaad als ik de goede kleur te pakken krijg altijd nog overspuiten. En ja, ook ikzelf wacht met spanning af hoe deze reparatie zich gaat houden in het dagelijks gebruik. We zien wel, ik houd jullie op de hoogte als het spul eraf valt o.i.d., maar houd goede moed dat het afdoende was.
Groeten, Adri.
Kijk het betere werk....vermoedelijk zal ik het ooit ook zo moeten doen.
BeantwoordenVerwijderenHoi Quezzzt,
VerwijderenBedankt!
Hoezo? Verwacht je ook schade dan?
Groeten, Adri.
Ja ?
VerwijderenHoogst uitzonderlijk als ie bij jarenlang gebruik in nieuwstaat zou blijven. Het is dan wel geen auto waar de deuken op de parkeerplaats er in worden geslagen met door anderen achteloos openslagen portieren waar je bij wijze van spreken bijstaat ( nooit een nieuwe auto voor mij alleen al daarom ) maar genoeg opspringende takken op fietspaden bijv na harde wind e.d. om de gaten in je gelcoat te slaan. ;-))
Ok! Bedankt voor je uitleg, ik denk dat takken op zich nog wel meevallen, de steen die onder het wiel vandaan "geschoten" werd kan je uiteraard ook in NL meemaken, dat zou inderdaad een dergelijke schade kunnen opleveren. Het is toch ongelofelijk als je de fiets van dichtbij bekijkt, hoe veel kleine krasjes je al waar kan nemen! Dat valt uiteraard onder normale gebruiksschade, en kan niet voorkomen worden. Ik had ook niet verwacht het ding nieuw te houden, daar is het ook niet voor aangeschaft immers.
VerwijderenGroeten, Adri.
Ziet er inderdaad goed uit,zeker voor een amateur. Ik heb ook al met dit spul gewerkt, wel bij een auto en mijn resultaat was zo mooi niet. Goed gedaan!
BeantwoordenVerwijderenHallo Pieter,
VerwijderenBedankt voor je reactie, ik ben zelf ook verrast over het resultaat, ook wel blij dat het er redelijk uitziet, ondanks dat het nauwelijks zichtbaar is.
Even afwachten hoe het zich houd over langere periode...
Groeten, Adri.
goed bezig hoor
BeantwoordenVerwijderenBedankt Marcel!
VerwijderenGroeten, Adri.
Dag Adri,
BeantwoordenVerwijderenZiet er best goed uit. Zo lang de verflaag intact blijft is polyesterplamuur zeker bruikbaar. Als je ooit deze verflaag wil overspuiten, geen tweecomponent verf gebruiken. Dan lost de eerste laag op en dan moet je helemaal opnieuw beginnen.
Ik zou er zo prima mee kunnen leven.
Groeten,
Wim
Dag Wim,
VerwijderenBedankt! Ook ik kan er eigenlijk prima mee leven zo, ook omdat het plekje nauwelijks zichtbaar is. Ik zal je tip over de verf uiteraard meenemen, en binnenkort gaan we een eerste campertour doen, dus als ik in de buurt van zo'n speciaalzaak kom gaan er wat voorraden ingeslagen worden, je moet hier echt op alles voorbereid zijn!
Als de reparatie en de verf zich goed houd in het dagelijks gebruik ga ik het zo laten, het is meestal zo dat het niet verbeterd als je er achteraf nog eens mee gaat "knoeien".
Groeten, Adri.
Ziet er goed uit, als je het kleurverschil met de rest vd fiets wilt minimaliseren moet je eigenlijk een veel groter oppervlak afplakken en de verf laten uitwaaieren waardoor je een mooier verloop krijgt en je haast niet meer ziet dat het een andere kleur is. Kijk maar eens naar mijn reparatie:
BeantwoordenVerwijderenhttp://mangovelomobiel.blogspot.nl/2012/04/klusdag.html
Bij mij is het ook niet helemaal 100% geworden maar heb wel geleerd hoe het de volgende keer (hopelijk komt die niet...) helemaal netjes moet.
Hallo Mark,
VerwijderenBedankt! Ik heb jouw reparatie ook nog even bekeken, dat scheelt inderdaad veel, dat uitwaaieren! Nou zit het bij mij achter het voorwiel, iemand die het niet weet ziet het echt niet, dat scheelt dan ook weer. Voor een eerste keer vond ik het nog goed meevallen, ik had een veel minder goed resultaat verwacht. Het belangrijkste was de schade plaats afdekken, zodat het niet van kwaad tot erger kon gaan.
Bedankt voor je tips, die neem ik ook mee voor een volgende keer, maar hoop ze ook niet nodig te hebben............
Groeten, Adri.
Blij dat het goed gelukt is. Prima resultaat. Het zit dicht, er kan geen zooi inkomen.
BeantwoordenVerwijderenBij het uitscheuren van mijn goot bij de kettingrol heb ik het advies van Jan Reus (via Wim) opgevolgd ipv epoxy, hard wordende lijm te gebruiken. Tweecomponenten, secondenlijm alles is goed. Als het maar hard wordt. Het is maar een klein oppervlak. Die zwaarbelaste plek is hiermee nog steeds zo hard als een rots....
Hallo Theo,
VerwijderenJa, ik ben er best tevreden mee zo, en inderdaad het belangrijkste is dat het dicht is. Dat het er ook nog redelijk uitziet is mooi meegenomen. Toch makkelijk dat internet, zo kan iedereen mooi mee profiteren van anders ervaringen.
Groeten, Adri.
complimenten, heel netjes!
BeantwoordenVerwijderenHoi Paul,
VerwijderenBedankt!
Groeten, Adri.
Ik vind het er prachtig uitzien. Petje af!
BeantwoordenVerwijderenBedankt Wilco!
VerwijderenWeer als nieuw! En net op tijd voor het betere weer.
BeantwoordenVerwijderenIk mocht vandaag wat alu-platen aan elkaar poppen : een vijftal popnagels had het begeven. Een Alleweder zit toch wel anders in elkaar dan een Strada ;-)
Hallo Jan,
VerwijderenJa, en zoals je al opmerkte eerder, dit geeft voldoening als het lukt! Dat betere weer is nog niet helemaal gelukt, maar dat komt er weer wel. Er is veel regen nu, maar het zal wel weer eens beteren. Jij blijft ook bijna constant bezig om e-FAW rijdend en heel te houden, wat dat aangaat hebben rijders van nieuwere fietsen het maar gemakkelijk! Alhoewel je dan ook schade kan oplopen, kijk maar naar Quezzzt.
Groeten, Adri.