Nog geen meter gefietst....
En nu al de plaatsing van de tandwielen aanpassen? Hoe kom je daar nu weer bij?
Nou, heel eenvoudig, de kracht van internet en de goede raad van een paar lezers!
Ik stel reactie's altijd op prijs, en beantwoord ze ook allemaal. Gaat prima met de paar reactie's die ik krijg, dus vind ik het netjes om te laten weten dat de reactie gelezen is en op prijs gesteld word.
Omdat ik nachtdienst heb momenteel fiets ik niet, ik had enkel vrijdag de ovale tandwielen gemonteerd volgens de regels van Rotor, en daar een post over geschreven.
Het LDS (lower dead spot) van het rechterbeen bepaald, rechts op de framebuis de streep.
|
Daarop kwamen twee wel zeer nuttige reactie's, de eerste van Richard S. ( velofan ), die aangaf zelf met O.Symetric tandwielen te rijden in zijn Milan, wat volgens hem enkele kilometers scheelt met sprinten en klimmen. Veelbelovend dus!
Zijn tip was dat de ovalen tandwielen anders op de crank geplaatst moeten worden dan bij een bukfiets, omdat de houding anders is. Logisch! Maar ik had daar zelf totaal niet aan gedacht!
Richard verwees naar Ligfiets& nummer 6 2013, en na enig spitwerk op het net kwam ik een interessant stuk tegen:
Dat was een erg nuttige tip dus! Richard bedankt!
Net even later komt er nog een reactie, van Hilbert, rijder van Alleweder 3 ( alleweder3 ), die me een link doorstuurt:
En dit is een complete gebruiksaanwijzing van RotorUSA om elke soort ligfiets te kunnen uitrusten met Q-rings, en dan op de goede manier gemonteerd voor betreffende ligfiets en berijder.
Hilbert bedankt! Deze tip was nog beter dan die van Richard!
De gebruiksaanwijzing voor het monteren van Q-rings op een ligfiets.
Aanpassen........
Ik begin met mijn onderste dode punt rechts te bepalen, en houd de crank in die positie. Daar zet ik een streep op het frame, zodat ik het terug kan vinden. Dan moeten de tandwielen eraf en moeten volgens de beschrijving de nieuwe referentiepunten bepaald worden. Alles wijst zichzelf eigenlijk, de beschrijving is helder en verduidelijkt met illustraties.
Het resultaat is dat de kleinste diameter van het tandwiel nu duidelijk getrapt zal worden op ongeveer het dode punt, dus het enige wat na terug monteren nog rest is gaan fietsen en proberen!
Vandaag nog niet, eerst nog de laatste nacht in............
De bovenste bladbout geeft het nieuwe referentiepunt #2 aan.
Hier het originele voor bukfietsen.
Hier de mijne..........
De originele referentiepunten 1, 3 en 5 voor bukkers....
En voor mij de punten 1 en 3 voor de Strada.
Mijn referentiepunt #2 gemonteerd op het OCP (optimum chainring position), zoals aangegeven in de handleiding voor ligfietsen.
Waarom nooit eerder geprobeerd?
Geen antwoord, ik had al tijden belangstelling voor ovale tandwielen, maar na de mislukking van Biopace ben ik er gewoon nooit meer aan begonnen.
Niet dat ik zo behoudend ben, ik reed als een van de eersten in mijn categorie rond met de toen nieuwe klikpedalen van LOOK, in 1985. Ook als een der eersten met banden in de wedstrijden (1986), in plaats van de door mij gehate tubes. Wat was ik blij dat ik van die plakrommel af was! Ook een van de eersten om met de nieuwe STI-grepen van Shimano te gaan rijden (1991), schakelen met je remgrepen, fantastisch en het werkte ook nog feilloos!
Toch zat het altijd nog wat te broeden op de achtergrond aangaande die ovale tandwielen, dus nou ga ik het op m'n "oude dag" toch nog proberen!☺
Terug gemonteerd in BOB na de aanpassing.
En het zelffabrikaat afdekkapje in gebruik genomen..............
Tot zover deze post, verslag van het rijden volgt!
Groeten, Adri.
Spannend Adri, ook Dirk Drost rijdt op dit moment met een ovaal kettingwiel van Rotor. Zelf ben ik voornemens om over te stappen op een O.symetric 56t. kettingwiel. De bestelling is inmiddels de deur uit. Verder heb ik mijn 3x9 Quest omgebouwd naar een 1x10 Quest. Ik gebruik het 42t. kettingwiel nooit, ook de 30t. ligt werkeloos op het crankstel. Je leest er meer over op mijn weblog zodra de complete transformatie afgerond is.
BeantwoordenVerwijderenVerder horen wij natuurlijk graag wat jouw bevindingen zijn m.b.t. de Rotor Q-rings.
Sportieve groet,
Robert-Jan
Hallo Robert-Jan,
VerwijderenLeuk is dat, je zwengelt iets aan blijkbaar als je zoiets op je blog zet. Ineens komen er dan meer mensen uit de kast die al rijden met ovale tandwielen, of er over denken dat te gaan doen. In elk geval leverde het voor mij prima info op, dat is mooi meegenomen!
O.Symetric heb ik ook overwogen, maar die leverden geen triple, en in tegenstelling tot jouw gebruik ik wel alle versnellingen in mijn terrein, en dat elke keer als ik fiets. Het stukje 13% terug naar huis moet ik elke keer nemen, en ik ben niet sterk genoeg om dat zonder "30" aan te kunnen. Mijn bevindingen zal je zeker kunnen lezen als ik een tijdje met de Rotor's gereden heb, ik kijk al uit naar jouw schrijven over je transformatie!
Groeten, Adri.
Spannend. Ik kan me voorstellen dat je er in de bergen meer voordeel uit zal halen dan wij hier in ons vlakke landje.
BeantwoordenVerwijderenTja Jan, toch zijn er genoeg mensen die ook op het vlakke er wel voordeel in zien, die rijden er ongeacht de terreinomstandigheden heel het jaar mee rond.
VerwijderenIk zal m'n bevindingen later documenteren, altijd leuk iets nieuws te testen!
Groeten, Adri.
Leuk te zien dat er meer mensen mee aan de slag gaan. Ik fiets nu vanaf begin januari met de Rotor Q-rings in de Quest(volgens mij op ongeveer gelijke manier als jouw gemonteerd).
BeantwoordenVerwijderenHet is in het begin wel op letten dat je niet probeert "rond" te trappen als met reguliere bladen. Ik betrap met er nog wel eens op dat ik daar nog wel eens in terugval. Het begint wel steeds meer te wennen nu. Ik klim natuurlijk nagenoeg niks, maar de enkele brug die ik nu "beklim ;)" gaat ook vlotter getuige de gps gegevens. Maar het verschil dat mij vooral opvalt is dat ik nu makkelijker een hoge cadans trap zonder dat het vervelend wordt. Ik fiets al een tijdje zonder cadansmeter, dus cijfers heb ik helaas niet.
Ben benieuwd naar je bevindingen straks.
Groet,
Hallo Dirk,
VerwijderenBedankt voor je reactie! Leuk om de ervaringen van een gebruiker te horen, nog leuker om te horen dat het zeker bergop gaat schelen! Dat gaf Richard met z'n Milan ook al aan, net als WillemVeloz, dus dan moet dat bij mij ook gaan werken denk ik.
In de beschrijving geeft Rotor ook al aan dat je moet oppassen met "rondtrappen", het zal ook voor mij wennen worden neem ik aan, na 38 jaar met ronde tandwielen te hebben gefietst op de bukracers. En nog langer als je m'n "gewone" fietsen ook mee telt.
Makkelijker een hogere cadans rijden is dan ook een bijkomend voordeel, ik fiets al lang meer op cadans dan op snelheid, en ben zeker na de verhuizing naar Noorwegen nog iets hoger gaan zitten in cadans.
Zeker op de bukker zit ik vaak rond de 100 toeren, in de Strada probeer ik hoe dan ook boven de 90 te blijven. Niet altijd makkelijk in de klimmen, soms zijn de versnellingen op! Ik gebruik m'n candansmeter dus dagelijks, en zal ook dat meenemen in de komende verslagen over de ervaringen met de "ovals".
Groeten, Adri.
Hallo Adri, ik lees dit stukje weer en kijk naar je foto waar je het buitenblad gemonteerd heb op je crank, ik weet niet of je hem nog steeds zo gemonteerd heb, maar hij zit precies aan de verkeerde kant van pos A genaamd in de handleiding.
BeantwoordenVerwijderenOp de foto zit hij links van pos. A, maar hij moet juist rechts zitten van pos. A.
Anders mail ff op pgdrond@gmail.com met je afstand van hart trapas naar de knik in je frame tussen jou en de trapas als je erin zit.
Gr. Peter
Hallo Peter,
VerwijderenIk heb nog eens zorgvuldig de handleiding overgelezen en de foto bestudeerd, en het ziet er naar uit dat je gelijk hebt! Ik zal het aanpassen en dan misschien verschil merken, ik laat het je weten!
Bedankt voor de opmerkzaamheid, dit geeft wel aan dat je ondertussen een echte specialist bent geworden aangaande ovale tandwielen!
Groeten, Adri.