Afdekkapje afwerken.
Zoals beschreven in de vorige post had ik een laag glasvezel extra gelegd op het wat licht uitgevallen afdekkapje. Dat moest ook nog verder afgewerkt worden, met klittenband om het vast te zetten, en nu ook een "zekering" om wegwaaien te voorkomen. Ook de beide "grote" deksels, zowel het schuimdeksel als het liggende carbondeksel van de deelbare kap moesten een "zekering" krijgen.
Als laatste afwerking werd er nog een laagje zwarte lak op het kapje gespoten, dan is dat in zoverre ook weer afgewerkt.
Passen doet het, nou nog verder afwerken.
|
Klittenband erin en een "zekering" om wegwaaien te voorkomen.
Een sleutelhanger die je om je hals kunt hangen kan ook als "vangnet" gebruikt worden voor de deksels.
Bevestiging met een sleutelring aan het schuimdeksel (boven) en aan het liggende carbondeksel van de deelbare kap.(onder)
Het kapje met de ingelijmde klittenbanden en "zekeringstouwtje".
Kapje ligt "versgespoten" te drogen.
Met ovaal meer mans?
Op m'n post Klimmen en zo. kreeg ik wat reacties, waaronder een van Willem Jan Coster ( WillemVeloz ) waarbij hij beschreef hoe hij zijn Rotor RSX4 crankstel nog wat aangepast had, en nu nog efficiënter kon klimmen. Na aanpassing van zijn crankstel kon hij op dezelfde klim maar liefst met 5 km/u sneller naar boven!
Uiteraard was mijn belangstelling gelijk gewekt, als dat zoveel scheelt zou investeren in zoiets zeker interessant zijn. Nou had Willem Jan ook al aangegeven op zijn blog dat Rotor dat soort crankstellen niet meer produceert, en dus moet je zoiets 2de hands op de kop tikken. Maar Rotor maakt nu ook de ovalen "Q-rings" tandwielen, die hetzelfde effect zouden moeten hebben. Minder investeren en makkelijker te monteren, en omdat ik eigenlijk al jaren van plan was eens een dergelijke set te proberen is nu eindelijk de kogel door de kerk. Ik heb ze besteld en gemonteerd in BOB, testen komt nog, eerst een paar nachtdiensten "wegslikken".
Om gemakkelijk te kunnen werken even het crankstel "trekken".
Daar is 'ie er al uit.
De ISIS trapas, de borgmoer maar even er losjes opgedraaid, raak ik die tenminste niet kwijt!
De ronde tandwielen eraf geschroefd.
Dit zijn ze, met de bladbouten ernaast in de rol plakband.
De ovalen Q-rings gemonteerd, en de ronde 53 ligt ernaast.
De bladbouten vastzetten op 8 Newtonmeter.
Met de momentsleutel.
Terug gemonteerd in BOB.
Of dit gaat werken? Geen idee, daarom ga ik het gewoon proberen. Volgens Willem Jan scheelt het behoorlijk, en ik heb geen reden om zijn uitlatingen te betwijfelen. Werkt het is dat mooi meegenomen, en anders heb ik een extra set tandwielen liggen indien nodig.
Met dergelijke tandwielen is onder andere in 2008 door Carlos Sastre de Tour de France gewonnen, en ook Nederlands snelste vrouw op 2 wielen, Marianne Vos rijd er al jaren mee rond.
Ook met andere ovalen zijn al 2 Tour de France's gewonnen, Bradley Wiggins en Chris Froome rijden beiden met tandwielen van O-symetric.
Mijn bevindingen komen later weer op de blog te staan natuurlijk!
Nog een klein filmfragment van de tandwielen in BOB:
Tot de volgende post,
Groeten, Adri.
Hoi Adri
BeantwoordenVerwijderenik ben benieuwt hoe het bevalt, kun je er een beetje bij om de tandwielen te vervangen?
groeten, andre
Hoi André,
VerwijderenIk ben zelf ook erg benieuwd hoe het rijd met deze ovaaltjes, volgens Rotor moet je rekenen met een maand "gewenning" omdat je weer iets andere spiergroepen belast.
Vervangen ging prima, door het crankstel even van de as te trekken, dan kan je alles gewoon staande aan de werkbank doen.
Groeten, Adri.
Ha Adri,
BeantwoordenVerwijderenLeuk, ik ben zeer benieuwd. Op een gewone racefiets zie je de ketting altijd flink op en neer dansen met zon tandwiel . Toch zie je ze niet super veel. Effect is natuurlijk dat je meer koppel hebt op je dooie punt, bergop een groot voordeel denk ik. Je kunt meer doortrappen. Op het vlakke denk ik dat je er geen voordeel van hebt. (je kan n.l. niet meer vermogen leveren dan je hart aankan)
Klepje ziet er goed uit!!!!
Groet
Rudolf.
Hoi Rudolf,
VerwijderenOok ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan, en of het werkelijk effect heeft. Heel veel rijden er inderdaad niet mee, de meesten zijn erg behoudend, zeker profs! Het effect is inderdaad dat je makkelijker over je dode punt heen komt, omdat je dan de minste kracht moet leveren. De meeste kracht lever je dan op het punt waar je het sterkste bent en de ovaal het grootst. Eerst een maand wennen volgens Rotor, en dan bekijken of je het OCP- punt nog moet verzetten. Ze zijn gemonteerd op de middenpositie, op aanbeveling van Rotor. Aan de hand van je ervaringen en gevoel erbij kan je een aanpassing maken na een maand.
Je gaat het wel lezen als het zover is!
Bedankt voor je compliment over het klepje!
Het klepje past en is waterdicht, dat is het belangrijkste. Van dichtbij kan je goed zien dat ik het zelf gedaan heb, geeft niks, voldoening heb ik er wel van, dus voor mezelf ben ik tevreden.
Groeten, Adri.
Ik heb ooit op mijn mountainbike dit soort wielen gehad en dat beviel in Italië prima.
BeantwoordenVerwijderenHier in Zeeland was het effect niet zo groot herinner ik me.
Hoi Richard,
VerwijderenDat klinkt in elk geval al belovend! Moest je lang wennen? Ik houd jullie op de hoogte in een latere post.
Groeten, Adri.
Beste Adri, ook ik ben benieuwd, leuk dat je het probeert!
BeantwoordenVerwijderenHoi Wilco,
VerwijderenZoals ik al schreef in deze post, ik wilde dat zelf ook al langer eens proberen, dus WillemVeloz gaf me net dat duwtje dat ik nodig had.
Groeten, Adri.
Hallo Adri,
BeantwoordenVerwijderenHeb je er rekening mee gehouden dat je ovale tandwielen op een ligfiets in een andere positie moet monteren als op een racefiets? Dus de grootste diameter als je crank zo'n beetje recht omhoog staat. (bij een racefiets is dit als de crank in verste positie staat) In Ligfiets& nr 6 van 2013 staat dit uitgebreid beschreven.
Ik rijd zelf in mijn Milan met O symetric tandwielen in combinatie met korte cranks. Scheelt zeker met klimmen en in sprint; bij mij een paar kilometer.
Groet,Richard S.
Hallo Richard,
VerwijderenKijk dat is nou typisch zo'n reactie waar een mens iets aan heeft! Bedankt! Ik heb het even opgezocht, en gevonden ook, interessante stof, die aangeeft dat het inderdaad winst opleverd om met ovale tandwielen te gaan rijden. Ik vond het hier:
http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/pedal.html
Ik ga de positie opnieuw bekijken en dan aanpassen, dit gaat zeker voordeel opleveren in de klimmen. Zowel Willem Jan als jij geven aan dat het enkele kilometers scheelt, dus ik ben benieuwd hoe ik het ga beleven.
Bedankt voor de prima tip!
Groeten, Adri.
Adri, Hier nog meer info van de fabrikant: http://www.rotorbikeusa.com/pdf/Q-Ring%20Recumbent%20instructions.pdf
BeantwoordenVerwijderenGroet Hilbert ( alleweder3 )
Hallo Hilbert,
BeantwoordenVerwijderenHa, deze tip is nog beter dan die van Richard! Bedankt!! Een volledige beschrijving hoe je de tandwielen moet plaatsen op verschillende ligfietsen, perfect gewoon! ☺☺☺
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenInteressant! Ik probeer me voor te stellen hoe dit zou rijden. Meer koppel en hogere pedaalsnelheid als je kracht zet en het tegenovergestelde bij het dode punt. Voordeel t.o.v. een rond wieltje met dezelfde diameter als de kleine diameter van het ovaal is dan een vergelijkbaar koppel in combinatie met een lagere gemiddelde pedaalsnelheid? Daardoor gemiddeld minder spierbewegingen bij gelijkblijvend koppel? En dus hou je het langer vol c.q. rij je harder op dezelfde stijging? Klinkt niet onlogisch. Wel meer werk voor je derailleur om de ketting op spanning te houden, daardoor meer kans op een afgelopen ketting (?) en uiteraard wennen aan de wisselende pedaalsnelheid. Typisch een gevalletje van gewoon proberen inderdaad. Succes, ben benieuwd!
Groeten,
Kees
Hoi Kees,
VerwijderenHet zou in theorie inderdaad zo moeten werken. Op de grootste diameter is een 53 tandwiel van Rotor dan te vergelijken met een 56, op de kleinste diameter met een 51. De kleinste diameter trap je dan op je dode punt, zodat je daar sneller doorheen bent als gevolg van minder weerstand. Het zou dan aanvoelen als wisselen van versnelling omdat je wisselde pedaalsnelheid krijgt. Er worden ook andere spiergroepen bij het fietsen betrokken, daarom een gewenningsperiode. Volgens een paar reactie's zou de klimsnelheid toenemen met enkele kilometers, dus daarom was ik gelijk belangstellend. De derailleur zal inderdaad iets harder moeten werken, of de veer daar eerder van verslijt? En ketting aflopen? Ik weet het (nog) niet, dus het is zoals je zegt gewoon een gevalletje van proberen.
Bedankt voor je reactie!
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenDe tip van Hilbert is inderdaad wel heel praktisch en een mooi inkoppertje van mijn voorzet ;-)
Succes met de Q-rings; ik verwacht dat met het vele klimwerk daar bij jou ze wel gaan bevallen.
Groet, Richard S.
Hoi Richard,
VerwijderenIk was al heel blij met jouw tip, het was zeer interessante leesstof, waarin ook word aangegeven dat ovale tandwielen echt werken.
Hilbert's tip was uiteraard door de zeer duidelijke beschrijving de kers op de taart!
Ik ben ook zeer benieuwd hoe mijn spieren op de andere fietsmanier gaan reageren, het zal wel snel wennen denk ik, de overstap van de bukracer naar de Strada ging ook zonder "pijn".
Uiteraard zou het grootste voordeel voor mij zijn als de klimsnelheid met enkele kilometers omhoog zou gaan!
We zullen zien.......
Groeten, Adri.