dinsdag 7 juli 2015

Het zit er weer op..............

Vakantie voorbij.

Het is weer omgevlogen, zoals meestal met vrije dagen, onze geplande 3 weken voor de trip naar Nederland. Nu zijn we weer terug op de thuisbasis en hebben nog één week om ons thuis bezig te houden, eigenlijk wilden we na een paar rustige dagen thuis nog een korte rit van enkele dagen in Noorwegen doen, maar de weersverwachting ziet er niet zo rooskleurig uit voor de komende week.
Tot zolang genieten we van het mooie weer, het is hier ook vanaf thuiskomst prachtig weer, met temperaturen tot bijna 30 ºC.
Maar goed, nu eerst het verslag van onze reis!

Dag één, vertrek.

We reden weg op donderdag 11 juni, de camper stond al bijna volledig gereed voor vertrek, dat had ik op woensdag al gedaan. Op donderdag moest er nog een dagje cursus gevolgd worden, in verband met de komende ombouw op de fabriek. En ook Ina had nog een werkvergadering bij te wonen, vandaar dat we na het eten vertrokken. Eerst nog de Fiat en BOB in de garage gestald, die konden daar mooi 3 weken staan.
We hadden al besloten echt vakantie te houden, dus zouden we ons niet echt haasten. Op donderdagavond reden we slechts 170 km, genoten nog van de vele sneeuw onderweg via de E 134 over de Haukeli om dan te stoppen op een rustige parking midden in de natuur. Nog even wat met Ward rond wandelen, wat lezen en slapen, zodat we uitgerust verder konden.


Even stoppen langs de E 134, even de sneeuw "voelen".


Op weg naar Hovden ligt er nog ijs op het meer.

Tijdens een korte boswandeling met Ward vinden we elandkeutels.

Aan het meertje bij onze parkeerplaats.

Dag twee, de overtocht naar Denemarken.

Op vrijdagmorgen vertrekken we na het ontbijt op het gemak richting Kristiansand, waar we met de Colorline over zullen steken naar Hirtshals, Denemarken. De vertrektijd is pas om 16.30h, haasten hoeven we niet vandaag, regelmatig stoppen we als we er zin in hebben. Even winkelen in Evje, om dan om circa 13.30h te arriveren op het veerplein waar we inchecken en ons opstellen in de wachtrij.
Ook vandaag prachtig weer, dus wat wandelen en rondkijken op het havengebied.

Onder meer een mooie driemaster, de "Sørlandet" zien we in de haven van Kristiansand.

En de boot waar we op wachten, de Superspeed 1 van Colorline.

De boot zal ons in 3 uur en 15 minuten naar Denemarken brengen, en op de boot hebben we tijd om even in de Taxfree shop rond te kijken, en daarna gaan we aan tafel, we hadden vooraf buffet besteld in het restaurant.
Na lekker gegeten en gedronken te hebben rijden we rond 20.00h van de boot af, en besluiten na een groot uur rijden een parking op te rijden om daar te overnachten, voor vandaag is het weer mooi geweest!

Zonsondergang in Denemarken.

Dag drie, naar Duitsland.

Op zaterdagmorgen rijden we rustig door richting Duitsland, we hadden een festivalbezoek gepland op zondag, in Basthorst, oostelijk van Hamburg. Na een rustig verlopen dag komen we rond de klok van 16.00h in de buurt van Basthorst, en parkeren op ongeveer 20 km van het dorp op een parking aan een bosrand. We besluiten daar te overnachten, dan kunnen we morgen rustig naar het festival toe rijden, en hebben hier een rustig plaatsje om te slapen. (Omdat het festival op zaterdag al aan de gang is, willen we daar niet gelijk naar toe, dat zou waarschijnlijk iets te veel lawaai opleveren.....)
Na eten en douchen vinden we een bospad en laten Ward daar uit. Na iets meer dan een kilometer komen we bij een waterplas in het bos, en horen gekwaak. Eenden? Nee, het zijn kikkers, en die hebben het hoogste woord!


En een stukje film..........


Dag vier, MPS Basthorst.

Op zondagmorgen gaat het richting Basthorst, alwaar het festival plaatsvind. Omdat we met zo'n grote camper komen mogen we vlak bij de ingang tussen de bestelbussen parkeren, in plaats van op het weiland tussen de personenauto's, waar geen verharding ligt.
MPS, waar staat dat voor? Dat is de afkorting van Mittelalterlich Phantasie Spectaculum, een soort middeleeuwse verkleedpartij voor liefhebbers van rollenspel.
Nou gaat onze interesse daar eigenlijk niet speciaal naar uit, hoewel we het een leuke belevenis vonden. Ach ja, mensen kijken blijft altijd wel leuk, en er was genoeg leuks te zien!
Verklede mensen van alle leeftijden, een valkenier met verschillende roofvogels, "riddergevechten", voor de kinderen een "middeleeuws" reuzenrad, en natuurlijk ook volop gelegenheid om de inwendige mens te versterken......
Naast de verklede mensen waren er ook nog een tweetal podia waar muziekgroepen optraden, en dat was wel waar onze interesse naar uitging. Er waren namelijk een viertal optredens gepland van een  groep die we al heel lang volgen, en leuk vinden om te zien en horen. En het was al geleden van 2008, vlak voor ons vertrek uit Nederland dat we de heren "live" in gang gezien hadden.
We hebben het hier over de Groningse groep "Rapalje" die Keltische muziek maken. Altijd een feestje om de jongens te zien en te horen, het plezier in wat ze doen spat er vanaf!

Alle leeftijden......

De vogelman........en de vogels op de volgende foto's






 Het "reuzenrad" voor de kleintjes:





De reden van onze komst: Rapalje.
 En een korte indruk:



 Wie meer wil weten van deze groep kan hun site bezoeken: Rapalje

Het festival sluit om 19.30h, zodat we op zondagavond nog een stuk kunnen rijden, en voorbij Hamburg, Bremen en Oldenburg rijden richting Groningen. We parkeren een eind voorbij Oldenburg en overnachten daar.


Dag vijf, naar Nederland.

Op maandagmorgen rijden we richting Nederlandse grens, die we om ongeveer 10.00h passeren, om gelijk na de grens de afslag Bad Nieuweschans te nemen. Daar gaan we even winkelen, en flink wat spullen inslaan die we in Noorwegen niet hebben, zoals ontbijtkoek,  Nederlandse kaas (lekkerder en betaalbaar!), hagelslag, chocopasta en een paar soorten vla.........
Na een goede pauze reizen we verder naar Groningen, waar we de uitbaters van een internetwinkel bezoeken. Ina kwam afgelopen winter per toeval op hun site terecht, omdat ze interesse had in echte IJslandse wol. Ze plaatste een bestelling en kreeg zodoende contact via e-mail. Omdat deze mensen al een aantal jaren in Noorwegen op vakantie waren geweest en  vlak bij ons in de buurt gekampeerd hadden, waren ze gelijk vol interesse. Van het een kwam het ander, en werden we uitgenodigd om langs te komen zodat Ina eens in de collectie kon kijken.  Mensen die interesse hebben in wol/breien kunnen kijken op: Knotje

Na dit bezoek gingen we 's avonds verder om volgens planning te overnachten in Dronten.

Dag zes, Mekka en de proefritten.

Op dinsdagmorgen was een bezoekje aan Velomobiel.nl gepland, samen met twee proefritten, de WAW 4.0 en de DF.
Om 08.30h stap ik binnen bij Alligt.nl, waar ik kennis maak met Leo Visscher die me gelijk de demo-WAW laat zien en wat uitleg geeft over de bediening. De fiets staat goed op maat qua beenlengte, dus ik kan gelijk een proefrit gaan maken.

WAW 4.0

Wegrijden is natuurlijk geen enkel probleem, de fiets trekt vlotjes op, de eerste kilometer tot aan de wegovergang doe ik het rustig aan, om wat te wennen aan de besturing met de sticks.
Als ik de weg over ben kan er doorgetrapt worden, en al gauw komt de 40 km/h in zicht. Ik rijd een vijftal kilometers de polder in, en draai dan om terug te rijden. Wel test ik nog de stabiliteit door met onverminderde snelheid een haakse bocht in te sturen, en ook door snelle zijdelingse stuurbewegingen.  Daarna rijd ik de fiets terug naar Leo, die uiteraard benieuwd is naar mijn indrukken.

Mooi afgewerkt model, deze fiets, met ingelamineerde verstevingsribben, en natuurlijk de gemakkelijke afneembare neus en staart ten behoeve van onderhoud.
Nadeel is nog steeds de open ketting bij het achterwiel, die gaat toch sneller vuil worden en slijten dan bij modellen met een wielkast. Dubbele ophangpunten zie ik niet als probleem, op bijna 30.000 km heb ik nu ook nog maar één lekke achterband gehad. Dat er geen veerdemper in zit merk je ook niets van, de wegligging is prima, ook de stabiliteit is meer dan voldoende, je kan heel hard door de bocht met deze fiets.
Het sturen met de sticks went snel, wel is de draaicirkel vergelijkbaar met die van een Quest, veel groter dan die van de Strada dus.
Ook prettig is de SRAM Dualdrive waar de fiets mee uitgevoerd is, schakelt perfect, en heel handig is dat je de naaf in stilstand kunt schakelen, zodat je bij een onverwachte stop  in een kleine versnelling weg kunt rijden. En zowel naaf als derailleur zijn bedienbaar met de rechterhand, zonder de stick los te laten.
De kap is prima, een beetje rammelig, maar wel een prima zicht rondom en een goed in te stellen vizier. Alle bedieningsknoppen zitten goed bereikbaar op de stuursticks, en werken prima.
Het instapgat is ruim genoeg, maar er is voelbaar wat meer flexibiliteit dan ik gewoon ben bij de Strada, zal zeker een kwestie van wennen zijn. De zit is ook prima, net als het zicht op de weg.

Zou ik deze fiets kopen? Nee, het voelt niet als een vooruitgang vergeleken met de Strada. Weliswaar een fractie sneller, en wellicht handiger aangaande onderhoud, maar ook weer een stuk duurder en niet echt lichtgewicht. Grotere draaicirkel, en niet voelbaar stabieler dan BOB. De binnenruimte is voldoende, en de fiets word wel compleet geleverd met  kap, die ook weer meegenomen kan worden.

Kortom, mooie fiets, maar mijn gevoel zegt dat dit het waarschijnlijk niet gaat worden.......




Na afscheid genomen te hebben van Leo wandel ik richtig Intercitybike.nl, om daar de DF te gaan proefrijden.

De DF.

Als ik bij Ymte binnenstap is hij bezig met de aflevering van een nieuwe DF, die door de Oostenrijkse eigenaar naar huis zal worden gefietst.
Tussendoor geeft Ymte uitleg over het instappen in de DF, en kan ik plaatsnemen om de afstelling van de beenlengte te controleren.
Iets anders instappen dan bij de Strada, maar als ik me in de fiets laat zakken valt alles gelijk op zijn plaats. Ik klik als het ware gelijk vast in de fiets, het zit als gegoten, een beetje het gevoel zoals op de Scott stappen.
De trapas word wat verder weg gezet, en ik kan starten.
De hele fiets is zondermeer prachtig afgewerkt, zowel van binnen als van buiten.
Bij het wegrijden merk je gelijk het lage gewicht en de stijfheid van de fiets, heerlijk zoals deze fiets accelereert! Tot de wegovergang doe ik weer wat kalm aan, maar wennen hoeft eigenlijk niet, het is van binnen hetzelfde als in elke fiets van Velomobiel.nl, dus dat is bekend.
Als ik de polder inrijd kunnen de remmen los, en begrijp ik gelijk waarom veel mensen na één proefrit een DF bestellen............met dezelfde inspanning als in de WAW rijd ik zonder mankeren gelijk 10 km/h sneller! Het doet me gelijk denken aan het verslag van Wilco 
Ook ik rijd zonder bijzondere inspanning hoog in de veertig, en met een paar trapjes extra schiet de fiets gelijk naar 54 tot 55 km/h, heel sensationeel gevoel voor een doodgewone fietser zoals ik!
De fiets is heel stil van binnen, enkel de kettinggeluiden zijn hoorbaar. De plaats binnenin is prima, ik raak nergens de body tijdens fietsen, ook de stabiliteit is goed in orde, de bochtsnelheden doen niet onder voor die van de WAW.
Qua bergruimte zal de DF voldoen bij woonwerkverkeer, de kap was niet aanwezig en kon ik dus niet testen. Wel heb ik de kap gezien op CV, een mooie kap, zeer ruim van opzet en prima aansluitend op de fiets. Of de kap ook deelbaar geleverd kan worden weet ik niet, afwachten wat de ontwikkelingen brengen.................
Vooraf was ik gewaarschuwd dat ik gelijk verkocht zou zijn na een proefrit, en dat klopte helemaal!
Willem had helemaal gelijk, ik zou gelijk willen bestellen..............
Maar er blijft één groot nadeel aan de DF, en daar struikel ik over, de bandenmaat.......bredere banden dan 40 mm passen echt niet, en de smalste spijkerbanden zijn 42 mm breed..............Zonde!
Een winter doorfietsen zonder spikes is echt geen optie, dus helaas, een DF zal het ook niet gaan worden........


Na de fiets terug gereden te hebben en nog even met Ymte gesproken te hebben ga ik bij Velomobiel.nl langs en haal wat reserve spullen op.
Enkel Eva is aanwezig en kan niet alles vinden, we spreken af dat de rest meegenomen word naar CV.
Daarna is het tijd om naar Zeeuws-Vlaanderen af te reizen, waar we in de achtermiddag arriveren.
De avond brengen we door bij mijn vader, en praten wat bij.

Dag zeven, acht en negen, vrienden en familie bezoeken.

Woensdagmorgen maak ik eerste een ritje met de Scott, de rest van de dag is een beetje standaard gereserveerd voor het bezoek aan Rini en Heleen, die alleen de woensdag een vrije dag hebben, in verband met het uitbaten van een eigen winkel. Een leuke dag, we fietsen naar het strand en gaan eten in een strandpaviljoen. Dit soort bezoeken gaat altijd veel te snel voorbij...........
's Avonds bexoeken we enkele stellen die we nog kennen uit Ina's tijd aan het amateurtoneel, haar "winterfamilie". Na een alweer gezellige avond is de woensdag voorbij en rijden we donderdagmorgen naar Biervliet, onze voormalige woonplaats, waar we Ina's moeder bezoeken. Ina zit op de koffie, ik ga fietsen met de groep fietsers die uit het bij Gent gelegen Wippelgem vertrekken, en al jaren dezelfde route volgen, deels door België en deels door Zeeuws-Vlaanderen.
De vorm is nog voldoende, zelfs als het tempo even boven de 50 km/h komt kan ik goed volgen.......
Na de lunch bezoeken we Ina's vader in het verpleeghuis, en brengen daarna schoonmoeder weer thuis.
Daarna rijden we naar vrienden om daar te eten en de avond door te brengen, de camper word op hun oprit geparkeerd, en we vragen of het goed is als we daar blijven staan voor de nacht. Dat vinden Hans en Sitie prima, maar we mogen niet in de camper slapen, de logeerkamer is voor ons in gereedheid gebracht! Tja, dat was niet nodig, maar we mochten het niet weigeren, dus hebben het in dank aanvaard.......
We voelen ons wel zeer welkom op deze manier en vinden dat ze ons heel erg verwennen, lekker Surinaams eten, een prima bed met bijbehorende badkamer en op vrijdagmorgen worden we nog eens in de watten gelegd met een lekker ontbijt, je zou er bijna blijven wonen............☺
Na het ontbijt nemen we afscheid en rijden naar Terneuzen, om daar te winkelen en wat te fietsen langs de zeedijk. Na de lunch terug naar Biervliet, Ina bezoekt een vriendin, ik ga een rondje met de Scott. Na deze bezigheden zijn we uitgenodigd bij een vriendin van Ina in IJzendijke, weer om te eten en de avond door te brengen. Na het bezoek rijden we weer naar Zuidzande, om daar de nacht door te brengen.


Dag tien, naar Valkenburg.

Op zaterdag brengen we Ward bij m'n vader, hij heeft de hondenoppas dit weekend. Wij rijden na de koffie richting Limburg, want op zaterdagavond speelt Rapalje in Valkenburg, en kunnen we de mannen voor de tweede keer in één week tijd nog eens zien.
We hebben een plaatsje geboekt op camping "De Cauberg" op loopafstand van het centrum en het openluchttheater waar het optreden is.
Na de camper neergezet te hebben gaan we Valkenburg in en kijken wat rond, als echte toeristen.
We zien een Grieks restaurant en gaan daar wat eten, lang geleden dat we Grieks gegeten hebben!
Daarna de Cauberg terug op richting camping, om daar te gaan douchen en wachten tot het tijd is om naar het concert te gaan. Best leuk voor wielerliefhebbers is dat alle personen die ooit wereldkampioen wielrennen zijn geworden in Valkenburg een tegel hebben in de Hall of Fame in het voetpad langs de Cauberg.






Dan 's avonds het concert, dat is weer genieten, de mannen zijn weer goed op gang!




Na het concert weer de Cauberg op, en dan lekker slapen!

Dag elf, Cycle Vision.



M'n eerste polsbandje.....


Op de parking bij CV.

Na enkele jaren veel gelezen te hebben over CV had ik nu de gelegenheid zelf eens een kijkje te nemen op de zondag. Om herkenbaar te zijn had ik een T-shirt in Noorse vlag motief aan, of dat veel geholpen heeft? Eerst haal ik bij Velomobiel.nl de bestelde spullen op, en bekijk de Quattrovelo een goed. Een heel mooi model, de lijnen doen me wat denken aan een Amerikaanse auto van eind vijftiger jaren, heel retro! Ook veel bergruimte, jammer dat er nu nog geen proefrit mogelijk is!
Wel rijd ik even rond met de kale QV, die is inderdaad zeer stabiel, en ook de schakeling met de Schlumpf Mountain Drive bevalt me prima, een zeer goed alternatief voor een voorderailleur lijkt mij.


Lekker kontje......

Prettig rijdend "naaktmodel".......



Daarna bekijk ik de houten zelfbouw tweezitter, en zie een mede-blogger, die zeer goed herkenbaar is aan zijn T-shirt: Mooi Geel.........


Op de foto met Paul MGINL.

Na een gesprek met Paul en Anja neem ik afscheid en ga verder het terrein verkennen. Op het terrein waar de velomobielen van de wedstrijddeelnemers staan opgesteld zie ik al snel een oude bekende, Cees Rozendaal. We praten wat en dan zie ik iemand die mij  ook wilde ontmoeten, Bram Smit van het Velotilt team. We maken kennis en Bram stelt nog wat vragen aangaande m'n werk, die ik naar beste vermogen beantwoord.
Dan rijd een rode Strada m'n blikveld in, en onmiddellijk herken ik de velovaarder, Wilco Pompert.
Ook met Wilco heb ik even een prettig gesprek, en George Krug is zo vriendelijk ons even te fotograferen.

Met Wilco en "De Bak".

Nadat Wilco afscheid neemt en de inwendige mens gaat versterken, kijk ik wat rond en bewonder de aanwezige fietsen, onder meer een mooie rode DF en natuurlijk de Velotilt. Ook bekijk ik de DF kap, een mooi product!  Er volgt een gesprek met Jan Reus, en dan mag ik fietsen met de naakte Velotilt, een ervaring op zich, want ik heb nog nooit op een tweewielige ligfiets gereden. Jan Reus gaf al aan dat het dan niet mee zou vallen, en dat klopte precies............Met de lock op fietsen gaat zonder probleem, maar zo gauw ik unlock kantelt het ding onmiddellijk naar links of rechts! Blijkbaar moet ik eerst een cursus ligfietsen gaan volgen, dit kan ik niet! Nee, dit gaat het ook niet worden mocht de Velotilt ooit op de markt komen..........Maar alle respect voor de inventiviteit van het VT team, het is een prachtig ontwerp!



Voor mij onbestuurbaar...........

Na m'n wat mislukte proefrit met de VT  spreek in nog even met Jan Geel, en kijk nog even naar de afloop van de Devils Race. Daarna heb ik het wel gezien, en besluit terug naar de camper te gaan, we kunnen net zo goed weer op het gemak richting Zeeland rijden, dan zitten we morgen tenminste niet in de spits.
Leuk om de sfeer geproefd te hebben, en nog leuker om wat mensen in het echt te ontmoeten!


Dag twaalf, een rustige dag.

Op maandag hebben we een hele rustige dag, wat winkelen, samen een stukje fietsen, gewoon lekker ontspannen. In de namiddag ga ik een korte trainingsrit maken met m'n wielerpetekind, Dante de Ruijscher, dit jaar al goed voor 2 overwinningen in de beloften/ezc categorie. Dat verloopt prima, enkel een onverwachte regenbui bederft het feestje een beetje.......
Na het douchen  rijden we naar IJzendijke, we gaan weer naar Ina's vriendin Ilze, daar gaan we de nacht doorbrengen, we mogen de camper op de alternatieve camping zetten, in de loods tussen de tractoren! Na een leuke avond met Wim en Ilze gaan we slapen, morgen vroeg op, want Ward moet naar de dierenarts.

Alternatieve camping......



Dag dertien, dierenarts en meer.

Om 08.00h hebben we afgesproken met de dierenarts om Ward nuchter binnen te brengen, hij moet voor de tweede keer in ruim 10 jaar een gebitsreiniging ondergaan. Tandsteen verwijderen gebeurd bij honden onder narcose, vandaar dat het beestje nuchter moest zijn........Tevens krijgt hij zijn vaccinaties vandaag.
Na Ward afgeleverd te hebben ga ik terug naar de camper en hijs me in het fietspak, Ina gaat een oude schoolvriendin bezoeken. Ik zoek de route van de heren uit Wippelgem weer op, en rijd een mooie ronde deze morgen, 99 km met een gemiddelde van 29,5 km/h, niet slecht met  windkracht 5 vind ik zelf......
Na de middag gaan we op de koffie bij Suzan en Theo in Hoofdplaat, en daarna kunnen we Ward gaan ophalen. Na het ophalen rijden we naar Schoondijke, om daar bij Tonny en Monique te gaan eten en de avond door te brengen. Ook daar mogen we de camper op het boerenerf stallen, en blijven slapen, wat worden we toch in de watten gelegd deze weken!

Op het erf bij Tonny...

Dag veertien, van alles wat.

Op woensdagmorgen krijgen we een SMS van Rini, of we al iets op het programma hebben? Nee, dat hebben we niet, dus gaan we met Rini en Heleen een strandwandeling maken. Altijd leuk om nog eens bij te praten, we zijn toch nooit uitgepraat........

Wij met z'n tweetjes op de schommel op het duin.......

Na dit leuke uitstapje rijden we terug naar de basis, Zuidzande, en parkeren daar weer bij m'n vader voor de deur. In de middag fiets ik nog een rondje, en 's avonds gaan we op de fiets naar Nieuwvliet, Piet en Karin hebben ons uitgenodigd om te eten  en daarna lekker bij te kletsen. Ook weer zo'n avond die te vlug voorbij gaat.......

Dag vijftien, winkelen en klussen.

Op donderdag rijden we weer naar Biervliet, halen schoonmoeder op en gaan met haar winkelen in Terneuzen. Na thuiskomst koffie, en lunchen. Dan moeten er nog een paar kleine klusjes opgeknapt worden, daar ben ik voor aangewezen.
Halverwege de middag rijden we terug naar Zuidzande, en ga ik gelijk in het andere pak. Met Dante heb ik afgesproken een training van een uur of 3 te gaan doen, en ook deze fietstocht verloopt prima.
Na de rit douchen en eten, dan richting Peter, een oude schoolvriend van mij, die naast landbouwer ook campingeigenaar/beheerder is. Ook hier blijven we overnachten. ( klik hier: camping)


Dag zestien.

Na het ontbijt gaan we op de fiets naar Cadzand, en halen daar wat lekkers bij de bakker. Dan terug om koffie te drinken en te kletsen met Peter. Hierna rijden we naar Oostburg en winkelen nog wat, dan terug naar Zuidzande, om daar de rest van de dag te blijven. Uiteraard rijd ik nog een rondje met de Scott, en wandelen we nog met Ward door het dorp richting molen, altijd leuk bij mooi weer. 

De molen van Zuidzande, onder een detail van het wiekenkruis.



Dag zeventien, feest!

De zaterdag begint rustig, om twaalf uur word Ina opgehaald en gaat met Rini mee om een van zijn toneelprojecten mee te maken. Een soort fietstocht waarbij hij een verhaal verteld, het geheel is een kunstenaarstype als Rini op het lijf geschreven, hij geniet er meestal zelf net zoveel van als z'n publiek..............Voor info wat hij zoal doet: ferini


Rini in actie........


Ik ga niet mee, want ik ga nog een fietstochtje met Dante maken.
Na thuiskomst drink ik koffie met m'n vader, en nadat Ina terug is maken we ons klaar om naar Tonny en Monique te rijden, we zijn uitgenodigd op het feest van amateurtoneelvereniging "De Plattelanders" waar Ina 17 jaar meespelend lid van is geweest. Leuk en verrassend, want het is een Amerikaanse Party, dus iedereen neemt zelf wat mee. Wij zorgen voor Noorse vissoep, en toastjes met kaviaar en vispaté.  Tot in de kleine uurtjes kunnen we onder de kastanjeboom zitten  kletsen, de vuurkorven houden ons warm.

De soep word geroerd............

En de andere Noorse produkten aangeprezen.......

Met z'n allen rond het vuur.....

Dag achttien, naar de koers.

De zondagmorgen hebben we na het opstaan een after-party, we helpen opruimen........Vele handen maken licht werk, alles verloopt vlotjes en na de koffie nemen we afscheid van Tonny en Monique en rijden terug naar Zuidzande.


Helpen met opruimen..........
   's Middags rijden we naar Bert en Christa, de ouders van Dante en zijn zus Myrthe. Ina blijft bij Christa en Myrthe, ik ga met Bert en Dante mee naar de koers. Dante rijd in Hansbeke, een wedstrijd over 115 km, 140 starters en een temperatuur van 30 ºC. Hij rijdt een goede wedstrijd, is mee in diverse vluchtgroepen, maar de koers eindigt toch in een massasprint, niet zijn sterkste kant.
Na de koers eten we nog bij Bert, en gaan na de koffie weer huiswaarts. Alweer een geslaagde dag is voorbij, morgen reizen we terug naar huis........

Dante wacht op de start.

Dag negentien, twintig en eenentwintig, de terugreis.

Op maandagmorgen nemen we na het ontbijt afscheid van m'n vader en rijden naar Biervliet, waar we nog even koffie drinken bij Ina's moeder, dan ook afscheid nemen en richting Antwerpen rijden.
Op de N-49 staan we al even in de file, een vrachtwagen staat met brandende banden op de vluchtstrook, de brandweer is er druk mee bezig. Verder nog een kettingbotsing in de buurt van Utrecht, ook daar even wat oponthoud. Bij het Tjeukemeer nemen we een wat langere stop, en rijden daarna door naar de grens, en overnachten in Bad Nieuweschans.


Uitzicht over het Tjeukemeer.


Op dinsdagmorgen na het ontbijt kopen we  nog wat boodschappen in de plaatselijk COOP, en rijden dan Duitsland in, op weg naar Hirtshals. Het gaat vlot tot voorbij Oldenburg, daar moeten we de weg naar Bremen op, maar er staat een file die al lang voor de oprit begint. We doen ongeveer een uur over  3 kilometer, dat schiet niet op zo! Als we uiteindelijk op de juiste weg zitten gaat het iets sneller, maar we hebben toch circa 3 uur nodig gehad om 20 kilometer verder te komen........
Gelukkig is dat het laatste oponthoud, Hamburg rijden we vlot voorbij, enkel een paar plaatsen met wegwerkzaamheden vertragen een beetje.

De haven van Hamburg komt in zicht.......
Na Flensburg passeren we de Deense grens en rijden met de nodige pauze's door tot Randers, waar we parkeren voor de nacht.
Op woensdag hebben we dan goed de tijd, we rijden na het ontbijt naar Hirtshals, waar we al om 09.30h arriveren en de boot vertrekt pas om 12.15h.

Aan boord.........
Om 15.30 leggen we aan, en rond 16.00h rijden we Kristiansand uit via RV 9, noordwaarts.
Onderweg nemen we af en toe een pauze, en genieten van de natuur en de rust die er altijd is in Noorwegen.












Via Hovden en Haukeligrend rijden we weer via RV 134 over de Haukeli bergpas, en zien dat de dooi al goed begonnen is. We zouden in één keer door naar huis kunnen rijden, maar slapen in Røldal, ongeveer 85 km van huis. De volgende morgen rijden we naar Odda, en gaan gelijk bij de dierenarts langs. Honden die buiten Scandinavië zijn geweest moeten na terugkeer in Noorwegen onder toezicht van een dierenarts een ontwormpil innemen, dat pakken we gelijk mee op deze manier.
Daarna is het huiswaarts, waar we verrast zien dat de bloemen volop in bloei staan in de tuin, daarna begint het grote uitpakken en schoonmaken van ons vakantieverblijf!
Met tussendoor natuurlijk koffie met een Zeeuwse bolus............


Dat gaat er wel in...........

 Zo het zit er weer op, we hebben een heerlijke vakantie gehad!

Groeten, en tot de volgende blog!

Adri.




28 opmerkingen:

  1. Leuk verslag.

    Nogmaals jammer dat we elkaar gemist hebben.

    Tot de volgende kans :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wim! Inderdaad jammer, maar ik was ook maar 4 uur op CV, dus de kans om iedereen te treffen was niet zo groot. Er komt nog wel een kans, maar dat zal dan waarschijnlijk in 2017 worden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hallo Adri,

    Mooi uitgebreid verslag... Tja die DF...als ik weer eens in Dronten kom moet ik misschien maar eens een proefritje maken. Niet om 'm aan te schaffen maar om het DF gevoel zelf ook eens te ervaren. En leuk je gesproken te hebben..

    groet
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paul,

      Bedankt! En ja, ook leuk jullie ontmoet en gesproken te hebben. Een proefritje met de DF (XL) is zeker aan te bevelen, alleen al om het gevoel eens te ervaren, je zal niet begrijpen dat je met dezelfde inspanning als normaal zoveel sneller kunt fietsen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri,

    Leuk stuk, en ook ik vind het jammer dat ik je niet op CV heb ontmoet.
    Maar wat wordt nu de opvolger van BOB?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin,

      Bedankt! Ook ik had je graag ontmoet, maar je was toch niet op CV? Wilco heeft de honneurs uitstekend waargenomen, maak je daar geen zorgen over!
      De opvolger van BOB? Daar ben ik nog niet uit, en dat geeft ook niks, want BOB is aangeschaft met het idee om 5 jaar te gebruiken, en die zijn nog niet om. Wat dat betreft gaat de "quest" nog even door.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Leuk stuk Adri.
    Helaas heb ik je niet gezien met Cycle Vision volgende keer beter. :-)
    Trouwens niet de Milan getest? Dat lag redelijk op route voor je op de terugweg.
    Met de Milan en de DF gaat het echt even een stukje sneller. Al was de mijne misschien ook nog wel zwaarder als de laatste versie. Ik vond beide fietsen wonderbaarlijk snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Richard, ook jij bent een van de mensen die ik inderdaad misgelopen ben. Er komt vast nog wel een kans......... De Milan heb ik inderdaad niet getest, omdat ik ooit eens ergens gelezen heb dat op zowel de Milan als de Evo-K de maximale bandenbreedte ook op 40 mm staat. Dan houd het daar ook op.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. ja begrijpelijk... dan valt ie ook af uiteraard..

      Verwijderen
    3. Mocht dat ondertussen veranderd zijn, dus als er wel bredere banden onder kunnen hoor ik dat graag van je.........

      Verwijderen
  5. Zo te lezen heb je je aardig vermaakt :-))

    Heb je eigenlijk weleens overwogen een carbon Strada te testen ? En dan eentje van de laatste lichtgewicht technieken. Alle eigenschappen die je kent en waardeert, maar dan een stuk lichter....dat zal ook best vooruit willen, en veel belangrijker, makkelijker willen klimmen.

    Op sommige eigenschappen krijg je gewoon geen verbetering met de modernste nieuwe modellen. Dat is wat ik bedoelde met sommige blogs van mij. Sneller ja, maar meer geschikt voor bepaalde specifieke gebruiksomstandigheden ? Jij dus met je banden. Nee.

    Daarom zie ik ook geen reden mijn Quest te verkopen en iets anders terug te kopen. Wat schiet ik daar mee op ? Enkele km/u hogere gemiddelde snelheid ? Tegen welke kosten ? Nutteloos hehe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      We hebben ons inderdaad prima vermaakt, en werden overal heerlijk verwend..........

      Een carbon Strada testen hoef ik niet, dat rijd ongeveer zoals BOB, en zal makkelijker klimmen, want 4 kilo lichter.
      Als opvolger voor BOB heeft een carbon Strada altijd in m'n achterhoofd gezeten, maar even oriënteren kan natuurlijk geen kwaad. Er zijn nu al een aantal fietsen afgevallen, misschien komt er nog iets anders op de markt wat de moeite waard is? Volgend jaar de QV in elk geval eens testen, qua stabiliteit is die nog iets beter dan de Strada, het gewicht en de prijs blijven nog even afwachten.
      Geeft niet, BOB rijdt nog wel een tijdje.......Maar ik ben het helemaal met je eens, de Strada voldoet prima in mijn omstandigheden dus een carbon versie is zeker interessant als opvolger. De eigenschappen zijn bekend, en de producent ook, prima service, daar hoef je ook niet voor te veranderen...........

      Groeten, Adri.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi Adri

    Leuk dat rapalje nog bestaat, sinds folk live niet meer op de radio is had ik niet meer van ze gehoord

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ja, Rapalje bestaat nog steeds, sterker nog, ze zijn al twintig jaar bezig, in het laatste weekend van juni vierden ze hun jubileum in Groningen.
      Als je hun link opent kun je hun concert agenda bekijken, en ook wel foto's en video's. En de mannen live bezig zien is nog veel leuker dan ze op de radio horen.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hoi Adri

      Ik kende ze alleen van de radio, nu op you tube gevonden
      Lijkt wel wat op Try Yann alleen dan meestal in een andere taal

      Groeten, Andre

      Verwijderen
    3. Hoi André,

      Ja, inderdaad! Op You Tube kan je ook veel van hun vinden, ze zingen meestal in het Engels, maar hebben ook een deel Nederlandse nummers, zoals "Wat zullen we drinken" "De stad Amsterdam" "Al die willen te kaap'ren varen" "Jan de Mulder", het is maar wat je zelf het leukst vind.
      Try Yann lijkt er inderdaad wat op, maar wij hebben weinig met Frans, en vinden het juist zo leuk dat Rapalje enkel acoustische instrumenten bespeeld, dat is net iets meer "folk" vinden wij.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Hoi Adri,

    Een uitgebreid verslag. Ik vond het erg leuk je 'in real life' te ontmoeten. Voor mij zit de DF nog wel in het achterhoofd als volgende velomobiel, maar ik hou mij voorlopig aan mijn plan on hier eerst minimaal 50.000 kilometer mee te rijden, voordat ik aan een andere velomobiel mag denken. De fiets zat voor mij als gegoten. De mindere bodemvrijheid is denk ik geen echt probleem. Voor mij is de bagageruimte de grootste beperking. Wat betreft dat laatste heeft Ymte mij al aangeboden/uitgedaagd dat eens te komen testen met volledige kampeeruitrusting.
    Die foto's maken Noorwegen ook wel weer aantrekkelijk hoor!

    Hartelijke groet,

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Tja, een vakantiedagboek van 3 weken, het is inderdaad een redelijk groot verslag geworden..........Ook ik vond het leuk je IRL te ontmoeten!
      De DF is een heerlijke fiets, maar zal in deze uitvoering niet als opvolger in aanmerking komen. Ook ik zal nog even verder rijden met BOB, waar jij 50.000 km hebt gezet, heb ik 5 jaar gesteld als merkpunt. Dat zal ook op ongeveer 50.000 km uitkomen dan.........
      Zoals ik al schreef was het echt thuiskomen, we genoten onderweg naar huis al weer van de natuur en vooral de rust in Noorwegen, dat went zo snel..........en verveelt nooit!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Mooi verslag Adri, met (uiteraard) weer mooie foto's. Ook wij zijn elkaar misgelopen op CV, dus de kennismaking zal nog wel een jaartje op zich laten wachten :-)

    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Edwin! Die kennismaking zal wellicht nog wel eens plaatsvinden, misschien in 2017?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Misschien een vlaggetje op je rug binden de volgende keer.. lol..:-)
    wordt je beter gezien.
    sorry ben in een vervelende bui..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ☺☺ Zoals je kan zien op de foto's had ik een T-shirt aan in de kleuren van de Noorse vlag, en een dito petje............Desondanks heb ik alle mensen waarmee ik gesproken heb zelf benadererd, enkel Jan Geel sprak mij aan. Dus dat vlaggetje gaat wel niet veel helpen, misschien een BOB T-shirt bestellen bij je moeder? :-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Adri, Ward mee nemen, die herkennen ze onderhand wel en zo niet laat hij zich wel horen ;-)

      Andre

      Verwijderen
    3. Zou mogelijk zijn André, al is het nogal wisselend hoe Ward er uit ziet, hangt af van pas geplukt, dus zowat kaal, tot langharig en er niet uitziende, en alles daar tussen in. En zich laten horen doet het beestje alleen als er iemand op trapt.......verder is hij heel stil......
      Misschien moet ik me uitdossen als Viking, compleet met gehoornde helm, schild en strijdbijl? Wel even een baard laten staan in de maanden voor CV dan.........☺☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. lol, Dat werkt niet Adri, dan zien ze je voor Cees aan ;-)

      Je zou kunnen proberen dat beest mee te nemen die je fiets als horde gebruikt heeft, als ze die over het hoofd zien weet ik het niet meer ;-)

      Groeten, Andre

      Verwijderen
    5. Je ziet me vast al rijden met dat hert vastgesnoerd op de fietsendrager..................;-))))

      Verwijderen
  10. Jammer dat we elkaar niet tegen zijn gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen