vrijdag 18 december 2015

Contrasten.

Wisselvallig. 


Het weer is nogal wisselvallig de laatste tijd, na een rustige week met temperaturen rond het vriespunt en de laatste dagen met lichte vorst hebben we nu weer een week in het vooruitzicht met veel regen.
Het ziet er naar uit dat we een sombere natte kerst gaan krijgen. Niets aan te doen, en ik vind het prima zolang er geen sneeuw op de wegen ligt, dan kan er tenminste gefietst worden!
Dus die witte kerst gun ik graag aan Nederland dit keer...........

Ongeacht het weer rij ik sowieso met de kap erop, ook bij droog koud weer. De ene keer dat ik het niet kon laten om open te rijden werd dat gelijk "gestraft" met een pijnlijke luchtpijp, en dat heb ik liever niet. Mijn luchtwegen zijn daar iets te gevoelig voor, en verkoudheden moet ik zien te voorkomen.

Natuurlijk  heb ik liever droog koud weer dan die nattigheid nu, door de regen fietsen is niet altijd een pretje.
Het rijden met de kap in de nieuwe situatie met het extra viziertje bevalt tot nu toe prima, nog een enkele keer de druppels van de bril vegen, en nog af en toe in de steilste klimmen wat beslaan van m'n bril, maar er valt goed mee te leven zolang.
Het ergste blijven de tegenliggers, zeker met druppels op het vizier heb je door het strooilicht nogal slecht zicht. En veel ritten zijn in het donker uiteraard, de dagen zijn kort, het is pas echt goed licht om 09.30h en om 16.00h is het gewoon weer echt donker. Wat inhoud dat ik ook in de normale 8 uurs ochtenddienst op de terugweg in het donker val..........
Als het dan ook nog regent is het asfalt ook geheel zwart, en lijkt alles nog donkerder en is het zicht navenant.
Nou ja, nog maar een paar dagen, dan hebben we de korste dag alweer, en daarna gaat het weer de goede kant op!

Onderstaande foto's van ons uitzicht geven de contrasten goed aan, de eerste is van het morgenrood op 15 december, om 10.36h(!), de rest zijn vandaag 18 december gemaakt om 13.07h.
We zijn in de wolken met ons huis, maar zo letterlijk als vandaag hoeft nou ook weer niet ......;-)))
Net als ik ook in de wolken ben met m'n Strada, maar zoals gisteren op zowel heen- als terugrit door de wolken rijden is net weer iets minder prettig, zeker als je nog redelijk wat tegenliggers hebt die tegen beter weten in toch proberen die mist te doorboren met hun groot  licht...........

Morgenrood om 10.36h.

Iets meer bewolking vandaag........

Rondom in de wolken, op 55 meter hoogte.


Onderhoud.

Toch weer redelijk kunnen fietsen tot nu toe, al ruim 700 km gereden deze maand, met zelfs nog 3 dagen dat BOB bleef staan, vanwege de weersomstandigheden (2x) of omdat ik een rustdag nodig had.
Ook vandaag sloeg ik daarom over, en had wat klein onderhoud. De gewone controleronde, remmen, wielen, schakelen en ook de sporing weer eens nagemeten en een tikje bijgesteld. 
Ik ben nog elke keer verrast door het gemak van het sporingshulpstuk van Peter de Rond, daarmee kan je in een paar tellen je sporing op de mm nauwkeurig stellen zonder je kogelkoppen los te moeten maken. Dat zou eigenlijk standaard op onze fietsen moeten zitten volgens mijn bescheiden mening.....


Makkelijk hulpstukje!

Verder de kettingrol eruit gehaald en gecontroleerd, dat ding begint O-ringen te vreten de laatste tijd. 
Mijn laatste kunstof kettingrol is volledig versleten, dus word bedankt voor bewezen diensten en verhuisd naar het ronde archief. Nu is er een kettingrol met alu-krans gemonteerd, eens kijken hoe lang die dienst kan doen.
Tot slot de ketting schoongeveegd en opnieuw gesmeerd.

Onverwachte meevaller.

Tijdens het opruimen van m'n werkbankje vond ik tussen de spullen de 2 trapasklemmen van BOB die gebroken waren, en toen ik ze naast elkaar legde dacht ik iets te zien, maar het drong eerst niet door.


Toen viel het kwartje, en jawel beide klemmen waren op verschillende zijden gebroken, en wel zo dat er 2 juiste helften overbleven en ik dus van 2 kapotte klemmen 1 goede kon samenstellen.
Toch nog een meevaller, dan heb ik weer 2 klemmen op reserve!
Zo zie je maar, niet gelijk alles weggooien levert soms nog een meevallertje op!



Tot zover,

Groeten, Adri.




6 opmerkingen:

  1. Hoi Adri

    Kun je die trapasklemmen niet lassen op je werk?, ik dacht dat je daar met alu werkt?

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Zou eventueel wel kunnen, er is wel iemand op het werk die alu kan lassen. Nou heb ik geen idee hoe lang dat goed gaat met zo'n gelaste klem onder belasting, maar zolang we nog onder garantie nieuwe kunnen krijgen van Velomobiel.nl hoef ik nog niet moeilijk te gaan doen op het werk. We werken daar trouwens niet met alu, maar met titanium(dioxide) en ruwijzer.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. We, nou ja ik, snakken hier naar een beetje winterse neerslag. Nu is het gewoon een koude natte zomer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet hoe jij er over denkt Paul, en snap dat ook wel. Een beetje variatie in de seizoenen is altijd leuker dan hetzelfde grauw-grijze weerbeeld de hele tijd.
      We hebben nu hier ook al wat vorst en een paar keer lichte sneeuwval gehad, en de winter is nog niet om, dus het is afwachten wat er nog komt.
      Op het ogenblik is het hier een warme natte winter, ongeveer hetzelfde als bij jullie dus.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Nu, dankzij die foto, snap ik eindelijk ook eens hoe dat sporings-hulpstukje van Peter werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die foto had ik al eens eerder geplaatst, maar leuk dat je nu snapt hoe het werkt. Ik hoef geen reclame te maken voor Peter zijn spullen, maar het werkt erg gemakkelijk en snel vergeleken met de wat meer bewerkelijke gewone manier. Bovendien kan je op de gewone manier enkel maar een verschil van circa 3 mm instellen, elke volledige draai aan de kogelkop maakt een verschil van 3 mm. Met dit hulpstukje stel je echt op de mm nauwkeurig.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen