maandag 28 december 2015

Effe wat anders, en een gevalletje van pech.....

Wat ander onderhoud...

Dat ook al een hele tijd op het lijstje stond van dingen die deze winter nog gedaan moesten worden.
Nu ging het om onderhoud aan de Scott, die afgelopen winter ook al wat "verse" onderdelen kreeg aangemeten in de vorm van een nieuwe cassette en ketting.
Al vrij vroeg in het voorjaar bemerkte ik een mankement het rem/schakelhendel rechts, die van de achterderailleur. Bij lichter schakelen, dus van een kleiner naar een groter  tandwiel, moet je "dubbel" klikken met een SRAM Double Tap schakelhendel. En precies in deze binnenste stand bleef de schakelhevel staan, terwijl die eigenlijk dient terug te vallen in de basispositie.
Daar viel wel mee te leven zo lang, want het hendeltje liet zich met wat kracht wel terug duwen.
Maar het hoort niet, dus even kijken of er iets aan te doen is. Een nieuwe kabel steken, was het voorstel van een van de mannen van de fietsgroep, dat  zou kunnen helpen.
Zo gezegd, zo gedaan, maar zelfs zonder kabel bleef het probleem, dus dat was niet de oplossing.
Omdat ik dat soort spullen niet ga demonteren, waren er twee mogelijke oplossingen, nieuwe monteren, of anders zo blijven rondrijden.
Mogelijkheid twee bevalt me niet, ik wil m'n spullen in orde hebben, dus bestelde nieuwe Double Tap schakel hendels in Nederland, liet die bij m'n vader bezorgen, en haalde die tijdens onze vakantie op.
Monteren kwam wel als de Scott in de winterstop stond.

Dat was nu, dus aan de gang op eerste Kerstdag, het was toch een te slechte dag om te fietsen, heel veel neerslag en te harde wind.
Altijd een leuk tijdverdrijf, een beetje aan een fiets sleutelen.....Niks moeilijks ook, kabels van versnellingen en remmen los koppelen, stuurlintje verwijderen, rubbers van de remhendels verwijderen, kabels en buitenkabels eraf en de rem/schakelhendels eraf halen.


De nieuwe gaat erop.
Montage van de nieuwe gaat ongeveer in omgekeerde volgorde, natuurlijk moeten de remmen opnieuw ingesteld worden, en de voorderailleur wil een draai aan een schroefje hebben. De achterderailleur schakelt in één keer goed, mooi meegenomen!
Nieuw stuurlintje wikkelen, remgreeprubbers terugleggen en klaar is het weer.

Lekker om "waterpas" te zitten......

Deze kant is klaar, nou die andere nog.....
 Wel wat vlug, een kapotte hendel na 4 jaar matig gebruik, maar wat doe je eraan? Dergelijke dingen heb ik eerder meegemaakt, zoals een Dura-Ace crank die afscheurde binnen het jaar, en een 4 jaar jonge Campagnolo Record trapas die zich pensioneerde......met slechts 24000 km achter de rug........Die crank viel onder de garantie, de rest niet meer als het ouder dan 1 jaar is........

Volgend stukje onderhoud zullen zo te zien de remblokken worden, deze zomer of net na het seizoen, even zien hoe lang ze het nog houden........


 Pechgevalletje.......

Naast rotweer hadden we ook nog mooi weer, en wel op tweede Kerstdag. Mooi helder weer, een paar graden vorst, prachtig fietsweer dus!
Al weer een tijd geleden dat BOB eens over de brug reed, dus het ging richting Ulvik, en daar nog iets voorbij.  Met 76 km op de teller was ik ook weer lekker "gelucht", altijd een fijn gevoel als je na het fietsen onder de douche staat!
Wel bemerkte ik onder het fietsen een paar keer dat de linker voorrem wat bleef "hangen" na het remmen in de haarspelden naar de brug toe.
Remheveltje eens smeren misschien, de fiets had aan de linkerkant een paar keer de volle laag gehad van een zoutstrooier, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Op zondag was het weer een minder goede dag, lichte sneeuwval en weer harde wind. Die remmen maar eens nakijken dan.


Zondagmorgen had BOB weer een wit dekentje gekregen.......

Het wiel eraf, de snelborgers eraf en de remschoenen met veer verwijderd en goed schoongemaakt, en de draaipunten lichtjes ingevet. Dan de remschoenen met veer weer op hun plaats gezet, snelborgers terug op hun plaats en dat probleem was ook weer opgelost.
Want op maandag zou het weer een mooie dag worden, dus dan kon er woon-werk gefietst worden.
Op de gewone tijd vertrokken, klokslag 05.00h lag ik in BOB, en vertrok richting werk.
Ongeveer zes kilometer verder leek de fiets ineens wat zwaarder te lopen, deed die rem nou weer moeilijk? Nou ja, de afdaling door Lutro begon net, dus dan gaat het vanzelf wat makkelijker.
Halverwege de afdaling was het duidelijk, de velg raakte het asfalt, een afloper dus..........
Ik rijd zo weinig lekke banden dat het gevoel me niet eens bekend voorkomt........

Even staan sukkelen in het donker, en dan kwam ik er al vlug achter dat die spijkerband er niet meer op wil, de hieldraden willen niet op hun plaats blijven. Dan maar de reserve F-Lite erom gelegd, en terug naar huis, want risico nemen ga ik niet doen met een zomerband erom heen.
Thuis omkleden en de auto naar het werk genomen, het blijft vandaag bij een schamele 14 km.....
Onderweg blijkt het de juiste beslissing geweest te zijn, op Kinsarvik lag er geen sneeuw van betekenis op de weg, vanaf Lofthus tot op het werk ligt er circa 5 cm op de weg, en er is duidelijk niet geveegd......dat had niet lekker gereden met die zomerband!

Na thuiskomst de hond uitlaten, eten en dan even BOB weer in orde zetten.
Die spijkerband is inderdaad niet meer in de plooi te krijgen, het lijkt of de band te groot geworden is voor de velg! Ook de binnenband is niet meer te gebruiken, het hele ventiel is weg en er zit een dubbele snee van 10 cm lang in.......
Gelukkig heb ik er nog op voorraad, dus dan maar een paar nieuwe erom, en de rechtse als reserve houden. En weer maar een setje nieuwe bestellen, je weet maar nooit.
Duidelijk een beetje een pechdag, prachtig weer en maar 14 kilometer gefietst, en dan ook nog een band die 6 weken gebruikt is naar de eeuwige jachtvelden.........
En ook weer niet helemaal, want het had ook kunnen aflopen met een kapotte velg, en die heeft zich gelukkig goed gehouden!

Tot zover,

Groeten, Adri.




11 opmerkingen:

  1. Hoi Adri,
    Zo blijf je wel bezig maar inderdaad minder weer komt de fiets vaak ten goede, dan is hij aan de beurt voor serieus onderhoud en dan is het mooi als je zelf leuk kan sleutelen.
    Gr.Pé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pé,

      Inderdaad de spijker op de kop! En als je dan ook nog een beetje plezier hebt aan dat sleutelen is dat ook mooi meegenomen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,

    Ik heb gisteren tijdens de OBT ook het genoegen mogen smaken eens met 76 km/h naar beneden te rijden; ongekend hard voor mij.

    En de hieldraad van je spijkerband is misschien wel gebroken waardoor hij er zo afloopt. Pech, maar een kapotte velg is erger.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin,

      Dat is al behoorlijk hard ja! Zeker als je daar niet aan gewoon bent, maar het went snel, dat kun je rustig van me aannemen. Op mijn woon-werkroute is 76 km/h dagelijkse kost, mijn absolute record staat nu op 98,4 km/h, maar eigenlijk ben ik een beetje gestopt met records vermelden, dat maakt Ina maar ongerust.......

      Je zou wel eens gelijk kunnen hebben aangaande die hieldraad, die band zal wel niet opgeknapt zijn van die kilometer afdaling, het ging niet harder dan 55 km/h daar maar dat is duidelijk hard zat op een lekke band. En inderdaad, een kapotte velg was erger geweest!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri,

    Ik heb gisteren tijdens de OBT ook het genoegen mogen smaken eens met 76 km/h naar beneden te rijden; ongekend hard voor mij.

    En de hieldraad van je spijkerband is misschien wel gebroken waardoor hij er zo afloopt. Pech, maar een kapotte velg is erger.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow 5 cm sneeuw. Kom je daar nog wel doorheen met de Strada?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Paul,

      Dat had wel gelukt met de winterbanden erop, want het was niet geveegd, maar de auto's hadden het meeste al behoorlijk plat gereden.
      Op vrijdag 4 december had ik ook al een dergelijke verrassing gekregen, enkel wat regen in Kinsarvik, en volledig schone wegen. Vertrek ik gewoon in BOB naar de ochtenddienst, komt er op Lofthus wat natte sneeuw bij, was ik nog even in twijfel om terug te keren, maar dacht dat het wel zou meevallen. Fout dus, het werd alleen maar erger! Vanaf Øvre Børve (nog circa 20 km tot het werk) lag er 10 cm, en was er wel geveegd, maar het had gedurende de nacht zoveel gesneeuwd dat daar niet veel meer van te merken was.
      Toen er op Sekse een sneeuwschuiver voorbij kwam hielp dat wel even, maar het bleef sukkelen, af en toe schuin glijden, doorslippend achterwiel enzovoorts.
      Ik kwam er met volle inspanning en op een lage versnelling wel doorheen, maar deed 25 minuten langer over de rit dan normaal! En was dood voorzichtig in de afdalingen uiteraard, schuin gaan met hogere snelheid betekend geheid omslaan........
      Ik had wel een hele dag het gevoel dat ik een zeer goede training had gedaan, dat was dan weer prettig. En 's middags naar huis waren de wegen netjes gevogen en gestrooid, dus dat ging probleemloos.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hallo Adri, Tja je hebt van die dagen.......Hoop voor je dat de nieuwe banden het nu langer uithouden. Heb je daar een ANWB-achtige dienst voor fietsen?
    grt,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peter,

      Tja, iedereen heeft vast wel eens zo'n dag, nu was ik aan de beurt.....
      Ik hoop natuurlijk ook dat de nieuwe probleemloos de rest van de winter doorkomen, dat blijft even afwachten nog.
      Gezien het geweldige (ahum) aantal fietsers hier, zal een soort ANWB-achtig iets voor fietsen niet lang overleven vrees ik, van die inkomsten zou hun schoorsteen niet veel roken.......
      Alles rijd hier auto, tot en met mensen die de "enorme" afstand van 500 meter naar het werk moeten afleggen stappen daartoe rustig zonder gewetensbezwaren in de auto.
      Dat maakt dan gelijk duidelijk dat iemand als ik, die een woon-werk afstand van circa 73 km heeft, en daarvoor een (raar soort) fiets gebruikt in de ogen van die mensen hartstikke gestoord is..........en zich daar vreemd genoeg goed bij voelt!
      ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi Adri

    Leuk, zo'n waterpas op het stuur, maar staat de fiets zelf waterpas?

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Dat had ik wel even eerst bekeken ja........
      Maak je geen zorgen, dat zit wel goed!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen