zaterdag 23 januari 2016

Strada afgeschreven.


Afgeschreven?

Ja, maar niet schrikken, hier word economische afschrijving bedoeld, BOB rijdt nog gewoon rond!
(Als de "motor" erin ligt tenminste..........)

Toen ik nog maar pas rondreed in BOB schreef Wim Schermer een blogpost ( deze) over het feit dat hij zijn Quest in principe niet meer kon verzekeren, nou ja, het kon nog wel, maar de premie was van € 200,--/jaar naar € 900,--/jaar gegaan, plus dat het eigen risico per gebeurtenis op € 750,-- gesteld werd, dus dat hield in dat Wim het niet meer rendabel vond om de fiets in de verzekering te houden.
Op deze post kwamen nogal wat reacties, onder meer van Quezzzt en Wilco, die beiden met het  voorstel kwamen om dan maar een bedrag per jaar te reserveren als reservepotje om eventuele schadegevallen op te kunnen vangen bij  onverzekerd zijn.

Dat sprak mij ook aan, want in Noorwegen fietsen verzekeren is mogelijk, maar door alle voorwaarden en de gerekende waardedaling financieël totaal niet interessant. Het komt erop neer dat je na 5 jaar  niets meer terugkrijgt bij schade die niet op een ander te verhalen is, plus dat je daarnaast 5 jaar een premie betaald van circa € 750,--/jaar, ook niet weinig dus! (Naast die premie was er dan ook nog een eigen risico van circa € 400,-- per gebeurtenis.......)
Dan kun je beter de discipline opbrengen om zelf af en toe wat weg te zetten op een aparte rekening, dan heb je wat achter de hand in geval het onheil toeslaat.
Zo gedacht, zo gedaan, en na 3 jaar en 4 maanden is dat potje nu zo groot gegroeid dat de totale aanschafprijs van BOB met alle opties en deelbare kap daar terug in zit.
 En dan viel BOB nog wat duurder uit, omdat bij de invoer in Noorwegen  de Noorse BTW betaald moest worden, wat neerkwam op 6% extra vergeleken met de Nederlandse BTW. BOB werd immers gekocht eind september 2012, toen de Nederlandse BTW op de valreep nog net 19% was, in Noorwegen is de BTW al jaren 25%...........

Dus zit ik nu in de luxe positie dat er eventueel een geheel nieuwe velomobiel aangeschaft kan worden zonder de  restwaarde van BOB mee te tellen......
Ik heb trouwens ook geen enkel idee wat de restwaarde van BOB zal zijn zoals het beestje er nu bij staat, heb ik er geen hele hoge pet van op......, dus nog maar even verder potten!
Beter mee verlegen dan om verlegen, zoals het gezegde luidt.....



Winterfietsen.

Dat was het deze hele week wel, winterfietsen. Het vroor de hele week rond de -8 tot -10, met 's nachts dipjes tot -13. 
Dagelijks wel een ritje gemaakt, met 2 woon-werk ritten op woensdag en donderdag. Ochtenddiensten dus om 04:00h opstaan en tegen 05:00h wegfietsen, gaat prima, maar vraagt redelijk wat energie bij -9 en op spijkerbanden over de vastgereden sneeuw/ijssporen onderweg. 
De voetenbakjes liggen er niet meer in, dat was veel te warm en te benauwd in de fiets, en ook het neerslaande vocht maakte het onprettig, omdat BOB buiten staat vroor de hele binnenkant aan.

Geen problemen onderweg, de snelheid wat aanpassen op de snelle afdalingen  en proberen het achterwiel op de autosporen te houden zodat er geen onaangename verrassingen zoals een uitbrekend achterwiel optreden. 

Het slechtste stuk is de laatste 500 meter naar huis toe, de gemeente is weer eens aan het besparen op sneeuwruimen lijkt het, na de laatste sneeuwval van vorige week vrijdag is er geen sneeuwschuiver meer voorbij geweest, en dat is goed te merken bij het naar boven fietsen.

Zo liggen de wegen in "ons" buurtje erbij.........

Op één kort stukje moest ik al 2x uit de fiets deze week, ik kreeg de fiets niet meer vooruit! Het achterwiel slipte in het rond en vond geen grip, dus dan maar even eruit en een stukje duwen tot voorbij het steilste gedeelte. Een circa 40 kg wegende Strada een steile helling opduwen bij -8 ºC staat niet in mijn favorietenlijstje, maar het moest even..........
Dat gedeelte is het circa 80 meter lange gedeelte dat met 13% oploopt, daar bleef ik op 10 meter van de top "hangen".........
Hieronder een paar foto's van BOB op precies dat gedeelte, de camera is waterpas gehouden, de hellingshoek klopt dus met de werkelijkheid......

Lijkt niet zo erg steil misschien, maar is toch 13%.

Tussen de grijze en gele huizen ga ik linksaf richting huis, daar heb ik  heel even 50 meter vlak.

Ook zonder sneeuwlaag is dit een stevige klim........

In het spoor rijden hielp niet elke keer deze week......

Bij normale wegomstandigheden is naar boven fietsen geen probleem, met een verzet van 30 x 32 gaat dat prima, de rest van de weg is minder steil, daar ligt het op 6 tot 8%, iets redelijker dus.
Natuurlijk elke keer wel een pittige afsluiting van de rit naar huis, zeker na een drukke dag op het werk zou je soms Nederlandse omstandigheden wensen.....(vlakke wegen.....)
Maar goed, het decor is ook wat anders om door te fietsen hier, en dat maakt veel goed!

Sneeuw maakt het fietsen soms wel een beetje zwaarder, zie onderstaande foto:

Zoiets zie je uiteraard pas nadat je de helling opgereden bent......



Nieuwe schoenen.....


Nee, geen fietsschoenen, maar wel gerelateerd aan de sneeuw en gladde wegen in dit bericht.
Naast fietsen komen we ook nog buiten om onze viervoeter uit te laten, en met de vastgereden sneeuw op de hellingen rond ons kan dat voor ons ook een ongewenste uitglijder opleveren. Daartoe hadden we al jaren "isbrodder" in gebruik, een soort rubber zolen met spijkers, die onder bestaande schoenen geplaatst worden. 
Dat werkt wel, maar ze gaan wel eens los, of je verliest er eens eentje, kortom het is altijd wat.....
Daar wilden we een betere oplossing voor, en die vonden we in een schoenenzaak in Voss deze week.
Schoenen van het merk Dock, model Ice Tech, zogenaamde "piggsko", spijkerschoenen dus! 
Lekker lichte soft shell schoen, waterdicht en bijt zich met de spijkers vast in de sneeuw/ijslaag, ideaal op de hellingen!




Tot zover!

Groeten, Adri.
































6 opmerkingen:

  1. Verzekeringsmaatschappijen heb ik over het algemeen geen hoge pet van op. Net weer een tenenkrommend voorbeeld gezien in Kassa van ZZP-ers met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ik ben minimaal verzekerd (sommige dingen zijn dom om niet te verzekeren), maar voor een behoorlijk deel eigenrisicodrager.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen hoge pet van op? Dan zijn we het daar over eens, dat heb ik ook nooit gehad. Verzekeringen beschouw ik ook als een noodzakelijk kwaad, premie heffen lukt prima, als ze moeten uitkeren doen ze ineens heel wat moeilijker......
      Nee, die jongens zijn net als banken en overheden doodgewone gelegaliseerde gauwdieven, waar je liever zo weinig mogelijk mee te maken wilt hebben.
      Aan de andere kant moet ik wel toegeven dat ik al een paar keer goed geholpen ben door de AR verzekering van de auto, toen ik op 13 maanden tijd 2x een total loss en 1x een zware schade had.
      Ook de fietsverzekering die ik in 1987 had deed niet erg moeilijk toen ik eens een frame dubbel reed.
      Dus er zitten 2 kanten aan het verhaal, maar desondanks heb ook geen hoge pet op van dat soort instanties.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri

    Kun je die spikes ook onder je fietsschoenen hebben?, lijkt me wel handig als je af en toe moet duwen

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ik gebruik MTB schoenen, daar zitten in de neus 2 van die soort voetbalnoppen in de zool geschroefd, dus die komen goed van pas in deze situatie.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Als je nu een paar tientjes premie per jaar moest betalen was het een heel andere zaak geweest, maar met dergelijke premiebedragen en daarbovenop zo'n hoge Eigen risico betaal je schade gewoon zelf. En word je zeker geroyeerd - na eerst zeker nog een bijgesteld nog hoger premiebedrag - als je meerdere schades rijdt dus ervan profiteren kun je niet.

    Zulke bedragen gewoon zelf opzij zetten telt na een tijdje al snel op tot flinke bedragen waarbij je makkelijk je eigen schade kunt betalen, maar het grote voordeel hiervan is juist dat als je geen schade rijdt je al je gespaarde geld nog hebt wat niet zo is met betaalde premie....die ben je hoe dan ook kwijt. En inderdaad na een tijdje heb je zo het bedrag voor een nieuwe velomobiel bij elkaar. Vooral als je je schades zelf kunt oplappen tegen geringe kosten :-))

    Hoe dan ook moet je als je niet wilt lenen en geen royale speelruimte in je inkomen hebt toch moeten sparen als je iets wil/moet vervangen. Accepteren dat je wordt teruggezet in je spaarbedrag door eventuele schade maar een premiebedrag bespaart ( welke dan kan fungeren als spaarbedrag ) is maar een kleinigheid.

    Geduld loont meestal, langere termijn plannen ( bij leven en welzijn dat is ) ook :-))







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Klopt helemaal, niets aan toe te voegen! Nou heb ik mijn kosten van de schades nooit afgetrokken van het bedrag, maar je weet denk ik nog wel dat ik eens een berekening maakte na m'n eerste schade? Toen kwam ik op circa € 75,-- door alles zelf te doen, dus waar praten we over? Uiteraard moet je eerlijkheidshalve ook de waardevermindering meenemen die je oploopt door het niet professioneel laten repareren, maar daar staat tegenover dat je dan een groot deel van het gespaarde bedrag dan al vooraf kwijt geweest was, nu heb ik alles zelf kunnen behouden.
      Lenen doen we niet eens om een auto te kopen, dus lenen voor een fiets komt niet eens ter sprake!
      We zijn redelijk goed in sparen, dat we het economisch gewoon goed hebben helpt daar natuurlijk goed bij.........
      Geduld loont inderdaad!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen