maandag 8 februari 2016

Lekker fietsmiddagje!

Rustige start.

Februari had een rustige start, na de laatste 2 dagen van januari al niet gefietst te hebben vanwege de sneeuwval, zette dat zich door in de eerste 2 dagen van februari, geen berijdbare wegen, en nog een stevige sneeuwbui toen ik op maandagmiddag uit de ochtenddienst thuiskwam.
Thuis lag er een sneeuwlaag van 20 cm op de oprit, dus ik kreeg m'n dagelijkse portie beweging op een presenteerblaadje aangeboden.........

Wel ideaal trouwens, zo'n permanent vierwielaangedreven auto, als je door dit soort omstandigheden moet rijden! Geen enkel probleem, het rijdt altijd, en je hebt geen moment dat je twijfelt aan de wegligging, dat heb ik onderweg toch anders gezien, bij veel grotere en duurdere modellen.....

Na 2 dagen met de Fiat gereden te hebben was ik vrij overdag op woensdag en gaf het hoofd veiligheid "fiat" om een fietstochtje te maken 's middags. Dat moest ze geen 2x zeggen, dus rap in het strakke pak en de Strada aantrekken.
Gelijk maar een retourtje Odda, even naar de apotheek heen en weer, daarmee waren de eerste 85 km van februari  een feit.
's Avonds de nachtdienst in, dus zowel donderdag als vrijdag kwam er niets van fietsen. Op zaterdag en zondag weer wel, beide dagen reed ik al voor de middag een 60 km tochtje.
Na de middag dan een wandeling met Ina en Ward, zo had ik ook in het weekend wat beweging.

Eerste "open" rit dit jaar.

Vandaag was het ongewoon mild, de temperatuur ging naar +8 ºC rond het middaguur!
Omdat er ook geen neerslag gemeld was leek het me wel te doen om eens zonder kap te gaan fietsen, ook wel eens lekker als je al sinds half november "onder dak" zit.
De kap in de garage gezet, en het XL-scherm op BOB gezet. Voor de zekerheid wel de schuimkap onder de motorkap geschoven, dan had ik toch iets van bescherming indien nodig.
En het was inderdaad heerlijk om "open" te rijden, toch heel anders fietsen dan onder de kap!
Het was al lang geleden dat ik eens in Simadal was geweest, dus daar maar eens heen vandaag.
Als er dan onderweg ook nog een paar zonnestralen door het wolkendek breken kan de dag helemaal niet meer stuk!
Ondanks het toch best mooie weer voor de tijd van het jaar zie je niemand buiten, op de rit van 80 km vanmiddag heb ik één jonge vrouw gezien die haar hondje uitliet, de rest die ik onderweg zag waren zonder uitzondering ingeblikt............

Het hang-ijs is val-ijs geworden.

Het Eidfjord  met de Hardangerbrug.

Zon op de bergen.

Richting Eidfjord.
De route gaat via Eidfjord, daar ga ik linksaf in het centrum en dan gelijk weer rechts richting Simadal. Wat glooiende wegen, totdat ik in Simadal aankom, daar lijkt het vlak, maar ik weet wat me te wachten staat, dus schakel naar het middenblad. De vlak lijkende weg gaat heel geniepig omhoog, je merkt het nauwelijks, maar het lijkt of je iets aan je fiets hebt hangen..........
Na een kleine 5 km nader ik het einde van de asfaltweg in het dal, en schakel nog eens, nu naar het kleinst mogelijke verzet, want er ligt nog een klein bultje in de weg. Met een hellingshoek van meer dan 20% over een deel ervan, normaal geen probleem, maar vandaag wel. Er is in de afgelopen periode blijkbaar meer dan eens fijn grit gestrooid om die helling voor auto's nog berijdbaar te houden, en dat ligt nu op het vrij nieuwe asfalt. En fungeert als kogellagers tussen mijn achterband en de weg...........Slippen dus! Door de fiets iets terug te laten lopen vind ik een gedeelte wat iets "schoner" is, en met de wapenspreuk van Zeeland in gedachten krijg ik het voor elkaar om zonder uitstappen de helling te bedwingen. Soms maar met 1½ km/u op de teller, maar gefietst heb ik!


Los grind, slipgevaar bij omhoog rijden.........


Daarna is het uitbollen naar de parkeerplaats waar ik de fiets omdraai en een bio-break heb. De meegebrachte banaan gaat binnenboord, en ik maak een paar foto's, want er staat een onalledaags ding bij de parking.
Blijkbaar heeft er iemand hout gehaald op de ouderwetse manier, dit soort sleetjes zie je niet veel.

Hoefafdrukken.

Ouderwetse paardenslee met houtlading.

Ik kon het niet laten..........
Na deze korte stop is het tijd om terug naar huis te karren, en is het gelijk duidelijk hoe geniepig die stijging onderweg is. Moeiteloos zonder trappen gaat de Strada naar 45+/u, met rustig meetrappen rijdt je zo 55 km/u, met wat inspanning zou 60 ook goed te doen zijn!
Onderweg naar Eidfjord maak ik nog een foto, daarna is het non-stop naar huis.




Waarbij het verschil tussen klimmen en afdalen weer eens heel duidelijk gemanifesteerd wordt, daar waar ik op de heenweg met 90 km/u naar beneden kwam, rijd ik nu op de terugweg met 9 km/u naar boven...........

Voldaan kom ik weer thuis, lekker fietsmiddagje gehad met mooi weer!
De komende 2 dagen nachtdienst, dus dan is het maar afwachten of er iets van fietsen komt.

Tot zover,

Groeten, Adri.


12 opmerkingen:

  1. Hoi Adri, jouw tocht klinkt plezieriger dan die van mij van vandaag. Ben heen en weer gereden naar velomobiel.nl ivm verschillende zaken. Maar wat een wind stond er vandaag. Op de heenweg ging ik net zo hard als jij die geniepige helling af, maar op de terugweg, bijna alles tegen. Windkracht 7 - 8. Wat een trap! Ook hier vandaag een graad of 8 trouwens.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Ik had inderdaad een prettige middag, lekker gefietst in redelijk mooi en rustig weer. Jouw beschrijving klinkt heel wat minder prettig!
      Het schijnt vanaf woensdag weer lichtjes te gaan vriezen, we zien wel......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Ik denk dat het hoofd veiligheid met dergelijke afdaalsnelheden een Quattrovelo wel een goed idee vindt? Volgens Allert zou met enige inspanning het gewicht van een normale Strada (32 kg) mogelijk moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,

      Het hoofd veiligheid is ongeacht welk model velomobiel er gereden wordt weinig gecharmeerd van dergelijke daalsnelheden!
      Maar de Quattrovelo spreekt mij wel aan, en als het gewicht inderdaad in de buurt van een glasvezel Strada komt te liggen zal de fiets zeker overwogen worden als opvolger van BOB.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri

    Hij kon het niet laten?, valt me mee dat de eigenaar van de slee je niet gevraagd heeft het even naar zijn huis te brengen

    Is deze aandrijving niks voor bij jou, onder de Strada?
    https://www.youtube.com/watch?v=9ztf84Nhtt8

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Nee, ik kon het niet laten, om BOB er even voor te zetten voor de gein. De eigenaar had het kunnen vragen, maar BOB had het ding nooit van z'n plaats gekregen, veel te weinig pk's..........
      Die aandrijving zou prima gaan in het hoge noorden, waar de wegen constant met een laag sneeuw/ijs bedekt zijn, hier is het wat te kwakkelig voor zoiets.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Precies Marc, dat is wat ik deed op die helling met grind, worstelen en boven komen........

      Verwijderen
  5. Ik vind de techniek van die Panda ook aansprekend, alleen maar een visco koppeling die aangrijpt als de voorwielen gaan slippen zonder dat daar enige bediening of zware techniek ( zoals een tussenbak ) voor nodig is.

    Toen 5th gear de werking testte vanuit de bodem van een open mijn put naar boven toe tegen een extreem veel duurdere en sterkere Range Rover kwam ie maar net iets later boven en alleen vanwege de geringere bodemvrijheid, hij bleef even hangen op een afgesneden bocht op de bodemplaat. Had niet eens gehoeven, maar ik denk dat ze de welgesteldere kijkers niet wilden schofferen hehe.





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het sprak mij ook geweldig aan dat de heren van Top Gear (toch redelijk kritisch ingesteld...) de 4x4 Panda imponerend vonden, dat zegt genoeg lijkt me.
      Ook in andere confrontaties kwam die kleine keer op keer als een van de betere vierwielaandrijvers uit de bus, ook vergeleken met veel duurdere modellen. Dat zal wel eens zure gezichten opleveren onder die iets beter gesitueerden.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Leuk verslag weer!
    Ik heb nog geen meter gereden deze maand.
    Veel regen en wind hier, dus geen weer voor een open liger.
    En op de 2 enige redelijke dagen tot nu toe andere verplichtingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Bedankt! Regen hebben we hier ook wel gehad, maar met een velomobiel met kap is dat geen probleem. Wind is tot nu toe meegevallen, en nu is het weer prachtig droog vriesweer, met temperaturen tot -6.
      Heerlijk om te fietsen!
      Dat van die verplichtingen dat ken ik ook, het is jammer maar soms is het niet anders.......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen