Stilte op de blog.
Al even niets geschreven, niet dat er niets te melden was, maar ik had even wat minder inspiratie geloof ik.Ondertussen was er wel een en ander te melden uiteraard, je kan over de meeste dingetjes wel een kort berichtje schrijven, je moet er enkel even de tijd voor nemen.
Lekrijden en bandenwissel.
Na het ophalen van de camper ging het werk weer gewoon door, en had ik mijn lange ochtenddiensten (3x12 uur) van 18 tot en met 20 maart, gevolgd door 2 middagdiensten.Tijdens het naar huis fietsen op zondagavond begon de fiets plotseling wel erg zwaar te lopen, het zou toch niet? Ja, het zou wel, lekke band links voor.......Goed, fiets aan de kant en de zacht opgepompte F-Lite bubicombo uit de muts getrokken en omgelegd, dan naar huis en douchen.
De volgende morgen was ik vrij tot ik om 13:00h weer naar het werk moest, dus kon ik even de lekke band bekijken.
Ondanks het elke maand van kant wisselen was het weer hetzelfde, de spijkers waren door de koordlaag heen gedrukt op een paar plaatsen en hadden het lek veroorzaakt. De spijkerband kon in het ronde archief, en ik besloot gelijk maar over te gaan op zomerbanden.
De F-Lite banden aan de voorkant, en gelijk maar de achterband ook wisselen, de Conti Travel Contact gaat zeker nog een zomer mee.
Bij het afnemen van de achterband ontdekte ik 2 gebroken spaken in het achterwiel, aan de aandrijfkant, beide waren spaken die met de kop aan de binnenzijde geplaatst waren.
Moeilijk om daar een spaak in te krijgen, dus het hele wiel er uitgenomen en het reserve wiel geplaatst.
Was ik mooi op tijd klaar en kon de fiets weer gelijk inzetten om naar het werk te fietsen.
De kapotte spaken zijn uiteraard vervangen ondertussen, en het wiel weer netjes gericht.
Wat die spikes betreft zal ik er iets van anti-plat moeten gaan inleggen, op deze manier slijten ze te snel.
Berserk.
Mijn fietscomputer in BOB ging volledig berserk, ging dan weer op nul een paar kilometer, en dan gaf het ding plotseling 95 km/u aan, en dat op een vlakke weg! Die snelheid reed ik toch echt niet op dat moment.........Nou had ik nog een andere liggen, maar dat is een draadloze en daar heb ik niet zulke beste ervaringen mee in BOB. Om een of andere reden gaan die dingen ook gek doen op sommige plaatsen onderweg. Waar dat aan ligt? Geen idee, interferentie of zoiets?
De enige computer die dat niet heeft staat op de Scott, een draadloos model van Velomann. De vorige op de Scott was een Polar 200 CAD., die voldeed al jaren prima in Nederland, kwam mee naar Noorwegen en viel soms helemaal uit, het scherm werd volledig zwart, en dan moest alles weer opnieuw ingesteld worden.
De Velomann voldoet prima, maar heeft als nadeel dat er een gecombineerde snelheid/cadans sensor gebruikt wordt, prima voor op de achtervork van een racefiets, maar minder geschikt in BOB.
De nu in gebruik zijnde Topeak valt ook af en toe uit, maar dat geeft niet zoveel. De kilometers die het ding niet geteld heeft tel ik er zelf wel bij.
Ondertussen is er een nieuwe in bestelling, heel eenvoudig met draad, zodat het gewoon kan werken.
De cadans doe ik dan wel op gevoel, dat lukt ook wel......
Kilometers.
Die gaan goed vooruit dit jaar, ook in maart werd er goed doorgefietst, het maandtotaal met BOB kwam op 1318 km, terwijl er ook in maart weer "verletdagen" waren.Dat zal in april wellicht iets minder zijn, de gezamenlijke trainingen met de fietsgroep zijn inmiddels begonnen, zodoende heeft BOB al een drietal keren rust gehad en is de Scott buiten geweest.
Het is dit jaar niet anders dan andere jaren, het is elke keer weer een genot om op de Scott te rijden de eerste keer! Het went uiteraard weer snel, maar het blijft een leuke afwisseling!
Dieet.
Nee, ik ben niet op dieet, ik ben gewoon die man die eet..........Ina vond dat haar BMI iets aan de hoge kant was en wilde dat omlaag krijgen. Nu volgt ze een programma van rek-en strekoefeningen, licht krachttraining en calorieën tellen.
Dat doet ze goed, er zijn al wat kilo's af, er zijn behoorlijk wat centimeters af en haar BMI is terug onder de 25. Het belangrijkste is natuurlijk dat ze zich er ook beter bij voelt.
Dat tellen van die calorieën vond ik wel leuk, en ging voor de aardigheid eens optellen wat er naar binnen ging als ik zo'n l2 uurs dienst draai en naar het werk fiets. Volgens de gegevens in dat programma zou een actieve gezonde man van mijn leeftijd ongeveer 2500 calorieën verstoken per dag. Zal best, ik zat toch iets hoger, mijn teller stopte bij 4000 en daar blijf ik prima mee op gewicht.
Ook de hele afgelopen winter blijft de weegschaal hangen op 73 kg, en mijn BMI ligt op 22, normaal gewicht dus voor iemand van 182 cm.
En ook ik voel me er prima bij..........
Verrassing!
Die viel donderdag in de bus, die verrassing. Een envelop uit Nederland, met een logo waar een adres in Zaanstad vermeld was. Ken ik daar iemand? Niet dat ik weet, het enige dat ik weet is dat Wilco in Zaandam woont.Bij openen begin ik gelijk te lachen, het is inderdaad een briefje van Wilco, geen begeleidend schrijven, enkel een stripje met 4 plaksterren ligt in de envelop.
Leuk! Wilco had vorig jaar toegezegd 3 sterren voor me mee te nemen, om die te overhandigen op CV als we elkaar daar zouden ontmoeten. Die ontmoeting was er, maar Wilco had de sterretjes vergeten.......
Gaf niets, de ontmoeting op zich was al leuk genoeg, die sterren maakten mij niets uit!
Wilco en ik maken ongeveer dezelfde kilometers per maand, alleen had Wilco "De Bak" een paar maanden eerder, zodoende hobbel ik op gepaste afstand achter Wilco aan.
Dus mijn "4 sterren" op de schaal van Wilco zijn nog niet bereikt, maar komen er aan.......
En dan kan ik ook BOB opsieren met de enige echte "WilcoStars"!
Bedankt Wilco!
Tot zover,
Groeten, Adri.
Ik heb het fietscomputertje totaal verwijderd, altijd wat met de sensor of het batterijtje is weer leeg. Noch hecht ik aan een doorlopende km registratie, zoals je weet slijt mijn Quest harder van ouderdom dan van iets anders :-)
BeantwoordenVerwijderenSinds ik geen carbon velo heb werkt het GPS sportcomputertje of de smartphone eigenlijk veel betrouwbaarder. Enkel onder een heel dik bladerendek in de zomer geven ze te geringe waarden aan maar ik rijdt niet langdurig in bossen.
Ik ben wel heel anders gebouwd dan jij. Voor een bepaald medisch onderzoek mocht ik 3 dagen niets eten. Dat deed ik fluitend zonder klachten, wel continue water gedronken om de maag te vullen. Na die 3 dagen was ik amper afgevallen....Het is voor mij ook gewoon mogelijk een snelle rit van een uur te maken met een lege maag na een hele nacht en ochtend niets te eten. Genoeg buikspek om om te zetten in energie :-)) Ik weet dan ook zeker dat mijn stofwisselingssnelheid enorm veel lager ligt en wat ik kan innemen zonder gewichtstoename ook. Toch werk ik 8 uur per dag buiten met veel loop en klim werk. En op 4 boterhammen + 1 portie avondeten. Zelfs met 22 km per dag fietsen met die 40+15 kg massa is mijn lichaam niet van onder de indruk. Ik moet echt ontbijt en luch gaan overslaan ( en dat is maar 4 boterhammen ) of het avondeten meerdere dagen voor ik gewicht verlies.
Het schijnt zo dat dat voor een groot deel aan de bacterieen in de darmen ligt. De ene mens heeft extreem efficiente bacterieen die ongeveer alles omzetten in potentiele energie, de ander heeft inefficientere bacterien die maar een deel omzetten in potentiele energie. Voorbeeld 1 zal minder moeten eten of veel meer moeten bewegen, voorbeeld 2 kan een half paard eten en nog niet zwaar worden. En als voorbeeld 2 ook nog veel beweegt echt heel veel naar binnen moeten werken.
Dieren met een hoge stofwisselings snelheid gaan niet zo lang mee omdat cellen slijten ( beschadigd worden ) door omzetten van voedsel in energie waar oxidatie bij vrijkomt. Veel eten is veel schade. Danweer, mensen met een erg lage stofwisselings snelheid gaan niet lang mee omdat ze sneller welvaartsziekten krijgen. Wat beter is ? In ieder geval niet de welvaartsziekten. Maar als je de stofwisselingsnelheid van een muis bereikt dat moet je denk ik ook niet willen :-)))
Tja, ik ben nog ouderwets, heb nog geen GPS. Die GPS computers schijnen goed te werken, maar zijn ook draadloos, ik vraag me af of die het wel doen in de Strada. Het moet kunnen, de computer op de Scott doet het altijd.
BeantwoordenVerwijderenDat calorie tellen deed ik zomaar voor de aardigheid om eens een indicatie te hebben wat er binnen gaat op dergelijke dagen. Bij minder lange dagen en/of minder fietsen is de inname ook lager, dat regelt zichzelf een beetje.
Zonder ontbijt vertrekken red ik niet, meestal gaan er 6 tot 8 boterhammen binnen, en als ik dan op het werk kom gaan er gelijk 2 bananen binnenboord, dan heb ik weer al honger na die 36 km fietsen. Ook eet ik meestal nog 4 tot 6 boterhammen circa 1 uur voor einde dienst, dan kom ik zonder hongerklop onderweg thuis.
Hoe mijn darmflora er uit ziet weet ik niet, het spul werkt in elk geval probleemloos.........(op een enkele keer na, maar dat is zelden gelukkig!)
Ik weet ook niet wat beter is, welvaartsziekten wil niemand, maar kan je toch krijgen.
Er zijn voorbeelden van mensen die hun hele leven sportief waren, nooit gerookt hebben en toch longkanker krijgen, je weet nooit wat er op je weg komt.......
Groeten, Adri.
Zolang je geen carbonnen velomobiel hebt werken GPS apparaatjes tot op de bodem van je velomobiel. Ik heb sinds ik de Strada had een GPS sportcomputertje en een GPS navigatiecomputertje en sinds kort een smartphone die beide geheel kan overnemen en meer. De meeste smartphones hebben een GPS antenne en zelfs +ANT ontvangers voor randapparatuur zoals cadans sensors en hartslagsensors tot aan krachtsensors aan toe ) en het voordeel dat je tientallen apps ( vind het nog steeds een belachelijk woord voor programma ) kunt downloaden die dat soort data verwerken tot iets leuks om te zien.
BeantwoordenVerwijderenAls je nu nog GPS zou willen hebben - moet toch een keer mee in de vaart der volkeren haha - is een smartphone wel de meest veelzijdige oplossing geworden in een velomobiel. Op een racefiets is zo'n GPS sportcomputertje nog steeds relevant, tenzij je zo'n knots van een beeldscherm horloge aan je pols wilt :-))
Overigens denk ik dat longkanker geen welvaartsziekte is....dat is of door stommiteit ( roken ) of door pech van je beroep of (woon)omgeving.
Hoi Adri
VerwijderenIn de Strada bij mij werkt de gps prima, alleen in een tunnel of onder de bomen is het wat minder maar het tellertje met kabel heeft wel af en toe kuren, na 100 km heeft hij nog geen meter gezien ;-)
Groeten, André
Tja, ik zal inderdaad eens meemoeten in de vaart der volkeren ben ik bang.......Smartphone heb ik nog steeds niet, heb wel gelezen dat gebruik van de smartphone als GPS en dergelijke nogal aan de batterij zuigt, op het werk zie ik ook de hele tijd mensen met een lader in de weer omdat dat ding weer eens leeg dreigt te vallen...........
VerwijderenIk zal me eens moeten inlezen op die GPS computertjes, een polsgeval is niet aan de orde, dat verdraag ik niet.
Wat die longkanker betreft was dat maar een voorbeeld, om aan te geven dat je nooit weet waar je tegenaan kunt lopen zonder dat je daar zelf invloed op hebt.
Groeten, Adri.
Hoi André,
VerwijderenDat klinkt in elk geval bemoedigend!
Groeten, Adri.
Hoi Adri
VerwijderenZo'n telefoon gebruik ik ook niet, heb hem wel bij me
ik gebruik de Garmin 800 edge
Die heb ik op mijn stuur zitten, makkelijk te zien dus
Groeten, Andre
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenIn mijn Strada heb ik gebruik ik een Garmin 500 die geleverd wordt met de GSC10, zo'n gecombineerde snelheids/cadansmeter. Gelukkig had ik een reserve, ik durfde het ding dus op de manier van sensor aanpassen aan te passen. Het werkt al anderhalf jaar zonder haperen, ik heb in die tijd de batterij zelfs nog niet vervangen. Jouw blog volgend draai jij je hand daar niet voor om :-P
Mijn BMI zit op 23 past mooi bij mijn lengte van 184 cm en ong 78 kg, na het weekend iets hoger dan aan het eind van de week.
Groets.
Die Garmin 500 heb ik ook....maar de GSC10 cadanssensor is een +ANT apparaat net als de hartslagmeter en dat ontvangen de meeste smartphones ook prima.
VerwijderenDie Garmin 500 is klein genoeg om nuttig te blijven ( vervangt voor mij de Cateye dus ook ) maar de Garmin Dakota 10 navigatiecomputertje moest in het stof bijten tegen de smartphone. Een navigatiekaart wil je op een groter scherm zien en in een mooie resulutie.
Bedankt Homme! Nuttige informatie, daar kan ik wel wat mee!
VerwijderenGroeten, Adri.
Hoi Quezzzt,
VerwijderenNavigeren moet ik niet, er is slechts 1 route naar m'n werk, en verder zijn er maar een paar wegen in onze buurt waar ik rijden kan, die ken ik ook op m'n duimpje.....
Hoi Adri,
BeantwoordenVerwijderenIk wist dat je wel zou raden waar de sterren vandaan zouden komen. Helaas is de kwaliteit niet heel super, maar het gaat om het idee.
Hartelijke groet,
Wilco
Het idee (en het gebaar) vond ik super! Dat je er nog aan dacht na al die tijd!
VerwijderenKwaliteit maakt niet uit, zolang ze erop blijven hangen is het leuk......
Groeten, Adri.
Ik zie je in gedachten lachen ...
BeantwoordenVerwijderen